Kunst in de trein | NS Community

Kunst in de trein

  • 13 February 2014
  • 11 reacties
  • 1866 Bekeken

Kunst is een erg subjectief iets, iedereen vindt er wel iets van. De een positief, de ander negatief, zeker als het gaat om kunst in de trein. Ik vroeg me af wat de gedachte is achter de kunst in de Nieuwe Intercity Dubbeldekker, de DDZ. Gisteravond in het NS Trefpunt daar het volgende over gezien, dat wilde ik jullie toch niet onthouden.

"Kunst in de Nieuwe Intercity Dubbeldekker". Het is kunst van Onno Poiesz. Het zijn "'verbannen' of 'verboden' voorwerpen die begrippen als veiligheid, vandalism, gedrag en consumeren symboliseren. Deze voorwerpen worden getransformeerd tot een nieuwe positieve functie en gebruiksvoorwerp: de hedendaagse deurduwer."

Voor wie het complete verhaal wil lezen, hoop ik dat de foto leesbaar is.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Prima idee om te reageren in een topic van 7 jaar geleden. :thinking:

Badge +3

.

Reputatie 4

Het is een hobby van Fortnitespelers met een trage computer om met toetsenborden het scherm te slopen...

Reputatie 6
Badge +1
Wat is er 'verbannen' of 'verboden' aan een toetsenbord?

Het is een zeer willekeurige verzameling van mogelijke overlast veroorzakende voorwerpen. "Asbak, patatbak, wapenstok, noodknop, toetsenbord, bubbelkauwgum, spuitbus, geluidsspeaker, telefoon." Alleen het toetstenbord past daar met geen mogelijkheid in.

Toetsenborden kunnen hard aankomen.
Wat is er 'verbannen' of 'verboden' aan een toetsenbord?

Het is een zeer willekeurige verzameling van mogelijke overlast veroorzakende voorwerpen. "Asbak, patatbak, wapenstok, noodknop, toetsenbord, bubbelkauwgum, spuitbus, geluidsspeaker, telefoon." Alleen het toetstenbord past daar met geen mogelijkheid in.
Reputatie 1
Volgens mij is het echt te zien daarachter, geen wit vlak 🙂
Reputatie 7
Badge
Haha! Een beetje een vies hokje geworden op den duur zeker? :P
Ik heb me nou altijd afgevraagd wat er nou achter die hoofdsteun gezeten heeft? Een wit vlak, of toch stiekem een edel deel? 😉

Maar helaas komen we het antwoord vast niet meer te weten nu deze trein niet meer een kunsttrein is.. (op het halletje bij de mcn na)
Reputatie 1
Haha! Een beetje een vies hokje geworden op den duur zeker? 😛
Tevens uit de Mendini-trein, in de eerste klas was een opmerkelijke muurschildering te zien.

Link naar foto van Ronnie Venhorts.
Die Mendini-ICM ken ik niet. Toch eens in de gaten houden, reis dagelijks met ICM.

Maar om op de DDZ, ik herkende de patatbak nooit. Geen idee wat ik daarvan moest maken 😉
Reputatie 7
Badge
Het is verder prima te lezen, en het verhaal ken ik nog. Alleen had ik i.p.v. die wapenstok altijd gedacht dat het een pen was, en ik zal denk ik niet de enige zijn vermoed ik.

Kennen de de Mendini-trein nog van vroeger, een vrolijk gekleurde ICM 4023? ;)
Er zijn na de modernisering van vijf jaar geleden nog overblijfselen van, let maar goed op als de machinist uit zijn cabine komt lopen en zijn deur open doet 🙂.



Reageer