beantwoord

Lange reistijd in Zeeland

• 11 augustus 2015
  • 42 reacties
  • 2141 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/zeeland/treinreis-naar-randstad-half-u enur-korter-plan-kost-70-miljoen-euro~a1c430eb/

Je weet maar nooit, misschien komt het er eens van.

21 miljard kost dat  jij plan van NS en ProRail. En jij denkt dat de politiek dat gaat betalen?

21 miljard?  Het plan voor Zeeland kost “maar” 70 miljoen. Nog steeds veel geld maar bij lange na niet de 21 miljard die jij noemt. Je ben vast vast in de war met het bedrag wat NS en ProRail in totaal vragen uit het grote investeringsfonds van het kabinet en waarvoor men een langer wensenlijstje heeft. Als er inderdaad geld uit dat fonds komt dat zal dat denk ik niet hele bedrag zijn wat men vraagt en dus niet voor alle wensen van het lijstje. Er zal dan dus worden gekeken wat het meest nodig is. Het is dan dus maar de vraag hoe hoog Zeeland scoort op de prioriteitenlijst.  

https://www.ad.nl/economie/prorail-en-ns-zien-hun-kans-br-schoon-om-eindelijk-weer-te-investeren~a47ff573/

https://www.ad.nl/den-haag/ns-wil-treinen-straks-non-stop-laten-rijden-tussen-den-haag-rotterdam-en-utrecht~adf4c167/

Reputatie 6

@Bertus

Een snellere dienst naar de Randstad zal het nooit worden omdat de route via Roosendaal veel te ver om is vergeleken met de autoroute via de eilanden. Dat is trekken aan een dood paard uit het verleden toen het alternatief met de auto via drie veerboten ging. De Zeeuwse lijn moet het hebben van vervoer richting Brabant en van lokaal vervoer.

Grote Zeeuwse kernen bestaan trouwens niet, ook Vlissingen, Middelburg en Goes zijn niet meer dan kleine provinciestadjes. Stuk voor stuk niet groter dan bijv. Wijchen.

Vlissingen en Middelburg tikken samen tegen de 100.000 inwoners, Goes is qua inwonertal vergelijkbaar met Wijchen maar daar houdt elke vergelijking mee op. Wijchen is een uit z’n krachten gegroeid forensendorp: Goes is een regionaal streekcentrum met veel onderwijsinstellingen, trekt dagjesmensen en groeit verder uit als woonstad. Niet voor niets telt Goes bijna twee keer zoveel treinreizigers dan Wijchen.

De route van de zuidelijke Randstad naar Zeeland (via de eilanden) is  voornamelijk tweebaans met veel verkeerslichten en druk met files en opstoppingen. Dat is niet omdat alle inwoners van Zeeland naar Brabant rijden maar zou best wel eens het gevolg kunnen zijn van de trage treinverbinding. Een snelle intercity naar de zuidelijke Randstad kan best concurreren met de auto.

Of de - volgens jouw streng Reformatorisch en bekrompen - inwoners van Walcheren, allemaal op het katholieke - en het van God los zijnde - Brabant zijn gericht, dat laat ik maar in het midden maar het is niet voor niets, dat er juist voor een snellere verbinding naar de Randstad wordt gepleit en niet voor doorgaande treinen naar Brabant.

Badge +3

De A58 die vrijwel parallel loopt aan de spoorlijn naar Vlissingen is gewoon vierbaans, dus trein of auto vanuit Roosendaal die kant op maakt niet zoveel uit.

Eindhoven - Middelburg doe je met de auto vlotjes in 1½ uur buiten de spits (want anders dagelijkse files bij Tilburg/Moergestel/Oirschot/Best).

De andere eilanden (zonder trein) natuurlijk wel behelpen met tweebaans wegen, maar dat is via de N9 van Alkmaar naar Den Helder niet anders. Voor naar Den Helder heb je nog de A7 (via Zaanstad en Hoorn) maar dat is ook niet alles, en ruim 15 km omrijden.

Reputatie 5

@MJL

De spits zegt niet zo veel. In de spits zijn de sprinters van Roodeschool naar Groningen ook overvol. Het draait er om of er voldoende reizigers zijn buiten de spits, op dinsdagmiddag, op woensdagavond en op zaterdagmorgen. 

De krimp van Zeeland is overigens vooral een sociaal probleem, de verstikkende, reformatorische cultuur die vijandig is tegen buitenstaanders. Zie de discussie rond de mariniers die liever ontslag nemen dan naar Zeeland te verhuizen.

Klopt, en ik ga ook niet beweren dat Zeeland nou zo enorm tekort gedaan wordt want we moeten wel eerlijk zijn: er is gewoon heel weinig te doen. Zeeland is wel zo'n beetje de laatste provincie die je als frequent reizende Nederlander aan zal doen, zelfs Drenthe doet het beter. Maar je moet realistisch zijn over of dat de oorzaak van het probleem is of een gevolg. 

Over de bereikbaarheid per snelweg kan ik ook niet speculeren, ik rij niet en heb ook geen idee waar en hoe de wegen liggen. Ik weet alleen wel, en stiekem ben ik er ook best blij mee, dat autorijden met de lagere maximumsnelheid wellicht een minder aantrekkelijke optie zal zijn in de toekomst. In een ideale wereld zouden de snelwegen zelfs helemaal opgeschort worden. 

Reputatie 6
Badge

Vandaag zat ik in de bewuste stoptrein naar Vlissingen. In de vijf dorpen stapten richting Vlissingen tussen de 0 en 2 personen per station in. Op de terugweg tussen de 0 en 3.

NS moet op maandag tot met zaterdag tot 20.00 de stations 2x bedienen. Zou denken dat ze op overige tijdstippen dit terug kan brengen naar 1x per uur en op het andere halve uur een echte intercity, waarbij de verlaten dorpen voorbijgereden kunnen worden.

Reputatie 5

Om en om zou al een kleine verbetering zijn. Het zou misschien beter zijn om met de overheid te onderhandelen over een uitzondering, waarbij de verplichting voor 2x per uur vervalt. 1x per uur wel stoppen, 1x per uur niet. In de spits is het wel een stuk drukker - volgens mij stonden er de laatste keer dat ik er langskwam toch wel tientallen mensen op die stations te wachten. Laat daar dan een Sprinter voor rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Om en om zou al een kleine verbetering zijn. Het zou misschien beter zijn om met de overheid te onderhandelen over een uitzondering, waarbij de verplichting voor 2x per uur vervalt. 1x per uur wel stoppen, 1x per uur niet. In de spits is het wel een stuk drukker - volgens mij stonden er de laatste keer dat ik er langskwam toch wel tientallen mensen op die stations te wachten. Laat daar dan een Sprinter voor rijden.

Die uitzondering zal er niet komen, want die normen zijn er niet voor niets. NS heeft toch al de neiging de sprinterreiziger niet serieus te nemen en zal zoiets als aanmoediging beschouwen om ook elders onder het exploitatiecontract uit te komen.

Als NS het gezien de zg. drukte belangrijk vindt kunnen ze ook één keer per uur een intercity naar de Randstad laten rijden en daarnaast twee keer per uur een losse sprinter Roosendaal-Vlissingen laten rijden met SNG of Flirt. Die laatste kun je dan in de avond en het weekend één keer per uur laten rijden. Het feit dat NS dat niet doet zegt voldoende over de vervoersvraag.

De sprinters aanbesteden is ook een optie maar dat wil de Provincie Zeeland niet, die is tevreden met de huidige situatie. En NS wil Arriva niet als concurrent.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

En wat betreft die verstikkende, reformatorische cultuur: dat speelt misschien in dorpen als Arnemuiden en Meliskerke, maar zeker niet in een stad als Vlissingen.

Hoewel lang niet iedereen zondags nog twee keer anderhalf uur bij de dominee zit, is de Zeeuwse cultuur ook in de grotere plaatsen in essentie nog steeds de oude calvinistische cultuur. Zondagsrust wordt in Zeeland niet voor niets nog steeds met een grote Z geschreven. 

Nu is men vrij in die keuze maar het draagt niet bij aan een dynamiek die nieuwe iniatieven en inwoners trekt. En dat beinvloedt ook de mogelijkheden voor vervoersgroei in de toekomst.

Reputatie 1

In de nieuwe dienstregeling komt er weer een minuutje extra reistijd bij in de richting van Roosendaal en naar Vlissingen duurt de reis zelfs 2 minuten langer. Als de treinen op de vertrektijd vertrekken, wat gelukkig ook vaak genoeg voorkomt, sta je vaak veel te lang te niksen op de stations, dus waarom die extra minuten?

Nog een bijkomend nadeel is dat reizigers vanuit Vlissingen Souburg straks geen gebruik meer kunnen maken van dagkaartjes e.d. om 8:54 uur. Voorheen kon dit nog net omdat de trein om 8:55 uur vertrok.

Reputatie 6

Waar komt toch het hardnekkige idee vandaan dat er in Zeeland niet veel te doen is en er nog veel zondagsrust heerst? In veel kleine dorpjes is dat het geval inderdaad, maar in de grotere plaatsen en toeristische dorpen als Domburg, Veere, Zierikzee is het altijd druk en zijn ook de winkels zondags altijd open. In Goes, Middelburg en Vlissingen zijn de winkels 1x per maand zondags open, maar dat is in veel meer Nederlandse plaatsen zo en dus geen uitzondering. Je moet natuurlijk niet vergelijken met de overvolle en vaak zo geprezen Randstad. Maar er zijn festiviteiten evenementen genoeg- zeker voor zo'n dunbevolkte provincie. En als regelmatige Zeelandganger zie ik ook dat die evenementen en musea goed bezocht worden. Alleen wel bijna alleen per auto omdat OV geen optie is en voor veel mensen buiten de provincie Zeeland gewoon te ver wordt gevonden. Hoewel dat ook een kwestie van eigen beleving en vooroordeel is. Randstedelingen zijn toch naar mijn idee al snel geneigd om niet eens verder zuidelijker en oostelijker te kijken dan Rotterdam, Utrecht en Amersfoort. 

Reputatie 1

Dat vraag ik me ook af.. Zeeland is juist één van de drukste provincies van Nederland. Niet qua inwonersaantal, integendeel, maar qua toerisme zeker wel én er is altijd wat te beleven.

Waarom zou je als toerist het openbaar vervoer in Zeeland nemen? Leuk voor naar Vlissingen, Middelburg of Goes.. Maar de meeste toeristen komen natuurlijk voor de plaatsen als Zoutelande, Westkapelle, Burgh-Haamstede, Zierikzee, Sluis, Hulst.. Dat is simpelweg niet te doen met het OV.

Tijd voor een spoor van Vlissingen naar Hellevoetsluis, Rotterdam via de eilanden :grinning: Dat zou wel eens het mooiste traject van Nederland kunnen worden, maar vrijwel onmogelijk aan te leggen.

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor een spoor van Vlissingen naar Hellevoetsluis, Rotterdam via de eilanden :grinning: Dat zou wel eens het mooiste traject van Nederland kunnen worden, maar vrijwel onmogelijk aan te leggen.

Er is al geen geld voor een spoorlijn van Breda naar Utrecht.

Reputatie 6

Er is al geen geld voor een spoorlijn van Breda naar Utrecht.

Is er natuurlijk wel als men echt wil, maar het mag allemaal vooral niet teveel kosten. Ze stoppen het liever in asfalt waar je overdag met max. 100 km/u overheen mag.

Reputatie 2

Als iemand die wekelijks een klein dorpje in Zeeland bezoekt vanuit omgeving Utrecht weet ik dat het ook te maken heeft met het totale deur-tot-deur plaatje. Veel Zeeuwen in de dorpen willen echt wel de trein nemen, maar zijn voor het grootste deel op de auto gericht. Vooral omdat de busverbindingen met de dorpen vreselijk zijn. Zelf reis ik dan van Utrecht naar Middelburg. Dat is ongeveer 2,5-3 uur reizen. Daarna moet ik nog 13 kilometer naar een dorp, wat je met de auto doet in een kwartiertje. Wil je met de bus naar datzelfde dorp, dan moet je eerst 45 minuten met de bus naar Domburg, om vervolgens met een andere bus in vijf minuten naar dat dorp te reizen. Deze reismogelijkheid bestaat eens in de twee uur en niet na 8:00 's avonds. Ik pak vanuit Middelburg dus altijd een auto.

Voor veel Zeeuwen die ik spreek is het een soort vicieuze cirkel: men neemt de auto omdat het met het openbaar vervoer zo buitensporig langer duurt. Tegelijkertijd gaat het openbaar vervoer er niet op vooruit omdat er te weinig reizigers zijn.

Reputatie 3

@Tamzin 

Ik woon zelf in Middelburg, dus de gedachte “ik weet het beter” gaat hier niet op.

Reputatie 6

Voor veel Zeeuwen die ik spreek is het een soort vicieuze cirkel: men neemt de auto omdat het met het openbaar vervoer zo buitensporig langer duurt. Tegelijkertijd gaat het openbaar vervoer er niet op vooruit omdat er te weinig reizigers zijn.

Nou precies. Vrienden van me gaan net zoals ik graag naar Zeeland, maar zij doen de gehele reis per auto. Ondanks de goedkope actiekaartjes voor de trein. Reden: na 20.00 uur geen bus meer retour naar station Goes of Middelburg vanaf West/Oostkapelle. Zij willen echter zomers nog tot in de loop van de avond blijven, strand e.d. Andere reden: Op zondag, juist de dag om erop uit te trekken, eens per 2 uur 25 minuten wachten op een bus na een treinreis van ruim een uur en dan nog eens omrijden en 20 minuten lopen. De laatste bus van rond 20.00 uur komt bij het treinstation aan als de trein naar Dordrecht en verder net vertrokken is. Handig he. Openbaar vervoer kost hen zeeën van tijd in Zeeland.

Reputatie 2

In Zeeland willen ze de stations behouden. De overheid eist dat NS 2 keer p/u alle stations behouden. En de provincie Zeeland wil graag een snellere verbinding naar Randstad.

De oplossing daarvoor is ICNG Amsterdam - Roosendaal via Schiphol, Rotterdam Centraal (via HSL) en Dordrecht. Dat levert minstens 30 minuten tijdswinst op.

Tussen Roosendaal - Vlissingen moet dan bekeken worden welke varianten er bedacht kunnen worden. Dat zal vooral afhankelijk zijn van exploitatiekosten.

Reageer