beantwoord

Koude tocht in cabine

Waarom tocht het vaak zo koud over de vloer in de trein? Ik maak met name vaak langere ritten en heb dan veel last van een onaangenaam koude tocht over de vloer van de cabine. Gisteren ook weer, in de ondercabine van een dubbeldekker, zit ik bijna 2 uur met steenkoude voeten en onderbenen omdat het zo tocht over de vloer. Zijn die cabines niet beter, aangenamer te verwarmen?
icon

Beste antwoord door Leny NS 19 januari 2015, 09:16

Hallo, dat is inderdaad niet fijn. In onze treinen is klimaatbeheersing aanwezig. De klimaatbeheersing past automatisch de temperatuur in de trein aan. Verhuizen naar een andere coupé kan vaak helpen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Bekijk origineel

25 reacties

Badge
Hallo, dat is inderdaad niet fijn. In onze treinen is klimaatbeheersing aanwezig. De klimaatbeheersing past automatisch de temperatuur in de trein aan. Verhuizen naar een andere coupé kan vaak helpen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Hallo Strijdende Rechter,

Helemaal mee eens! Tegenwoordig worden op het traject Roosendaal Zwolle van die omgebouwde dubbeldekkers ingezet. Zojuist even opgezocht, en ze heten "Nieuwe Intercity Dubbeldekker". Wat een vreselijke trein, en inderdaad staat er meestal een koude storm over de vloer. Mijn ochtend begint niet goed als die trein weer voorrijdt. Vandaag gelukkig een ICRm. Ook koud :-(

Hoe moeilijk is het om die treinen lekker warm te krijgen?
Vanavond weer "Nieuwe Intercity Dubbeldekker", weer in de wind, weer koud
Ha, wat fijn dat ik niet de enige ben. Inmiddels heb ik. Ontdekt dat het bovenin de dubbeldekker wel behaaglijker is. Laten we afspreken dat we 's winters allemaal bovenin gaan zitten, conform het advies van Leny, en 's zomers onderin. Dan hoeft niemand meer te zorgen dat het niet tocht. Totdat de NS gaat onderzoeken waarom er 's winters niemand beneden zit. En de uitkomst zorgt voor een nieuw onderzoek naar tocht onderin. Of, misschien ook een goed idee: alle mensen die overlast veroorzaken onderin, dan hoeven de mensen die overlast erváren alleen maar naar de bovenetage te verhuizen, ipv een nieuwe plek te zoeken, óók een advies van NS....
Ik heb er ook vaak last van.

Naar een ander coupe verhuizen is een slecht advies, want dan ben je je zitplek kwijt en moet je een half uur staan: ook oncomfortabel.
NS geeft altijd opties aan die gewoon niet haalbaar zijn vaak ipv het probleem eens te analyseren en kijken of die klimaatbeheersing niet anders kan worden afgesteld (wat best kan, het is immers geen zelf denkend apparaat)
Mijn noodoplossing is: bovenin, eerste stoel rechts van de deur. Dat is een beschut hoekje waar de vloerstorm zich nog niet heeft kunnen ontwikkelen. Vandaag de ICRm, en wel warm.
Thuis staat de thermostaat op 18°C, en soms op 19°C. Dus een extreme koukleum ben ik niet
Vandaag weer DDZ, langzame wifi, en vooral Wind,...
In de treinen is klimaatbeheersing aanwezig. De klimaatbeheersing past automatisch de temperatuur in de trein aan.

Een andere trein nemen kan een oplossing zijn 😃
In de treinen is klimaatbeheersing aanwezig. De klimaatbeheersing past automatisch de temperatuur in de trein aan.

Een andere trein nemen kan een oplossing zijn :D

haha hilarisch! 😃 😉

haha hilarisch! 😃 ;)

Hihihi.. Inderdaad super! Zo'n opmerking maakt me vrolijk, ik wilde dat ik ook zo ad rem kon reageren.:D overigens, ik ben ook geen koukleum maar voor mijn treinreizen kleed ik me inmiddels altijd speciaal: thermosokken en mijn Meindl bergschoenen. Een flesje water, een zaklantaarn en gps op mijn telefoon zijn inmiddels gebleken noodzakelijke uitrusting. Om warm te proberen blijven, iets te drinken wanneer we weer midden in een weiland stranden, licht om de weg langs het spoor te vinden als de zaak weer eeuwenlang stilstaat en gps om de dichtstbijzijnde verbinding met de wereld te kunnen vinden. Ongelogen, ik heb alles inmiddls meermalen nodig gehad, en ben toch maar een incidentele reiziger.
Een flesje water, een zaklantaarn en gps op mijn telefoon zijn inmiddels gebleken noodzakelijke uitrusting. Om warm te proberen blijven, iets te drinken wanneer we weer midden in een weiland stranden, licht om de weg langs het spoor te vinden als de zaak weer eeuwenlang stilstaat en gps om de dichtstbijzijnde verbinding met de wereld te kunnen vinden. Ongelogen, ik heb alles inmiddls meermalen nodig gehad, en ben toch maar een incidentele reiziger.
Haha, ja 🙂 ik heb ook altijd een overlevingspakket bij mij. Het enige wat nog mist is een mobiel oplader.

Vandaag op de heenweg een flauwvallende reiziger door de drukte (verplicht staan) en op de terugweg een overgevende reiziger, dat was wat minder 😞

Ik zou me zorgen maken dat ik met een andere trein ook op een andere bestemming uitkom:?

Ik zou het overigens geen probleem vinden als de DDZ verbannen wordt naar het traject Amsterdam-Den Haag of zo 🙂
De zomer was prima, koeling is niet krachtig genoeg om de trein koud te maken als het buiten heet is. Helaas is de zomer weer voorbij, en zitten we dus weer 9 maanden in de kou 😞
Vandaag alweer een trein met koude tocht. Kan die ventilator niet gewoon uit!! En kom niet met oplossing om andere plek in trein te zoeken... of geeft me het ook het recht om 1e klas te gaan zitten dan als jullie je afstellings monteur geen goed werk kan laten afleveren?
Welk type trein heeft u het over Braai?
Wat ik uit ervaring weet is dat alle rijtuigen hun eigen verwarming en airco systeem hebben en dezelfde gemakken als ongemakken in zowel eerste als tweede klas plaatsvinden.
ik word eigenlijk wel een beetje moe van die standaard antwoorden van ns. uit zelf onderzoek , want ik neem ook altijd de ijstrein van roosendaal naar zwolle en omgekeerd leert dat alleen in de eerste klas waar voornamelijk het ns personeel zit 🙂 , het wel warm is. verhuizen naar andere 2de klas coupe heeft totaal geen zin , alle kachels/airco in de tweede klas staan op koud. het plaatsje boven net achter de deur is mij ook al bekend. verder zou de baldadige jeugd 🙂 , iets op het plafond kunnen smeren zodat bijna alle gaatjes daar dicht komen te zitten.

ooit wel eens naar de wc in zo'n trein gegaan ? , ook zo'n leuke ervaring 🙂 , waar je je JAS moet laten , op het JAS haakje ook zo lekker fris toch.
Welk type trein heeft u het over Braai?
Wat ik uit ervaring weet is dat alle rijtuigen hun eigen verwarming en airco systeem hebben en dezelfde gemakken als ongemakken in zowel eerste als tweede klas plaatsvinden.

nee hoor 1 ste klas veel warmer.
Het was de dubbeldek IC van zwolle naar roosendaal. Is alles behalve comfortabel reizen. Kou is niet erg maar tocht is vreselijk!
@Braai
Das DDZ het type. De tocht kan ik niet verklaren, wel dat dat daar veel verschil zit in hoe de climate control zijn werk hoort te doen. Laatst zat ik in het type DDAR en zat bovenin op balkon, daar tochtte het ook.
Op balkon DDZ merk ik het ook en tocht is waardeloos, dat begrijp ik, heb er zelf ook last van.

@Duikkie1
Heb ook geregeld dienst op DDZ en het verschil valt me soms op, niet altijd. Krijg er niet vaak klachten over van reizigers en ik ben vaak te vinden op het balkon.
Ik zit met enige regelmaat in of de trein van rdam naar Groningen of rdam naar Leeuwarden.
Geen idee wat de treintypes zijn en dat interesseert me ook niet, maar ik zit bijna iedere keer met een jas over mijn benen omdat er koude lucht uit het plafond komt vallen!
EerGisteren gaan eindelijk m'n schoonouders van in de 70 met de trein van Rdam naar Groningen, komen die ook zowat bevroren aan, da's toch nie normaal !! Ze gaan meteen niet meer.
@nneerven

Het heeft geen zin dit te melden. NS lepelt nog steeds telkens weer hetzelfde standaardantwoord op dat Leny NS in reactie 2 heeft gegeven en beschouwt de feedback daarmee als afgedaan:

Dat een automatische klimaatregeling ook anders ingesteld kan worden, wil er bij de klantenservice van NS blijkbaar niet in.
Heel jammer dat het probleem van de continue tocht in de nieuwe dubbeldekkers niet wordt opgelost. Veel mensen klagen hierover in de trein. Met name bij lange reizen is dit uitermate onaangenaam. Het maakt daarbij nauwelijks uit om op een andere plaats te gaan zitten of in een andere coupe. De ventilatoren staan continue te blazen. De losse (niet sluitende) tussendeuren dragen denk ik ook flink bij aan de tocht. Ik probeer deze dubbeldekker treinen te vermijden voor lagere ritten. NS geef aub eens toe dat deze treinen niet intercity waardig zijn en kom met een oplossing.
Hallo PaulvA
Helemaal eens. Het probleem zit hem in de dubbeldekkers en vooral in de avonduren. Er staat dan continu koude lucht te blazen in vrijwel alle treinen en coupes..... Je kunt dan je jas aandoen, kraag omhoog en nog krijg je een stijve nek....
Jammer dat dit zelfs een jaar later niet serieus wordt genomen.
Ik heb er ook altijd last van. Met jas aan is het zelfs koud.

Reageer