(lege) Plek in de trein / Corona

• 16 September 2021
  • 11 reacties
  • 248 Bekeken

Tijdens Corona werd het natuurlijk afgeraden om niet naast elkaar te zitten en er mocht alleen op de sticker plekken worden plaats genomen. Nu een geruime tijd later is dit inmiddels weer weg, een mondkapje is verplicht in het OV omdat je dichter dan 1,5m zit met elkaar… zou je denken. Maar intussen ’durven’ de mensen dat nog niet waardoor je nu alleen maar volle gangpaden / bij de ingang uitgang stervensdruk is omdat mensen amper naast elkaar durven te zitten nog.

Kan NS geen campagne doen o.i.d. dat naast elkaar zitten weer zou kunnen met mondkapje op zodat de trein weer een beetje normaal kan worden?

Gr,
Damon.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Sinds de invoering van de mondkapjes in het OV is steeds duidelijk gemaakt dat alle plaatsen gebruikt kunnen worden in het OV. Je kunt mensen niet dwingen om te gaan zitten als ze daar geen goed gevoel bij hebben.

Sinds de invoering van de mondkapjes in het OV is steeds duidelijk gemaakt dat alle plaatsen gebruikt kunnen worden in het OV. Je kunt mensen niet dwingen om te gaan zitten als ze daar geen goed gevoel bij hebben.

×Heb het niet echt duidelijk gemaakt zien worden, zover ik zie hebben de meeste mensen er geen probleem mee maar doen het nog ‘’’​​​​​​omdat het zo hoort​’’.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het feit dat er al zo’n anderhalf jaar geen stickers meer zitten op de stoelen in het OV kun je afleiden dat alle stoelen gebruikt kunnen worden.

Dat zou je indd denken ja, maar blijkbaar dus niet het geval.

Reputatie 6
Badge +1

Nu ik inmiddels een week of 2 op reis ben in ander landden valt me wel op dat daar die krampachtige afstandsregeling niet zo gehanteerd wordt-maar soms weer wel allerlei ingewikkelde en veel strengere regels mbt welke soort masker. Of tot controle op je ´sanitaire pas´

Maar bvb in Denemarken, Frankrijk, Hongarije zit ieder naast elkaar-ook via de gereserveerde plaatsen. En kunnen treinen op piektijden overvol zijn. En in DK en HU is de maskerdraagplicht ook al weer weg.

Het blijkt keer op keer dat heel vaak en steeds weer herhalen van nieuwe regels in het OV toch echt nodig is-grote groepen die maar heel af en toe reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Kan NS geen campagne doen o.i.d. dat naast elkaar zitten weer zou kunnen met mondkapje op zodat de trein weer een beetje normaal kan worden?

Er is al een algemene campagne “Het OV is OK” waar o.a. bij staat dat alle zit- en staanplaatsen gebruikt mogen worden. https://www.ov-nl.nl/ov-ok/

En mensen kunnen ook zelf wel eens nadenken, geen groene stickers meer. En straks na 25 september geen 1,5 meter regel meer, misschien dat dat nog wat helpt.

Reputatie 6

Je kan mensen moeilijk verplichten te gaan zitten naast iemand. Als ze niet willen en liever staan dan is daar niks tegen te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel een interessante ontwikkeling. In de dagen voor corona werd er eindeloos geklaagd over een tekort aan zitplaatsen. Nu wordt er min of meer geklaagd over een overschot aan zitplaatsen omdat ze niet gebruikt worden. 

Misschien moet NS maar wat zitplaatsen gaan verwijderen om zo meer staanplaatsen te krijgen. In de SLT’s waar ik zeer regelmatig mee reis zou dat helemaal geen slecht idee zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan mensen moeilijk verplichten te gaan zitten naast iemand. Als ze niet willen en liever staan dan is daar niks tegen te doen.

Je kunt mensen niet verplichten te gaan zitten, maar blijkbaar realiseren mensen niet dat door te blijven staan, anderen ook niet kunnen zitten omdat zij zich langs mensen moeten wurmen die zich ook niet allemaal aan de mondkapjesplicht houden.

Ik vind het prima dat mensen niet durven te zitten.  Ik stapte zojuist in een overvolle trein, worstelde mij langs 10 staande mensen en vond in de coupe nog 1 zitplaats naast iemand anders. Zonder corona had ik moeten staan. Toch een voordeel bij een nadeel. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS maar wat zitplaatsen gaan verwijderen om zo meer staanplaatsen te krijgen. In de SLT’s waar ik zeer regelmatig mee reis zou dat helemaal geen slecht idee zijn.

Moderne sprinters worden meer gebruikt als een soort metro of S-bahn waarbij lang niet iedereen gaat zitten. Die hebben ook al veel minder zitplaatsen dan klassieke stoptrein van 25 jaar geleden. 

Reageer