knoppen wc-deur intercity | NS Community
beantwoord

knoppen wc-deur intercity


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
vernieuwde intercity type VIRM, probleem met het sluiten van de deur van de wc.
Kan ik ergens lezen hoe dat in zijn werk gaat? Welke knoppen je moet gebruiken?
Heb instructiefilpje gezocht maar niet de informatie kunnen vinden.
icon

Beste antwoord door Loes 26 July 2018, 14:43

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge
Die knoppen werken inderdaad vrij ingewikkeld. Een week of twee geleden zat ik een half uur op het tussenbalkon en ik denk, dat er vier tot vijf reizigers waren die het toilet wilden gebruiken. Niemand kreeg in 1x de deur binnen een halve minuut dicht. Ik zelf overigens ook niet, vond het vrij ingewikkeld.....

Een stappenplan op de deur zou wellicht een tip zijn.
In de buurt van de wasbak ziet u uit mijn hoofd 3 knoppen, eentje met de pijlen naar elkaar toe, een sleutelsymbool en eentje met de pijlen van elkaar af. Uit mijn hoofd is de bovenste deur sluiten, de middelste met sleutel is de deur op slot en die daaronder zit, deur openen. Er brandt een groene cirkel omheen welke je in eerste instantie moet gebruiken.
Dank voor de reacties. Die verlichte cirkel, daar zal ik op gaan letten.
Ik heb nu hulp gevraagd aan iemand op het balkon.
En hoe zie je eigenlijk of het toilet wel of niet bezet is?
Dan gaat aan de buitenkant waar de WC het lampje groen aangeeft dat deze vrij is, op rood, dan is ie bezet en kan men hem via de knop buiten niet openen. Als de WC vrij is, is de knop om te openen ook voorzien van een groene cirkel.
Dank voor het antwoord, Loes! 🙂
Reputatie 1
Vraag mij af wie zoiets bedenkt. De knoppen zitten ten eerste op een onduidelijke plek. Als je ze vervolgens na goed rondkijken gevonden hebt is het een soort puzzel geworden. Met een gemiddeld IQ kun je uiteraard wel redelijk snel beredeneren waar welke knop voor bedoeld is, al is het maar door er gewoon op te drukken, maar ik ben bang dat er genoeg reizigers zijn die dit allemaal te ingewikkeld vinden, zoals ouderen, die helemaal niet gewend zijn aan automatische deuren en lichtgevende knoppen met rare symbooltjes. Voeg daar aan nog toe de vage symbolen voor de "werkcoupé" en "lounge-coupé" (wat dat ook mag inhouden) en de vreselijk oncomfortabele zitplaatsen in de 2e klasse, en we kunnen concluderen dat de renovatie van het ICM-materieel niet heel veel soeps heeft opgeleverd. In elk geval weinig meerwaarde voor de reiziger.
Deze WC problemen hebben we niet alleen in de VIRM hoor, zelfde hebben we in de FLIRT en ik heb ergens gelezen dat er een instructie sticker geplaatst zou worden. In alle leeftijdscategorieen gaat het verkeerd, zo tref ik bij een WC controle op bv een defect ineens een reiziger aan, die net een klein kind voorziet van een nieuwe luier 😅.
Reputatie 7
Badge
Het vergrendelen wordt idd nog wel eens vergeten...
Heb zelf meegemaakt dat een mevrouw van middelbare leeftijd en met een zekere omvang de wc instapte waarna de deur dicht ging. Het lampje bleef buiten op groen staan en iemand anders wilde vervolgens van de wc gebruik maken, drukt op de knop en ...ja, de deur zwaait open. Voor mevrouw, die breeduit op de wc zat, bijzonder genant en voor mij ook niet al te prettig.
Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn van deze electronisering ? Een stappenplan of een instructie om de wc in of uit te kunnen, het moet toch niet gekker worden. Wat is er mis met de oude, eenvoudige mechanische draaiknop ?
Badge +3
De plaats van de knoppen (onder de wasbak) is natuurlijk wel handig voor rolstoelers e.d. maar plaats dan een extra setje knoppen bij de deur, en dan eventueel die om te vergrendelen OP de deur (waar je normaal de draaiknop verwacht).
Aangezien ik er mee te werken heb en niet bij de denktank hoor, heb ik daar geen antwoord op. Deze manier komt ook terug bij de andere vervoerders, dus het is blijkbaar normaal.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom moest er überhaupt zo'n systeem komen? Volgens mij hebben we al tientallen jaren toiletdeuren die iedereen gewoon snapt ...

edit: Wat Perron23 zegt dus 🙂
De enige redenen die ik kan bedenken zijn: een betere hygiene ivm minder aanraakvlak en het voorzien in een tech-uitstraling. Vind dit echter, gezien de nadelen, een beetje mager. Wat zie ik over het hoofd ? Begrip kan het ongemak immers verzachten.
Badge +3
Bij mijn eerste keer in een FLIRT kreeg ik na wat verbaasd rondkijken ook een bliksemcursus van iemand op het balkon :D

Kijk eens onder de wasbak!

Bingo.. de rest wijst zichzelf dan wel eigenlijk, maar kan me voorstellen dat ouderen het lastig vinden. Bovendien gaat de deur ook na 30 seconden of zo uit zichzelf dicht geloof ik (maar dus niet op slot)... Heb ook al mensen gezien die met geweld de deur dicht wilden duwen.
Het zijn echt niet alleen maar ouderen die het lastig vinden. Het uit zichzelf dichtgaan van de deur, volgens mij in minder dan 30 sec., is de grootste veroorzaker van de genante situaties. Men denkt dan dat de deur ook op slot zit, hetgeen niet het geval is.
Wat hier natuurlijk meespeelt is dat de wc in een trein niet altijd een prettige plek is om te vertoeven. Als je er dus gebruik van maakt is de nood doorgaans hoog (zeker in een stoptrein). En als de nood hoog is verkeer je niet in de juiste gemoedstoestand om je te verdiepen in de functie van de verschillende knoppen, als je die knoppen al hebt gevonden.
Mee eens, je hebt wel andere dingen aan je hoofd dan uit te vinden waar knoppen zitten en waarvoor ze dan dienen....
Ach het gaat snel wennen want alle nieuwe treinen werken met dit soort knoppen, ook het toilet in de SLT en SNG gaat zoals ik begreep met dit soort knoppen werken naast de Flirt en de gemoderniseerde Virm.
Alles went behalve een vent 😀zeggen ze in Rotterdam.

Maar wie dit bedacht heeft...
Jazeker, je kunt zelfs wennen aan het ongerijmde, maar de achterliggende bedoeling kennen verzacht het ongemak en bevordert het proces van gewenning. Waarom dus een eenvoudig middel vervangen door een complex geheel dat mogelijk ook nog storingsgevoelig is ? Weet niet in welke mate het aan de knoppen ligt maar maak regelmatig mee dat dergelijke toiletten buiten werking zijn gesteld.
Ach je zou er nu toch niet aan moeten denken dat we nog alleen met treinen reden zonder airco met een stoomloc er voor? En dat de auto's nog allemaal een Ford-T of gelijkwaardig waren en we geen computers, tablets e.d. hebben .....

Vooruitgang noemen ze dat en dat heeft wel eens een tijdje nodig voor mensen om er aan te wennen en als iedereen er straks aan gewend is dan is het geen issue meer.
@JBa bij de voorbeelden die je noemt kan ik inderdaad eenvoudig een meerwaarde ontdekken, maar dat kan ik, tot nu toe, niet echt bij de nieuwe wc-knoppen.
Of zie jij elke verandering als een vooruitgang ? Kan ik moeilijk geloven.
Perron23, dit is gewoon een modernisering en er was verwacht dat deze duidelijk was richting de reizigers, dat bleek niet het geval en zoals Loes ook al aangaf dacht ook ik dat hier een instructie sticker voor zou komen in de treinen maar blijkbaar is deze er nog niet in (alle) WC's.

Dat is wat mij betreft ook wel een puntje die de moderators van deze community kunnen aankaarten bij de desbetreffende afdeling zodat het duidelijker is hoe het toilet werkt met deze knoppen en er geen genante momenten ontstaan door onwetendheid.
Hang die knopjes aan de intelligente trein-omgeving en je kunt ze remote uitlezen. Kunnen we daarna proberen om over wifi in de trein remote de knopjes te bedienen 😎

Ja, ik zie wel mogelijkheden in die vooruitgang.

Henk mompelt nog iets over Azure en firewallregels.
Reputatie 7
Badge +3
Vooruitgang is in veel dingen goed, maar sommige dingen wil je gewoon oud en vertrouwd laten. Zelf probeer ik de trein WC zoveel mogelijk te vermijden, lukt me tot nu toe prima, dus kan niet oordelen over de knoppen.

Even off-topic, op werk zijn ze ook erg van de vooruitgang, duurzaamheid en hygiene (en het mag wat kosten) en hebben we bij de toiletten van die Dyson Airblade Wash + Dry kranen. We zijn het er met het hele gebouw over eens, het zijn ondingen. Wannneer je even je handen niet goed onder de kraan houdt beginnen ze al met droogblazen waarbij bv zeep op de spiegel komt of water op je broek zodat het lijkt of je je in je broek gezeken hebt, De 14 seconden waarin ze claimen dat je handen droog zijn wordt absoluut niet waargemaakt zodat ze nog nat bijven en je ze uiteindelijk maar aan je broek droogveegt (erg hygienisch). En die krengen maken een pokke lawaai waar je zo ongeveer een gehoorbeschadiging van oploopt.
Gelukkig was de nieuwe managing director die zo'n 2 jaar na het in gebruik nemen van het nieuwe pand aantrad het met ons eens (gewoon vaak genoeg van die negatieve opmerkingen maken terwijl zij ook bij de wasbak stond) en binnen enkele weken hadden we weer ouderwetse handoekrolautomaten hangen. Ja die kranen hebben we ook nog, maar volgens mij gebruikt niemand de droogfunctie meer, Het harde blaasgeluid horen we in ieder geval niet meer.

Reageer