Skip to main content
beantwoord

Lekker schommelen, Goes - Middelburg.

• April 21, 2025
  • 10 reacties
  • 170 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds een maand heb ik telkens het gevoel dat de rit tusswn Goes en Middelburg meer schommelt dan normaal. Elke keer weer, heen en weer, van links naar rechts.

Het lijkt me niet dat ik me dit verbeeld, want op andere stukken is het schommelen veel minder. Ik weet niet of anderen dit ook ervaren, maar het lijkt me goed als ernaar gekeken wordt, zeker als er meer meldingen binnenkomen.

Eerst dacht ik dat het aan de trein zelf lag, maar ik heb het elke rit.

Beste antwoord door Tomas

Als de machinist het niet vertrouwt en daarvan melding maakt wordt dit eigenlijk altijd serieus opgepakt en worden de achterliggende treinen voorzien van de instructie om op zicht te rijden. Als dezelfde melding vaker wordt gedaan dan wordt het uiteraard onderzocht.

Het zal zeker niet het enige stuk spoor zijn wat er niet fantastisch bij ligt, maar zolang er zonder belemmering treinen rijden kun je er vanuit gaan dat het binnen de norm is.

10 reacties

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • April 21, 2025

Het wiebelt inderdaad nogal. Is beide kanten op. Spoorverzakking door droogte?

Ik neem aan dat machinisten dit ook wel merken en hopelijk doorgeven? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 21, 2025

Het wiebelt inderdaad nogal. Is beide kanten op. Spoorverzakking door droogte?

Ik neem aan dat machinisten dit ook wel merken en hopelijk doorgeven? 

Ja daar dacht ik inderdaad ook gelijk aan, maar het lijkt mij dat dit dan al veel eerder opgemerkt zou worden.

Ik vraag me af of droogte verzakkingen kan veroorzaken, vooral bij een kleiondergrond, aangezien die juist verhardt bij droogte, toch?

Edit: Ik heb het eventjes opgezocht, klei verhardt inderdaad bij droogte maar daarbij krimpt het ook en kunnen er scheurtjes ontstaan.

Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 564 reacties
  • April 21, 2025

Ik reis een paar keer per week van Middelburg naar Dordrecht en terug. Niks opgevallen. Als het spoor werkelijk verzakt zou zijn waren er wel al maatregelen genomen.

Tomas
  • Machinist NS
  • 72 reacties
  • Antwoord
  • April 21, 2025

Als de machinist het niet vertrouwt en daarvan melding maakt wordt dit eigenlijk altijd serieus opgepakt en worden de achterliggende treinen voorzien van de instructie om op zicht te rijden. Als dezelfde melding vaker wordt gedaan dan wordt het uiteraard onderzocht.

Het zal zeker niet het enige stuk spoor zijn wat er niet fantastisch bij ligt, maar zolang er zonder belemmering treinen rijden kun je er vanuit gaan dat het binnen de norm is.

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • April 22, 2025

@Gorott ​@Marcel Stroo

Zitten jullie dan boven of beneden?

Mijn ervaring is dat de beleving boven beter is te voelen, dan beneden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 22, 2025

@Gorott ​@Marcel Stroo

Ligt er net aan welke type VIRM, maar ik voel het toch wel gewoon hetzelfde.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 22, 2025

De combinatie onregelmatigheid en type materieel kan e.a. soms ook versterken.

Tussen Meppel en Zwolle bijvoorbeeld, gaan de SNG's (kopbakken vooral) op bepaalde stukken heel onrustig rijden (trillen/schudden). Andere materieelseries doen dat daar niet.

Al zijn de VIRM's sowieso al gevoelig voor schommelingen 😅

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 22, 2025

'T is een lange tijd geleden dat ik de SNG heb gepakt, maar ik zal 'm voor de gein ergens deze week wel eens pakken om te zien of het hetzelfde voelt.

Ik had gister inderdaad wel een VIRM die nog meer schommelde dan normaal, het was nog net niet dat ik van mijn stoel naar de andere stoel verschoof op een specifiek stuk 🤣.

Toch wel gek dat de baan weer onstabiel (wellicht ongevaarlijk) is na anderhalf jaar.

Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 564 reacties
  • April 22, 2025

@Gorott ​@Marcel Stroo

Ik zit altijd boven.

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • April 22, 2025

Zelf zit ik eigenlijk altijd wel beneden. Zo zie je maar, dat het voor iedereen anders aan kan voelen.