beantwoord

Lichten dimmen in ochtenduren

• 5 februari 2020
  • 28 reacties
  • 493 Bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me inderdaad af hoe Robert erbij komt dat de NS treinen geen display hebben.

Kijk en vergelijk met een NS Flirt. Als je daar de display niet op ziet heb je misschien geen bril maar blindegeleidestok nodig. :joy:

Op http://www.mp-produktie.nl/2018-09-10_Line-up_van_vier_generatie_Sprinters_van_NS.html zie bv alle NS sprinters gebroederlijk naast elkaar staan waarop eea goed te zien is.

Ik stoor me ook aan die felle lampen, vooral in de avonduren als het donker is. Niet echt fijn voor je ogen, donker buiten, volle bak licht binnen. Lijkt wel alsof de NS een daglicht situatie wilt nabootsen. Terwijl het beter voor het lichaam is om ‘s-avonds gelige kleur verlichting te hebben en minder fel.

Het kan best wat minder zodat de veiligheid ook is gewaarborgd. Immers, stations en de weg naar huis zijn (hopelijk) toch ook niet omringd met bouwlampen?

Nee, het is helaas een kwalijke trend om kunstverlichting in de openbare ruimte te vervangen door fel, wit ledverlichting.

Bij de vernieuwde VIRMs zie je soms wel eens in de vroege zomermorgen of op zomeravonden dat de binnenverlichting vrijwel helemaal uit staat. Wat dat betreft werkt het systeem dus prima. Maar wanneer het echt donker is buiten staat de verlichting zo fel dat het echt onprettig is. Het gevoelsmatige idee van sociale veiligheid weegt daar echt niet tegenop. Het een is comfort, het ander is gevoel. En in de treinen met leeslampjes zie je ook dat men die klakkeloos aan laat staan. Erg vervelend als je ook maar een klein beetje gevoelig bent voor fel licht.

Dit is exact wat ik bedoel!

Reageer