beantwoord

Koppelen treinen Eindhoven lukt niet

• 10 november 2015
  • 31 reacties
  • 1109 Bekeken

De 2 treinstellen van 7:02 vanuit Eindhoven naar Den Haag worden gekoppeld en dit levert vrijwel altijd vertraging op.
Heel vaak vertrekt de trein 5 tot 10 minuten te laat.
En regelmatig, zoals vandaag, lukt het helemaal niet en vervalt de trein.
Waarom blijft NS met deze procedure, die blijkbaar totaal onbetrouwbaar is, doorgaan ?
icon

Beste antwoord door Loes 10 november 2015, 21:06

het NS personeel in Eindhoven was zichtbaar gefrustreerd over deze situatie en omdat NS hier verder niets aan doe

Ik herken dat. Het is erg frustrerend voor zowel de reiziger als het personeel als je een treinstel erbij krijgt en vervolgens wil dat treinstel niet koppelen. Dan probeer je het toch nogmaals en als het echt niet wil, moet je een keuze maken, wel of niet gaan rijden. Het opheffen van die trein is helemaal niet fijn en dan kies je toch uit de twee slechte opties de beste.
Waarom het combineren niet altijd lukt, daar heb ik geen antwoord op. Ik weet wel dat men bezig is te inventariseren waarom het vaak tot vertraging leidt.
Bekijk origineel

31 reacties

Dat vraag ik me regelmatig op Rotterdam af! Ik neem bijna dagelijks de ICD van Rotterdam naar Schiphol van 08.09, en de keren dat deze vertraagd is vanwege de loc, als ik er niet zo chagrijnig van werd, zou het hilarisch zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vermoedelijk gaat het om twee DDZ-stellen, die hebben vaak koppelingsproblemen.
Maar als dat bekend is bij de NS, waarom doen ze daar dan niets aan? Echt, ik blijf me verbazen....
het NS personeel in Eindhoven was zichtbaar gefrustreerd over deze situatie en omdat NS hier verder niets aan doe
Reputatie 6
Maar als dat bekend is bij de NS, waarom doen ze daar dan niets aan? Echt, ik blijf me verbazen....Tsja, dat zijn nu eenmaal factoren buiten de macht en verantwoordelijkheid van NS. NS kan er niks aan doen dat die treintjes even geen zin hebben om braaf te koppelen...

Ik herken dat. Het is erg frustrerend voor zowel de reiziger als het personeel als je een treinstel erbij krijgt en vervolgens wil dat treinstel niet koppelen. Dan probeer je het toch nogmaals en als het echt niet wil, moet je een keuze maken, wel of niet gaan rijden. Het opheffen van die trein is helemaal niet fijn en dan kies je toch uit de twee slechte opties de beste.
Waarom het combineren niet altijd lukt, daar heb ik geen antwoord op. Ik weet wel dat men bezig is te inventariseren waarom het vaak tot vertraging leidt.
De BSI-koppelingen die je treft op DDAR en DDZ'jes hebben een wat andere aanpak nodig, namelijk combineren met wat meer snelheid en "bruut geweld", vooral bij DDAR. Dat weet men op de standplaatsen waar dat materieel veel komt (Zwolle en Utrecht vanwege de 5600 bijvoorbeeld), maar niet overal. En wanneer het combineren de eerste keer niet lukt, komt er een ZIP (Zeer Ingewikkeld Proces) om de hoek kijken om het opnieuw te mogen proberen, wat bijna per definitie voor vertraging en eventueel opheffing zorgt. Helaas.

Heel misschien dat Loes (nog) wel weet dat in de handboeken expliciet staat dat direct combineren met DDAR/MDDM niet toegestaan is 😉 Geen idee of DDZ daar inmiddels ook in staat.
DDAR/MDDM mogen idd niet direct worden gecombineerd, DDZ staat daar ook bij, dus volgens handboek mag DDAR/MDDM en DDZ niet direct worden gecombineerd.
In de stoptrein Utrecht - Zwolle ontstaat ook vaak vertraging, omdat het koppelen tussen 2 DD-ARen of 2 DDZ's niet goed gaat.
Dankje Loes, zo'n goede parate kennis is het voor mij niet en ik kon zo snel niet nazoeken of het inderdaad aangepast is. Dan onderbouwt die regel in zijn geheel mijn punt. Zou je met een MDDM/DDAR of DDZ-stam direct combineren als binnenkomende trein en je doet dat met de daarvoor benodigde kracht cq. lompheid, dan kun je je reizigers als dominosteentjes om zien vallen :8
Vandaag om 07:00 lukte het weer niet en opnieuw meer dan een half uur vertraging opgenomen.
Leert de NS nu echt niet van deze foute aanpak ?
In dit geval zou er toch gewoon bij het beginpunt in Venlo gekoppeld kunnen worden.
Dan heb je een extra hoofdconducteur nodig en die is op dat moment niet in Venlo. Ook het materieel is dan niet in Venlo ivm beperkt rangeerterrein aldaar. Het is dus niet heel simpel ff op te lossen vrees ik.
Reputatie 6
Dat moet dan ook allemaal maar kunnen. Want dan is er de dag tevoren een trein over in Eindhoven, die leeg naar Venlo moet enzo. Op papier is het dan veel beter om in Eindhoven te koppelen iedere dag. Dat dat vervolgens steeds in de soep loopt, tsja, dat staat nu eenmaal niet in de planning en is dus geen probleem.
Reputatie 6
Dan heb je een extra hoofdconducteur nodig en die is op dat moment niet in Venlo. Ook het materieel is dan niet in Venlo ivm beperkt rangeerterrein aldaar. Het is dus niet heel simpel ff op te lossen vrees ik.Deze reactie had ik even gemist (vrijwel tegelijk gepost), maar zoals ik al wilde aangeven is er voor iedere oplossing gelukkig weer een nieuw probleem te verzinnen.
als er niets wordt gedaan lijkt het alsof het acceptabel is dat steeds honderden reizigers de trein uit moeten en een half uur te laten wachten
Acceptabel is het absoluut niet. Als het combineren niet goed gaat, heb je dus te weinig materieel en krijg je een enorme volle trein, die te klein is en met vertraging vertrekt. Nee, dat is absoluut niet acceptabel voor niemand binnen NS en ook niet voor de reizigers. Ik heb hier in Eindhoven meer over gehoord en het heeft de aandacht, grote hamvraag is waarom de DDZ zo onbetrouwbaar is met combineren.
Buffers in combinatie met BSI koppeling. Niks onbetrouwbaar aan, hooguit wat ongewoon.
Duidelijk Henk. Weer iets geleerd 😉
Let maar eens op tijdens je dienst, waarschijnlijk zul je wel zien dat dat spul wat lomper wordt gecombineerd 😉
Van de DDAR wist ik het wel. De DDZ doen ze een stuk rustiger dan DDAR, terwijl volgens mij de koppeling niet is veranderd, maarja. Ben daar beetje een leek in. De laatste keer dat DDZ werd gecombineerd bij mij ging het ook verkeerd. Linialen zaten goed, elektrisch niet.
Nee daar is weinig aan veranderd inderdaad en je moet nog steeds door die buffers heen. Mooi vernieuwd materieel, zonde om zo lomp mee te doen 😉
hoera: er zijn weken voorbij gegaan en vandaag is er al weer een trein uitgevallen omdat het koppelen niet lukte.
Is er nu niemand die zich verantwoordelijk voelt en actie onderneemt ?
Tussentijds koppelen is op sommige trajecten helaas echt noodzakelijk o.a. vanwege de door Loes genoemde redenen. Wat betreft jouw reis op 10 november zie ik inderdaad dat er om 07:01 een trein van het type DDZ zou rijden die op station Eindhoven is uitgevallen. Het koppelen van dit type trein is inderdaad lastiger dan andere treinen, omdat de DDZ over een koppeling beschikt die afwijkt van de gangbare koppeling. Reis jij verder standaard op dezelfde tijden? Zonder de reisgegevens van de andere dagen waar het misging, kan ik niet met zekerheid achterhalen of de uitval puur 'DDZ-gerelateerd' is of wellicht nog een andere oorzaak kan hebben.
Tussentijds koppelen is op sommige trajecten helaas echt noodzakelijk o.a. vanwege de door Loes genoemde redenen. Wat betreft jouw reis op 10 november zie ik inderdaad dat er om 07:01 een trein van het type DDZ zou rijden die op station Eindhoven is uitgevallen. Het koppelen van dit type trein is inderdaad lastiger dan andere treinen, omdat de DDZ over een koppeling beschikt die afwijkt van de gangbare koppeling. Reis jij verder standaard op dezelfde tijden? Zonder de reisgegevens van de andere dagen waar het misging, kan ik niet met zekerheid achterhalen of de uitval puur 'DDZ-gerelateerd' is of wellicht nog een andere oorzaak kan hebben.

Het gebeurt steeds bij de trein van 7:02 met DDZ treinstellen. Laatste 2 maanden: 4x trein uitgevallen, vele malen meer dan 10 minuten vertraging (vaak ook omdat vertragingen oplopen omdat de IC achter een sprinter komt).
Voor mij is dit het enige geschikte tijdstip om te vertrekken.
De trein van 7:32 is wel gekoppeld vanuit Venlo en ik snap echt niet waarom dat met deze trein ook niet kan, er is immers de hele nacht de tijd om dit logistiek te regelen.
Hier dezelfde ervaring. Al meerdere keren de aansluiting gemist in Eindhoven hierdoor. Het valt mij hierbij op dat de treinen die vanuit Venlo vertrekken steeds korter worden. De laatsten weken maar 1 treinstel. Ik begrijp dat het koppelen van de treinstellen moeizamer kan verlopen, maar doe het dan gewoon niet en zoek een andere oplossing.

Daarnaast komt het regelmatig voor dat de trein op tijd in Eindhoven is, maar blijkbaar buiten het station moet wachten omdat het te koppelen treinstel nog niet aanwezig is.

Voor de reiziger is het bloedirritant. Die heeft niet de garantie dat, ondanks dat de hele rit zonder vertraging verloopt, hij de overstap haalt.

Reageer