beantwoord

korte trein utrecht - schiphol

• 4 november 2019
  • 33 reacties
  • 641 Bekeken

Dit is de derde keer in 8 dagen dat de trein naar Schiphol van 8:11 op Utrecht centraal korter is dan normaal. Hierdoor is de trein abnormaal druk. Vorige keer heb ik pas de derde trein die kwam kunnen pakken ivm drukte (ik paste er gewoon niet bij). Deze keer valt er een meisje naast me flauw door de drukte. Kunnen jullie zorgen dat de trein lang genoeg is op dit traject? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 november 2019, 09:46

Goedemorgen Treinerjdlc en welkom bij de NS Community!

We doen ons best om op elk moment van de dag ons materieel zo goed mogelijk in te zetten, gebaseerd op een verwachting qua drukte. Tijdens de spits reizen er echter zoveel mensen, dat al het inzetbare materieel ook wordt ingezet. Wanneer er dan een storing gaande is waardoor er op bepaalde trajecten minder ingezet kan worden, zullen dit soort drukke situaties helaas voorkomen, hoe naar ze ook zijn.

Wat Pieter-jan1974 vervolgens heeft aangeven is tevens verstandig. We zetten weliswaar al ons materieel in, maar kunnen afhankelijk van waar het drukker is en waar rustiger eventueel wel schuiven. Meldingen via de druktemelder zijn daarvoor ontzettend waardevol. Hiermee krijgen wij, naast onze eigen onderzoeken, een beter beeld van waar en wanneer het druk is. Ik moet wel toevoegen dat het op niet alle trajecten mogelijk is om een verlenging te realiseren. Vaak wordt dit beperkt door een maximaal mogelijke lengte, door bijvoorbeeld de lengte van de perrons waar de betreffende trein langs komt.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wij kunnen als reizigers-helpen-reizigerscommunity geen extra of langere treinen inzetten. Wel zou een moderator jouw klacht kunnen doorzetten.

Voor vandaag is er een defect spoor gemeld bij Utrecht, waardoor er minder treinen kunnen rijden.

Reputatie 3

Het enigste wat je als reiziger kunt doen is een melding maken via de drukte melder in de NS app. En dan iedere keer als je dit mee maakt via de drukte melder melden.
Afgelopen vrijdag moest ik voor een examen met de trein naar Utrecht, toen had ik ook de intercity van richting  Schiphol en die was ook maar erg kort heen en terug weg.

We doen ons best om op elk moment van de dag ons materieel zo goed mogelijk in te zetten, gebaseerd op een verwachting qua drukte. Tijdens de spits reizen er echter zoveel mensen, dat al het inzetbare materieel ook wordt ingezet. Wanneer er dan een storing gaande is waardoor er op bepaalde trajecten minder ingezet kan worden, zullen dit soort drukke situaties helaas voorkomen, hoe naar ze ook zijn.

Wat Pieter-jan1974 vervolgens heeft aangeven is tevens verstandig. We zetten weliswaar al ons materieel in, maar kunnen afhankelijk van waar het drukker is en waar rustiger eventueel wel schuiven. Meldingen via de druktemelder zijn daarvoor ontzettend waardevol. Hiermee krijgen wij, naast onze eigen onderzoeken, een beter beeld van waar en wanneer het druk is. Ik moet wel toevoegen dat het op niet alle trajecten mogelijk is om een verlenging te realiseren. Vaak wordt dit beperkt door een maximaal mogelijke lengte, door bijvoorbeeld de lengte van de perrons waar de betreffende trein langs komt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de derde keer in 8 dagen dat de trein naar Schiphol van 8:11 op Utrecht centraal korter is dan normaal. Hierdoor is de trein abnormaal druk. Vorige keer heb ik pas de derde trein die kwam kunnen pakken ivm drukte (ik paste er gewoon niet bij). Deze keer valt er een meisje naast me flauw door de drukte. Kunnen jullie zorgen dat de trein lang genoeg is op dit traject? 

Er is vandaag een totale puinhoop gaande op het traject Venlo-Schiphol omdat de infrastructuur tussen Den Bosch en Geldermalsen vannacht weer eens uit elkaar gevallen is.

Reputatie 6

Het is een tijd best goed gegaan vond ik tussen Den Bosch en Utrecht, ook de drukte was te behappen (in de daluren), maar de laatste tijd helaas toch weer meer storingen en vertragingen (al 3x vertraging geclaimd laatste tijd). Sommige treinen zijn gewoon te kort. Zeker die uit Venlo. Maar blijkbaar is er geen materieel meer... of is het bezuiniging. Vanmiddag geen treinen tussen Den Bosch en Utrecht, ik reis maar om via Arnhem of Rotterdam. 't Zal vol zijn.

Je zou denken dat er wel genoeg wordt betaald om niet hutjemutje te moeten staan

Reputatie 7
Badge +3

Sommige treinen zijn gewoon te kort. Zeker die uit Venlo.

Hier een voorbeeld van een - volgens NS - “rustige” intercity Venlo - Schiphol in de daluren. Geen werkzaamheden, geen incidenten, geen kortere trein dan gepland. VIRM-4 is gewoon bijna altijd te kort, ook in de daluren en weekenden.

Reputatie 7
Badge

Tsja, zo'n foto zegt dus weinig, wat je zeer veel ziet is dat de trein druk is op bepaalde plekken (zojde stationstrap, stationshal) en dat er iets verderop nog volop zitplaatsen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Niet bij een VIRM-4, daar lopen mensen echt wel door. Deze trein stond van voor naar achter vol.

Wij kunnen als reizigers-helpen-reizigerscommunity geen extra of langere treinen inzetten. Wel zou een moderator jouw klacht kunnen doorzetten.

Voor vandaag is er een defect spoor gemeld bij Utrecht, waardoor er minder treinen kunnen rijden.

Ik zou graag willen dat de klacht door wordt gezet. Het probleem komt naar mijn eigen ervaring zo vaak voor dat het wel loont om te investeren in extra materiaal om het probleem te verhelpen.   

Ik heb een drukte melding gedaan. Deze trein is niet altijd zo kort dus op dit traject kan het. Ik hoop dat er wat mee gebeurt:) we betalen allemaal voor een zitplek dus dat lijkt me dan ook geen gek streven.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem komt naar mijn eigen ervaring zo vaak voor dat het wel loont om te investeren in extra materiaal om het probleem te verhelpen.   

Mocht je het nog niet gelezen of gehoord hebben, er zijn nieuwe IC treinen besteld, het is dus even wachten tot die klaar zijn en kunnen gaan rijden.

https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/

Het probleem komt naar mijn eigen ervaring zo vaak voor dat het wel loont om te investeren in extra materiaal om het probleem te verhelpen.   

Mocht je het nog niet gelezen of gehoord hebben, er zijn nieuwe IC treinen besteld, het is dus even wachten tot die klaar zijn en kunnen gaan rijden.

https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys/

Nee dat wist ik inderdaad niet, dat klinkt wel goed:) hopelijk gaat er een om 8:11 rijden van Utrecht naar Amsterdam Zuid.

Badge +3

Ik zou graag willen dat de klacht door wordt gezet. Het probleem komt naar mijn eigen ervaring zo vaak voor dat het wel loont om te investeren in extra materiaal om het probleem te verhelpen.   

Uw trein is gepland met 12 delen dubbeldeks materieel. Als deze trein korter is, dan is er een storing waardoor de trein niet de geplande lengte heeft. In dit geval had u last van een defect spoor tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch; uw trein komt immers uit de richting ‘s-Hertogenbosch. Vandaag is er dus vervangend materieel ingezet omdat de planning in de war liep. De druktemelder invullen gaat dan niet helpen. Deze invullen heeft alleen nut als de trein op de geplande lengte rijdt, maar die lengte niet toereikend is.

Los daarvan betaalt u niet voor een zitplek, maar voor een vervoersbewijs en wilt u echt niet dat de nieuwe intercity’s worden ingezet in de trein van 8:11, want dat zijn enkeldeks treinen die minder capaciteit hebben dan de dubbeldeks treinen die er nu rijden.

Uw trein is gepland met 12 delen dubbeldeks materieel. Als deze trein korter is, dan is er een storing waardoor de trein niet de geplande lengte heeft. In dit geval had u last van een defect spoor tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch; uw trein komt immers uit de richting ‘s-Hertogenbosch. De druktemelder invullen gaat niet helpen; de werkelijke inzet is vandaag immers niet de geplande inzet en alleen als de geplande inzet ontoereikend is, kan het invullen van de druktemelder leiden tot de inzet van langere treinen.

Los daarvan betaalt u niet voor een zitplek, maar voor een vervoersbewijs en wilt u echt niet dat de nieuwe intercity’s worden ingezet in de trein van 8:11, want dat zijn enkeldeks treinen die minder capaciteit hebben.

Ja maar als die storingen zo vaak voorkomen dan moet er toch aan een structurele oplossing gedacht worden. Dan moeten er meer alternatieven komen als er een storing is. Dit klinkt allemaal alsof het niet mogelijk is aan de capiciteitsvraag te voldoen. Er is gewoon een grote groep reizigers die op dat tijdstip rijdt en er is altijd wel iemand die moet staan en als de trein korter is dan past het gewoon niet. Ik betaal 188 euro per maand om van Utrecht naar Amsterdam te komen. Wilt u zeggen dat dat niet genoeg is om genoeg capaciteit te realiseren of wilt u zeggen dat 3 x in 8 een storing een kleine uitschieter is en geen aandacht behoeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Die nieuwe intercity's kunnen er wel voor zorgen dat er langere dan wel meer treinen kunnen gaan rijden op diverse trajecten waardoor het per trein minder vol zal zijn.

Langer dan 12 bakken dubbeldekker zal niet gaan, maar als andere treinen wel langer worden of er een extra trein gaat rijden dan heeft dat wel invloed op de andere treinen. Maar dat zal de toekomst leren.

Reputatie 7
Badge +3

Ja maar als die storingen zo vaak voorkomen dan moet er toch aan een structurele oplossing gedacht worden. 

Aan storingen aan het spoor kan NS niets doen, dat is de verantwoordelijkheid van ProRail. Je kan nog zoveel (nieuwe) treinen hebben, als er zoals vandaag een spoorstaaf kapot is dan kunnen al die treinen daar niet overheen.

Wel zou er meer (preventief) onderhoud door ProRail moeten komen om dit soort dingen te voorkomen. Projecten zoals bij Amsterdam Zuid zijn mooi maar goed onderhoud is net zo hard nodig.

Reputatie 7
Badge

Niet bij een VIRM-4, daar lopen mensen echt wel door. Deze trein stond van voor naar achter vol.

Maar dit is toch echt niet vol. Alleen al op het balkon kunner er zeker 8 tot 10 mensen, de lange gangpaden in de trein zelf zijn dan nog helemaal leeg. Immers binnen is binnen denken veel reizigers, en lopen geen stap verder.

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaat 't niet om. NS noemt dit in de planner een “rustige” trein. Daarnaast was dit in de daluren. Hoe strookt dat met:

Het beleid van NS ten aanzien van vervoercapaciteit is om reizigers met een eerste klas vervoerbewijs altijd een zitplaats aan te bieden. Tweede klas reizigers wil NS op werkdagen in de daluren en in de weekenden eveneens een zitplaats kunnen aanbieden. Op werkdagen tijdens de ochtendspits en avondspits wil NS haar tweede klas reizigers in Intercity’s een zitplaats aanbieden voor reizen langer dan Vervoerplan 2018 11 15 minuten, voor reizen korter dan 15 minuten wil NS tweede klas reizigers een zit- of staplaats aanbieden. In Sprinters tijdens de ochtend- en avondspits wil NS tweede klas reizigers eveneens een zit- of staplaats aanbieden.

Ja hoor het is weer zo ver. Weer een kortere trein. Weer veel mensen die niet meer in de trein passen. Ik ben maar even in de trein naar Amstel gesprongen. Wat niet binnen mijn traject valt en dus uit eigen zak betaald wordt. Misschien moet ik een record er voor opstellen hoe vaak komt er een te korte trein op het traject Utrecht Schiphol.

Reputatie 7
Badge +3

Ja hoor het is weer zo ver. Weer een kortere trein. Weer veel mensen die niet meer in de trein passen. Ik ben maar even in de trein naar Amstel gesprongen. Wat niet binnen mijn traject valt en dus uit eigen zak betaald wordt. Misschien moet ik een record er voor opstellen hoe vaak komt er een te korte trein op het traject Utrecht Schiphol.

Melden op de drukte melder.

Reputatie 7
Badge

??

Ik weet niet hoeveel plaatsen er normaal zijn en wat dat betekend maar ik weet wel dat ik een overvolle trein heb gezien en dat veel mensen via Amstel zijn gereisd omdat de trein korter is dan normaal.

Reputatie 7
Badge

Ik weet niet hoeveel plaatsen er normaal zijn en wat dat betekend maar ik weet wel dat ik een overvolle trein heb gezien en dat veel mensen via Amstel zijn gereisd omdat de trein korter is dan normaal.

Je meldt dat er een kortere trein reed. Ik laat je zien dat die trein van 8:11 bestond uit 8 bakken VIRM. Dat ie vol zit, vind ik niet gek. Alle treinen richting Schiphol/Amsterdam zitten vol om die tijd.

Ok maar dan rijdt hij blijkbaar normaal met 10 bakken? Want hij was korter...

Reageer