Kun je bij niet rijden laatste trein, de taxi nemen op kosten van ns? | NS Community
beantwoord

Kun je bij niet rijden laatste trein, de taxi nemen op kosten van ns?

  • 2 March 2014
  • 17 reacties
  • 36058 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Door vertragingen door ongeval geraakte ik niet meer met de laatste trein tot in antwerpen. maar strandde in rotterdam.
Iemand zei me dat de NS verplicht is om je met de taxi alsnog tot de bestemming te brengen, dus ook tot in antwerpen. Klopt dat?
icon

Beste antwoord door Anonymous 4 March 2014, 11:58

Bekijk origineel

17 reacties

Ik weet dat NS verplicht is ervoor te zorgen dat, wanneer reizigers door opgelopen vertraging hun eindbestemming niet meer kunnen bereiken, deze mensen op een andere manier naar hun bestemming binnen Nederland worden gebracht. Dat hoeft niet perse met een taxi te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook met een extra trein of een bus. Zelf heb ik eens een hotel aangeboden gekregen en een dagkaart voor de volgende dag. Als je zelf, zonder overleg met NS, in een taxi stapt en denkt dat NS dat dan maar gaat vergoeden, dan heb je dat verkeerd gedacht.

Volgens de 'Algemene voorwaarden voor spoorwegvervoer van reizigers' moet de vervoerder (waarschijnlijk NS Hispeed) je accommodatie aanbieden of de redelijke kosten voor accomodatie vergoeden. Volgens die voorwaarden hoeft NS je taxirit naar Antwerpen niet te vergoeden.
Door vertragingen door ongeval geraakte ik niet meer met de laatste trein tot in antwerpen. maar strandde in rotterdam.
Iemand zei me dat de NS verplicht is om je met de taxi alsnog tot de bestemming te brengen, dus ook tot in antwerpen. Klopt dat?


Zoals Annemiek al schreef zal NS doorgaans zorgen voor alternatief vervoer, dan wel een overnachting
aanbieden.
Belangrijk daarbij is dat die alternatieve mogelijkheden door NS medewerkers worden geregeld.
Waar u aangeeft dat "iemand" u het een en ander heeft ingefluisterd, neem ik niet aan dat dat een NS medewerk(st)er is geweest.

U bent gestrand in Rotterdam, naar ik aanneem op Rotterdam Centraal.
Als er al geen trein- of servicepersoneel aanwezig was (wat ik betwijfel - zeker i.v.m. de beruchte voetbalwedstrijd), dan heeft Rotterdam Centraal ook Service & Tickets loketten, waar u uw probleem voor had kunnen leggen.
Ben u op eigen initiatief (taxi)vervoer naar Antwerpen gaan regelen zonder ruggespraak met NS medewerk(st)ers, dan is uw kans op schadevergoeding in principe verkeken, zoals Annemiek terecht opmerkt.
U zou nog een poging kunnen wagen door telefonisch contact op te nemen met de Klantenservice en de situatie uitleggen. Of men daar bereid is om de hand over het hart te strijken? Ik acht die kans zeer klein.
Maar niet geschoten......
Ik vind NS in dit soort gevallen altijd vrij coulant, zolang je eigen handelen maar berust op redelijkheid. Zonder ruggespraak in een taxi stappen en denken dat NS de rit van Rotterdam naar Antwerpen gaat vergoeden is niet redelijk. Ik vermoed dat maria zelf ook wel zo slim is geweest iemand van NS aan te spreken in Rotterdam.
Ik vind NS in dit soort gevallen altijd vrij coulant, zolang je eigen handelen maar berust op redelijkheid. Zonder ruggespraak in een taxi stappen en denken dat NS de rit van Rotterdam naar Antwerpen gaat vergoeden is niet redelijk. Ik vermoed dat maria zelf ook wel zo slim is geweest iemand van NS aan te spreken in Rotterdam.

Men is alleszins redelijk is mijn ervaring. Een keer viel een trein uit van Utrecht naar Rotterdam. Met de volgende zou ik mijn laatste trein naar huis missen. Hebben ze die toch even op mij laten wachten.
En ook dreigde ik een keer door vertraging de laatste bus te missen. Conducteur ging verkeersleiding NS bellen, die belde verkeersleiding van de busmaatschappij en toen ik met 10 min. vertraging arriveerde stond bus nog keurig te wachten met een vrolijke chauffeur die in een deuk lag omdat ik dat had weten te regelen.
Ik heb vanavond de informatie over dat drama bij Rotterdam Zuid gemist. Maar heb wel gelezen dat er bussen waren ingezet en treindienst ca. 22:00 weer gestart werd.
Hopelijk heeft Maria inderdaad NS personeel haar probleem voorgelegd, hetzij treinpersoneel of servicepersoneel op perrons, in de reizigerspassage (incl. informatiepost) of eventueel bij Service & Tickets.
Mogelijkheden te over dus.
Misschien horen we nog wel een keer hoe het precies gegaan is en hoe het afgelopen is.

Gr. Hans
Nog even als aanvulling op alle goede antwoorden hierboven, het is inderdaad zo dat NS verplicht is alternatief vervoer aan te bieden als door vertragingen, opgelopen door NS zelf en niet door slechte planning van een reiziger de laatste trein gemist of aansluiting wordt. Normaal is zoiets al bekend bij het treinpersoneel, maar is slimste is om de hoofdconducteur in de trein aan te spreken. Kan je die niet zo snel vinden, de hoofdconducteur stapt altijd als laatste in.
Als je op een bemenst station bent, kan je het personeel op het station aanspreken, welnu, we hebben ook onbemenste stations, waar dit dus niet mogelijk is.
Op alle station, bemenst of onbemenst staan deze palen:



Via deze palen heeft de reiziger 24/7 contact met NS medewerkers, waar ook eventueel alternatief vervoer geregeld kan worden of als het echt niet anders kan een overnachting, zoals Annemiek ook aangeeft.

Ikzelf zou ook nooit zonder overleg met NS personeel iets regelen, want je weet niet of je recht zou hebben op een taxi.
Verder het advies is om door te reizen tot het allerlaatste station wat je met de trein kon bereiken, van daaruit wordt het alternatief vervoer geregeld.
Ook van groot belang is dat je de trein neemt, die de officiële aansluiting heeft op de te missen trein, ook al zou een sprinter eerder zijn dan de vertraagde intercity, het is dan een stuk vlotter geregeld, ook als een aansluiting wordt tegengehouden.

Simpel voorbeeld hoe het fout kan gaan, even een fictief voorbeeld. Reiziger wil van 's'Hertogenbosch met de laatste intercity naar Venlo. De laatste intercity vertrekt normaal om 00.06 vanuit 's-Hertogenbosch en komt aan om 00.29 in Eindhoven, maar heeft ruim 15 minuten vertraging. Nu lonkt ook de sprinter van 00.11 uit 's-Hertogenbosch naar Eindhoven, die normaal om 00.41 binnen zou komen.
Welnu, de sprinter is hoe dan ook te laat voor de overstap naar Venlo, want die intercity vertrekt om 00.34 uit Eindhoven.
Reizigers die in de intercity zitten hebben in dit geval wel recht op eventueel alternatief vervoer als de laatste aansluiting weg is en reizigers uit de sprinter niet, dus let hier goed op is mijn advies.

Ik hoop nog wat duidelijkheid heb weten te verschaffen.
Beste Maria,

In het reizigershandvest kun je hierover het volgende vinden:

'Wanneer u door vertraging van de laatste door NS gereden trein niet meer op het station van bestemming kunt komen,zorgt NS ervoor dat u alsnog op het station van bestemming aankomt. Indien, aldaar aangekomen, regulier en gepland aansluitend openbaar vervoer op dat moment niet meer beschikbaar is als gevolg van de bij NS opgelopen vertraging van de laatste trein, zorgen wij ervoor dat u alsnog aankomt op uw eindbestemming als die in Nederland ligt. Wij kunnen er bijvoorbeeld
voor kiezen om een taxi of ander vervoer voor u te regelen. Alleen bij massale uitval van treinen of als uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als u naar een Waddeneiland moet), is dit niet te doen.Dan bieden wij u een slaapplaats aan en kunt u bij de eerst volgende gelegenheid uw reis bij NS afmaken. Voor alle duidelijkheid vermelden wij erbij dat deze compensatie, opvang en alternatief vervoer alleen gelden voor vertragingen en reissommen van door NS uitgevoerd vervoer.'

Ik hoop dat ik je hiermee nog het één en ander over deze regeling heb kunnen verduidelijken. Ook heb ik je topictitel aangepast en verplaatst naar 'in de trein'. Dit maakt je topic iets beter vindbaar.

Bedankt Loes voor je waardevolle aanvulling. Het is voor reizigers inderdaad handig om te weten dat ze op een onbemenst station via deze palen contact kunnen opnemen met een NS-medewerker.


Vriendelijke groet,

Femke
Reputatie 2
Er is een Europees handvest voor de reiziger, waarin dat haarfijn uitgelegd staat. Als je van mening bent dat de voorwaarden van NS daar niet mee overeenkomen, maak je een goede kant om een bezwaar daartegen bij de geschillencommissie in te dienen en deze gegrond te laten verklaren. Sinds kort mag je ook bij internationale reizen een hoogwaardige trein nemen, als je door vertraging een laatste aansluiting neemt (bijv., je mist de Beneluxtrein en je kunt door de Thalys nemen nog op je eindbestemming geraken). Men is verplicht om je mee te nemen. De spoorwegmaatschappij die je het kaartje verkocht heeft, is verantwoordelijk voor het afhandelen van de klacht, de eindverantwoording ligt bij de spoorwegmaatschappij op wiens grondgebied een incident zich voorgevallen heeft.
Reputatie 3
Ook van groot belang is dat je de trein neemt, die de officiële aansluiting heeft op de te missen trein, ook al zou een sprinter eerder zijn dan de vertraagde intercity, het is dan een stuk vlotter geregeld, ook als een aansluiting wordt tegengehouden.

Simpel voorbeeld hoe het fout kan gaan, even een fictief voorbeeld. Reiziger wil van 's'Hertogenbosch met de laatste intercity naar Venlo. De laatste intercity vertrekt normaal om 00.06 vanuit 's-Hertogenbosch en komt aan om 00.29 in Eindhoven, maar heeft ruim 15 minuten vertraging. Nu lonkt ook de sprinter van 00.11 uit 's-Hertogenbosch naar Eindhoven, die normaal om 00.41 binnen zou komen.
Welnu, de sprinter is hoe dan ook te laat voor de overstap naar Venlo, want die intercity vertrekt om 00.34 uit Eindhoven.
Reizigers die in de intercity zitten hebben in dit geval wel recht op eventueel alternatief vervoer als de laatste aansluiting weg is en reizigers uit de sprinter niet, dus let hier goed op is mijn advies.

Ik hoop nog wat duidelijkheid heb weten te verschaffen.


Beste Loes,

Dank voor je uitleg. Maar voor mij is het niet duidelijk waarom een reiziger die in die sprinter zit geen vervoer meer zou krijgen. Het is logisch dat een reiziger probeert de vertraging te minimaliseren (in jouw voorbeeld komt de sprinter vermoedelijk 3 minuten eerder aan dan de vertraagde intercity, maar voorspellen kun je dat vaak niet en veel tijd om het uit te zoeken heb je niet - vaak ben je bij problemen al blij als er iets rijdt in de goede richting). Waarom zou hij/zij daarmee zijn recht op vervolgvervoer verliezen?

Ik begrijp dat het heel moeilijk is te beoordelen wie er wel of niet op tijd aan een reis begonnen is - maar dat probleem speelt ook al bij reizigers die zelf eigenlijk te laat zijn en alsnog in een vertraagde intercity stappen). Controleren op incheck tijd werkt misschien voor zover reizigers hebben ingecheckt.

Ik zal een ingewikkeld voorbeeld geven, dat mij overkwam. Ik was op station B op tijd voor de laatste intercity die me nog een overstap zou hebben gegeven op station C. Maar die intercity had tussen A en B meer dan +30 opgelopen, en was ingehaald door de volgende intercity die wel ongeveer op tijd reed. Die inhalende intercity heb ik toen - natuurlijk - genomen, anders was de vertraging alleen maar groter geworden. Voor de stationsmedewerkers in C wordt het dan extreem lastig: de reizigers in de inhalende trein die hun overstap gemist hebben zouden dan verder geholpen moeten worden als ze op tijd in B waren en daar na 30 minuten wachten ingestapt zijn, maar niet als ze ingestapt waren in A of zonder wachten in B; en de reizigers van de vertraagde intercity zouden geholpen moeten worden als ze waren ingestapt op station A (en, als ze jouw advies hadden opgevolgd, dus ook als ze in B waren ingestapt omdat ze hadden gewacht op de latere ingehaalde trein en de inhalende trein hadden laten lopen).
Ik geef dit advies nog steeds om de problemen voor te blijven nl. Als ik in mijn eerder genoemde voorbeeld reizigers heb, die toch kiezen om te proberen de vertraging te beperken, maar officieel achter het net vissen, heb ik toen gewoon geholpen.

Het is vaak een echte uitdaging om alles uit te zoeken, maar ik gaf al aan, het is een advies dat veel zekerheid geeft om thuis te komen. We zijn alweer ruim een jaar verder en ik moet zeggen dat ik minder vaak taxi's heb moeten regelen door vertragingen.
Reputatie 2
De EU-reizigersrechten schrijven anders voor. Het maakt niets uit of je wel of niet uitwijkt naar de vertraagde sprinter. Als je door een te verwachten vertraging minimaal 60 minuten te laat op je eindbestemming komt, (artikel 16 1371/2007) heb je recht op vervangend vervoer (tot een maximum van 80 Euro per persoon, als je dit moet voorschieten). Het was al bekend dat de IC te laat in Eindhoven was, waardoor de aansluitende IC naar Venlo al weg was. Het doet er niet toe, of je in bezit van een binnenlands-, of een internationaal vervoersbewijs was. Aan de check-in was bovendien al te zien dat je als reiziger alles op alles hebt gedaan om de Intercity op de oorspronkelijke vertrektijd te halen. De NS is dus naar mijn mening, gelet op artikel 16 uit de EU-verordening (en wat in een verordening staat, is wet!) verplicht om voor een taxi te zorgen, of de kosten ervan te betalen (met een maximum van 80 Euro per vervoerde reiziger), ongeacht of de stoptrein genomen werd.
Zie er graag jurisprudentie over, want als in dit voorbeeld (wat ook is gebeurd overigens) wordt ingehaald door de vertraagde IC naar Maastricht, behoort ProRail de aansluitende IC naar Venlo te laten wachten. De sprinter wordt niet meegenomen door zijn geplande te late binnenkomst volgens dienstregeling.
Als het allemaal optijd is en een reiziger vergist zich in sprinter op intercity, ga ik niets regelen.

Ik zou erg benieuwd zijn wat eruit komt, maar aangezien ik liever zekerheid heb voor reizigers zou ik altijd officiele aansluitingen nemen, die geen discussie opleveren.
Reputatie 3
Is er beleid over het wachten bij laatste aansluitingen? Ik heb de indruk dat dat vroeger veel meer gebeurde dan nu, zeker bij laatste aansluitingen van vertraagde IC op sprinter.
Reputatie 3
@Spoordaafje Waar komt die 80 Euro vandaan? In artikel 16 en 18 lees ik alleen dat NS een alternatieve route of alternatief vervoer moet regelen, maar niet wat er gebeurt als NS dat niet doet.

In het gegeven voorbeeld is er overigens in Den Bosch nog geen redelijke verwachting dat de vertraging meer dan 60 minuten gaat duren, of Venlo onhaalbaar is, want het is dan nog niet duidelijk of de aansluiting in Eindhoven naar Venlo wacht of niet.
De treindienstleider van ProRail behoort te beslissen wel of niet wachten. Betreft het de laatste aansluitingen, wil men het dienstdoend personeel bellen om te vragen hoeveel reizigers vanuit bv de vertraagde IC de sprinter willen hebben. Als het om maar 2 reizigers gaat, kan men beslissen de aansluiting niet over te nemen en daarvoor een taxi te regelen.
Zelf sta ik geregeld te wachten op vertraagde treinen als ik een laatste aansluiting ben.
Reputatie 6
Badge +1
Over laatste aansluitingen gesproken: ik dacht dat er ergens is vastgelegd welke treinen hoelang op elkaar mogen wachten als het gaat om de laatste aansluiting. Niet alle mogelijkheden staan erin, alleen belangrijke routes.
Reputatie 2
@Spoordaafje Waar komt die 80 Euro vandaan? In artikel 16 en 18 lees ik alleen dat NS een alternatieve route of alternatief vervoer moet regelen, maar niet wat er gebeurt als NS dat niet doet.

In het gegeven voorbeeld is er overigens in Den Bosch nog geen redelijke verwachting dat de vertraging meer dan 60 minuten gaat duren, of Venlo onhaalbaar is, want het is dan nog niet duidelijk of de aansluiting in Eindhoven naar Venlo wacht of niet.


Als een reiziger (met een geldig vervoersbewijs!) strandt, heeft NS de plicht voor alternatief vervoer, of een overnachting te zorgen, zo niet, dan moet de reiziger de kosten voorschieten, maar mag de rekening naderhand bij NS declareren.

Volgens de EU-regels mag je ervan uit gaan wat in de drgl staat en welke overstaptijden NS op de betreffende stations hanteert. Stel de IC uit Utrecht had om bijv. 01:00 in Eindhoven moeten zijn. De aansluiting naar Venlo gaat om 01:10, de IC heeft een vertraging van 15 minuten, dan mag je als reiziger volgens de EU-regels ervan uitgaan dat de aansluiting gemist wordt. Echter de reiziger moet wel alles in het werk gesteld hebben om erachter te komen of de aansluiting alsnog gehaald wordt. Als de reisplanner zou zeggen dat de trein in Eindhoven wacht, of als het NS-personeel zegt dat de aansluiting gehaald zou kunnen worden, moet de reiziger dit advies opvolgen (op verantwoording van NS (personeel maakt immers deel uit van de partij genaamd NS). Als NS, of de Reisplanner zegt "neem de stoptrein maar, omdat je de aansluiting nog zou kunnen halen", moet de reiziger dat dan ook doen. Pas als de reiziger geen personeel heeft gevonden, die hem/haar van advies kan voorzien (dat zou ook gelden, als de conducteur de reiziger niet te woord wil staan en zichzelf bij de machinist, of achterin opsluit), dan mag deze bij aantoonbaar ontbreken van alsnog te halen aansluitingen of een hotel nemen, of een taxi, (en deze voorschieten) waarbij tot 80 Euro p.p. vergoed wordt).
Reputatie 3
@Spoordaafje Waar komt die 80 Euro vandaan? [..]

Als een reiziger (met een geldig vervoersbewijs!) strandt, heeft NS de plicht voor alternatief vervoer, of een overnachting te zorgen, zo niet, dan moet de reiziger de kosten voorschieten, maar mag de rekening naderhand bij NS declareren.

[..], dan mag deze bij aantoonbaar ontbreken van alsnog te halen aansluitingen of een hotel nemen, of een taxi, (en deze voorschieten) waarbij tot 80 Euro p.p. vergoed wordt).


Dank voor het duidelijke antwoord, maar mijn vraag blijft: waar komt die 80 Euro vandaan? Een hotel of taxi zal al snel duurder zijn, dus waarom begrenst NS de vergoeding op 80 Euro?

Reageer