Koffers in de trein

• 26 april 2018
  • 25 reacties
  • 2092 Bekeken

Ik zit elke dag in de trein van Leiden naar Amsterdam Zuid langs schiphol. Persoonlijk word ik helemaal gestoord van alle asociale reizigers die hun koffer midden op het gangpad, op de stoelen of in de beenruimte van een andere stoel laten staan. Vandaag (treinstel 4019 om 0847 van leiden naar amsterdam) vroeg ik een meneer of hij zijn koffer in het bagagerek wilde plaatsen, zodat ik kon zitten. Zijn reactie: nee dat kan ik niet. Hierop heb ik gereageerd met: pardon? Of u haalt nu uw koffer weg en bent sociaal naar de overige treingebruikers of ik haal de conducteur. Wat wordt het ? Want ik wil ook wel uw koffer in het rek plaatsen.
Hierop was IK met het verkeerde been uit bed gestapt en moest ik maar normaal doen!!(hij is wel mokkig als een mopy zoo lion opzij gegaan en heeft me laten zitten). Punt is; ik zie dit ELKE dag in de trein naar werk. Veelal blijven mensen staan omdat iemand weigert zijn koffer weg te halen. Wanneer wordt hier eens op toegezien? Heeft iemand tips wat ik met deze ergernis aan moet? We zijn toch niet beland in een asociale wereld waar mensen geen rekening meer met elkaar willen houden??

25 reacties

Hallo Norma,

Heel vervelend dat sommige reizigers hun koffer niet op zij willen zetten.
Echter je tekst lezende merk ik dat je je er erg over opwind en nogal bot en dwingend (richting reizigers) je verhaal doet. Als je ook zo doet tegen je medereizigers dan kan ik mij voorstellen dat niet iedereen dit s ochtends vroeg op prijs stelt. Zeker niet op weg naar Schiphol wat al genoeg stress opleverd.

Probeer het eens wat luchtiger te brengen, verzin er een leuk grapje bij, en je zal zien dat medereizigers anders reageren.
Hoi klant-Peter,

Ik tikte dit op mijn telefoon en dat ging met de 3G Verbinding niet helemaal fantastisch....

Mijn toon in het begin was heel vriendelijk: "zou ik hier mogen zitten? en toen kreeg ik (geeirriteerd terug) : Dat kan, toen vroeg ik vriendelijk: "zou u dan uw koffer willen verplaatsen? of in het rek? " Hierop zei die meneer: Nee. Waarop ik verbaasd vroeg? "waarom niet" Vervolgens kreeg ik terug: Omdat ik hem niet kan tillen dus u kunt slechts zo zitten. Hierop heb ik inderdaad heel bot gereageerd door te zeggen: pardon? Of u haalt nu uw koffer weg en bent sociaal naar de overige treingebruikers of ik haal de conducteur. Wat wordt het ? Want ik wil ook wel uw koffer in het rek plaatsen."

Ik wil dus absoluut uit de lucht halen dat ik continue bot ben geweest.
Pas toen meneer tot drie keer toe herhaalde dat hij zijn koffer in de beenruimte zou laten staan (i.p.v. in het rek of op het gangpad) heb ik bot gereageerd met wat wordt het..

Voortaan kan ik inderdaad zeggen: " volgens mij is de koffer inderdaad erg blij met haar zitruimte, echter zal ik haar dan voor u verplaatsen naar het rek? heeft ze wat meer uitzicht" alhoewel dit het probleem van de koffers op de zitplekken (terwijl veel mensen op dit traject ook moeten staan ELKE dag) niet verhelpt...

Dit is één van de redenen waarom het mij irriteert dat niks met de koffers wordt gedaan
Persoonlijk zou ik het ook niet op prijs stellen als iemand anders mijn koffer oppakt en in het rek gaat zetten. Hoe krijg ik deze er weer uit ?

Even verzetten is natuurlijk een ander verhaal, maar on een heel drukke trein moet er wel plek voor zijn om dit te doen.
Reputatie 7
Badge
Lang verhaal kort.

Ik ben het helemaal met je eens! Hier heb ik zelf ook vaak last van.
Vooral van die mensen die hun koffer gewoon zo pardoes op het gangpad zitten of midden op het balkon en je dan ook nog eens vuil aankijken als je er graag langs wilt. super asociaal. 👎
Welkom op het NS Serviceforum, NormaH :)

Begrijpelijk dat je je eraan stoort wanneer een medereiziger een zitplaats bezet houdt met een koffer. Gelukkig is het goed afgelopen. Mocht een volgende keer een medereiziger geen plaats voor je willen maken, dan kun je dit inderdaad aangeven bij de conducteur.
Badge +3
Persoonlijk zou ik het ook niet op prijs stellen als iemand anders mijn koffer oppakt en in het rek gaat zetten. Hoe krijg ik deze er weer uit ?

Dat vraag je dan aan een andere reiziger. In de vorige eeuw vroeg mijn oma altijd vriendelijk aan anderen om haar koffer in het rek te zetten en er weer uit te halen. Zij was niet de enige die dat deed. Alle reizigers snapten dat dat gevraagd werd om ruimte te maken voor anderen. Het lijkt er een beetje op dat we dit soort sociale basisvaardigheden verleerd zijn.
In de vorige eeuw hadden mensen ook nog meer begrip voor elkaar. Als jij met je koffer naar Schiphol reist zul je die koffer ergens moeten laten en ik zou er zelf geen voorstander voor zijn om een grote koffer half in het bagagerek boven je hoofd te leggen.

Want daar is al niet zoveel ruimte voor en hij ligt er dan niet erg stabiel, hij zou er maar uitvallen als de trein door de wissels gaat .....

Dus ja, ook als ik zelf naar Schiphol ga met de koffers moet ik ruimte gebruiken voor mijn koffer rondom de plek waar ik zit en niet in elke trein kun je daar een geschikte plek voor vinden. In een DDZ of Virm kies ik wel voor een zitje op het Balkon maar dan nog staat een koffer als je met 4 personen reist wel eens iets in de weg.

Een beetje begrip zou in dit soort situaties ook helpen.
Klopt JBa,

Als je koffer groot is, dan past het niet in het rek. Hierom is te begrijpen dat deze koffer wel in het rek paste. Anders had ik het (gezien onder ander de veiligheidseisen die jij noemt) niet voorgesteld.
Daarnaast noem ik het sociaal en begripvol wanneer je rekening houdt met je (mede)reisgenoten door dan niet bij het raam te gaan zitten en een ander op te zadelen, op de plek naast jou, met jouw koffer. Dan mist ik het stukje begripvol zijn naar andere reizigers. Dit klemt te meer tussen 07.30 en 09.00 als vele mensen onderweg zijn naar hun werk en de trein nu eenmaal 'vol' is.
Dan kun je inderdaad op de stoel aan het gangpad gaan zitten, overigens stond in je verhaal niet dat de persoon in kwestie bij het raam zat.

Maar dan blijf je houden dat die koffer de ruimte in het gangpad kleiner maakt maar ik bedoelde meer dat je niet in alle situaties je koffer zo kunt neerzetten dat deze niet in de weg staat voor andere. En daar zit een stukje geven en nemen wat in het verleden een stuk normaler was dan nu.

En ik suggereer hiermee niet dat u niets accepteert maar zie dit gewoon om mij heen steeds meer/vaker voorkomen.
Een koffer zal in een volle trein altijd in de weg staan ben ik bang
Badge +3
Wat natuurlijk ook niet echt helpt is dat in de periode dat de meegenomen koffers groter zijn geworden omdat steeds meer mensen met de trein naar Schiphol reizen de bagagerekken steeds kleiner geworden zijn.
Het probleem met de koffers in treinen naar Schiphol is een steeds terugkerend thema. Er botsen meerdere belangen. NS wil zo veel mogelijk zitplaatsen proppen in de treinen en beperkt daarom de ruimte voor bagage tot het uiterste minimum. Daardoor wordt er per definitie met treinen via Schiphol gereden die minder geschikt zijn voor reizigers met (veel) bagage. Zolang NS niet meer bagageruimte regelt in de treinen zitten we tot in lengte van jaren met dit probleem.
iMark, en als de NS dan weer een deel van de stoelen uit de trein haalt om daar een bagagerek te maken voor de koffers dan hebben we aan de andere kant van het land weer mensen die topics gaan openen omdat ze moeten staan in de trein omdat de NS zo nodig bagagerekken moest plaatsen waar ook stoelen hadden kunnen staan.

Bredere bagagerekken geeft weer dat de langere mensen van tegenwoordig hun hoofd weer eerder stoten en dan weet een topic daar over openen. We zullen als reizigers ook eens wat dingen moeten accepteren, niet alles kan perfect op ons afgestemd worden aangezien een ieder een ander perfect beeld heeft van de omstandigheden waarin hij/zij wil zitten.

Dus uiteindelijk blijven er mensen ontevreden ongeacht voor welke oplossing er door de NS is gekozen.
Badge +3
@JBa
Prima samenvatting waarom we nog tot in lengte van jaren zitten opgescheept met de overlast van bagage in de treinen van NS.
Reputatie 5
Probleem is dat er op Schiphol treinen rijden die minder geschikt zijn voor meenemen van bagage. De dubbeldekkers zijn wat dat betreft een drama. Toch zou ik zelf geen spullen op een zitplek naast mij zetten.
@JBa

Prima samenvatting waarom we nog tot in lengte van jaren zitten opgescheept met de overlast van bagage in de treinen van NS.

Of te weinig zitplekken omdat er bagagerekken in de treinen komen. :D

Aangezien de treinen op alle routes rijden en er niet specifieke treinen zijn die alleen op Schiphol rijden zal dit toch altijd een afweging blijven.
Reputatie 4
Waarom is er in het buitenland wel plek voor bagage? Heeft men daar beter nagedacht? Of krijgen we voor bagage de zelfde regels als voor de fiets en moeten we dan ook kaartjes voor de koffer kopen?
Philned, simpelweg gemaakte keuzes voor zitplekken i.p.v. grote bagagerekken. Daarbij heb je met bagage in veel treinen de mogelijkheid om gebruik te maken van de klapzitjes op het balkon.

Probleem speelt natuurlijk ook voornamelijk op de treinen naar Schiphol toe en op veel andere trajecten veel minder of niet. Aangezien de treinen rouleren door het land zijn er geen speciale treinen met extra bagagerekken mogelijk aangezien dit weer ten kostte gaat van zitruimte door het hele land.

Maar eerlijk gezegd is het risico op diefstal van koffers ook groter als er speciale bagagerekken zijn voor grotere koffers. Er is nu ook al geregeld sprake van diefstal van koffers rondom Schiphol namelijk dus ook uit dat oogpunt zou ik zelf mijn koffer er alleen inleggen als ik er naast zou kunnen zitten.
Reputatie 5
Als ik de trein naar Schiphol neem als toerist dan sta ik vaak in het halletje Met koffer. Het zou helpen als de klapstoelen niet bezet werden door forenzen. Ik neem deze trein ook vaak als forens en de klapstoelen zijn het snelst bezet door forenzen. Terwijl dat juist een van de weinige plekken zijn waar je je koffer kan stallen. Ik vind het ook altijd lastig om te reizen met koffer. Ik ben te klein om bij bagage rek te kunnen en de helpende mensen zijn zeldzaam. Maar is idd lastig een goede oplossing te bedenken.
Ik reis regelmatig naar Schiphol om een vliegreis te ondernemen en ik ben toch echt benieuwd waar de NS dan denkt dat ik mijn koffer kwijt kan. In de bagagerekken past hooguit een smalle boodschappentas, tussen de stoelen past een fullsize koffer ook niet, dus zeg het maar... En ik ga mijn koffer echt niet op het balkon zetten buiten mijn gezichtsveld.
Precies Pejeka, daarom moeten mensen op trajecten richting Schiphol wat minder problemen maken om de koffers. Echter moet je als reiziger met koffer natuurlijk wel je koffer proberen dusdanig neer te zetten dat je een ander weer zo min mogelijk tot last bent. En bij een hele drukke trein is dat dan in het gangpad zodat de andere reizigers ook gebruik kunnen maken van de zit plekken.

En niemand van de NS stelt dat jij je koffer buiten je gezichtsveld zou moeten plaatsen.
Badge +3
Het lijkt me een veel beter plan dat NS treinen met meer bagageruimte gaat inzetten richting Schiphol. Dat gaat ten koste van wat zitplaatsen. Maar je krijgt er een voor iedereen veel duidelijker situatie voor terug. Ik zit regelmatig in een ICMm naar Schiphol en ik zie werkelijk niet hoe je zonder overlast voor anderen een grote koffer kunt meenemen. De bagagerekken zijn totaal niet toereikend.
Simpelweg omdat de bagagerekken niet bedoelt zijn voor grote koffers, in het vliegtuig kun je toch ook geen grote koffers in het bagagerek kwijt of wel ?

Zolang de treinen door het hele land reizen en het kofferprobleem voornamelijk op de paar treinen richting Schiphol speelt verwacht ik niet echt aanpassingen hieromtrent.
Reputatie 7
Badge +3
De enige te verwachten aanpassing zou kunnen zijn wanneer de ICNG gaat rijden. Hopelijk heeft deze nieuwe trein meer mogelijkheden om bagage kwijt te kunnen.

NS dit kan echt niet !! En dat in de ochtendspits....

Reputatie 7
Badge +3

NS dit kan echt niet !! En dat in de ochtendspits....

Bagage mag geen zitplaats innemen. U kunt vragen de koffers elders neer te zetten.

Reageer