Langzame trein 's-Hertogenbosch - Eindhoven 19:38 - 19:57

  • 21 augustus 2016
  • 16 reacties
  • 484 Bekeken

Reputatie 1
De intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht rijdt momenteel bij Vught en Boxtel langzaam. Weet iemand waarom dit gebeurd?

Betreft treinstel 8745 die momenteel tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven rijdt. Vanaf Boxtel rijdt de trein gelukkig weer normaal, dus zou de vertraging opgelost worden omdat de trein normaal 4 minuten stilstaat in Eindhoven en tevens ook in Sittard 3 minuten.

16 reacties

Waarschijnlijk reed uw trein achter een andere trein. Dit zou een vertraagde stoptrein of goederentrein kunnen zijn. Het Nederlandse spoor wordt druk bereden en helaas heeft uw trein hier een beetje last van. Gelukkig heeft uw intercity veel speling in de dienstregeling om de vertraging waar mogelijk eruit te rijden.
Reputatie 5
Badge
@michael.hunen.3 Ik denk op last van een bepaald geen. Bijvoorbeeld een brug. Dit is tussen Akkrum en Heerenveen over een kort traject het geval, langzaam ivm een verzwakte brug. De reden weet ik helaas niet.

EDIT: de reden die Treinspotter123 aangeeft is ook een, meer waarschijnlijke, mogelijkheid.
Reputatie 1
Waarschijnlijk reed uw trein achter een andere trein. Dit zou een vertraagde stoptrein of goederentrein kunnen zijn. Het Nederlandse spoor wordt druk bereden en helaas heeft uw trein hier een beetje last van. Gelukkig heeft uw intercity veel speling in de dienstregeling om de vertraging waar mogelijk eruit te rijden.

Op station Eindhoven heeft de intercity Den Haag - Venlo netjes gewacht en is 2 minuten later vertrokken om 20:04, iets later is de trein naar Maastricht verder vertrokken.

Aansluitingen in Roermond op de sprinter is zeker haalbaar. Aansluiting op IC naar Heerlen in Sittard om 20:49 (Sittard - Heerlen heeft in de avond aangepaste dienstregeling) wordt geprobeerd en anders gaat er nog een om 21:06
Reputatie 1
Stilstaan in Vught kan diverse oorzaken hebben.
Langzaam rijden voor de aansluiting bij Boxtel kan nog meer oorzaken hebben

Voor allen die het traject tussen Boxtel en Best niet kennen:

Gezien in de richting van Eindhoven:
tot en met station Boxtel: linker sporen zijn alleen voor de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven en de rechter sporen voor de spoorlijn Tilburg - Eindhoven.

Na station Boxtel wijzigt dit d.m.v. wissels en fly-over.

Sporen links gaan beide van Eindhoven naar 's-Hertogenbosch en Tilburg.
Sporen rechts gaan beide van 's-Hertogenbosch en Tilburg naar Eindhoven.
(In het midden van/naar 's-Hertogenbosch en aan buitenzijdes van/naar TIlburg)
Reputatie 1
Waarschijnlijk reed uw trein achter een andere trein. Dit zou een vertraagde stoptrein of goederentrein kunnen zijn. Het Nederlandse spoor wordt druk bereden en helaas heeft uw trein hier een beetje last van. Gelukkig heeft uw intercity veel speling in de dienstregeling om de vertraging waar mogelijk eruit te rijden.

Op station Eindhoven heeft de intercity Den Haag - Venlo netjes gewacht en is 2 minuten later vertrokken om 20:04, iets later is de trein naar Maastricht verder vertrokken.

Aansluitingen in Roermond op de sprinter is zeker haalbaar. Aansluiting op IC naar Heerlen in Sittard om 20:49 (Sittard - Heerlen heeft in de avond aangepaste dienstregeling) wordt geprobeerd en anders gaat er nog een om 21:06


UPDATE: De aansluitende avondtrein (rechtstreekse intercity) naar Heerlen van 20:49 heeft gewacht op de vertraagde intercity met momenteel 3 minuten vertraging.
Reputatie 1
NS: Bedankt voor het enkele minuten (2 à 3 minuten) laten wachten van aansluitende treinen op station Eindhoven en Sittard voor reizigers Venlo in Eindhoven en Heerlen in Sittard. Zo maakt u weer reizigers blij. In elk geval fijner dan de aansluitende trein missen omdat die op tijd is vertrokken.
Reputatie 4
Toch is het niet wenselijk dat er extreem lang (in dit geval ruim 3 minuten) wordt gewacht op aansluitende treinen. Zeker als de trein in aansluitende richting ieder kwartier of binnenkort 10 minuten rijdt. In Eindhoven staat de trein uit Amsterdam richting Maastricht al lang stil, wacht hij te lang op overstappers dan komt de sprinter naar Weert in de problemen enz.
Reputatie 1
Toch is het niet wenselijk dat er extreem lang (in dit geval ruim 3 minuten) wordt gewacht op aansluitende treinen. Zeker als de trein in aansluitende richting ieder kwartier of binnenkort 10 minuten rijdt. In Eindhoven staat de trein uit Amsterdam richting Maastricht al lang stil, wacht hij te lang op overstappers dan komt de sprinter naar Weert in de problemen enz.

Buiten de Randstad rijden de meeste treinen om de 30 minuten en rijden sprinters zondags en 's avonds 1x per uur.

Het is al een wonder dat er tussen Utrecht enerzijds en Nijmegen / Eindhoven - Sittard - Maastricht / Heerlen anderzijds om de 15 minuten een trein rijdt.

's avonds rijdt de trein naar Heerlen alleen tussen Sittard en Heerlen en gaat er vanuit Sittard (:19 Sprinter 1x per uur) om :49 intercity 1x per uur) beide aansluiting vanuit intercity uit Eindhoven. Opvallend is dat er ook om :06 ook een intercity rijdt met aansluiting vanuit de Sprinters.

Normaalgesproken rijdt er t/m 20:06 (vertrektijd Sittard) om de 30 minuten een intercity van Schiphol en Heerlen zodat er Sinds 2013 om de 15 minuten een trein tussen Utrecht Centraal en Sittard rijdt i.p.v. een lange trein die splitst in Sittard.

Intercity uit Amsterdam komt :17 en 47 aan en wacht 3 minuten

Wat de sprinter naar Weert betreft: Rijdt zondag en avond 1x per uur om :34. IC naar Maastricht staat volgens dienstregeling stil tussen 19:57 en 20:01, en de volgende trein tussen :27 en :31.

Per slot van rekening: Wachtende treinen voor een aansluiting maakt mensen tevreden. 30 minuten of 60 minuten is niet fijn als u de trein mist.

Aandacht:
Eindhoven:
Aansluitende IC naar Venlo rijdt om de 30 minuten. Voor Helmond en Deurne is er gelukkig ook een sprinter die 15 minuten later vertrekt (zo + avond 1x per uur)

Sittard:
Aansluitende trein naar Heerlen (avond) :06 IC / :19 (Sprinter 1x per uur) :49 IC.
21:06 is inderdaad ± 15 minuten later en het gaat gelukkig om de intercity. Een sprinter missen en vervolgens 30 minuten wachten of nog erger 60 minuten wachten is minder gunstig.

Later vertrek van de Intercity naar Venlo vanuit Eindhoven en de trein van Sittard naar Heerlen zorgt voor hun eigen traject geen problemen. Enigste nadeel is dat ze enkele minuten later op hun eindbestemming zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Langzaam rijden bij Vught is vaak op last van de politie als er in de bij het spoor gelegen psychiatrische inrichting een patiënt wordt vermist.
Dat kan inderdaad ook goed mogelijk zijn @Tamzin.
De intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht rijdt momenteel bij Vught en Boxtel langzaam. Weet iemand waarom dit gebeurd?

Die trein moet ergens tussen Boxtel en Eindhoven gelijkvloers kruisen met de IC Den Haag Centraal - Venlo. Alleen voor de omgekeerde richting ligt er een fly-over. Afhankelijk van welke trein er voor ligt krijgt de ene of de andere voorrang. (Informatici zouden dat een race-condition noemen.) Er is gebleken dat dat gemiddeld minder vertraging oplevert dan een vaste volgorde. Liggen ze ongeveer gelijk, dan moet er een lang inhouden om ruim achter de andere langs te kunnen.
Reputatie 4

Die trein moet ergens tussen Boxtel en Eindhoven gelijkvloers kruisen met de IC Den Haag Centraal - Venlo. Alleen voor de omgekeerde richting ligt er een fly-over. Afhankelijk van welke trein er voor ligt krijgt de ene of de andere voorrang. (Informatici zouden dat een race-condition noemen.) Er is gebleken dat dat gemiddeld minder vertraging oplevert dan een vaste volgorde. Liggen ze ongeveer gelijk, dan moet er een lang inhouden om ruim achter de andere langs te kunnen.

Onwaarschijnlijk in dit geval want dan ga je niet al bij Vught afremmen. De opmerking van Tamzin of een trage goederentrein lijkt me veel waarschijnlijker.
Reputatie 1
De intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht rijdt momenteel bij Vught en Boxtel langzaam. Weet iemand waarom dit gebeurd?

Die trein moet ergens tussen Boxtel en Eindhoven gelijkvloers kruisen met de IC Den Haag Centraal - Venlo. Alleen voor de omgekeerde richting ligt er een fly-over. Afhankelijk van welke trein er voor ligt krijgt de ene of de andere voorrang. (Informatici zouden dat een race-condition noemen.) Er is gebleken dat dat gemiddeld minder vertraging oplevert dan een vaste volgorde. Liggen ze ongeveer gelijk, dan moet er een lang inhouden om ruim achter de andere langs te kunnen.


Ik denk dat er tussen Eindhoven Strijp-S en Eindhoven gebruikt wordt gemaakt van wissels wat betreft de intercity's Den Haag - Venlo en de intercity Alkmaar - Maastricht.

Afremmen bij Vught heeft hier niks mee te maken, de IC Den Haag - Venlo komt hier niet en kom je pas bij Boxtel tegen. Zoals eerder aangegeven geven ze in Boxtel geen problemen voor elkaar.
De intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht rijdt momenteel bij Vught en Boxtel langzaam. Weet iemand waarom dit gebeurd?

Die trein moet ergens tussen Boxtel en Eindhoven gelijkvloers kruisen met de IC Den Haag Centraal - Venlo. Alleen voor de omgekeerde richting ligt er een fly-over. Afhankelijk van welke trein er voor ligt krijgt de ene of de andere voorrang. (Informatici zouden dat een race-condition noemen.) Er is gebleken dat dat gemiddeld minder vertraging oplevert dan een vaste volgorde. Liggen ze ongeveer gelijk, dan moet er een lang inhouden om ruim achter de andere langs te kunnen.


Ik denk dat er tussen Eindhoven Strijp-S en Eindhoven gebruikt wordt gemaakt van wissels wat betreft de intercity's Den Haag - Venlo en de intercity Alkmaar - Maastricht.

Afremmen bij Vught heeft hier niks mee te maken, de IC Den Haag - Venlo komt hier niet en kom je pas bij Boxtel tegen. Zoals eerder aangegeven geven ze in Boxtel geen problemen voor elkaar.

Wat ik zei gaat over de 140 km/h wissels bij Liempde. De IC uit de richting Utrecht gaat na Boxtel eerst onder de Fly-over richting Oisterwijk/Tilburg door en wisselt vlak daarna naar het buitenspoor. Hier, wissels 1251A en B. De IC uit de richting Den Haag wisselt een klein stukje verder naar het binnenspoor. Hier, wissels 1273A en B. Op het stuk buitenspoor tussen die wissels conflicteren die twee treinpaden. Als dat nodig is moet één van beide treinen al vóór station Boxtel langzamer gaan rijden. Niet al bij Vught, nee, maar ik begreep uit de openingspost dat het om een lokatie ergens tussen Vught en Boxtel ging.
Reputatie 1
De intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht rijdt momenteel bij Vught en Boxtel langzaam. Weet iemand waarom dit gebeurd?

Die trein moet ergens tussen Boxtel en Eindhoven gelijkvloers kruisen met de IC Den Haag Centraal - Venlo. Alleen voor de omgekeerde richting ligt er een fly-over. Afhankelijk van welke trein er voor ligt krijgt de ene of de andere voorrang. (Informatici zouden dat een race-condition noemen.) Er is gebleken dat dat gemiddeld minder vertraging oplevert dan een vaste volgorde. Liggen ze ongeveer gelijk, dan moet er een lang inhouden om ruim achter de andere langs te kunnen.


Ik denk dat er tussen Eindhoven Strijp-S en Eindhoven gebruikt wordt gemaakt van wissels wat betreft de intercity's Den Haag - Venlo en de intercity Alkmaar - Maastricht.

Afremmen bij Vught heeft hier niks mee te maken, de IC Den Haag - Venlo komt hier niet en kom je pas bij Boxtel tegen. Zoals eerder aangegeven geven ze in Boxtel geen problemen voor elkaar.

Wat ik zei gaat over de 140 km/h wissels bij Liempde. De IC uit de richting Utrecht gaat na Boxtel eerst onder de Fly-over richting Oisterwijk/Tilburg door en wisselt vlak daarna naar het buitenspoor. Hier, wissels 1251A en B. De IC uit de richting Den Haag wisselt een klein stukje verder naar het binnenspoor. Hier, wissels 1273A en B. Op het stuk buitenspoor tussen die wissels conflicteren die twee treinpaden. Als dat nodig is moet één van beide treinen al vóór station Boxtel langzamer gaan rijden. Niet al bij Vught, nee, maar ik begreep uit de openingspost dat het om een lokatie ergens tussen Vught en Boxtel ging.


Zoals in de openingspost aangegeven.
In 's-Hertogenbosch - Vught tot de splitsing met de spoorlijn naar Tilburg. Trein reed normaal maar ging later langzaam stoppen en vervolgens stoppen vóór de splitsing. Waarschijnlijk voor de trein Roosendaal -Zwolle maar kan ook goederentrein zijn geweest. Later reed de trein weer normaal maar reed voor Boxtel weer zeer langzaam.

Ik heb gezien op filmpjes van YouTube dat richting Eindhoven beide treinen gebruik maken van hetzelfde spoor tussen Liempde (Tussen Boxtel en Best) ondanks er 4 sporen zijn.

Dan blijft de vraag waarom de trein aan de andere kant van best, namelijk voordat deze het station passeert langzaam rijdt en niet als deze het station al voorbij is.

Ik was gewoon zondagavond even benieuwd naar het antwoord.
Iedereen op dit forum probeert met u mee te denken en bedoelt het goed. Zoals u de situatie in uw laatste post beschrijft, zou de oorzaak van het langzame rijden best het verhaal van Pepe kunnen zijn. Het zou ook kunnen dat de machinist de route app gebruikte en al zag dat hij moest gaan wachten dus alvast rustig uitreed.

Reageer