beantwoord

Lichten dimmen in ochtenduren

• 5 februari 2020
  • 28 reacties
  • 538 Bekeken

Hallo,

Naar mijn mening zijn de lampen in de DDZ treinen veel te fel voor in de ochtenduren. Ik neem de trein om 06:24 (wanneer het nog pikdonker is buiten) en dan zijn al die felle (witte!) lichten best storend voor de ogen. Ook wanneer je een dutje wil doen storen ze. Dit probleem ondervind ik alleen in de nieuwe dubbeldekker intercitytreinen, de reguliere intercitytreinen hebben minder felle, warm getinte lichten.

Mijn suggestie is dat in de nieuwe dubbeldekker intercity’s de lichten in de ochtenduren (en eventueel ook in de avonduren) iets gedimd worden. Dit is heel goed mogelijk door alleen de spotjes in het midden van het plafond aan te doen, en de lichtstrips aan de zijkanten van de spots uit te laten. Zo is er voldoende licht om alles duidelijk te kunnen zien, en tegelijkertijd is het een stuk rustiger voor het oog in de vroege ochtend. Overdag (bijv. na zonsopgang) kunnen alle lichten aan. Dit zou het reizen in de ochtend een stuk prettiger maken.

Ik hoor graag of dit mogelijk is :)

Groet,

Dila

icon

Beste antwoord door Danny NS 5 februari 2020, 13:32

Hoi dilagormus welkom bij de NS Community!

Waar de gemoderniseerde VIRMm lampen heeft die dimmen wanneer het licht is en feller worden wanneer het donker is heeft de DDZ dit niet. Ook zullen we moeten kijken of het voor iedereen wenselijk is om een gedeelte van de verlichting uit te zetten, sommige lezen bijvoorbeeld graag de krant. Ik ga jouw suggestie doorzetten!

Bekijk origineel

28 reacties

Hoi dilagormus welkom bij de NS Community!

Waar de gemoderniseerde VIRMm lampen heeft die dimmen wanneer het licht is en feller worden wanneer het donker is heeft de DDZ dit niet. Ook zullen we moeten kijken of het voor iedereen wenselijk is om een gedeelte van de verlichting uit te zetten, sommige lezen bijvoorbeeld graag de krant. Ik ga jouw suggestie doorzetten!

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen voelen zich onveilig in de trein met gedimd licht.

Danny NS: Bedankt! Word ik nog op de hoogte van gesteld van de status van mijn suggestie?

Tamzin: Dat kan ik me goed voorstellen, ik bedoel ook niet dat de lampen zodanig gedimd worden dat het donker wordt in de trein. Maar hoe fel het licht is in de DDZ’s lijkt me onnodig in de vroege morgen, kijkend naar het feit dat alle andere treinen überhaupt niet zulke felle lampen hebben.

Danny NS: Bedankt! Word ik nog op de hoogte van gesteld van de status van mijn suggestie?

Dat spijt mij, ik dien het in ter kennisgeving, dat er vraag naar is. Als deze signalen vaker binnenkomen kunnen we er mee aan de slag.

Dat spijt mij, ik dien het in ter kennisgeving, dat er vraag naar is. Als deze signalen vaker binnenkomen kunnen we er mee aan de slag.

Top!

Reputatie 7
Badge

Waar de gemoderniseerde VIRMm lampen heeft die dimmen wanneer het licht is en feller worden wanneer het donker is heeft de DDZ dit niet

Wat is je bron hiervan @Danny NS ?

Verder zal het gescheiden bedienbaar maken van verschillende verlichtingsgroepen in de treinstellen een dusdanige klus zijn, dat de kans dat dit gaat gebeuren @dilagormus erg klein zal zijn.

Overigens, goede verlichting draagt erg bij aan de veiligheidsbeleving van de reiziger.

Waar de gemoderniseerde VIRMm lampen heeft die dimmen wanneer het licht is en feller worden wanneer het donker is heeft de DDZ dit niet

Mijn contactpersoon bij NS Onderhoud (voormalig NedTrain)

Verder zal het gescheiden bedienbaar maken van verschillende verlichtingsgroepen in de treinstellen een dusdanige klus zijn, dat de kans dat dit gaat gebeuren @dilagormus erg klein zal zijn.

Overigens, goede verlichting draagt erg bij aan de veiligheidsbeleving van de reiziger.

Ik begrijp dat goede verlichting belangrijk is, naar mijn mening is de verlichting in de reguliere (oudere) treinen perfect. Ik vind het jammer dat de lampen in de nieuwe treinen zo fel zijn, en wit licht uitstralen.

Verder vraag ik me af of het niet al mogelijk is om deze verlichtingsgroepen gescheiden te bedienen, vanochtend zat ik in een DDZ en vielen de lichtpanelen aan de zijkant telkens uit terwijl de spotjes in het midden aan bleven. 

De lichten in alle moderne en gemoderniseerde dubbeldekkers zijn juist zo gemaakt dat deze bij weinig buitenlicht vol aan gaan en bij veel buitenlicht vrijwel uit om zo energie te besparen. De reden is van het felle licht is heel eenvoudig: sociale veiligheid. Dit zal dus verder ook niet gewijzigd worden en de oude 'zachte' lichten zullen met de uitstroom van oud materieel gaan verdwijnen.

Wel wordt er bij nieuw materieel gespeeld met kleuren. Zo verandert de kleur van de blauwe leds in de nieuwste sprinter met de tijd van de dag en zijn er in de komende nieuwe intercity, de ICNG, ook verschillende kleuren aanwezig voor de diverse zones (praten/werken/stilte).

Reputatie 7
Badge

Precies omgekeerd dus @Danny NS , zoals @Julian  dus ook al aangeeft, alles om de veiligheid in de donkere uren en overdag om energie te sparen, al hoewel de LEDs al erg zuinig zijn.

Precies omgekeerd dus @Danny NS , zoals @Julian  dus ook al aangeeft, alles om de veiligheid in de donkere uren en overdag om energie te sparen, al hoewel de LEDs al erg zuinig zijn.

Neem mij niet kwalijk, dat klopt. Heb mijn bericht aangepast.

Dit zal dus verder ook niet gewijzigd worden en de oude 'zachte' lichten zullen met de uitstroom van oud materieel gaan verdwijnen.

Ah wat jammer zeg. Vind persoonlijk deze lichten veel prettiger, vooral in de ochtenden.

Reputatie 7
Badge

Verder vraag ik me af of het niet al mogelijk is om deze verlichtingsgroepen gescheiden te bedienen, vanochtend zat ik in een DDZ en vielen de lichtpanelen aan de zijkant telkens uit terwijl de spotjes in het midden aan bleven. 

De veichtingsgroepen zijn wel gescheiden @dilagormus , maar niet gescheiden bedienbaar, zoals ik al aangaf. Dat een deel soms uitgaat heeft te maken met het feit dat een deel anders aangesloten zit, merkbaar als de omvormer van de trein (even) uitgaat, bv bij een stroomloze brug, of als de omvormer uitstaat, bij keren van de trein.

Reputatie 7
Badge +4

Meer in zijn algemeenheid: Naarmate mensen ouder worden hebben ze wat meer licht nodig, zeker voor het lezen. Het is een puur natuurlijk gegeven en los van eventuele toenemende staar. Ik kan me goed voorstellen dat wat gedimd licht voor jonge mensen in de naslaap wat prettiger is, maar er zal toch een compromis moeten komen dat ook rekening houdt met dit verschijnsel, dat zich bij de groeiende groep ouderen nu eenmaal in toenemende mate voordoet. Er zijn ouderen die nog kranten lezen. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Spreekt opa Thom uit eigen ervaring? :laughing:

Meer in zijn algemeenheid: Naarmate mensen ouder worden hebben ze wat meer licht nodig, zeker voor het lezen. Het is een puur natuurlijk gegeven en los van eventuele toenemende staar. Ik kan me goed voorstellen dat wat gedimd licht voor jonge mensen in de naslaap wat prettiger is, maar er zal toch een compromis moeten komen dat ook rekening houdt met dit verschijnsel, dat zich bij de groeiende groep ouderen nu eenmaal in toenemende mate voordoet. Er zijn ouderen die nog kranten lezen. ;-)

Hahaha dat begrijp ik, alleen snap ik niet waarom de noodzaak om de lichten feller te maken in de nieuwe treinen. Was het licht niet goed in de reguliere treinen? Hebben oudere mensen geklaagd dat er niet genoeg licht is in de reguliere treinen? En zelfde geldt voor het veiligheidsgevoel waar anderen het over hadden; hebben mensen aangegeven zich niet veilig te voelen in de treinen, en feller licht te willen?

Groet,

Dila

Reputatie 7
Badge +4

Spreekt opa Thom uit eigen ervaring? :laughing:

Het was eigenlijk de bedoeling dat je dat er niet uit haalde, :innocent:

Zou het daarom zijn dat ik donker kijk, oeps.

Reputatie 7
Badge +3

Het was eigenlijk de bedoeling dat je dat er niet uit haalde, :innocent:

Momo is nog niet helemaal gek :joy:  

En hoewel de jaartjes bij mij ook al een beetje gaan tellen kan ik het nog prima af zonder bril, al vind ik goede verlichting bij het lezen wel prettig. Maar dat was eigenlijk altijd wel zo.  's Morgens vroeg (na een drukke werkdag) wat wegdommelen in de trein was niet echt mijn ding. Nou ja heel soms dan maar daarbij stoorde het licht mij niet, gewoon even de oogjes dicht.  Dat 's morgens vroeg treinen is nu niet meer het geval, misschien ooit weer wel,  nu doe  ik  's morgens thuis mijn eigen LED verlichting aan om bij openen van de beurs de koersen goed te kunnen volgen.

Reputatie 7
Badge +4

Vroeger werkte je voor het kapitaal en nu werkt het kapitaal voor jou.:innocent:

Reputatie 7
Badge +3

En dat deed het kapitaal vooral gister en eergisteren zeer goed. Die steeds hoger oplopende groene cijfertjes waren fijn om te zien. :money_mouth: Vandaag een tikkeltje rood maar komt ook vast weer goed.

Maar het mag van mij buiten wel weer langer licht worden zodat ik geen lampje meer nodig heb en het in de trein niet meer zo'n overgang is van het schemerdonker naar de felle verlichting.

Badge

En dat deed het kapitaal vooral gister en eergisteren zeer goed. Die steeds hoger oplopende groene cijfertjes waren fijn om te zien. :money_mouth: Vandaag een tikkeltje rood maar komt ook vast weer goed.

Maar het mag van mij buiten wel weer langer licht worden zodat ik geen lampje meer nodig heb en het in de trein niet meer zo'n overgang is van het schemerdonker naar de felle verlichting.

Ik zal volgende keer even de schijnwerpers op de SNG uitzetten als ik voorbij je huis rij ;)

Reputatie 7
Badge +3

Schijnwerpers uit of juist aan?  Uit heb ik er natuurlijk niets aan. En dan ook even de toeter testen en Efteling muziek over de luidsprekers draaien om me echt wakker te krijgen? :joy:

Badge +3

Het frontsein van een FLIRT (dat bovenste) lijkt zonder leesbril soms wel erg op een array van LED lampjes waar ook zomaar een korte tekst of een nummer zou kunnen staan, als ze je tegemoet komen (Achtseweg Zuid Eindhoven of zo, waar ik ze dagelijks voorbij zie tuffen al remmend voor Strijp-S).

Staat daar nou iets of gewoon niets en heb ik een bril nodig? Nou ja dat laatste dus, haha :joy:

Bij de vernieuwde VIRMs zie je soms wel eens in de vroege zomermorgen of op zomeravonden dat de binnenverlichting vrijwel helemaal uit staat. Wat dat betreft werkt het systeem dus prima. Maar wanneer het echt donker is buiten staat de verlichting zo fel dat het echt onprettig is. Het gevoelsmatige idee van sociale veiligheid weegt daar echt niet tegenop. Het een is comfort, het ander is gevoel. En in de treinen met leeslampjes zie je ook dat men die klakkeloos aan laat staan. Erg vervelend als je ook maar een klein beetje gevoelig bent voor fel licht.

Badge

Het frontsein van een FLIRT (dat bovenste, niet dat eventuele display er onder want dat hebben ze bij de NS niet!) lijkt zonder leesbril soms wel erg op een array van LED lampjes waar ook zomaar een korte tekst of een nummer zou kunnen staan, als ze je tegemoet komen (Achtseweg Zuid Eindhoven of zo, waar ik ze dagelijks voorbij zie tuffen al remmend voor Strijp-S).

Staat daar nou iets of gewoon niets en heb ik een bril nodig? Nou ja dat laatste dus, haha :joy:

Dat display aan de voorkant waar de bestemming op staat hebben we bij de NS ook op de sprinters zitten, m.u.v. de SGMm.

En de nieuwe frontseinen zijn op meerdere treinen al led lampjes ook bij de NS.

Reageer