LET OP: Conducteurs controleren weer

  • 10 February 2023
  • 20 reacties
  • 838 Bekeken

Vandaag in treinnr. 8721 de trein richting Den Helder gepakt. Ditmaal had ik een kaartje gekocht, als nog erg duur (13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit. Na vertrek van het station Ede-Wageningen door de conductrice gecontroleerd. Zelf gewoon op Utrecht CS uitgestapt. Ik krijg van anderen ook te horen dat de conducteurs regelmatiger controleren. Dus pas op!


20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je klaagt steeds dat de trein zo duur is, maar met één zo'n reis heb je de maandelijkse kosten van een kortingsabonnement al zo'n beetje terugverdiend. Rekenen is een beetje te moeilijk voor je?

 

Je klaagt steeds dat de trein zo duur is, maar met één zo'n reis heb je de maandelijkse kosten van een kortingsabonnement al zo'n beetje terugverdiend. Rekenen is een beetje te moeilijk voor je?

In de spits is een kortingsabonnement niet geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Rekenen is een beetje te moeilijk voor je?

Met conducteurs die regelmatiger controleren kan  hij in eder geval vaker rekenen op een controle. 😁

Maar waarom een waarschuwing voor iets wat conducteurs gewoon behoren te doen en wat de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn? Het is juist goed dat er vaker gecontroleerd wordt. Misschien moet je veel vaker hier melden dat je wel eens zwart rijdt, het heeft gelijk effect. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

In de spits is een kortingsabonnement niet geldig.

Hij reisde niet in de spits. Deze trein vertrok om 6.25 en om 12.25 uur uit Arnhem. Beide buiten de spits.

Reputatie 6
Badge +1

13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit

Dat ritje is 66 kilometer. Met gemiddelde autokosten van € 0,40 per kilometer is dat € 26,40. Precies twee keer zo duur als de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in treinnr. 8721 de trein richting Den Helder gepakt. Ditmaal had ik een kaartje gekocht, als nog erg duur (13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit. Na vertrek van het station Ede-Wageningen door de conductrice gecontroleerd. Zelf gewoon op Utrecht CS uitgestapt. Ik krijg van anderen ook te horen dat de conducteurs regelmatiger controleren. Dus pas op!

Dankjewel voor de waarschuwing. Als altijd betalende reiziger heb ik deze niet nodig. Maar fijn om te weten dat er vaker gecontroleerd wordt.

Het zegt wel wat over jou dat jij zo'n waarschuwing hier post.

13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit

Dat ritje is 66 kilometer. Met gemiddelde autokosten van € 0,40 per kilometer is dat € 26,40. Precies twee keer zo duur als de trein. 

€0.40 is natuurlijk niet de reële prijs, in de praktijk is dat veel en veel lager. De overheid rekent met €0.21 en dat is voor veel mensen nog steeds een verdienmodel.

Reputatie 7
Badge +3

13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit

Dat ritje is 66 kilometer. Met gemiddelde autokosten van € 0,40 per kilometer is dat € 26,40. Precies twee keer zo duur als de trein. 

In dit soort situaties rekenen mensen alleen met de benzinekosten en nemen niet ook de andere kosten mee die je met een auto hebt, want “die kosten hebben ze toch al". 

13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit

Dat ritje is 66 kilometer. Met gemiddelde autokosten van € 0,40 per kilometer is dat € 26,40. Precies twee keer zo duur als de trein. 

In dit soort situaties rekenen mensen alleen met de benzinekosten en nemen niet ook de andere kosten mee die je met een auto hebt, want “die kosten hebben ze toch al". 

Die smoes gebruikt NS ook altijd om zijn hoge tarieven te rechtvaardigen.

Vandaag in treinnr. 8721 de trein richting Den Helder gepakt. Ditmaal had ik een kaartje gekocht, als nog erg duur (13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit. Na vertrek van het station Ede-Wageningen door de conductrice gecontroleerd. Zelf gewoon op Utrecht CS uitgestapt. Ik krijg van anderen ook te horen dat de conducteurs regelmatiger controleren. Dus pas op!

Dankjewel voor de waarschuwing. Als altijd betalende reiziger heb ik deze niet nodig. Maar fijn om te weten dat er vaker gecontroleerd wordt.

Het zegt wel wat over jou dat jij zo'n waarschuwing hier post.

Zegt niets over mij, ik meld alleen dat het er op lijkt dat de conducteurs vaker lijken te controleren, sinds deze week.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb eens met een collega de kosten vergeleken. Ik werkte 5 dagen per week en ging ook 5 dagen per week met de trein, Traject Vrij abonnementskosten zo'n €120 per maand. Het laatste stukje vanaf station naar werk deed ik op die fiets, met de bus zou er nog iets van €50 - €60 bij zijn gekomen. Mijn collega werkte 3 dagen in de week en kwam die 3 dagen met de auto. Ze gebruikte de auto (een Peugeot 308) voornamelijk om naar werk te rijden en hield ook bij hoeveel ze voor andere doeleinden ermee reed, de benzine kosten daarvoor liet ze voor de vergelijking buiten beschouwing. Het totaal aan vaste en variabele kosten was een stuk meer dan ik kwijt was voor mijn woon-werkverkeer. En dan kwam zij maar 3 dagen per week naar werk met die auto, zou zij net als ik 5 dagen naar werk komen met die auto zou het nog meer zijn geweest. Maar tegenover die hogere kosten staat natuurlijk wel het gemak van de auto, dat die altijd voor de deur staat en je hem ook kan gebruiken voor allerlei ritjes waarvoor het OV wat minder handig is. 

En ja, ik geef grif toe dat de kosten van de trein hoog zijn en ik zou ook graag zien dat dat goedkoper zou zijn, maar veel dingen zijn nu eenmaal duur en daar moet je ook gewoon voor betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb iemand wel eens voorgerekend dat die met enige regelmaat taxiritten zou kunnen maken door de auto weg te doen. De meeste autobezitters hebben geen idee wat de vaste kosten van een auto zijn en kijken alleen naar de brandstofkosten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in treinnr. 8721 de trein richting Den Helder gepakt. Ditmaal had ik een kaartje gekocht, als nog erg duur (13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit. Na vertrek van het station Ede-Wageningen door de conductrice gecontroleerd. Zelf gewoon op Utrecht CS uitgestapt. Ik krijg van anderen ook te horen dat de conducteurs regelmatiger controleren. Dus pas op!

Dankjewel voor de waarschuwing. Als altijd betalende reiziger heb ik deze niet nodig. Maar fijn om te weten dat er vaker gecontroleerd wordt.

Het zegt wel wat over jou dat jij zo'n waarschuwing hier post.

Zegt niets over mij, ik meld alleen dat het er op lijkt dat de conducteurs vaker lijken te controleren, sinds deze week.

Dat pas op, zeg je niet als je altijd met een vervoersbewijs reist…..

Vandaag in treinnr. 8721 de trein richting Den Helder gepakt. Ditmaal had ik een kaartje gekocht, als nog erg duur (13,20 voor een ritje van Arnhem naar Utrecht-Overvecht, met de auto ben je goedkoper uit. Na vertrek van het station Ede-Wageningen door de conductrice gecontroleerd. Zelf gewoon op Utrecht CS uitgestapt. Ik krijg van anderen ook te horen dat de conducteurs regelmatiger controleren. Dus pas op!

Waarom oppassen? Toch normaal dat gecontroleerd wordt?

Reputatie 3

waarschuwing: personeel doet werk waar ze voor betaald krijgen.

 

Is dat nou echt zo gek? 

waarschuwing: personeel doet werk waar ze voor betaald krijgen.

 

Is dat nou echt zo gek? 

Gek is het niet, maar wel opvallend aangezien er de afgelopen jaren weinig controle was

Reputatie 4

waarschuwing: personeel doet werk waar ze voor betaald krijgen.

 

Is dat nou echt zo gek? 

Gek is het niet, maar wel opvallend aangezien er de afgelopen jaren weinig controle was

Dat in een trein vervoersbewijzen worden gecontroleerd lijkt me niet echt opvallend. Sterker nog: dat mag je verwachten. Het was eerder opvallend dat het in bepaalde tijden veel minder gebeurde.

Het gebruik van een term als "let op” is in deze context een beetje vreemd maar "pas op” helemaal. Geen idee waar ik bang voor zou moeten zijn.

Reputatie 2

Het valt inderdaad op dat er de afgelopen weken meer conducteurs hun werk doen. Wel weer even wennen hoor dat je je bewijs tijdens een reis moet opzoeken. Kreeg er een beetje een retrogevoel bij.

Reputatie 4

Ik reis 4 dagen in de week met de trein en ik heb nog steeds geen conducteurs ontmoet in de trein. Ik denk dat ik maar mijn abonnement ga beeindigen en gratis ga reizen. 

Reputatie 1

Beter veel controle dan niet. Je betaalt er immers ook voor.

Reageer