beantwoord

Korte overstap in Eindhoven

• 13 december 2015
  • 31 reacties
  • 698 Bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Normaal gesproken vind ik korte overstappen prettig, maar de overstap in Eindhoven ziet er wel riskant uit..

Als ik vanuit Breda/Tilburg (Serie 1900) een reis maak richting Weert/Maastricht (Serie 800) heb ik in Eindhoven een overstap van 2 minuten (cross-platform). De trein richting Venlo heeft vaak een lichte vertraging van 2 minuten op Eindhoven (als ik naar afgelopen dagen kijk). Theoretisch gezien lukt de overstap dan niet..

Heeft iemand ervaring met deze overstap? Wacht de trein richting Weert/Maastricht enkele minuten op de vertraagde trein uit Tilburg? Ik begrijp dat 5 minuten wachten teveel is, maar 2/3 minuten moet kunnen toch? Het is een belangrijke overstap, ik zie geen andere mogelijkheid vanaf Dordrecht/Breda/Tilburg dan deze overstap.

Bedankt alvast voor jullie reacties.
icon

Beste antwoord door Loes 13 december 2015, 15:23

Het is nu de nieuwe dienstregeling en ik durf nu niet te zeggen of de ic Venlo nu weer last krijgt van goederentreinen. De tijdspaden kunnen zijn aangepast, kijk maar naar de veranderde dienstregeling Roosendaal-Tilburg-Boxtel. Zou ff kijken hoe het komende week gaat en dan daar een beslissing voor nemen.
Bekijk origineel

31 reacties

De treinen Venlo/Maastricht en Den Haag/Alkmaar bieden over het algemeen wel de overstap cross-platform aan, ook met een lichte vertraging (2-3 minuten). Maar 5 minuten wachten op de andere trein is te riskant en dan wordt er vaak voor gekozen om de trein toch te laten vertrekken, met maximaal (afhankelijk van je bestemming) 15 of 30 minuten wachttijd tot gevolg.
Ďe IC Venlo heeft de laatste tijd veel last van oa goederentreinen. Vaak ligt het aan het treinpersoneel of PLP of er gewacht wordt. Nu we de normale sporen weer in gebruik hebben, zien we makkelijker wat er aankomt op Eindhoven, maar is helaas geen garantie.
Reputatie 1
Bedankt voor jullie reacties. Het beste advies is waarschijnlijk om een halfuurtje eerder te vertrekken indien mogelijk? Of kan ik het risico wagen voor komende zaterdag?
Ga je voor de zekerheid? Dan zou ik dat zeker doen!
En Venlo is natuurlijk kei gezellig... 😛
Dat zul je zelf het beste weten. Hoe erg is het om een half uur later aan te komen? - Dat hangt van het doel van de reis af.
Het is nu de nieuwe dienstregeling en ik durf nu niet te zeggen of de ic Venlo nu weer last krijgt van goederentreinen. De tijdspaden kunnen zijn aangepast, kijk maar naar de veranderde dienstregeling Roosendaal-Tilburg-Boxtel. Zou ff kijken hoe het komende week gaat en dan daar een beslissing voor nemen.
Reputatie 1
Ja, mede doordat ik nu niet meer met die sprinter kan, is de overstap korter geworden in Eindhoven.. Voorheen had ik 4 minuten overstaptijd, dat klinkt net iets fijner op een rommelig (momenteel) station. Voordeel is dat je voortaan met ICM reist i.p.v. Mat'64.. Maar dan moet de overstap wel haalbaar blijven uiteraard..

We kijken het even aan tot vrijdag en dan zal ik beslissen. Ik ga nogal een flinke reis maken, dus safer is het sowieso om een halfuur eerder te gaan.. Maar het moet eigenlijk niet nodig zijn.
Reputatie 1
Uit 2,5 dagen kan ik nu al de conclusie trekken dat de overstap een flop is.. Bijna elke trein heeft wel 2 of meer minuten vertraging.

Waarom lijkt het elke dienstregeling slechter te worden? Waardeloos hoor.. Het is voor mij bijna onmogelijk geworden om in Maastricht te komen. Snel de Sprinter terug, had je tenminste nog 5 minuten overstap!
Ik heb hier laatst ook al een topic over gemaakt.
Ik zie dat de situatie met de nieuwe dienstregeling niet beter is geworden.
Eerder had je in ieder geval nog (letterlijk) 50% kans om de overstap te kunnen maken.
Mijn conclusie blijft steeds hetzelfde.
Het interreseert ze gewoon helemaal niets bij de NS...
Reputatie 1
Van Loes heb ik begrepen dat ze het goed in de gaten houden.. Het is een belangrijke verbinding, mede omdat het van IC naar IC is..

Wat eventueel zou kunnen (ik denk er vast te makkelijk over), de Intercity in Tilburg korter laten stoppen, die staat daar 3 min stil, als dat nou gewoon 1 minuut was, heb je weer wat minuten winst in Eindhoven.. Maar waarschijnlijk heeft een andere trein dan weer geen kans om te vertrekken..
Mja ze houden het goed in de gaten.... geweldig.
Als ze het werkelijk zo'n belangrijke verbinding vonden hadden ze wel een manier bedacht om de, op dat moment dienstdoende, hoofdconducteur te informeren over de cross platform overstap en de status van de trein die daarvoor in aantocht is. Uiteraard als lapmiddel, tot de overstaptijd voldoende verruimd is om de 95-97% slagingskans te halen die ik zou verwachten voor een "belangrijke" overstap bij een bedrijf waar veel te veel geld moet worden betaald voor een kaartje.
Maar dat is veel te oplossingsgericht gedacht ben ik bang.
Reputatie 1
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik wil ook weer niet direct te negatief overkomen..
Er zullen ook wel wat verbeteringen zijn doorgevoerd, die wij helaas weer niet merken..

Nu kun je bijvoorbeeld met een 'luxe' Intercity in plaats van een 'armoedige' sprinter uit 1964.. Wat wel blijkt, de sprinters zijn sinds de nieuwe dienstregeling luxe treinen (DDZ) geworden, treinen die eigenlijk als Intercity horen te rijden.. Dus achteraf is de verbetering op dit lijntje dubbel zo nadelig voor ons..

Eerst Mat'64 met 1 of 2 stellen en nu ineens DDZ-4? Dat is wel een grote capaciteit verbetering, lijkt mij persoonlijk wat overkill buiten de spits.
En dan te bedenken dat je op het drukke traject dordrecht - den haag, als haringen in een ton staat in een overvolle sprinter. Ik heb de afgelopen paar weken 3 keer iemand onwel zien worden in zo'n zuurstofarme, oververhitte omgeving. En dan sta ik er alleen tussen Barendrecht en Delft in. Dat traject is altijd druk doordeweeks om 8 uur. Al jaren, zonder uitzonderingen.
Toch komt dit dagelijks voor.
Dat bedoel ik nu met "het interreseert ze gewoon niets".
Reputatie 1
Ja, het blijft een drama om te reizen in de spits. Dat zal nooit veranderen helaas. Het zal alleen maar erger worden, zeker vanaf 2017 als er nog meer jongeren gratis kunnen reizen..
Iedereen ziet dat aankomen. Aan de NS de schone taak om ervoor te fasciliteren.
Er word genoeg betaald als je naar omliggende landen kijkt.
Nu nog verstandig investeren en capabele mensen het probleem laten oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt genoeg betaald? Studenten betalen €90 per maand voor onbeperkt vervoer door heel Nederland. Dan kun je ook niet veel luxe verwachten
Reputatie 1
Nee, de studenten niet, maar er zijn genoeg mensen die duizenden euro's per maand betalen 😉
Er wordt genoeg betaald? Studenten betalen €90 per maand voor onbeperkt vervoer door heel Nederland. Dan kun je ook niet veel luxe verwachten
Dat is niet het geval, maar pas sinds 1994 hoor. De prijs die je noemt zit er ook een paar jaar inflatiecorrectie onder.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet het geval, maar pas sinds 1994 hoor. De prijs die je noemt zit er ook een paar jaar inflatiecorrectie onder.

Er wordt momenteel ongeveer 750 miljoen betaald voor 650.000 studenten, dat is ruwweg 1200 per student per jaar waarvan een substantieel deel ook nog naar het stads- en streekvervoer gaat. Maar OK laten we 100 per maand nemen. Vanaf 2017 komen er nog 150.000 MBO'ers bij maar het bedrag blijft onveranderd op 750 miljoen staan (al jaren vrijwel niet bestaande inflatie buiten beschouwing gelaten). Omdat veel van die extra MBO'ers nu nog op een trajectabonnement reizen gaat NS er dan behoorlijk op achteruit. Daar komt nog bij dat volgens de cijfers van het CBS steeds minder studenten op kamers gaan en steeds meer studenten pendelen wat het financiele plaatje nog slechter maakt.

Wat ik overigens eigenlijk wilde zeggen is dat forensen die niet studeren inderdaad behoorlijk forse bedragen betalen maar dat het gemiddelde over alle forsensen (inclusief studenten) dus helemaal niet zo hoog is. Voeg daarbij de nogal uit de hand gelopen personeelskosten (erg dure CAO's, steeds meer conducteurs) en het wordt duidelijk dat de materieelinvesteringen het afgelopen decennium de sluitpost op de NS-begroting zijn geworden. En ik vrees dat ze dat voorlopig ook zullen blijven.

Roepen dat NS dus maar meer service moet verlenen omdat er genoeg betaald wordt is denk ik daarom iets te rooskleurig.
Reputatie 1
Om nog even op de overstaptijd terug te komen.. Stel je reist met de IC vanuit Maastricht/Weert en mist de overstap in Eindhoven op de IC naar Tilburg/Den Haag, dan kun je eventueel nog met de Sprinter richting Tilburg Universiteit die om .03 en .33 vertrekt vanuit Eindhoven. Mocht je naar Breda/Roosendaal willen heb je wederom weer een korte overstap van 2 minuten, maar uit ervaring weet ik dat ze daar wel op elkaar wachten bij lichte vertragingen.. De overstap op de 3600 is trouwens altijd al nauw geweest. Optimaal is het nog steeds niet, maar je hebt toch nog een kans!
Ik heb vandaag 4x de overstap mogen zien in Eindhoven en van die 4x is de aansluiting 3x gehaald zonder problemen.
Ook de aansluiting in Tilburg tussen de sprinter en ic naar Roosendaal met gemak gehaald. Had in Oisterwijk zelfs nog onderonsje met een spoorloper gehad en toch nog optijd zijn 🙂.
Reputatie 1
Toch ben ik er nog niet helemaal van overtuigd, vandaag is het ook alweer een aantal keer mislukt.. Hoe komt het dat de 1900 steeds lichte vertragingen heeft van 2-4 minuten? Voornamelijk richting Venlo..
Heb ik nog geen antwoord op. Gisteren had ik de 1900 vanaf Rotterdam naar Eindhoven en ik was optijd vertrokken in Tilburg en mijn machinist heeft zelfs energiezuinig kunnen rijden en ik kwam optijd binnen. Vandaag kom ik met de 1900 terug in de spits. Ik zal opletten.
Reputatie 1
Hopelijk heb ik jou als HC a.s. zaterdag 😉
Reputatie 1
Vandaag ziet het er ook niet al te best uit.. Veel treinen met 2 min vertraging.. Ik vraag me af of je dan je overstap nog haalt. Het is toch niet normaal dat zoveel treinen steeds 2 min te laat in Eindhoven aankomen? Mijn vertrouwen voor een succesvolle overstap staat in ieder geval op nul.

Reageer