beantwoord

Koud in de trein

• 19 februari 2019
  • 7 reacties
  • 292 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik reis een paar jeer per week van Zwolle naar Den Haag en het onaangenasm koud in de trein. Een vervelende koude luchtstroom bij de benen en rug. Mensen zitten veelal met de jas aan. Dit kan toch beter NS! En ik ben absoluut geen koukleum!
icon

Beste antwoord door Rizana NS 19 februari 2019, 11:03

Beste HHO, welkom bij de Community.

Goed dat je oNS gevonden hebt en je vraag stelt. Ik snap dat je de kou niet fijn vindt als je een paar keer per week op dit traject reist.

De juiste temperatuur bepalen blijft lastig. Wat de een koud vindt, vindt de andere juist prettig. De meeste treinen zijn tegenwoordig uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De regulering is per rijruig geregeld, dus je zou kunnen proberen of een andere coupé aangenamer voor je is. Heb je dit al geprobeerd?

Hoe laat vertrek je altijd? Dan ga ik in elk geval je klacht doorzetten.
Bekijk origineel

7 reacties

Beste HHO, welkom bij de Community.

Goed dat je oNS gevonden hebt en je vraag stelt. Ik snap dat je de kou niet fijn vindt als je een paar keer per week op dit traject reist.

De juiste temperatuur bepalen blijft lastig. Wat de een koud vindt, vindt de andere juist prettig. De meeste treinen zijn tegenwoordig uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De regulering is per rijruig geregeld, dus je zou kunnen proberen of een andere coupé aangenamer voor je is. Heb je dit al geprobeerd?

Hoe laat vertrek je altijd? Dan ga ik in elk geval je klacht doorzetten.
Jammer dat er een standaard antwoord terug komt wat al vaker gegeven is. Feit is denk dat er serieus naar gekeken dient te worden. En een andere wagon is voor 1ste klas reizen niet echt een optie om dan de hele trein door te lopen. Gegeven is dat het veel voorkomt.
Ik begrijp dat je liever een ander antwoord wenst, maar het geeft wel weer hoe de situatie is. Als je eerste klas rijdt dan is verhuizen naar een andere coupé inderdaad (vaak) niet mogelijk. Wat ik je wil adviseren is om hier een melding van te maken op het moment dat je in de trein zit. Dit kan of bij de conducteur of via Twitter. Als je dan het traject, tijdstip en treinstelnummer waar je in zit aangeeft dan kan er eventueel reset worden uitgevoerd. Wellicht dat dit een directe oplossing is.

Zie vele topics voorbij komen over koud in de trein. Zit nu in de trein met jas en sjaal om het een beetje behaaglijk te kunnen hebben. Ben wel benieuwd wat de echte temperatuur is in de trein. Dit in plaats van het standaard antwoord van 20 tot 25 graden. Zal volgende week voor de grap eens een thermometer meenemen. Ik hou jullie op de hoogte.  

De NS zou dekens kunnen uitdelen, zoals ‘de dag van toen’ in de orient express.

Die “wat de een koud vindt vind de ander warm” zie ik wel in heel veel topics over dit onderwerp terug komen. Ik geloof dat het toch een redelijk geaccepteerde norm in Nederland is dat ‘kamertemperatuur’ gelijk staat aan 20 graden. Bij mij thuis staat de thermostaat meestal op 18 graden, wat ik comfortabel vind, maar de meeste mensen koud. Ik vind het op dit moment oncomfortabel koud in de trein. Ik heb geen thermometer bij, maar het zou me niets verbazen als de temperatuur dichter bij de 15 dan de 20 zit. Treinstel 8729, Venlo->Schiphol Airport, stiltecoupé.

Hoi psmit,

Het liefst hebben we een aangename temperatuur in de trein. De climate control zorgt ervoor dat het rond de 20 of 21 graden is in de trein. Helaas slaagt het systeem hier niet in, er is dan soms sprake van een defect. Ik ga het voor dit specifieke treinstel doorgeven. Wellicht is het met een simpele reset opgelost.

Mijn excuus voor de kou.

Reageer