beantwoord

Kunt u ook aangeven welke treinen nog ongezuiverd toiletwater op het spoor lozen?

Het schijnt zo te zijn dat treinen van voor 2011 nog conform het lozingenbesluit nog op het spoor mogen lozen. Aangezien we nog best veel treinen hebben van voor 2011 lijkt het mij zo toe dat die allemaal nog gewoon op het spoor lozen. Is dat ook zo? Of zijn deze treinen voorzien van een reservoir dat netjes op het station geleegd wordt.
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 9 maart 2017, 15:12

Nee, alleen de gemoderniseerde treinen hebben een bioreactor. Hierbij een overzichtje welke trein wat heeft:
- Open buis: DDM-1, DD-AR, SGM, VIRM-1, -2, en -3
- Bioreactor: ICM, DDZ, VIRMm1 (gemoderniseerde variant)
- Opvangbak: Flirt
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Nee, alleen de gemoderniseerde treinen hebben een bioreactor. Hierbij een overzichtje welke trein wat heeft:
- Open buis: DDM-1, DD-AR, SGM, VIRM-1, -2, en -3
- Bioreactor: ICM, DDZ, VIRMm1 (gemoderniseerde variant)
- Opvangbak: Flirt
Ha, bedankt, het gaat mij met name om de ICM treinen. Kan ik hieruit concluderen dat al de ICM treinen gemoderniseerd zijn middels een bioreactor?
Ja, ICM hebben allemaal een bioreactor.
top! goed geregeld!
Goedemiddag Jack Kazimier, en welkom op het forum. Ik zie dat je al een duidelijk antwoord hebt gehad.

Bedankt voor de antwoorden Jan-Mark en Loes!
Reputatie 4
Badge
Heeft de laatste serie VIRM-4 uit ca. 2008-2010 (met de blauwe stoelen in de 2de klas) bij aflevering een biobak gekregen?

En heeft ICR ook biobakken?

En voor de volledigheid heeft DM'90 een open buis?
Bepaalde VIRM hebben ook bioreactoren. Ik heb ff niet bij de hand welke serie. Jan-Mark, jij wel misschien?

ICR is omgebouwd en hebben nu ook bioreactoren en DM'90 zal lozen op de rails. Deze worden niet meer aangepast voor zover ik weet. Geldt ook voor SGM3, maar daar kan ik ff naast zitten.
Reputatie 7
Bij de VIRM 4 is dat meestal de 95xx. In die 95xx rijden ook treinen zonder die blauwe en rode stoelen.
Reputatie 4
Badge
Bedankt voor de reacties. Het gaat me inderdaad om de serie met de hoge 95xx nummers (vanaf ongeveer 9547). Deze hebben ook als kenmerk dat de trappen breeder zijn en dat de ruimte voor de liftschans ontbreekt. De biobak hoort daar dus ook bij.
Reputatie 3
Hm, die had ik even over het hoofd gezien, stom van me. Enfin, je kan zeggen dat treinen van na de eeuwwisseling bioreactors hebben. Uitzondering hierop is de Flirt, deze heeft opvangbakken omdat dit in het standaardpakket ziet. Voor de liefhebber: zie het omloopartikel van Michiel in Op de Rails 2017-2.
Reputatie 4
Badge
De renovatie van VIRM 2/3 is inmiddels aangekondigd en gaat vanaf 2020/2021 uitgevoerd worden. Dit zal denk ik een jaar of 2 duren. Zouden dan vanaf ca 2023 alle treinen van de NS niet meer op het spoor lozen of zou er rond die tijd nog een ICM-3 of SGM rondrijden?
Reputatie 1
Volgens mij hebben bepaalde ICMm's ook nog een open pijp.
Dacht de ICMm-3 maar weet ik niet zeker.
Reputatie 4
Badge
ICM-3 loost direct op het spoor, ICM-4 heeft een biobak. Dat staat dus niet helemaal correct in het gemarkeerde antwoord.
Hmm, het zou kunnen. Heb je enig idee of dit voor iedere ICM-3 geldt?
De SLT heeft ook geen opvangbak/bioreactor onder de trein, maar dat komt weer door iets anders 😛
Reputatie 5
Badge
De SLT heeft nog helemaal geen toilet. Op een proefstel na die nog in Aachen staat.
Badge +3
Scherp! :8

Reageer