beantwoord

korte treinen bij vertraging

• 10 september 2019
  • 6 reacties
  • 337 Bekeken

Waarom rijdt er altijd ( echt altijd) een korte trein als er een vertraging is? Dubbel zoveel mensen die mee willen maar een kortere trein...
icon

Beste antwoord door Martin7182 11 september 2019, 14:56

Het is volgens mij andersom; er ontstaat vertraging als de trein te kort is. Uit- en instappen duurt langer als er minder deuren beschikbaar zijn en als reizigers dichter opeengepakt zitten. Als de trein vol is, proberen sommigen toch nog in te stappen na het fluitsignaal en loopt de vertraging op. Ondertussen dient de volgende lichting reizigers zich aan en loopt de vertraging nog verder op.
Bekijk origineel

6 reacties

Dag Mickat13 en welkom op onze Community!

Ik durf niet helemaal te zeggen waar je op doelt. Bedoel je dat in de reguliere dienstregeling korte treinen worden ingezet? Want dat heeft te maken met het feit dat we maar beperkt materieel hebben. Helaas kunnen we niet op elk traject lange(re) treinen inzetten.

Of bedoel je dat je na een storing of defect er extra treinen worden ingezet om de vertraging te verhelpen? Want ook daar geldt dat we met beperkt materieel te maken hebben.

Of is er nog iets anders waar je op doelt?
Het is volgens mij andersom; er ontstaat vertraging als de trein te kort is. Uit- en instappen duurt langer als er minder deuren beschikbaar zijn en als reizigers dichter opeengepakt zitten. Als de trein vol is, proberen sommigen toch nog in te stappen na het fluitsignaal en loopt de vertraging op. Ondertussen dient de volgende lichting reizigers zich aan en loopt de vertraging nog verder op.
Beste NS,
Waar ik op doel is dat er, zodra er een vertraging is, er ook een korte trein rijdt. Ik reis dagelijks van Amsterdam Amstel naar Utrecht CS en maak dit bijna dagelijks mee. Wat ik dus niet begrijp is waarom er bij een vertraging een kortere trein rijdt, maar wellicht is de vertraging wel juist het gevolg van de korte trein zoals Martin7182 al zegt.
@Mickat13 Op die manier. Helaas hebben we niet op elke plek extra materieel staan om in te zetten bij een vertraging/verstoring, daarom kan het voorkomen dat er kortere treinen rijden.

En hoewel ik @Martin7182 zijn stelling niet hard kan maken, deel ik zijn mening. Althans, het zou mij ook inderdaad niet gek voorkomen als dit ermee te maken heeft.
Reputatie 7
Badge +3
De stelling van Martin7182 is misschien niet hard te maken, maar ik heb het wel zien gebeuren, zeker in situaties waarin er door een verstoring al 1 of meerdere treinen waren uitgevallen.

Door zo'n verstoring kan het zijn dat het materieel op de verkeerde plek is en er dan een kortere trein rijdt, maar er zijn meer reizigers dan normaal voor die trein omdat een trein eerder niet reed. Dan moeten er veel meer mensen door minder deuren in en uitstappen. En als het zo vol is kost ook meer tijd tot iedereen zo ver mogelijk is doorgelopen. En niet iedereen loopt door naar de gangpaden, vaak blijven mensen staan op de balkons. Hierdoor duurt het instappen nog wat langer en de vertraging loopt verder op.
Volgens mij moet je het zo zien: de NS splitst geen treinen die vertraging oplopen. Of worden lange treinen ingewisseld voor korte. Hooguit wordt er een trein opgeheven, maar dan rijdt deze dus helemaal niet meer. Dus moet het wel zo zijn dat, gegeven de correlatie tussen vertragingen en korte treinen, de korte trein een oorzaak is i.p.v. gevolg.

Reageer