beantwoord

Late boete

• 22 december 2020
  • 27 reacties
  • 954 Bekeken

Ik heb zojuist (22 december 15:02) een boete gekregen voor het niet dragen van een mondkapje op 16 december. Hierbij is mijn vraag kunnen conducteurs een boete geven voor dit vergrijp 6 dagen later? 

mvg.

icon

Beste antwoord door Slidestops 23 december 2020, 10:19

Staande houden / verbaliseren buiten heterdaad is geen enkel probleem en mag juridisch gewoon.
Het is wel de bedoeling dat een proces-verbaal ten spoedigste wordt opgemaakt, maar dat is nogal een rekbaar begrip. 
Het kan voorkomen dat een verbalisant geen tijd of mogelijkheid heeft om je staande te houden wanneer het feit is gepleegd. Als alle data (tijdstip, plaats etc) van de originele overtreding nog voor handen is, kan er alsnog proces-verbaal worden opgemaakt.

Ik geloof zelfs dat de verjaringstermijn van overtredingen 3 jaar is. 

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 3

Heeft de conducteur op 16 december aangekondigd dat u een boete zou krijgen?

Hoe heeft u zojuist de boete gekregen?

Ik heb op de 16e niet aangekondigd gekregen dat ik een boete zou krijgen. Ik liep net de trein in waar de conducteur zei dat ik nu ben staande gehouden, omdat hij mij op de 16e had gezien zonder mondkapje in de trein. Ik zei hierbij nog dat ik niet wist waar hij het over had, maar kon er niets meer tegen in brengen. Hij zei dat hij mij herkende. Hierbij heeft hij een proces-verbaal uitgeschreven.

bedankt voor uw snelle antwoord

Reputatie 7
Badge +3

Klopt het dat je op 16-12 geen mondkapje op had? Had je nu een mondkapje (goed) op?

Ik had mijn mondkapje onder mijn neus dat moment. Nu had ik hem wel goed op.

Reputatie 7
Badge +3

Vind 't wel een vreemd verhaal. Waarom heeft die conducteur je dan niet op 16 december bekeurd of gewaarschuwd? En direct een boete als je 'm alleen onder je neus had? Was net nog op station Eindhoven, waar ook veel personeel het mondkapje niet (goed) droeg. Hoe dan ook, het is je goed recht om in bezwaar te gaan tegen de boete. Probleem is wel dat de conducteur op ambtseed handelt en zijn woord weegt zwaarder dan het jouwe, dus je zult dan wel met hele goede argumenten moeten komen.

Reputatie 6

Zo ingewikkeld is het toch niet. De conducteur constateert dat reiziger het mondkapje niet goed op had en heeft daarna een boete uitgeschreven. En de acceptgiro krijg je een aantal dagen later in je brievenbus.

Maar de vraag is of dat kan? Moet deze conducteur dat niet gelijk doen en niet 6 dagen later?

Het is een aparte situatie waar ik zelf helaas niet veel over kan zeggen. @Loes weet hier vast meer van af.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben geen jurist, maar ik vermoed dat dat juridisch wel mogelijk is. Als de ambtenaar onder ede durft te verklaren dat hij zeker is dat jij het was, heb je denk ik geen poot om op te staan. Misschien kun je nog aanvoeren dat het disproportioneel o.i.d. is. Maar wellicht dat onze huisboa's dat kunnen bevestigen danwel ontkrachten? @Loes @Slidestops ?

Reputatie 6

@Maurice Buisman hoe heeft u de boete van vandaag gekregen? Kwam u de conducteur toevallig weer tegen?

Reputatie 7
Badge +3

@Maurice Buisman hoe heeft u de boete van vandaag gekregen? Kwam u de conducteur toevallig weer tegen?

Ja, zoals ik het lees wel:

Ik liep net de trein in waar de conducteur zei dat ik nu ben staande gehouden, omdat hij mij op de 16e had gezien zonder mondkapje in de trein. Ik zei hierbij nog dat ik niet wist waar hij het over had, maar kon er niets meer tegen in brengen. Hij zei dat hij mij herkende.

Ja deze kwam ik toevallig tegen blijkbaar. 

Ik moet even iets nagaan. Ik kom hier straks op terug.

Reputatie 6

Knap dat die conducteur uw gezicht onthouden had. Lijkt mij raar dat een conducteur zegt: “je krijgt een boete want je droeg 6 dagen geleden geen mondkapje!” U kunt dan het beste die boete aanvechten.

@Vareo dat vond ik ook al. Maar toch ging het echt zo. Was ook erg verbaasd.

Goed opletten dan, want je moet tijdig in verzet gaan. Als de boete werkelijk zes dagen later is uitgeschreven zou ik dat overigens ook overwegen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan nog had je hem trouwens waarschijnlijk sowieso niet op op het perron en dat is ook verplicht. 

Overigens kun je ook gewoon achteraf bekeurd worden, gebeurt dagelijks bij mensen die niet op heterdaad worden betrapt. Dat je pas 6 dagen later wordt bekeurd is als zodanig dus geen reden om de boete aan te kunnen vechten. 

Reputatie 7
Badge +3

Knap dat die conducteur uw gezicht onthouden had. 

Conducteurs onthouden ook wel eens iets. :grin:  Een aantal jaar geleden was ik net op het nippertje met instappen op Delft Zuid. Tijdens het fiets op slot zetten kwam de sprinter al aanrijden. Dus snel op slot gezet en een sprintje getrokken naar het perron, kaart langs het paaltje daar gehaald en me gehaast naar de achterste deur, waar de conducteur stond. Ik kan me niet meer herinneren of hij al gefloten had, ik meen van wel, maar ik mocht nog instappen. Dus ik bedank hem daarvoor, zegt hij “ik kan mijn vaste klant toch niet achterlaten". Bleek dat hij me 1 of 2 dagen daarvoor om dezelfde tijd ook in die sprinter daar had gezien. En 2 dagen later zag ik de beste man weer toen ik vanuit die sprinter op Delft overstapte op de IC en heb toen nog een praatje met hem gemaakt. 

Ik heb even wat nagezocht. We zijn bevoegd om de opsporingsbevoegdheden op heterdaad als buiten heterdaad toe te passen, echter hoe langer iets geleden is, hoe lastiger de waarheidsvinding, daarbij wordt bedoeld, hoe is het strafbare feit ontdekt en in dit geval ook, hoe weet de betreffende conducteur dat u het daadwerkelijk geweest bent. Zelf blijf ik ver weg van buiten heterdaad, juist vanwege het bewijs wat ik via het proces verbaal opschrijf. Een redelijk vermoeden van schuld. Herkende u de betreffende conducteur? Verder zal de betreffende conducteur ook zo moeten bewijzen dat u het was. Anders zou ik iedereen een bekeuring kunnen aansmeren.

Wat is er die dag exact gebeurd? Als een conducteur een combibon uitschrijft, dat kan wel ff tijd in beslag nemen. Wij schrijven het op papier uit en krijgen een extra controle op haalbaarheid. Hier kan zo een paar weken overheen gaan. Wacht een acceptgiro af van het CJIB en dan volg het advies van @Henk_NLop. 

Ik ben best benieuwd of deze combibon doorgezet gaat worden.

Wanneer je er ‘iets’ mee wil, zal verzet sowieso nodig zijn. Binnen die 14 dagen ga je nooit het dossier opgevraagd krijgen, en daar zou ik juist benieuwd naar zijn, staat daar iets in over het later uitschrijven.

Reputatie 7

Staande houden / verbaliseren buiten heterdaad is geen enkel probleem en mag juridisch gewoon.
Het is wel de bedoeling dat een proces-verbaal ten spoedigste wordt opgemaakt, maar dat is nogal een rekbaar begrip. 
Het kan voorkomen dat een verbalisant geen tijd of mogelijkheid heeft om je staande te houden wanneer het feit is gepleegd. Als alle data (tijdstip, plaats etc) van de originele overtreding nog voor handen is, kan er alsnog proces-verbaal worden opgemaakt.

Ik geloof zelfs dat de verjaringstermijn van overtredingen 3 jaar is. 

Reputatie 5

Wel bijzonder, hoe geloofwaardig is dat nou, bijna een week na het incident? Dat iemand beëdigd is doet niet zoveel voor de kwaliteit van iemands geheugen. Wat niet betekent dat je iemand niet meer kunt herkennen natuurlijk, het wordt al snel welles-nietes dan. Doet geen goed voor het respect voor regels, mijn inziens.

Reputatie 7

Bijzonder, nee. Gebeurt in de praktijk wel vaker maar zeker niet dagelijks.

Heb zelf ook meerdere malen buiten heterdaad iemand staande gehouden. Dat is geen enkel probleem en juridisch helemaal dichtgetimmerd.

Buiten heterdaad aanhouden daar zitten veel meer haken en ogen aan en dat kan dus echt niet zomaar.

Ik herinner me natuurlijk ook niet altijd iedereen, maar als er serieus iets gebeurd is, of je hebt die persoon al meerdere malen niet staande kunnen houden (vluchten ofzo), dan herken je die persoon echt wel.

Reputatie 6
Badge

Vooropgesteld dat ik het bijzonder vindt van de conducteur om hier na 6 dagen nog op terug te komen: Heeft er geen vorm van contact op dat eerste moment plaats gevonden? Een waarschuwing o.i.d.? Juist omdat je weet 6 dagen geleden nog het kapje onder je neus te hebben gedragen.

Ben erg benieuwd hoe het afloopt.

Reputatie 4

Vooropgesteld dat ik het bijzonder vindt van de conducteur om hier na 6 dagen nog op terug te komen: Heeft er geen vorm van contact op dat eerste moment plaats gevonden? Een waarschuwing o.i.d.? Juist omdat je weet 6 dagen geleden nog het kapje onder je neus te hebben gedragen.

Ben erg benieuwd hoe het afloopt.

Camerabeelden? :mask::wink::film_frames:

Reageer