Skip to main content

Last van vertraging? Ga dan inde volgende trein in de eerste klas zitten

• March 27, 2025
  • 21 reacties
  • 397 Bekeken

We hebben natuurlijk allemaal vele te maken met vertragingen, werkzaamheden op het spoor etc. Er is een goede manier om jezelf te compenseren voor het gedoe. Ga daarna in de volgende trein in de eerste klas zitten.   

21 reacties

• 0 reacties
  • March 27, 2025

Hoi ​@Klotezooi88,

Het zal vast geen serieus idee van u zijn. Het is in ieder geval ook geen goed idee. Mocht u bij een controle van uw vervoersbewijs in de eerste klas aanwezig zijn en het vervoersbewijs is geldig voor de tweede klasse, dan kunt u zomaar een terechte boete krijgen.

Beter is om bij opgelopen ongeplande vertragingen van 30 minuten of meer (of als de hoge snelheidslijn onderdeel is van de reis vertragingen van 15 minuten of meer) Geld Terug Bij Vertraging aan te vragen. Daarmee kunt u zich voor het gedoe ook compenseren.

Als u de toeslag voor reizen in de eerste klas tijdig heeft aangeschaft, dan is het uiteraard totaal geen probleem om in die klasse te gaan zitten.

• 0 reacties
  • March 27, 2025

We hebben natuurlijk allemaal vele te maken met vertragingen, werkzaamheden op het spoor etc. Er is een goede manier om jezelf te compenseren voor het gedoe. Ga daarna in de volgende trein in de eerste klas zitten.   

En wat denk je dat de betalende 1e klasreizigers daarvan vinden?

• Machinist NS
  • 600 reacties
  • March 27, 2025

Lieden als Klotezooi88 zijn waarom ik voor veel hogere boetes ben in het OV 😅

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • March 27, 2025

Het is wel degelijk een serieus idee. Is er veel vertraging of is de trein om een andere reden weer eens overvol. Dan hebben de conducteurs in de regel geen zin om kaartjes te controleren. De pakkans is dus heel klein. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • March 27, 2025

Het is wel degelijk een serieus idee. Is er veel vertraging of is de trein om een andere reden weer eens overvol. Dan hebben de conducteurs in de regel geen zin om kaartjes te controleren. De pakkans is dus heel klein. 

Ik hoop dat je toch een keer gepakt wordt 😜.

• 0 reacties
  • March 27, 2025

Is er veel vertraging of is de trein om een andere reden weer eens overvol. Dan hebben de conducteurs in de regel geen zin om kaartjes te controleren. De pakkans is dus heel klein. 

Eigen regels vanuit frustratie maken is niet slim. En beslist niet sociaal tegenover medereizigers.

Koop een 1e klaskaartje, dan heb je bijna altijd een zitplaats. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • March 27, 2025

De moraal is duidelijk: als je niet gepakt wordt, ga je zonder te betalen op de plaats van een ander zitten die maar moet gaan staan vanwege mensen met uw egoïstisch aso-gehalte. Er is geen samenleving, er is alleen het ik, toch? De redenering als het niet verboden is, is het toegestaan is al bedenkelijk, maar dit is niet anders dan: als je niet beboet wordt, is het toegestaan. Maling dus aan mensen die maar moeten staan, want Klotezooi wil onbetaald profiteren en doet dat dus gewoon. Waag het niet commentaar te hebben want dan worden deze parasitaire randfiguren behalve respectloos vaak nog agressief ook en een bejaarde kan deze held vast wel aan. De tenen zijn even lang als de lontjes kort zijn.

Dit is geen aanname, maar bittere ervaring en werkelijkheid die iedereen kan zien.

Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen, zelfs Klotezooi. Dat is kennelijk voor die sukkels die wel fors betalen maar niet meer kunnen zitten

Het parasitaire eigenbelang is God en Klotezooi is vandaag zijn profeet. 

Er is een goede manier om jezelf te compenseren voor het gedoe.

Dit is de staandaarduiting van de zwak-sociale rotmentaliteit ten voeten uit. ‘Ik heb ergens last van en dan mag ik dus ook iets in mijn voordeel doen - en het maakt niet uit dat een ander daardoor benadeeld wordt.’. Een telkens terugkerend verschijnsel in eeuwige varianten die we inmiddels allemaal wel meemaakten. U compenseert zich zelf niet - de uitdrukking alleen is al perfide - u haalt de ‘compensatie’ ongevraagd bij een andere niet betrokkene vandaan. Niks anders dan leven op de zak van een ander.

Verder denk ik overigens dat het gewoon een met gezag experimenterende puber is, die een beetje stoer wil doen door anoniem van onder het veilige dakkamerraam maar wat haat de ether in te gooien, in de hoop op likes.  Dat gaat normaal vanzelf over. Een volwassen mens denkt niet zo, laat staan dat die het nog zegt ook. Deze fase gaat bij de meeste mensen na hun vijftiende vanzelf voorbij. Na die leeftijd is het afwijkend gedrag.

En u mag hier uiteraard net zo dom en a-sociaal op reageren als u zelf wilt.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • March 27, 2025

Wat jij hier zegt is aanzetten tot fraude.

Je betaalt niet voor controle maar voor vervoer in de klasse waarvoor het vervoersbewijs geldig is.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • March 27, 2025

@Thom als 88 achter de naam van TS geboortejaar is, dan is hij/zij/x 36 of 37.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • March 27, 2025

88 kan ook een hele andere betekenis hebben, maar daar zullen we maar verder niet over uitweiden. Laten we hem/haar verder maar niet al te serieus nemen.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 301 reacties
  • March 27, 2025

Ik zelf doe dat ook wel eens, maar aleen als echt druk is, want dan ga ik gewoon in de 1e klas zitten. Ik echt niet 20 min staan hoor 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25337 reacties
  • March 27, 2025

Geen probleem, even de app aanzetten binnen een kwartier na het inchecken, en u heeft zo een eersteklaskaartje. Dan heeft u wel het recht er te gaan zitten. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 301 reacties
  • March 27, 2025

Geen probleem, even de app aanzetten binnen een kwartier na het inchecken en u heeft zo een eersteklaskaartje. Dan heeft u wel het recht er te gaan zitten. 

Dat klopt 

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 358 reacties
  • March 27, 2025

Bij vertraging heb je wel recht op (gedeeltelijk) geld terug. https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

• 0 reacties
  • March 27, 2025

Ik zelf doe dat ook wel eens, maar aleen als echt druk is, want dan ga ik gewoon in de 1e klas zitten. Ik echt niet 20 min staan hoor 

Dat doen veel mensen. Ze accepteren niet te moeten staan, “want de trein is toch al zo duur, ik ga écht niet staan!” Dat heb ik al zo vaak gehoord onderweg. Ik denk dat slechts een enkeling dan alsnog extra voor de 1e klas betaalt.

Sorry, maar ik erger me rot hieraan. Want waarom betaal ik netjes hiervoor (zoals het hoort!) en gaan tal van mensen er gewoon ongeoorloofd zitten (meestal zich er wel degelijk van bewust) en komen er vaak mee weg ook….. ik reis bijna iedere dag en ja, ik zie iedere dag heel veel gebeuren. De NS zou veel extra inkomsten hebben als de 1e klas structureel werd gecontroleerd.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 301 reacties
  • March 27, 2025

Dat doen veel mensen. Ze accepteren niet te moeten staan, “want de trein is toch al zo duur, ik ga écht niet staan!” Dat heb ik al zo vaak gehoord onderweg. Ik denk dat slechts een enkeling dan alsnog extra voor de 1e klas betaalt.

Sorry, maar ik erger me rot hieraan. Want waarom betaal ik netjes hiervoor (zoals het hoort!) en gaan tal van mensen er gewoon ongeoorloofd zitten (meestal zich er wel degelijk van bewust) en komen er vaak mee weg ook….. ik reis bijna iedere dag en ja, ik zie iedere dag heel veel gebeuren. De NS zou veel extra inkomsten hebben als de 1e klas structureel werd gecontroleerd.

Zelf ben ik ook van bewust, maar soms verwacht ik de drukte ook niet. Voor de rest check ik netjes in en zit heel af en toe in de 1e klas 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • March 28, 2025

Zie de insteek van dit topic. Je krijgt toch al gewoon GTbV bij vertraging!

Er is een goede manier om jezelf te compenseren voor het gedoe. Ga daarna in de volgende trein in de eerste klas zitten.   

Hoe leg je uit aan reizigers die daar wél voor betalen dat jij (en dus meteen iedereen om welke reden dan ook) 1e klas mogen gaan zitten bij drukte of vertraging ❓

Serieus, bij controle zit je echt fout en zonder controle ook! En er is ook nog zoiets als de wet van Murphy, dus reken je niet ‘rijk’ door zwart/grijs/scheef te reizen en daar (bij drukte altijd) mee weg te komen 🤣

Och ja, iemand die zegt “ik ga bij drukte geen 10 of 20 minuten staan bij een half lege 1e klas” komt er meestal wel mee weg…

En heeft een punt... Zolang er geen 1e klas reizigers hoeven te staan of te genieten van jouw muziek of zo, en die trein toch rijdt met de zitplaats vrij 🙄

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • March 28, 2025

Juist bij ‘drukte’ volstaat de aanwezigheid van een HC (of een simpele omroep) om de 1e klas ‘schoon te vegen’.

Kom ​@Loes of ​@Sander-VH of ​@Slidestops maar eens tegen, beste ​@Klotezooi88 🤣

En dan geen waarschwing (ga maar staan of naar de 2e klas) maar gewoon de trein uit en regel maar 1e klas reisrecht (een geldige incheck).

Bij NS Flex kost onterecht 1e klas reizen je bij controle 20 euro op je factuur en mag je blijven zitten!.

Dat dan weer wel 😴 Doet geen pijn, kom maar vaker controleren dan… 🙄

Oh, bij een losse 1e klas upgrade (e-ticket), toon die eerst en dan pas je 2e klas vervoerbewijs. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • March 28, 2025

Zelf ben ik ook van bewust, maar soms verwacht ik de drukte ook niet. Voor de rest check ik netjes in en zit heel af en toe in de 1e klas 

Met jouw 2e klas vervoersbewijs?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • March 28, 2025

De NS zou veel extra inkomsten hebben als de 1e klas structureel werd gecontroleerd.

Structureel is het nog niet, maar ik merk gelukkig dat er steeds meer en waar nodig strenger gecontroleerd wordt.

Conducteurs die tijdens een rit meerdere rondes door de trein doen, soms met een aantal, zijn daarin geen uitzondering meer.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 301 reacties
  • March 28, 2025

Met jouw 2e klas vervoersbewijs?

Ja soms als ik vergeet om te zetten naar de 1e klas, maar heb nog nooit en boete gehad