beantwoord

Lange reistijd in Zeeland

• 11 augustus 2015
  • 42 reacties
  • 2143 Bekeken

Reputatie 1
Zeeland, wat kunnen we daar over zeggen? Het is een lang traject. Vlissingen - Roosendaal, je doet er 1:01 uur over. Elke reis opnieuw hoor ik reizigers erover klagen.. Staan we weer stil in Arnemuiden, Rilland-Bath, Krabbendijke (om even de ergste stations te noemen). Maar waarom? Niemand stapt in of uit, oke een enkele, maar vergeleken met de andere stations op dit traject is dat amper 10%. Het is echt vervelend om zoveel stops te maken voor eigenlijk niemand..

Elke reis verlang ik terug naar de tijd met de echte Intercity (bv. dienstregeling 2010): Vlissingen, Vlissingen Souburg, Middelburg, Goes, Kruiningen, Bergen op Zoom. Toen duurde je reis naar Roosendaal pak hem beet 15 minuten korter en stond je in 1,5 uur al in Den Bosch, nu doe je daar minimaal 2 uur over.

Vlissingen trekt nou niet bepaald veel toeristen met de trein door de lange reistijd. Vrijwel iedereen pakt de auto omdat je er dan (maar) 45 minuten over doet. Kan dit traject niet een keer goed onderzocht worden? Er zullen vast veel betere opties zijn dan hoe het op dit moment gaat.
icon

Beste antwoord door Sneltram 11 augustus 2015, 22:48

De overheid heeft met NS afspraken gemaakt over de bediening van stations. Deze afspraken staan in de hoofdrailnetconcessie. Eén van de afspraken is dat elk station in Nederland op werkdagen overdag twee keer per uur per richting bediend wordt. In Zeeland moeten dus ook de kleine stations twee keer per uur per richting een trein krijgen. Omdat het qua reizigersaantallen finincieel niet haalbaar is om naast twee stoptreinen ook nog een snelle interictity te rijden, is er voor gekozen om de intercity van Amsterdam naar Roosendaal verder te laten rijden als stoptrein naar Vlissingen. Elke ander oplossing is per definitie duurder omdat het extra aantal reizigers te gering is om een extra trein te bekostigen. Het enige alternatief is de sluiting van de drie kleinste stations in Zeeland. Dat was NS oorspronkelijk ook van plan, maar de politiek heeft daar in 2006 een stokje voor gestoken, waarna NS met de huidige dienstregeling is gekomen als compromis.

Het enig alternatief dat ik me kan bedenken waarmee je nog een redelijk (financieel) haalbare oplossing kan creeëren is door de intercity alleen te laten stoppen in Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Souburg en Vlissingen. Er rijdt dan een stoptrein Roosendaal - Goes die alle overige stations bedient. De stoptrein is zo aanzienlijk ingekort en kan met licht materieel worden gereden zonder conducteur, waarmee de kosten redelijk beperkt blijven.

Edit: Zag dat Tochjo me net voor was. Afijn, de strekking van het verhaal is duidelijk.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 1
Achteraf was de titel: "Lange reistijd in Zeeland" beter geweest denk ik 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Het feit dat er geen echte Intercity met stoppen in Goes, Middelburg en Vlissingen rijdt kan samenhangen met politiek in deze.

Het is natuurlijk te gek voor woorden deze boemel een Intercity te noemen. En inderdaad slecht voor Zeeland. Het is de enige provinciehoofdstad die niet met een Intercity te bereiken is. Ik hoef de klok van Arnemuiden echt niet te horen luiden.

Idioot dat het is afgeschaft, temeer omdat je in Krabbendijke en aanverwant echt meestal voor niets stilstaat.

Een stoptrein en een Intercity is niet teveel gevraagd.
Badge +3
Deze lijn heeft al jaren de aandacht van de politiek. De huidige bediening is juist een compromis dat gesloten is in overleg met de provincie Zeeland, toen NS van plan was om de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. Hierover is nog wel informatie terug te vinden op internet. Zie bijvoorbeeld dit stuk. Middelburg en Vlissingen zijn niet zo blij met dit compromis, maar ja, zij staan daarin alleen.

Een stoptrein en een Intercity is niet teveel gevraagd.
NS moet volgens de concessie alle stations op werkdagen overdag minstens twee keer per uur in iedere richting bedienen. Er moeten dus al twee stoptreinen rijden. Dat NS er weinig voor voelt om daarnaast nog een intercity in te leggen, zal wel komen omdat daar verlies op geleden zou worden.
Reputatie 1
Dat verhaal heb ik inderdaad ook meegekregen. Maar het is toch te gek voor woorden om 2 keer per uur, per richting te stoppen op een station met zo weinig reizigers? Reizigers in Krabbendijke of Rilland zitten zo in Roosendaal. Reizigers uit Vlissingen en Middelburg doen op een dag 2 uur over een reisje naar Roosendaal en terug. Gekkenwerk eigenlijk!
Reputatie 5
Badge
De overheid heeft met NS afspraken gemaakt over de bediening van stations. Deze afspraken staan in de hoofdrailnetconcessie. Eén van de afspraken is dat elk station in Nederland op werkdagen overdag twee keer per uur per richting bediend wordt. In Zeeland moeten dus ook de kleine stations twee keer per uur per richting een trein krijgen. Omdat het qua reizigersaantallen finincieel niet haalbaar is om naast twee stoptreinen ook nog een snelle interictity te rijden, is er voor gekozen om de intercity van Amsterdam naar Roosendaal verder te laten rijden als stoptrein naar Vlissingen. Elke ander oplossing is per definitie duurder omdat het extra aantal reizigers te gering is om een extra trein te bekostigen. Het enige alternatief is de sluiting van de drie kleinste stations in Zeeland. Dat was NS oorspronkelijk ook van plan, maar de politiek heeft daar in 2006 een stokje voor gestoken, waarna NS met de huidige dienstregeling is gekomen als compromis.

Het enig alternatief dat ik me kan bedenken waarmee je nog een redelijk (financieel) haalbare oplossing kan creeëren is door de intercity alleen te laten stoppen in Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Souburg en Vlissingen. Er rijdt dan een stoptrein Roosendaal - Goes die alle overige stations bedient. De stoptrein is zo aanzienlijk ingekort en kan met licht materieel worden gereden zonder conducteur, waarmee de kosten redelijk beperkt blijven.

Edit: Zag dat Tochjo me net voor was. Afijn, de strekking van het verhaal is duidelijk.
Reputatie 6
Treinen laten rijden zonder conducteur is niet mogelijk, omdat er geen conducteur is om de veiligheid te garanderen.
Reputatie 5
Badge
Zeg dat eens tegen Arriva, Syntus, Veolia of Connexxion.
Reputatie 1
Oftewel, we moeten het de komende jaren doen met deze belachelijke reistijden? Stops maken voor bijna niemand. Treinen slijten aan onnodig remmen/optrekken? Lijkt me ook geen goedkoop grapje al dat onderhoud wat nodig is. Typisch een problemen-lijn, maar dat past ook wel bij Zeeland. Daar loopt alles achter en slechter dan de rest van Nederland.
Ik vind dit ook dan helemaal nergens op slaan! Je zou bij de Tweede Kamer, Rijksoverheid een motie in kunnen dienen. De provincies en gemeentes hebben er verder niet altijd over te zeggen, als ze vanuit Den Haag gaan willen veranderen. Suc6! :8
Oftewel, we moeten het de komende jaren doen met deze belachelijke reistijden? Stops maken voor bijna niemand. Treinen slijten aan onnodig remmen/optrekken? Lijkt me ook geen goedkoop grapje al dat onderhoud wat nodig is. Typisch een problemen-lijn, maar dat past ook wel bij Zeeland. Daar loopt alles achter en slechter dan de rest van Nederland.

In vele delen van het land rijden er maar twee treinen per uur in iedere richting. Kijk maar eens naar de lijntjes in Limburg, de Achterhoed en Twente. Die treinen stoppen op alle stations aan die lijn, daar is dus niets vreemds aan.
Misschien wordt in de toekomst de lijn in Zeeland ook nog wel een betiteld als niet behorend tot het hoofdnetwerk en kan het aanbesteed worden. Dan rijden er ook echt niet meer, of minder, treinen.
Het 'ziet'er nu alleen een beetje vreemd uit omdat NS de fysieke trein van Roosendaal naar Vlissingen daarvóór als intercity laat rijden en er dus niet uitziet als een stoptrein. Maar het is gewoon een (stop)trein in een dunbevolkt en dunbereisd gebied.
Reputatie 1
Dunbevolkt? Het zal je nog verbazen hoe druk het in Zeeland kan zijn, behalve op de onzinnige stations natuurlijk 😉 Vanuit Vlissingen, Souburg, Middelburg en met name Goes komt er een hele bende de trein in. Het is gewoon een druk traject, ook buiten de spits kan het behoorlijk pittig zijn. Je kunt wel zitten, maar 9/10 stoelen zijn gewoon bezet.
Reputatie 3

https://www.ad.nl/zeeland/treinreis-naar-randstad-half-uur-korter-plan-kost-70-miljoen-euro~a1c430eb/

Je weet maar nooit, misschien komt het er eens van.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/zeeland/treinreis-naar-randstad-half-u enur-korter-plan-kost-70-miljoen-euro~a1c430eb/

Je weet maar nooit, misschien komt het er eens van.

21 miljard kost dat  jij plan van NS en ProRail. En jij denkt dat de politiek dat gaat betalen?

Badge +3

Alles moet maar sneller en vaker.

In dat artikel staat o.a. ook dat de NS van de stop in Breda af wil om sneller naar Brussel te kunnen. Dus zowel de Zeeuwen als Brabanders moeten dan eerst maar omreizen naar Rotterdam? 

Voor de Zeeuwen maakt het niet veel uit natuurlijk, maar in Brabant zal men daar minder blij mee zijn. Was het niet een eis bij de bouw van het nieuwe stationsgedrocht in Breda dat er internationale treinen zouden stoppen?

En als je dan toch sneller in Brussel wilt zijn, dan natuurlijk Zaventem ook schrappen als stop. Maar dan gaan de Belgen klagen natuurlijk, want waarom wél stoppen op de Nederlandse nationale luchthaven en niet de Belgische?

Weet je wat? Dan slaan we Schiphol ook maar over.

Reputatie 3

@Tamzin 

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116410/Wens-ProRail-en-NS-Half-uur-sneller-met-de-trein-naar-de-Randstad-Kosten-70-miljoen-euro

Soms lopen dingen anders dan jij denkt.

Reputatie 6

@Robert B: De Zeeuwen en Brabanders kunnen - als de plannen werkelijkheid worden - in Roosendaal overstappen. Roosendaal - Antwerpen gaat dan ook vaker rijden.

Het kopmaken in Breda kost onnodig veel tijd en is vertragingsgevoelig. Ik ben het met je eens dat voor de omweg via Zaventem ook wat te zeggen valt.

Die allerkleinste stationnetjes in Zeeland sluiten, waarom ook niet?  Want hoeveel reizigers moeten er minimaal zijn om een in plaats een station te openen? Voor 250 reizigers per dag, zal dat echt niet het geval zijn.

En misschien is het wel mogelijk de stoptreinen in Zeeland aan te besteden. Dat is in Limburg tussen Sittard en Heerlen toch ook het geval?

Badge +3

En misschien is het wel mogelijk de stoptreinen in Zeeland aan te besteden. Dat is in Limburg tussen Sittard en Heerlen toch ook het geval?

Tussen Maastricht Randwyck, Heerlen, Roermond en Kerkrade Centrum (?wereldstad) inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B: De Zeeuwen en Brabanders kunnen - als de plannen werkelijkheid worden - in Roosendaal overstappen. Roosendaal - Antwerpen gaat dan ook vaker rijden.

Het kopmaken in Breda kost onnodig veel tijd en is vertragingsgevoelig. Ik ben het met je eens dat voor de omweg via Zaventem ook wat te zeggen valt.

Die allerkleinste stationnetjes in Zeeland sluiten, waarom ook niet?  Want hoeveel reizigers moeten er minimaal zijn om een in plaats een station te openen? Voor 250 reizigers per dag, zal dat echt niet het geval zijn.

Er zijn stationnetjes bij met 1200 reizigers per dag. Het gros zit tussen 500 en 1000. Dat zijn aantallen die je niet kan missen om deze zwakke lijn überhaupt in stand te houden, zeker gezien de bevolkingskrimp in Zeeland. Daarbij komt dat al jaren de kleine stations groei hebben en de grotere krimp.

Over stoppen in Zaventem heeft Nederland geen snars te vertellen, dat beslist de NMBS.

Niet stoppen in Breda zie ik niet gebeuren, dat wordt politieke opstand. Het verzet tegen NS dat zich gedraagt als RandstadRail is groter dan je denkt. Daarnaast mogen NS en ProRail dan in Den Haag uit gaan leggen waarom er in Breda een nieuw station van enkele honderden miljoenen euro's gebouwd moest worden.

Overigens zie ik sowieso van deze plannen weinig terechtkomen. 21 miljard vragen is totale kolder, te meer daar railprojecten de reputatie hebben van gigantisch uit de hand lopende kosten.

Reputatie 6

@Tamzin , waar baseer jij op dat de kleine stations op de Zeeuwse lijn groeien en de grote juist krimpen?

Volgens dit overzicht blijkt juist het tegenovergestelde. https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

Het overslaan van de kleine Zeeuwse stationnetjes versnelt de reistijd tussen de grotere Zeeuwse kernen en de Randstad een stuk en wordt daardoor veel aantrekkelijker voor autoforensen, waardoor er best wel reizigersgroei kan optreden.

Het bedienen van de kleine Zeeuwse station per stoptrein hoeft ook geen reizigersdaling op te leveren: lijkt me niet dat die allemaal Amsterdam als bestemming hebben. Er is in Zeeland als geheel inderdaad sprake van krimp maar juist niet op Walcheren: Goes groeit behoorlijk en ook in Middelburg en Vlissingen is geen sprake van een grote inwonersdaling. 

Het is inderdaad de NMBS die bepaald dat Intercity Brussel via Zaventem rijd. Ik heb ook niet anders beweerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus

Een snellere dienst naar de Randstad zal het nooit worden omdat de route via Roosendaal veel te ver om is vergeleken met de autoroute via de eilanden. Dat is trekken aan een dood paard uit het verleden toen het alternatief met de auto via drie veerboten ging. De Zeeuwse lijn moet het hebben van vervoer richting Brabant en van lokaal vervoer.

Grote Zeeuwse kernen bestaan trouwens niet, ook Vlissingen, Middelburg en Goes zijn niet meer dan kleine provinciestadjes. Stuk voor stuk niet groter dan bijv. Wijchen.

Badge +3

Bij de grotere dorpen/stadjes zoals Goes en Middelburg kan ik me nog wat voorstellen.

Maar als je kijkt naar Rilland-Bath dan zie ik geen groei, en met een ‘intercity’ daar stoppen voor nog geen 500 reizigers is dus totale onzin, want Vlissingen is natuurlijk the place to be, en wel zo snel mogelijk graag!

Maar goed, er moeten twee treinen per uur stoppen. Nog niet zo lang geleden in Limburg (Susteren en Echt bijvoorbeeld) reden de bussen daar 5 keer per dag, en moest je met wat pech een uur wachten op een trein naar Maastricht of Roermond (en verder), of bijna 2 uur op een bus.

En er was eigenlijk niemad die zich daar toen druk over maakte… gevalletje ‘jammer dan, ik ga wel lopen’ (of pak een OV-fiets, voor zover die er zijn).

Bizar eigenlijk, al die haastige spoed!

Reputatie 5

Tja, als je doel is om overal moeilijk over te doen zul je gauw zien dat het je lukt om niks te bereiken. Als je zegt, sluit die zooi of laat een extra Sprinter rijden, dan kun je met gemak iets bereiken. Dat er krimp is in Zeeland is dan niet eens een overtuigend argument, want wie weet of de stand van zaken met deze spoorlijn daar geen oorzaak van is? Ga eens 10 jaar lang een intercity rijden in Zeeland en zie hoeveel er op af komt? Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat het in de spits ook op Bergen op Zoom, Goes en Middelburg gewoon vol staat. Veel voller dan je zou denken.

Twee intercity's per uur, twee sprinters per uur, misschien is het inderdaad te veel, maar als alle betrokken partijen het willen is de logische gang van zaken om er mee door te gaan. Dan kunnen naysayers als @Tamzin oneindig lang nay blijven sayen, maar daar gaat niemand op vooruit.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL

De spits zegt niet zo veel. In de spits zijn de sprinters van Roodeschool naar Groningen ook overvol. Het draait er om of er voldoende reizigers zijn buiten de spits, op dinsdagmiddag, op woensdagavond en op zaterdagmorgen. 

De krimp van Zeeland is overigens vooral een sociaal probleem, de verstikkende, reformatorische cultuur die vijandig is tegen buitenstaanders. Zie de discussie rond de mariniers die liever ontslag nemen dan naar Zeeland te verhuizen.

Reputatie 6

Dat verstikkende zit met name in de kleinere dorpjes. Arnemuiden 😔 ... Waar de haan bij de kippen vandaan wordt gehaald op zondag... De onaantrekkelijkheid om naar Zeeland te verhuizen zit wat meer in de uiterst excentrische ligging en erg lange reistijd t.o.v. al het andere in Nederland en de mindere infrastructuur.

Ik was vorige week donderdag op Walcheren. Ontzettend veel toeristen, veel Duitsers en Belgen in het centrum van Vlissingen en Middelburg. Veel gewandel op het strand bij Vlissingen en Domburg/Oostkapelle. Horeca zat vol. Parkeerterreinen vol. Midden november.... In de zomer nog vele malen drukker. Deze provincie draait gewoon op toerisme. Zet daar toch eens meer op in met OV. Dat is nu belabberd. Dáár valt winst te behalen door dit goed en handig aan te bieden. Ik kom zelden een Belg of Duitser tegen in de trein of bus in of naar/van Zeeland.

Stuur de Chinezen vanuit Amsterdam als dagtrip met een vlotte intercity naar het mooie ruimtelijke Zeeland 😜 Middelburg.... of naar het kleine stationnetje van Kapelle. Ze gaan immers ook wel van Amsterdam naar Giethoorn....

Reputatie 3

@Tamzin 

De route met de auto over de eilanden met uitsluitend tweebaanswegen en vele verkeerslichten levert echt geen tijdwinst op. Zeker niet in de zomermaanden.

En wat betreft die verstikkende, reformatorische cultuur: dat speelt misschien in dorpen als Arnemuiden en Meliskerke, maar zeker niet in een stad als Vlissingen.

Reageer