Later vertrek... | NS Community
beantwoord

Later vertrek...

  • 2 December 2021
  • 6 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 4

Gisteren vertrok de Sprinter van Utrecht naar Zwolle (oorspronkelijke vertrektijd: 15.51 uur) met ruim 7 minuten vertraging. Ik zat in die trein en ben eigenlijk wel benieuwd waardoor dat kwam… Het enige wat m.i. relevant zou zijn is dat de IC van Amersfoort naar Utrecht +19 had en de IC van een kwartier later +5 had. Weet iemand waardoor dat komt?

 

Tevens ook een compliment voor de NS, want bij mijn eindstation 't Harde kwamen we aan met +2 en de trein kwam punctueel in Zwolle aan. Best knap, 8 minuten vertraging wegrijden!

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 December 2021, 23:55

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik zo kan zien is dat die rit (5655) keerde op de 5650. De 5650 werd gereden met 2 stellen SNG (2723 en 2346) en rit 5655 bestond uit 3 stellen (2346, 2723 en 2321). Er moest dus een stel worden gekoppeld. Mogelijk ging dat niet helemaal zoals gepland of het aan te koppelen stel was te laat, wat misschien kwam door de vertraagde IC's die jij zelf al noemde. 

 

Het treinstel om te combineren heeft normaal geen last van de IC's omdat deze van het kleine rangeerterrein komt bij sporen 1-4 op Utrecht.

Ook heeft deze sprinter geen last van vertraagde IC's vanuit Amersfoort omdat die over een heel ander spoor rijden en geen kruizing hebben met de sprinter naar Zwolle.

Verder kunnen er heel veel oorzaken voor zijn maar als je er niet zelf bij bent is dat heel lastig aan te geven en het is ook niet zomaar ergens terug te vinden.

Oorzaken die het in mijn idee kunnen zijn is:

  • Treinpersoneel welke vertraging had en later bij de trein kwamen
  • Vertraging door het combineren wat misschien niet goed ging of waarvan het stel pas later van het rangeergedeelte kon vertrekken
  • Een andere sprinter naar 1 van de lage sporen die voorlangs moest kruizen.
  • Een trein met vertraging die voor de sprinter uit in de richting van Amersfoort moest vertrekken (bv een IC met vertraging)

Maar het staat je altijd vrij om het bij het uitstappen of langslopen aan de Hc te vragen als je in een vertaagde trein zit.

 

De vertraging kun je nu goed wegrijden op dit traject omdat de SNG snel optrekt en er genoeg marge in het traject zit qua tijd. Met de DDZ was het flink doorrijden toen deze daar als sprinter reed en met de DDAR kon je indertijd ook flink vertraging goedmaken als je neit gehinderd werd door andere treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Het was ook maar gok en het enige wat ik zo kon verzinnen op basis van de beperkte informatie. En het is iets wat een keer aan de hand was bij een sprinter die ik vanaf Den Haag Centraal had. In die trein werd het omgeroepen. Jammer dat de reden van het latere vertrek vandaag niet werd omgeroepen.

De 2 stellen afkomstig van de 5650 waren op tijd, dus daar zal het niet aan hebben gelegen. Of daar moet een storing zijn geweest waardoor een stel opnieuw opgestart moest worden. 

Het was ook maar gok en het enige wat ik zo kon verzinnen op basis van de beperkte informatie. En het is iets wat een keer aan de hand was bij een sprinter die ik vanaf Den Haag Centraal had. In die trein werd het omgeroepen. Jammer dat de reden van het latere vertrek vandaag niet werd omgeroepen.

De 2 stellen afkomstig van de 5650 waren op tijd, dus daar zal het niet aan hebben gelegen. Of daar moet een storing zijn geweest waardoor een stel opnieuw opgestart moest worden. 

Stukje lokale kennis omdat ik ook vaak zat op spoor 1-4 te vinden was met de trein.

Reputatie 4

Bedankt voor de antwoorden allen!

Het “extra stel” was sowieso op tijd, dat was er al voordat de stellen van de 5650 arriveerden. Voor de rest waren er ook geen treinen naar Amersfoort met vertraging, wel vanuit Amersfoort (zoals beschreven, die treinen vertrokken ongeveer tegelijk, misschien dat daardoor een spoor bezet werd). En inderdaad jammer dat het niet werd omgeroepen, ik weet überhaupt niet of dat mogelijk is in een SNG? 

Reputatie 7
Badge +1

Handmatig omroepen kan gewoon in een SNG. Dat gebeurt regelmatig.

Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat de conducteur iets aan het omroepen was, en de automatische omroep er vervolgens dwars doorheen ging. 

Reageer