beantwoord

Kwijtschelden boete i.v.m noodweersituatie

• 23 september 2015
  • 9 reacties
  • 354 Bekeken

Beste NS medeweker,

Ik wil u even mijn situatie voorleggen. Gisteren werd ik in paniek door mijn vriendin opgebeld dat ons zoontje Dries (3 jaar) het ontzettend benauwd had. Het leek of hij zou stikken. De dokter was gelukkig snel ter plaatse. Ik ben met grote haast naar huis vertrokken en kwam er later samen met de conducteur achter dat ik in mijn haast was vergeten in te checken. De regels werden gehandhaafd en derhalve heb ik helaas een boete gekregen. Nu wilde ik u vragen of het misschien mogelijk is om de boete, met oog op de bovenstaande uitleg, nog eens te heroverwegen en eventueel kwijt te schelden. Misschien kunt u mijn benarde situatie begrijpen. Ik reis al jaren naar tevredenheid met de NS en ik heb op geen enkele manier de intentie gehad om de NS te duperen. Het spijt mij dan ook erg. Met mijn zoontje gaat het gelukkig weer wat beter, maar verder onderzoek moet de oorzaak van de plotselinge benauwdheid uitwijzen. De dokter zegt dat wij rekening moeten houden met eventuele ernstige longembolie.

Mijn vraag is dus of het eventueel mogelijk is om de boete, met oog op de hierboven beschreven situatie, kwijt te schelden.
icon

Beste antwoord door ErikVD 23 september 2015, 12:22

Gelukkig gaat het beter met je zoon, laat dat voorop staan!

Voor de rest kun je gewoon aanspraak maken op coulance van NS voor een vergeten incheck. Als de boete binnen is kun je contact opnemen met NS Klantenservice en zal de boete worden kwijtgescholden.
Alle beschreven details zijn daarvoor niet nodig. Je mag tot drie keer per jaar aanspraak maken op kwijtschelding van de extra boete bij een vergeten incheck.
Bekijk origineel

9 reacties

Voor de rest kun je gewoon aanspraak maken op coulance van NS voor een vergeten incheck. Als de boete binnen is kun je contact opnemen met NS Klantenservice en zal de boete worden kwijtgescholden.
Alle beschreven details zijn daarvoor niet nodig. Je mag tot drie keer per jaar aanspraak maken op kwijtschelding van de extra boete bij een vergeten incheck.
Hartelijk dank, daarmee is mijn vraag beantwoord.
Hoi Damien, en welkom op het forum.

Allereerst, wat vervelend om te horen dat dit is gebeurd. Ik kan me erg goed voorstellen dat jij en je vriendin zijn geschrokken. Fijn dat de dokter snel ter plaatse was en dat het inmiddels goed gaat met je zoontje.

Gezien deze situatie zou ik je graag tegemoet willen komen. Wil je mij het nummer van de boete geven? Dat vindt je linksboven op de Uitstel van Betaling. Ik kijk graag wat ik voor je kan doen.

Helaas is dit niet volledig juist. Op het moment dat je een boete krijgt is daar een reden voor. Op het moment dat je een Vrij abonnement hebt is er een mogelijkheid tot kwijtschelden. Als je geen Vrij abonnement bezit is er soms een eenmalige coulance mogelijk. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend dat je drie keer per jaar zwart kunt reizen en de boete kan laten kwijtschelden.
De NS kijkt naar je reisverleden, stel dat je al een jaar op dezelfde route reist en je vergeet een keer in te checken dan kan de NS er ook van uitgaan dat je een foutje hebt gemaakt

Kan een conducteur/trice dat niet lezen op hun apparaat? Ik kan het zelf aantonen op mijn app.
Reputatie 4
Badge
De NS kijkt naar je reisverleden, stel dat je al een jaar op dezelfde route reist en je vergeet een keer in te checken dan kan de NS er ook van uitgaan dat je een foutje hebt gemaakt

Kan een conducteur/trice dat niet lezen op hun apparaat? Ik kan het zelf aantonen op mijn app.

Nee, de conducteur kan je tien laatste transacties zien (incheck, uitcheck, overstappen), meer niet.
Overigens: op coulance heb je nooit recht. dat is impliciet aan het woord coulance. Coulance wordt je verleend.

De ervaring leert dat NS redelijk consistent is met het verlenen van coulance: éénmaal per jaar per reiziger, mits er geen belemmerende omstandigheden zijn (bijvoorbeeld een conducteur onheus bejegenen).
Uitzonderingen daarop zijn, zo leert dit forum, tamelijk zeldzaam.
Dat zeg ik ook niet....
Laatste 10 transacties zegt genoeg voor een conducteur maar hij/zij wordt gedwongen door de baas om een boete uit te schrijven (al gebeurd dat vaak niet).
Reputatie 4
Badge
10 transacties is niet veel. Als je één keer retour reist naar een ander dan je gebruikelijke bestemming (4 transacties) is er al nauwelijks meer regelmaat te zien.

Ik vind je tip om op de NS app je eigen Mijn NS te laten zien een goede. Die ga ik onthouden, want dan kun je laten zien dat je te goeder trouw bent. Bedankt.
Graag gedaan, app van de OV chipkaart organisatie is ook een bruikbare.
Die app heeft als voordeel dat die veel sneller kan laten zien of je bent ingecheckt.
Bij de NS app duurt het langer voordat je kan zien of je goed bent ingecheckt.

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.tls.ovchip&hl=nl
https://itunes.apple.com/nl/app/ov-chipkaart/id798908346?mt=8

Reageer