beantwoord

Langere treinen tijdens spits

• 5 juni 2015
  • 8 reacties
  • 393 Bekeken

Er was een aantal maanden geleden beloofd dat er tijdens de spits op bepaalde lijnen de treinen langer zouden worden. We hebben daar zelfs als abonnementhouders nog een presentje voor gekregen als excuus voor de volle treinen.
Echter, ik merk hier eigenlijk niets van. Elke ochtend als ik vanuit Schiphol naar Amersfoort reis is de trein al vol (soms overvol) bij Duivendrecht en moeten de mensen staan bij Hilversum.
Vanmorgen heeft de conductrice hier zelfs melding van gemaakt, maar volgens NS was de trein lang genoeg. NOT !!
Waar blijven die langere treinen. Het wordt er niet aangenamer op met dit weer.
icon

Beste antwoord door Marleen NS 6 juni 2015, 10:43

Dag MasterC,

Vervelend dat je niet merkt dat de treinen langer zijn geworden. Op welk tijdstip vertrek je meestal vanaf Schiphol?
In veel gevallen heeft ook de verdeling van de reizigers in de trein invloed op de drukte. Zo is het in het middengedeelte van de trein vaak extra druk omdat het hier het snelste instappen is.
Probeer je wel eens op een andere plek in te stappen in de trein, wellicht is het dan in een andere coupé wel rustiger.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
NS probeert de lengte van de treinen zo efficiënt mogelijk aan te passen aan de vraag. Helaas kunnen er momenten op de dag zijn waar het niet meer mogelijk danwel rendabel is om de treinen langer te maken. Er is dan sprake van een tijdelijk reizigersoverschot, waardoor het wat drukker kan zijn. Heb u overwegen om met een volgende trein te reizen? Dat verdeelt het reizigersoverschot namelijk beter over de verschillende treinen.

Daarnaast is het bij NS zo dat er altijd naar een moment in de (liefst verre) toekomst gewezen waarop het vanzelf beter zal gaan. Dat zal nu wel zijn tegen de tijd dat er nieuwe treinen bijkomen. Dat er dan oude treinen weggedaan worden wordt er natuurlijk niet bijverteld. Men hoopt dan dat iederen is vergeten dat het beter zou gaan en kan dan weer vrolijk doorverwijzen naar een moment in de (verre) toekomst waarop het vanzelf beter zal gaan.
Dag MasterC,

Vervelend dat je niet merkt dat de treinen langer zijn geworden. Op welk tijdstip vertrek je meestal vanaf Schiphol?
In veel gevallen heeft ook de verdeling van de reizigers in de trein invloed op de drukte. Zo is het in het middengedeelte van de trein vaak extra druk omdat het hier het snelste instappen is.
Probeer je wel eens op een andere plek in te stappen in de trein, wellicht is het dan in een andere coupé wel rustiger.
Hallo,
Latere trein is geen optie. Vindt baas niet goed.
Het is ook niet mijn perceptie te denken dat de trein niet langer is geworden. Het is gewoon niet zo.
Gelukkig heb ik altijd een zitplaats omdat ik start op Schiphol, maar veel mensen moeten altijd staan.
Als zelfs de conductrice klaagt dan is er iets structureel mis en is er niets gebeurd na de mededeling dat de treinen in de spits langer worden.
En dan te bedenken dat de reizigersgroei de komende jaren nog flink gaat toenemen... Dat gaat nog wat worden...
En dan te bedenken dat de reizigersgroei de komende jaren nog flink gaat toenemen... Dat gaat nog wat worden...
Daar heeft NS een pasklare oplossing voor, zo weten we uit de Fyra-enquête: Ze verhogen gewoon net zo lang de prijzen tot er minder reizigers mee willen dan er in de beschikbare hoeveelheid materieel past.
Ik denk dat langere treinen inzetten geen nut zou kunnen hebben omdat de perrons moeten worden aangepast. Op het traject SHL-AMF worden er meestal nog Koplopers ingezet. Ik denk als de NS nou slim is geweest om er dubbeldekker in te zetten dat het meer zitcapaciteit kan bieden. Zoals bijvoorbeeld op het traject Lelystad -Vlissingen. Ook vandaag (6 juni 2015) ben ik samen met mijn moeder naar Deventer gereisd en tussen Amersfoort en Deventer hebben wij zowel heen als terug in de dubbeldekker gezeten.
Dag MasterC,

Ik vertrek om 7.09 uur vanaf Lelylaan, via Schiphol naar Vlissingen en stap in het achterste gedeelte in. Tot half april bestond deze trein uit een dubbel treinstel (6+4). Sinds die tijd is de trein ingekort tot een enkel treinstel (6). De trein is dus juist korter geworden in plaats van langer, waardoor er vanaf Leiden tot aan Schiedam veel mensen moeten staan. En dat in een trein die zo vroeg in de spits rijdt! Is deze verkorting tijdelijk? En zo ja, wanneer wordt de trein weer langer?
Reputatie 1
Badge
dat weet niemand zeker. Je noemt veel studentensteden-kan vakantie zijn met te vroeg ingepland.
Bedenk ook eens dit: die trein rijdt Lelystad-VLissingen in bijna 5 uur. Er staan dus mensen rond de 30 min van dat deel. Dat wordt in alle buitenlanden rond ons-vooral rond grote steden, heel normaal bevonden dat er dan 20-30% staat-en zelfs geldt dan nog vaak een veel hoger spitstarief! Je hebt gewoon helemaal totaal geen recht op te kunnen zitten. Of rond stud-steden: raap je moed eens op en spreek die ASO lui aan die menen 3 zetels met hun benen+tassen te kunnen bezetten.

Reageer