leeftijd aanpassen om ticket te kopen | NS Community

leeftijd aanpassen om ticket te kopen

  • 15 January 2022
  • 8 reacties
  • 309 Bekeken

Ik wil om16:45 de trein van Antwerpen centraal naar Utrecht Centraal nemen. 
Als ik doorga naar betalen, staat er een ticket voor een volwassene, terwijl ik 17 jaar ben. Ik zie niet waar ik dit kan aanpassen.


8 reacties

Reputatie 7
Badge

Op welke site boekt u?

Reputatie 7
Badge +4

Er geldt standaard geen leeftijdskorting als u een normaal internationaal ticket aanschaft. In Nederland betaalt u ook het volwassentarief vanaf 12 jaar. Een constructie met een jongerenticket kan nog wel, maar is wat omslachtiger.

Edit: kijk de berichten hieronder nog even. NSInternational heeft kennelijk meer opties gekregen op dit punt, een mooie verbetering. Het is nog wel altijd even rekenen wat het meest gunstige is.

Reputatie 7
Badge +1

ALS je van plan was die BNL via de Noorderkempen te nemen, dan kan je-enkel in BE bij NMBS, voor de sector Antw (zone)-NKp een Go1 pass nemen. KOst rond de 7,50-wordt per 1-2 verhoogd.

Dan koop je vervolgens een INT ticketje Nkp-Breda, bepaald niet goedkoop, en via je heilige fone een NS jongerenkaart-MAAR zoals hopelijk bekend moet  je dan te Breda toch wachten tot volgens NS de spits met verhoogd aanbod van vele forensen (ahum) over is-dus tot na 18.30 om met dat tiketje de reis te vervolgen. Of dat uiteindelijk nou echt goejekoper is als een doorgaand biljet mag je helemaal zelf uitrekenen. Je kan als variant ook nog bekijken wat Antw-Breda doorgaand zou kosten.

Als je sentjes wil besparen en tijd zat hebt: dan koop je die Go1 pass naar Roosendaal=stoptrein, elk uur, duurt ook bijna 1 uur en vanaf daar na 18.30 als Breda. hngt er maar helegaar vanaf wat je eindbestemming is. Voor nog meer besparen: kijk eens wat FLIX dan wel BlaBlabus nog kan bieden.

Naar Tilburg kan je bvb met de bus van deLIJN-dat duurt wel ff, via Turnhout, kost je 2x3 eur voor het tiketje, moet vooraf alweer op de fone, vermits vooralsnog geen verkoop op de wagen, of uit de automaat in het CS te Antw

Reputatie 7
Badge +1

Op de website van NSI kun je je leeftijd aanpassen.
Vol tarief kost Antwerpen - Utrecht 43,50. Het jongerentarief is 32,40.
Nog goedkoper wordt het als je een Jongerendagkaart van NS gebruikt:

  • Het Nederlandse traject kost dan maar 7,60.
  • Het Belgische traject koop je via de website van NSI en daarbij geef je naast je leeftijd als kortingskaart "100% korting in Nederland" aan. Het kaartje vanaf Antwerpen kost dan 10,60.
  • In totaal 10,60 + 7,60 = 18,20.

Splitsen in Noorderkempen heeft in dit geval weinig zin, aangezien dat maar 20 cent bespaart:

  • Antwerpen - Noorderkempen (via de NMBS): 4,40
  • Noorderkempen - Utrecht met jongerentarief en 100% korting in NL (website NSI): 6,00
  • Jongerendagkaart NS: 7,60 (NS app)
  • Totaal: 18,00

Je hoeft bij de genoemde oplossingen nergens in of uit te checken. De barcode op het ticket naar Utrecht kun je gebruiken om eventuele poortjes in Nederland te openen. Ofwel de barcode op de jongerendagkaart.

De app van NS International is af te raden voor het kopen van tickets, aangezien die aangegeven kortingen negeert. Via de NSI-website gekochte tickets kun je wel in die app laden; dan hoef je ze niet af te drukken.

Prijzen met als uitgangspunt dat het voor vandaag is. Op werkdagen is het anders; laat het even weten mocht dat het geval zijn.

Reputatie 7
Badge +1

ALS je van plan was die BNL via de Noorderkempen te nemen, dan kan je-enkel in BE bij NMBS, voor de sector Antw (zone)-NKp een Go1 pass nemen. KOst rond de 7,50-wordt per 1-2 verhoogd.

Dat is geen goed idee, aangezien Antwerpen - Noorderkempen met normaal tarief maar 4,40 kost.

Badge +3

Afdrukken van Nederlandse e-tickets is vanaf november 2018 optioneel. Als je die niet in de app geladen hebt is het tonen van de barcode op een scherm voldoende. Hoe dit met internationale tickets zit weet ik niet, maar neem aan hetzelfde.

De Jongeren Dagkaart is eventueel ook te koop via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart Dan heb je in principe dus helemaal geen app(s) nodig.

Reputatie 7
Badge +1

Afdrukken van Nederlandse e-tickets is vanaf november 2018 optioneel. Als je die niet in de app geladen hebt is het tonen van de barcode op een scherm voldoende. Hoe dit met internationale tickets zit weet ik niet, maar neem aan hetzelfde.

Dat soort aannames kun je beter niet maken. Bij de bestelling staat dat je moet afdrukken of in de app laden:

Idem in de voorwaarden (artikel 18).

Badge +3

Oke dan maar printen of in de app, maar deze tekst doet mij denken (is inderdaad een aanname) dat tonen op een scherm voldoende is. De code in de app is immers identiek aan die van een print.

...zodat het Vervoerbewijs op digitale wijze via smartphone of tablet kan worden getoond

Voor de rest is het een non-issue want een 17-jarige zal geen enkele moeite hebben om de NS International app te gebruiken. Vreemd dat bestellen vanuit de app niet de opties geeft voor jongeren (of kortingen wegens een abonnement of reeds betaald e-ticket in NL).

In de voorwaarden voor e-tickets van NS staat het inderdaad wat ‘losser’ (sinds eind 2018 dus):

Het E-ticket dat wordt geladen op een mobiele telefoon, tablet of laptop is alleen geldig als vervoerbewijs als het duidelijk leesbaar weergegeven kan worden op de mobiele telefoon, tablet of laptop. Daarvoor is voldoende schermgrootte en -kwaliteit noodzakelijk. U dient zelf zorg te dragen voor een voldoende opgeladen en goed werkend apparaat.

Met nog een wijziging in maart 2019:

Gewijzigd t.o.v. de versie van november 2018 is artikel 2 (nieuw artikel 2.2, 2.4 en 2.5). E-tickets zijn namelijk alleen geldig in de bus, tram en metro als ze geprint zijn.

Dat is inmiddels ook achterhaald, want in veel bussen kan je tegenwoordig ook e-tickets scannen. Logisch dat zoiets ook vanaf een telefoon werkt, de barcode is namelijk hetzelfde.

Bij vouchers voor koffie, broodjes e.d. ligt het aan de winkel of ze die op papier willen of gewoon van je telefoon kunnen scannen. LaPlace en Kiosk doen niet moeilijk, maar ik meen dat ze bij Smullers echt een print willen.

Reageer