Lastige terug te vinden wijzigingen

Reputatie 5
Afgelopen vrijdagochtend reisde ik zoals zo vaak om 7:54 van Almere Poort naar Amsterdam Sloterdijk. De voorgaande dagen had ik al wat vernomen over werkzaamheden rond Schiphol, maar er werd consequent gesproken over wijzigingen voor reizigers naar, van en via Schiphol. Dat ben ik niet, dus ik verwachtte eigenlijk geen gekkigheid.

Trein 4320 vertrok keurig op tijd vanaf Almere Poort en ook overstappen in Weesp op trein 15820 ging prima. Het treinstel waarmee deze laatste reis wordt gereden, gaat normaal na 10 minuten verder als trein 5820 (niet verrassend als je naar de treinnummers kijkt) richting Hoofddorp en reizigers naar Sloterdijk (zoals ik) en Lelylaan, kunnen dus altijd blijven zitten.

Uit gewoonte keek ik onderweg naar Amsterdam Centraal nog even in de reisplanner, waardoor ik gelukkig zag dat er die dag (i.i.g. het komende uur) geen trein richting van ons aankomstspoor vertrok in de richting van Den Haag, terwijl ik hier dus trein 5820 verwachtte, zoals iedere dag. Toch wijzigingen voor reizigers die niet bij Schiphol kwamen dus, daar was niks over verteld.

Erger werd het toen er op Amsterdam Centraal ook niet gemeld werd dat deze trein die dag niet verder zou rijden. Na op de borden op het station gezien te hebben dat de trein in plaats daarvan weer richting Amersfoort zou vertrekken, heb ik de reizigers rond de deur waar ik was uitgestapt die waren blijven zitten nog maar even gewaarschuwd, waarop zij allen snel uitstapten. Zij wisten duidelijk ook niet dat deze trein die dag niet verder zou rijden.

Terwijl ik langs de trein naar de trap liep om over te stappen, zag ik een dame naast de cabine staan praten met een man in een gele NS jas. Ik hoorde dat ze hem duidelijk probeerde te maken dat ze verwacht had dat de trein verder zou rijden en ben even ingesprongen om het probleem te verduidelijken. Helaas was de betreffende NS'er niet af te brengen van zijn idee dat die trein nooit verder reed en 'pareerde' hij mijn argument dat ik toch echt 4 à 5 keer per week in die trein bleef zitten en op Sloterdijk aankwam met de opmerking dat hij zelf al 22 jaar bij NS werkte en ik toch echt geen gelijk had. Even omroepen dat deze trein vandaag niet verder zou rijden, ging hij dus echt niet doen. Ik vrees dat NS er daarmee in is geslaagd meerdere reizigers de andere kant op te vervoeren dan ze hadden gewild.

Mocht de betreffende NS'er dit toevallig lezen: mijn oprechte excuses dat ik u bij het weglopen vervolgens heb uitgemaakt voor eikel, dat was nu ook weer niet nodig, maar de frustratie zat mij nogal hoog.

Wat gaat hier mis? Waarom werden bij de aankondiging van werkzaamheden expliciet alleen reizigers van, naar en langs Schiphol aangesproken terwijl er dus toch meer wijzigingen waren? Waarom doen de traject meldingen vanuit de NS app het nog steeds niet en wist ik ook langs deze weg niets van deze wijziging? Waarom weten NS'ers niet dat een fysieke trein in de normale dienstregeling doorrijdt als een andere treindienst en er dus een wijziging is? En waarom is het zo moeilijk twee ervaren reizigers serieus te nemen en iets meer onderzoek te doen als zij iets vragen in het belang van anderen, in plaats van met zinloze tegenargumenten te komen om je eigen gelijk te verdedigen als je duidelijk geen gelijk hebt?

19 reacties

Reputatie 3
Als je even verder kijkt op dit forum kom je her veel meer verhalen tegen van treinen die niets met schiphol te maken hebben, maar om één of andere duistere reden toch zijn uitgevallen. Als voorbeeld de intercity Amsterdam-Enkhuizen die plotseling niet meer reed.

Compleet belachelijk dat NS dit niet vermeldt maar ze komen er mee weg.
Hallo Olav93, goed dat je dit hier aankaart. Het klopt inderdaad dat de werkzaamheden een grote impact hebben gehad, ook op de andere trajecten. Er reden veel aangepaste diensten en dit zorgt voor de nodige verwarring. Ik ben het met je eens dat de communicatie omtrent deze werkzaamheden beter had gekund. Zowel op onze site, in de app en op het station en in de trein. Ik zal je signaal hierover dan ook aankaarten.
Ik heb ook nog even een terugkoppeling ontvangen. Er is voorafgaand van de werkzaamheden ook gewezen op aanpassingen in de dienstregeling op andere trajecten. Dit is onder andere gedaan op de werkzaamheden pagina, in persberichten en er zijn ook omroepberichten gemaakt. Naar aanleiding van dit signaal blijkt dat toch niet voldoende is geweest en zullen we hier lering uit trekken voor een volgende keer. We zullen alle signalen die hierover binnenkomen verzamelen en meenemen ter verbetering.
Reputatie 5
Dank voor je snelle, inhoudelijke reactie, @Miriam NS. Helaas kan ik het bericht nu niet meer zien en dus geen screenshot plaatsen, maar ik weet vrij zeker dat er in ieder geval in de app expliciet gesproken werd over reizigers van, naar en via Schiphol. Zou het kunnen dat er bijvoorbeeld onderaan dit bericht nog stond dat er ook aanpassingen op andere trajecten, maar niet in de titel? Dan heb ik waarschijnlijk niet verder gelezen. Dat geldt ook voor de omroep. Het bericht dat ik - inderdaad al enkele dagen - heb gehoord, begon met iets als "dit is een bericht voor reizigers, van, naar en via Schiphol". Dan stop ik met luisteren, dus als er daarna nog over andere trajecten wordt gesproken, valt dat niet meer op.

Overigens ben ik natuurlijk niet de beste proefpersoon om te checken waar de onduidelijkheid in zat. Ik kijk toch vrijwel altijd in de reisplanner en ben uitgestapt, maar er zaten toen zeker tien mensen nog in de trein en ik kan me niet voorstellen dat die bewust in een sprinter naar Amsterdam Centraal zijn gestapt als ze vanaf Weesp of ergens daarna richting Amersfoort moesten. De andere kant op was dan toch echt een (veel) beter idee geweest en bovendien zijn deze mensen nu 'teruggestoken' en hebben ze dus ook nog een boete geriskeerd. Dat lijkt me duidelijk niet de bedoeling te zijn geweest van zo veel mensen.

Hoe dan ook, het is goed dat dit wordt geëvalueerd en ik hoop dat mijn feedback daarbij van pas komt.
Badge
Feitelijk is de 5800 serie een trein die via Schiphol reist en daarmee dus onder de noemer kwam van aangepaste diensten, je komt nu eenmaal niet op Hoofddorp zonder via Schiphol te reizen vanaf Amsterdam Centraal, of je moet wel heel erg om willen reizen.

Maar ik heb ook heel veel mensen te woord gestaan dit weekend omtrent de onduidelijkheden over de gewijzigde dienstregeling, deze had betrekking op veel meer treinen dan je uit het bericht op de werkzaamheden pagina kon opmaken. Het had in mijn idee beter geweest om te waarschuwen dat het invloed had op een groot deel van de dienstregeling en dat je daarom je reis in de app moest plannen.
Reputatie 5
Wat Jeroen zei vroeg ik mij ook af: aangezien je Sprinter van Amsterdam Centraal naar Hoofddorp via Schiphol gaat, was het dan sowieso niet handig om juist wel alert te zijn op eventuele wijzigingen? Neemt niet weg dat het gewoon tot de basale reisinformatie had gehoord als de HC van je Sprinter tussen Weesp en Amsterdam Centraal dit even had omgeroepen. De conducteur van mijn trein vorige week had dit juist wel heel goed in de smiezen.
Reputatie 5
Dat is natuurlijk waar inderdaad, @Jeroen. Ik dacht alleen begrepen te hebben dat net om reizigers ging die daadwerkelijk langs schiphol kwamen (dus tussen Lelylaan en Hoofddorp op deze lijn) en niet om alle treinen die hier eerder of later op hun reis langs komen. Misschien wat naïef van mij. Desondanks denk ik dat een omroep hier zeer zinnig was geweest om alle twijfel weg te nemen. Lijkt mij op zijn llaats voor wijzigingen die de trein waar je in zit betreffen. Vooral de communcatie en instructie naar het personeel is dus misschien voor verbetering vatbaar. De beste man die wij naast de trein troffen leek in ieder geval echt niet te weten waar hij het over had. Was voor hem vast ook prettiger geweest als hij had geweten hoe dit zit.
Reputatie 5
Morgen trouwens meteen een goede test, hoewel misschien wel erg snel. Uitgaande van wat er nu in de reisplanner staat, rijdt deze trein morgen weer niet in de aangepaste dienstregeling (5820 is vervallen).
Badge
Communicatie is uiteraard heel erg belangrijk en hoe daar mee omgegaan wordt verschilt per persoon, blijkbaar was deze NS medewerker niet op de hoogte van het feit dat deze trein doorrijdt met een ander treinnummer.

Morgen wordt er rondom Almere ook het een en ander geschrapt aan treinen dus het is nog even goed de reisplanner in de gaten houden morgen. En dan wel echt je reis plannen en niet alleen de tekstuele informatie lezen. 😃
Badge +3
De reisplanner zou nu zo ongeveer wel gevuld moeten zijn met wat wél (of niet) rijdt morgen.

Jammer dat alles wat wél zou moeten rijden (maar dus niet rijdt) gewoon simpelweg niet (meer) getoond wordt. Wat is er met mijn (reguliere) trein van ××:×× gebeurd en zo?

Maar ja, (boze tongen) die gaat gewoon niet rijden en mag dus nergens voorkomen in reisadviezen of op borden (dus 'rijdt vandaag niet' is uit den boze)...

Ik heb daar echt mijn bedenkingen over eigenlijk, en als het niet zou gaan sneeuwen lijkt dat op statistieken 'opleuken' zelfs soms!
Reputatie 1
Olav93 schreef:

Dank voor je snelle, inhoudelijke reactie, @Miriam NS. Helaas kan ik het bericht nu niet meer zien en dus geen screenshot plaatsen, maar ik weet vrij zeker dat er in ieder geval in de app expliciet gesproken werd over reizigers van, naar en via Schiphol.

Als tip voor een volgende keer: via rijdendetreinen.nl kan je de verstoringsberichten die door NS naar de diverse reisinformatieapps zijn uitgestuurd ook terugkijken in een archief.

Specifiek voor deze werkzaamheden was dit het bericht: https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/7507-donderdag-17-januari-van-0130-uur-tot-maandag-21-januari-0515-uur-werkzaamheden-vannaarvia-schiphol-airport

In dat bericht staat overigens ook deze zin waaruit je had kunnen afleiden dat jouw reis mogelijk ook getroffen was: "de dienstregeling is aangepast tussen Amsterdam C en Schiphol Airport".
Reputatie 5
Bedankt voor de toevoeging, @Daniel. Ben het in ieder geval met je eens dat ik beter had kunnen lezen, maar ik ben hier dus in de formulering "van/naar/via Schiphol" in de titel getrapt en heb niet verder gelezen; ik reis immers niet van, naar of via Schiphol. Stond er vroeger niet altijd "rondom" als het meer reizigers trof? Dat had ik in dit geval duidelijker gevonden.
Reputatie 5
Zoals beloofd ook nog even een update van de situatie vandaag: hoewel het er duidelijk minder waren dan gisteren en de uitvoerige berichtgeving bij een ingrijpende wijziging als vandaag dus doeltreffend lijkt, zag ik toch nog een handje vol mensen vertwijfeld in de deuren naar de borden zien kijken. Opnieuw geen omroep dat de trein niet verder reed dus.

Het zou overigens denk ik ook al schelen als de borden in de trein iets zinnigers (bijv. de nieuwe eindbestemming) aan zouden geven dan dat dit de eindbestemming van de trein is en dat je uit moet stappen en je bagage mee moet nemen. Dat staat er namelijk óók als de trein (zoals normaal, met een ander treinnummer) wel degelijk verder rijdt en reizigers naar Sloterdijk en Lelylaan helemaal niet uit moeten stappen.
Reputatie 5
Zo kan het ook: de conducteur van vandaag wist wel dat zijn trein 'na een korte stop' verder rijdt en riep dit nog even om.

Uit nieuwsgierigheid: is het voor personeel ook lastiger te zien wanneer een trein bij wijze van uitzondering niet verder rijdt, dan wanneer dit juist wel het geval is (hoewel dat niet eens een wijziging betreft)?
Dat kunnen @Edwin en @Julian je wellicht vertellen, Olav93.
Als je vaker die treinen rijdt, dan weet je wel dat die treinen eigenlijk nog doorrijden, maar op trajecten waar je niet vaak komt kan dat stukje 'lokale kennis' helaas missen.
Gevolg daarvan is dus dat als je juist in de uitzondering terecht komt zonder die lokale kennis, je geen enkele indicatie hebt dat de trein normaal nog doorrijdt en je dus af zal gaan op de informatie die je op dat moment hebt: namelijk dat de trein keert.
Reputatie 5
Zoiets begon ik al te vermoeden, @Julian, dank voor je toelichting. Is het misschien een handig idee eens te onderzoeken of het mogelijk zou zijn bij de informatie die het personeel voor een dienst krijgt toe te voegen wat een trein na hun dienst gaat doen en of dat afwijkt van de jaardienstregeling? Dan komt dit niet aan op de kennis en ervaring van het betreffende personeelslid op het betreffende traject.

Ik realiseer me dat je heel veel informatie zou kunnen geven over iedere dienst en dat er een punt komt dat het geen zin meer heeft om iets toe te voegen omdat niemand het dan meer leest, maar misschien is dit een afweging waard.
Badge
Die functie is er al, je kunt het treinnummer zien van de rit erna. Alleen moet je dan wel weten welke route die treinserie rijdt.
Reputatie 5
Toch nog even een toevoeging aan dit enigszins oude topic: Enkele dagen geleden reisde ik iets later en zat ik in trein 14620, die toen met een van de recent verbouwde SLT's (met toilet etc.) werd gereden. Ook deze trein rijdt normaal na Amsterdam Centraal door richting Schiphol, als 4620. Of het verschil in de treinserie zit of in het materieel, weet ik niet, maar nu riep de automatische omroep keurig om dat deze trein verder reed. Op zich een prachtige vooruitgang t.o.v. wat ik hierboven beschreef.

Echter, deze omroep lijkt uit te gaan van de standaard dienstregeling en niet op de actuele situatie, want trein 4620 reed - afgaande op de app en de borden op het perron (andere vertrektijd en eindbestemming Zwolle) - die dag niet. Uiteraard is iets omroepen wat niet waar is geen verbetering t.o.v. niets omroepen. Dit vergt dus nog wat aandacht.

Reageer