Voor een project ben ik nieuwsgierig naar de leverancier/merk achter de OBIS schermen die in de SNG treinstellen geplaatst zijn. Het gaat dan om het onderstaande schermpje
Hopelijk weet iemand het bij toeval!
Alvast super bedankt!
Groetjes, Shane
Beste antwoord door Stijn NS
@Shaninator Excuses voor het uitblijven van een reactie. Helaas heb ik maar weinig informatie gekregen. Het enige wat men mij kon vertellen is dat het gaat om een 19'' inch TFT screen en dat dit geleverd wordt door Nomad Digital, wat Henk_NL ook al aangaf. Het merk van het scherm zelf kon men mij helaas niet vertellen. Hopelijk kun je hier alsnog iets mee.
Goedemorgen Shaninator. Ik heb er zelf geen antwoord op, maar zal eens navragen of ik er toevallig een antwoord op kan krijgen! Maar wellicht weten andere gebruikers op de Community het toevallig al!
He @eriksl bedankt voor je antwoord! Het gaat er alleen niet om wat er achter de schermen zit, want dat wil ik zelf doen.
Waar het om gaat is het merk scherm; want ‘t heeft een mooi formaat, mat, goede kwaliteit beeld etc. En wat daar dan zo bijzonder aan is, is dat ik die tot op heden nog niet hebben kunnen vinden ;)
In ouder materieel is (i.s.m. Nomad Digital) een type scherm aangeschaft en geplaatst, die vind je in o.a. de ICM, VIRM en DDZ. In nieuwer materieel is het afhankelijk van de treinbouwer idd, zo wordt bij de Flirt het Flirt-eigen scherm gebruikt (want de Flirt is als catalogusproduct gekocht vanwege haast).
Vroeger werden al die schermen vanuit een bron gevoed overigens, geen embedded PC per scherm. Ik durf niet te zeggen of dit na modernisatie veranderd is.
Vroeger werden al die schermen vanuit een bron gevoed overigens, geen embedded PC per scherm. Ik durf niet te zeggen of dit na modernisatie veranderd is.
De schermen in een SLT lijken wel iets embeddeds te hebben, want de informatie loopt daar niet altijd synchroon.
Op zich wel logisch ook, want een netwerksignaal over langere afstanden distribueren is een stuk goedkoper dan (CCTV) video.
Om de schermen synchroon te laten lopen zou dat met een RDP/VNC achtige verbinding kunnen.
Controller per bak maakt ook dat het, helemaal in een open trein als een SLT, al snel niet synchroon loopt. De bakovergangen zijn immers prachtig open en je kijkt door bijna heel de trein heen.
@Shaninator Excuses voor het uitblijven van een reactie. Helaas heb ik maar weinig informatie gekregen. Het enige wat men mij kon vertellen is dat het gaat om een 19'' inch TFT screen en dat dit geleverd wordt door Nomad Digital, wat Henk_NL ook al aangaf. Het merk van het scherm zelf kon men mij helaas niet vertellen. Hopelijk kun je hier alsnog iets mee.
Vroeger werden al die schermen vanuit een bron gevoed overigens, geen embedded PC per scherm. Ik durf niet te zeggen of dit na modernisatie veranderd is.
De schermen in een SLT lijken wel iets embeddeds te hebben, want de informatie loopt daar niet altijd synchroon.
Op zich wel logisch ook, want een netwerksignaal over langere afstanden distribueren is een stuk goedkoper dan (CCTV) video.
Om de schermen synchroon te laten lopen zou dat met een RDP/VNC achtige verbinding kunnen.
Ik kan zo wel meerdere manieren bedenken om de schermen te synchroniseren, dat hoeft echt niet per sé met RDP of VNC, hoewel dat ook goed kan.
Zowel analoge video als digitaal (DVI/HDMI/DP) zijn lastig over zulke afstanden te transporteren. Analoog lukt je nog wel met een kwalitief heel goede kabels en/of actieve signaalbewerking, maar het beeld wordt er sowieso niet beter van. Grote kans op echo’s of onscherp beeld.
Met digitaal kan dat ook, maar dan wordt het nog veel duurder.
Ik zet m’n geld er op dat het gewoon over ethernet/IP gaat. 10/100/1000 Mbps kan 100 meter overbruggen, dat lijkt me wel voldoende. Ze zouden het zelfs nog draadloos kunnen doen, met al die access points, maar het is misschien niet zo’n probleem om per scherm een draadje naar een switch te trekken. Ik kan me niet herinneren dat ik andere of verborgen SSID’s heb gezien, dus zal waarschijnlijk inderdaad wel bedraad zijn.
Side note: Airbus is de eerste die vliegtuigen maakt zonder traditionele analoge kabelbomen. Ze gebruiken licht aangepast ethernet en daar gaat alles overheen. Geen IP, puur ethernet. Waarom dat precies is begrijp ik niet zo goed. Nu nog even over gaan naar IP en dat ook gaan invoeren in auto’s (vervanging CAN) en dan ben ik helemaal blij ;-)
Je moet overigens, net als bij auto’s, niet de nieuwste techniek verwachten. Het ontwikkelingstraject gaat járen overheen. En het moet ook allemaal “beproefde” techniek zijn. Mooi voorbeeld van hoe zoiets kan doorslaan is wasmachines, waar nog decennia een “programmaklok” in zat (mechanisch) terwijl dat al lang slim én goedkoop met microcontrollers kan.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.