beantwoord

loc type

  • 10 mei 2020
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

Beste ns ik vroeg me eens wat af 
Waarom zijn jullie voor de traxx gegaan en niet voor loc uit het type taurus type 3 ( siemens 1216 )

icon

Beste antwoord door Julian 10 mei 2020, 16:18

Toen de loc uitgekozen werd is er inderdaad ook gekeken naar de Siemens EuroSprinter (Taurus). Daar zijn zelfs testritten op de Hogesnelheidslijn mee uitgevoerd. Echter was er, buiten de vereiste snelle beschikbaarheid en de toelating van de locomotieven, nog een heel praktisch probleem: de locomotieven konden (als ik het goed heb begrepen en onthouden) destijds niet rijdend omschakelen van het ATB beveiligingssysteem naar het ETCS beveiligingssysteem dat op de HSL gebruikt wordt. Voor die omschakeling zou de trein dus stilgezet moeten worden, dan zou de machinist handmatig moeten omschakelen en de ETCS systemen op moeten starten, en daarna weer verder moeten rijden. Per omschakeling zou dat rond de 5 minuten tijd hebben gekost.
Op een rit van Amsterdam naar Breda wordt er viermaal omgeschakeld, dus dan zou er zo'n 20 minuten rijtijd bijopgeteld moeten worden. Kortom, geen praktisch haalbare oplossing.
Daarom was dus de Bombardier Traxx F140MS2e de meest praktische keuze, buiten dat die locomotief toch al toegelaten werd op het Nederlandse spoor en deze snel geleverd kon worden.

Daarnaast de vraag wat het voor voordeel zou zijn om die locs te gebruiken in plaats van de Bombardier Traxx. De rijtuigen kunnen toch niet harder dan 160 km/u, dus sneller zou de trein er niet van gaan.

Bekijk origineel

4 reacties

Toen de loc uitgekozen werd is er inderdaad ook gekeken naar de Siemens EuroSprinter (Taurus). Daar zijn zelfs testritten op de Hogesnelheidslijn mee uitgevoerd. Echter was er, buiten de vereiste snelle beschikbaarheid en de toelating van de locomotieven, nog een heel praktisch probleem: de locomotieven konden (als ik het goed heb begrepen en onthouden) destijds niet rijdend omschakelen van het ATB beveiligingssysteem naar het ETCS beveiligingssysteem dat op de HSL gebruikt wordt. Voor die omschakeling zou de trein dus stilgezet moeten worden, dan zou de machinist handmatig moeten omschakelen en de ETCS systemen op moeten starten, en daarna weer verder moeten rijden. Per omschakeling zou dat rond de 5 minuten tijd hebben gekost.
Op een rit van Amsterdam naar Breda wordt er viermaal omgeschakeld, dus dan zou er zo'n 20 minuten rijtijd bijopgeteld moeten worden. Kortom, geen praktisch haalbare oplossing.
Daarom was dus de Bombardier Traxx F140MS2e de meest praktische keuze, buiten dat die locomotief toch al toegelaten werd op het Nederlandse spoor en deze snel geleverd kon worden.

Daarnaast de vraag wat het voor voordeel zou zijn om die locs te gebruiken in plaats van de Bombardier Traxx. De rijtuigen kunnen toch niet harder dan 160 km/u, dus sneller zou de trein er niet van gaan.

dus al ik het goed begrijp dan was de EuroSprinter niet geschikt om in nederland te rijden ondanks dat die toch qua snelheid sneller was 

 

Kort door de bocht klopt dat inderdaad. Van de hogere snelheid kon dus echter sowieso geen gebruik gemaakt worden, omdat de rijtuigen (type ICR) maximaal 160 km/u mogen. Dus zelfs al was die loc er gekomen, dan hadden we alsnog maar 160 km/u gereden.

dan is bij deze mijn vraag beantwoord en is het duidelijk 

met vriendelijke groet Stefan Rademaker 

 

Reageer