Korte broek bij conducteurs

• 27 juni 2020
  • 19 reacties
  • 379 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Het valt mij op dat de conducteurs er op de trein altijd keurig uitzien door hun uniform. Nou lijkt mij dit erg warm nu er dagen zijn waarbij het 30 graden is. Ik vind persoonlijk een nette korte broek ook erg netjes staan. Ik zie liever een mannelijke conducteur gekleed in een nette korte broek die staat bij het uniform, dan een conducteur die overmatig transpireert. De vrouwelijke conducteurs mogen immers ook een rok dragen. 

Het klimaat wordt ook steeds warmer en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

19 reacties

De broekrok zit niet meer in onze kledinglijn, dus hij behoort tot de oude lijn van een vorige leverancier, die we wel mogen dragen. Vaak zie je collega's die graag in een rok lopen, een eigen rok aanschaffen. Ik heb daar wel een mening over.

De mannelijke collega's hebben geen korte broek in hun lijn zitten ivm veiligheid. 

Don't shoot the messenger, want waarom zou het bij vrouwen geen veiligheidsrisico zijn?

Wel mooi topic om eens te peilen overigens.

Reputatie 7
Badge +3

Waartegen beschermt zo'n broek eigenlijk?

Ik zou er persoonlijk in elk geval geen moeite mee hebben.

@mrfreeze 

Geen idee, want de stof is best dun, heb daar geen passend antwoord op 😅

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind een korte broek niet erg professioneel. Staat Mark Rutte straks ook in korte broek met T-shirt bij een persconferentie?

Ik vind een korte broek niet erg professioneel. Staat Mark Rutte straks ook in korte broek met T-shirt bij een persconferentie?

Ik moet je eerlijk zeggen, op het moment dat ik hetzelfde loonstrookje heb als meneer Rutte loop ik met liefde de hele dag in lange broek!

Reputatie 5

Ik zou er geen moeite mee hebben. Maar of het echt nodig is?

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet je eerlijk zeggen, op het moment dat ik hetzelfde loonstrookje heb als meneer Rutte loop ik met liefde de hele dag in lange broek!

Het heeft niet met salaris maar met professionele uitstraling en autoriteit te maken. Een portier, een begrafenisondernemer of een vertegenwoordiger lopen om die reden ook niet in een korte broek. Ik geef toe dat vrouwen het wat dit betreft makkelijker hebben want die kunnen altijd een rok aan trekken.

Reputatie 5

Ja gelijke monniken gelijke kappen. Per functie dezelfde kledingeisen!

Reputatie 7
Badge +3

Dan de logische volgende vraag: mag een mannelijke conducteur wel een rok dragen? :slight_smile:

Maar gezien de genderneutrale opstelling van NS (“Beste reizigers!") zal dat vast geen probleem zijn :wink:

Reputatie 5

Daar zat ik ook net aan te denken. Puur rationeel gezien moet dat gewoon kunnen en ik heb er geen principiële bezwaren tegen, al zal het wel wat “wennen” zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dan de logische volgende vraag: mag een mannelijke conducteur wel een rok dragen? :slight_smile:

Maar gezien de genderneutrale opstelling van NS (“Beste reizigers!") zal dat vast geen probleem zijn :wink:

Misschien wel bij het Schotse filiaal van NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet dan weer denken aan dit verhaal van een paar jaar geleden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180707_03602196

Badge

@HC-LLS-M 
Dan krijg je ook hetzelfde saaie werk erbij en dat wil je vast niet. Bij ons zijn de gespreksonderwerpen veel luchtiger.

Badge +3

L'indifférence n'est souvent pas un choix mais une nécessité.

“Onverschilligheid is vaak geen keuze maar een noodzaak.”

@HC-LLS-M 
Dan krijg je ook hetzelfde saaie werk erbij en dat wil je vast niet. Bij ons zijn de gespreksonderwerpen veel luchtiger.

Hahaha daar ben ik het dan wel weer mee eens!

Reputatie 7
Badge +3

Wat “professioneel” is qua kleding is ook maar een aangeleerd en bedacht vooroordeel. Er zijn landen waar politieagenten in korte broek hun ambt uitoefenen.

Het blijft natuurlijk vreemd seksisme dat vrouwen wel een rokken en broeken mogen dragen en mannen alleen maar broeken. Dat mannen geen korte broeken of bermuda’s mogen dragen bij NS vanwege “veiligheid” is natuurlijk een drogreden wanneer vrouwen wel rokken mogen dragen.

Wel is het natuurlijk zo dat op papier treinpersoneel in de meeste gevallen een werkplek met airconditioning heeft en dat dat een argument kan zijn om mannen niet toe te staan korte(re) broeken te dragen wanneer het warm is.

Ik gaf al aan dat de broekrok officieel niet meer in ons kledingpakket zit, dus het zou een kwestie van tijd moeten zijn. Zelf werk ik liever in een lange broek, hoef je niet na te denken hoe je overkomt bij reizigers in verschillende momenten hoe je erbij staat.

En mijn benen zijn nou ook niet van het niveau, goh wat mooi om te zien 😅

Reputatie 7

Hoewel ik soms in de zomer ook helemaal kapot ga, vind ik een lange broek er wel een stuk netter uitzien.

Maar inderdaad, lange broek + shirt + polo +  steekvest in de zomer kan heel warm worden ;)

Reputatie 3

Waartegen beschermt zo'n broek eigenlijk?

Ik zou er persoonlijk in elk geval geen moeite mee hebben.

@mrfreeze

Geen idee, want de stof is best dun, heb daar geen passend antwoord op 😅

@mrfreeze, @Loes 

Duidelijk.😉

🍒

Reageer