beantwoord

Lampje bezet toilet in ICM

• 22 maart 2014
  • 15 reacties
  • 1716 Bekeken

Reputatie 1
Hoewel ik vrijwel dagelijks met dit materieeltype reis viel het me vandaag pas op... Vanmorgen zat ik in een ICM (Koploper) tussen Amersfoort en Deventer met zicht op het toilet. De trein bleek erg veel reizigers met een volle blaas te bevatten want er kwamen er de nodige langs richting toilet om in diverse gevallen onverrichterzake weer terug te keren.
Al die reizigers die op een bezet toilet stuitten deden mij opmerken dat ik iets miste: in ICM blijkt geen lampje meer in de coupés te zitten dat aangeeft dat het toilet bezet is. Al het andere IC materieel heeft dit bij mijn weten wel, waarom ICM eigenlijk niet (meer)?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 24 maart 2014, 14:44

Dag Daniel. Ik heb een en ander even intern voor je nagevraagd. De koploper heeft nooit een lampje gehad die aangaf of de wc wel of niet bezit was. Doorproductontwikkeling heeft er voor gezorgd dat er in later materieel wel lampjes zijn geplaatst. Waarom de DDZ geen lampje heeft zal ik later op terug komen. Hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen. Ik moet jullie hierover dus nog even in spanning houden 😉 Groet Ramon
Bekijk origineel

15 reacties

Hoewel ik vrijwel dagelijks met dit materieeltype reis viel het me vandaag pas op... Vanmorgen zat ik in een ICM (Koploper) tussen Amersfoort en Deventer met zicht op het toilet. De trein bleek erg veel reizigers met een volle blaas te bevatten want er kwamen er de nodige langs richting toilet om in diverse gevallen onverrichterzake weer terug te keren.
Al die reizigers die op een bezet toilet stuitten deden mij opmerken dat ik iets miste: in ICM blijkt geen lampje meer in de coupés te zitten dat aangeeft dat het toilet bezet is. Al het andere IC materieel heeft dit bij mijn weten wel, waarom ICM eigenlijk niet (meer)?

Hi Daniel,

Ik las elders dat je toch van plan bent om morgen op stap te gaan. Goeie kans dat je daarbij wel één of meer ICM's tegenkomt.
Gelijk een mooie gelegenheid om e.e.a. eens nauwkeurig te onderzoeken.

Goeie reis (Sherlock Holmes🆒)

Vr. gr.
Hans
Hoi Daniel,

Zover ik mij nu kan herinneren is dat lampje alleen in VIRM en ICR aanwezig. Mat'64, SGMm en volgens mij ook DDZ hebben net als ICM geen rood toiletlampje. Bij ICM en DDZ is dat lampje bij de WC aanwezig en het is inderdaad wel een gemis, want je ziet direct of de WC bezet is.

Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan met dat lampje, als je er ook in kan aangeven als de WC defect is, kan men direct op zoek naar een andere WC.

Misschien iets voor in de toekomst?
Reputatie 1
Stoptreinen hadden het sowieso niet, maar ICM (en volgens mij DDAR ook) hadden het voor reviesie wel. Toevallig zat ik net in een DDZ van Dordrecht naar Rotterdam en kan zodoende bevestigen dat die het niet hebben.
Valt vast onder de designfoutjes net als de prullenbak in ICR die niet open kan als het tafeltje omlaag is, de prullenbak in ICM-III waar ik vanmorgen nog m'n knie aan bezeerde en de stoelpoot met geintegreerde prullenbak in DDZ die precies staat waar ik m'n voet doorgaans kwijt wil 😛
Het blijven lastige dingen zo te lezen. Voor de revisie van de ICM durf ik niet te zeggen of die een lampje hadden, maar MDDM en DDAR hebben naar mijn weten ook nooit een lampje gehad. Ik kan er naast zitten, want ik werk nu vanuit mijn geheugen. :8
Mij staat inderdaad ook nog bij dat voor de revisie de ICM deze lampen wel had. (ook hadden deze treinen de doorloopconstructie nog in de neus zitten, na de revisie hebben ze deze eruit gehaald en dat scheelde in gewicht tot wel 800 / 900 kg). Nu durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar deze zijn dacht ik toch nu verdwenen. Het aantal WC's is na de revisie ook in aantal afgenomen dacht ik.

Zelf gebruik ik deze WC's niet. En als ik heel nodig moet, dan durf ik nog weleens uit de trein te springen en ga ik even ''onopvallend'' langs de kant staan. Als het zich tenminste toelaat op kleinere stations en met mijn huidige stoppositie. Meestal zijn in de kleinere stations ook geen toiletten aanwezig. Maar dit komt eigenlijk niet veel voor. Maar goed als je nodig moet en ik moet nog een poosje, dan kies ik toch om even gauw te gaan. Anders denk ik dat ik de ATB eraf gooi ^^.

Ennu Loes, volgens mij werkt je geheugen nog goed mee. Ik wens je veel succes morgen als je richting de Randstad moet. Ik hoop voor je dat je niet wordt overdonderd door vragen van de passagiers en dat het qua vertragingen en stremmingen mee gaat vallen.
Ik heb nu drie dagen vrij gehad en kan er morgen weer tegenaan. Al zal het voor mij een dag als altijd zijn. Misschien dat het in- en uitladen van de passagiers iets langer gaat duren, maar ook daar ben ik op voorbereid. Ik heb zaterdag een nieuwe kruiswoordpuzzel gehaald. Kan er weer een tijdje tegenaan.

Nog een prettige zondagavond,

Jan

Reputatie 1
Mijn geheugen blijkt me ook in de steek te laten. Of althans, ik kan geen foto's vinden waar het lampje in ICM voor revisie op staat.
Wel van DDAR trouwens (en ook DDM-1 had het). Zie op deze foto rechts direct boven de 1e klas sticker.
Dan zal deze er nooit hebben ingezeten denk ik. Anders hadden ze deze zeker weer benut. Erg he, als je wat jaartjes ouder wordt...
Zo zie je maar, die was ik dus inderdaad even vergeten. Ik heb er genoeg doorheen gelopen en dan vergeet je toch die details als het allemaal vernieuwd is he.

ICM weet ik niet, is ver voor mijn tijd bij het spoor en daarvoor reisde ik niet vaak met de trein.

En Jan, ik wens je inderdaad voor morgen succes, ik heb die twee dagen vrij, dus kom ik er weer mooi vanaf 😉.
Ik probeer ook het toilet altijd te mijden hoor, heb het niet zo makkelijk als een man, maar ik leer steeds meer personeelswc's te zitten em dat komt toch wel erg van pas moet ik zeggen.

Dan als de DDAR het had, zal de MDDM het toch ook wel gehad hebben, opbouw voor zover ik me dat wel kan herinneren is hetzelfde geweest. Zo leren we weer hoe ons geheugen ons in de steek laat op een zondagavond en leren we weer wat bij.
Reputatie 1
Is wel vroeg dan hoor, op m'n 31ste :P

In DDAR zat 'ie dus wel maar de wand waar het lampje aan vast zat zit er niet meer in sinds de ombouw naar DDZ. Bij ICM zijn de foto's met zichtbare kopwand schaars, want tja, die lampjes zitten niet overal. Op de foto's van DDAR bleek bv. ook dat ze niet aan de cabinezijde van (WC-loze) kopbakken zaten.
Handig dat er weer logica in zit dus. Is degene die dat bedacht heeft misschien een voorstander van Trein gymnastiek of iets. Men blijft wel lekker in beweging met al dat onnodig lopen als een WC dicht zit. Het heeft zo wel zijn voordelen 😛.

Maar alle gekheid op een stokje, het zou ook voor ons fijn zijn als er lampjes zijn, dan zie je direct of een WC dicht zit en of er iemand op kan zitten. Mensen zijn mensen en kunnen ook onwel worden. In de VIRM vind ik het persoonlijk handig om te zien, dan weet ik dat ik de WC gewoon extra in de gaten houd of alles goed verloopt met de reizigers.
Dag Daniel. Ik heb een en ander even intern voor je nagevraagd. De koploper heeft nooit een lampje gehad die aangaf of de wc wel of niet bezit was. Doorproductontwikkeling heeft er voor gezorgd dat er in later materieel wel lampjes zijn geplaatst. Waarom de DDZ geen lampje heeft zal ik later op terug komen. Hier heb ik nog geen antwoord op ontvangen. Ik moet jullie hierover dus nog even in spanning houden 😉 Groet Ramon
Ik ben hier toch ook wel beniewd naar. Op mijn traject reed eigenlijk voornamelijk de ICRm, deze heeft het lampje wel. Tegenwoordig is het veel DDZ en ICM en daar zijn geen lampjes. Best lastig als je bij een rit van een uur zeker 1 x naar het toilet moet.
Het is helaas niet te achterhalen waarom de DDZ geen lampje heeft die aangeeft of de wc wel of niet bezet is. Ik begrijp uit jullie reacties dat dit als lastig wordt ervaren. Bedankt voor jullie feedback hierover.
Onderzoekers van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft werken samen aan een nieuw treintoilet. Meer informatie hierover vind je hier.
Reputatie 7
Badge +4
Wijs van NS dat het middeleeuwse systeem van ontlasting op de rails verdwijnt. Dit is een beter oplossing dan het achterwege laten van toiletten in flink wat stoptreinen, indertijd door de gezonde deritgjarige yuppen van de kaasstolp in Utrecht bedacht. Naar het toilet gaan is nu eenmaal noodzakelijk en zwangere vrouwen en mensen met gezondheidsproblemen op dit terrein zullen er plezier aan beleven dat er toiletten zijn. Het is nu in ieder geval een beleidsvoornemen om in de stoptreinen op de langere trajecten ook weer toiletten te plaatsen. Dat is fijn want nu word je niet meer gedwongen als je van Gouda naar Uitgeest wilt en af en toe en toilet nodig hebt, om te reizen dan wel uit te stappen om een toilet te zoeken.

De vieze toiletten in de trein zijn een bron van ergernis maar het ontbreken ervan is nog erger. Een nieuw ontwerp, gekoppeld aan vaker schoonmaken kan de treinreis veraangenamen, zeker als mensen zich op het toilet ook een beetje sociaal gedragen.

In het nieuwe materieel van de stoptrein Zwolle- Utrecht zie je dat het wel kan.
In het nieuwe materieel van de stoptrein Zwolle- Utrecht zie je dat het wel kan.
Hier rijdt dan ook intercitymaterieel (NID) en geen sprintermaterieel.

Reageer