Zeeland, wat kunnen we daar over zeggen? Het is een lang traject. Vlissingen - Roosendaal, je doet er 1:01 uur over. Elke reis opnieuw hoor ik reizigers erover klagen.. Staan we weer stil in Arnemuiden, Rilland-Bath, Krabbendijke (om even de ergste stations te noemen). Maar waarom? Niemand stapt in of uit, oke een enkele, maar vergeleken met de andere stations op dit traject is dat amper 10%. Het is echt vervelend om zoveel stops te maken voor eigenlijk niemand..
Elke reis verlang ik terug naar de tijd met de echte Intercity (bv. dienstregeling 2010): Vlissingen, Vlissingen Souburg, Middelburg, Goes, Kruiningen, Bergen op Zoom. Toen duurde je reis naar Roosendaal pak hem beet 15 minuten korter en stond je in 1,5 uur al in Den Bosch, nu doe je daar minimaal 2 uur over.
Vlissingen trekt nou niet bepaald veel toeristen met de trein door de lange reistijd. Vrijwel iedereen pakt de auto omdat je er dan (maar) 45 minuten over doet. Kan dit traject niet een keer goed onderzocht worden? Er zullen vast veel betere opties zijn dan hoe het op dit moment gaat.
icon
Beste antwoord door Sneltram 11 augustus 2015, 22:48
De overheid heeft met NS afspraken gemaakt over de bediening van stations. Deze afspraken staan in de hoofdrailnetconcessie. Eén van de afspraken is dat elk station in Nederland op werkdagen overdag twee keer per uur per richting bediend wordt. In Zeeland moeten dus ook de kleine stations twee keer per uur per richting een trein krijgen. Omdat het qua reizigersaantallen finincieel niet haalbaar is om naast twee stoptreinen ook nog een snelle interictity te rijden, is er voor gekozen om de intercity van Amsterdam naar Roosendaal verder te laten rijden als stoptrein naar Vlissingen. Elke ander oplossing is per definitie duurder omdat het extra aantal reizigers te gering is om een extra trein te bekostigen. Het enige alternatief is de sluiting van de drie kleinste stations in Zeeland. Dat was NS oorspronkelijk ook van plan, maar de politiek heeft daar in 2006 een stokje voor gestoken, waarna NS met de huidige dienstregeling is gekomen als compromis.
Het enig alternatief dat ik me kan bedenken waarmee je nog een redelijk (financieel) haalbare oplossing kan creeëren is door de intercity alleen te laten stoppen in Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Souburg en Vlissingen. Er rijdt dan een stoptrein Roosendaal - Goes die alle overige stations bedient. De stoptrein is zo aanzienlijk ingekort en kan met licht materieel worden gereden zonder conducteur, waarmee de kosten redelijk beperkt blijven.
Edit: Zag dat Tochjo me net voor was. Afijn, de strekking van het verhaal is duidelijk.
Bekijk origineel