Skip to main content
Ik reis veel met de trein. Omdat ik vanwege een chronische ziekte niet altijd goed mobiel ben, heb ik vaak mijn ebike mee, natuurlijk met een treinkaartje en altijd buiten de spits, keurig volgens de regels, zodat ik makkelijker mijn bestemming kan bereiken vanaf het station.

Ik kan helaas niet op een normale fiets fietsen wegens een chronische ziekte, en het vervoer per bus van/naar een station is niet altijd even ideaal, maar dankzij de ebike is mijn wereld weer groter geworden. Ik kan hem zelf in en uit de trein tillen.



Nou werd ik gewezen op dit: "Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."



Bron: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html



Voor de duidelijkheid: de ebike mocht ik sowieso al meenemen met een fietstreinkaartje, maar met zo'n sticker of de genoemde pasjes kan ik hem gratis meenemen.



Nou ben ik vermoedelijk niet gehandicapt genoeg om in aanmerking te komen voor WMO- of Valysvervoer (ik kan immers zelfstandig met de trein en ebike reizen, maar heb daar vaak wel die ebike bij nodig omdat ik geen NS-fiets kan gebruiken), heb geen gehandicaptenparkeerkaart nodig (want geen auto meer) en ik hoef ook geen begeleiderspas omdat ik goed zelf kan reizen, maar ik heb die ebike speciaal vanwege de beperkingen die mijn ziekte met zich meebrengt, en kan als het moet ook een verklaring van mijn behandelaar tonen (die het heel erg toejuicht dat ik die ebike gebruik).



Lang verhaal kort: ik vraag me af wat die logo-sticker is en hoe ik er aan kan komen. Ik kan hier nergens info over vinden.



Alvast bedankt voor de reactie!
In ieder geval super om te lezen dat je een e-bike met sticker als hulpmiddel gratis mee mag nemen.



Valys/WMO vervoer is aanzienlijk duurder natuurlijk dus zolang je nog zelfstandig met de trein kunt zouden ze als ik het was ook gewoon je hele treinreis moeten vergoeden via een PGB. Althans, met al die plannen van de regering... :?




Nou, met alleen een sticker lukt het dus niet meer. Ik kan zelfstandig reizen, maar heb ik veel gevallen de ebike nodig om van station naar eindbestemming te komen. De reis vergoeden met een PGB is absoluut onmogelijk, PGB is bedoeld om zorg in te kopen en dat moet volgens zeer strenge regels.



Voor Valyss en WMO-vervoer kom ik sowieso niet in aanmerking, daar ben ik nog te zelfstandig voor. Maar helaas niet zelfstandig genoeg om in een aantal gevallen de afstand station-eindbestemming te overbruggen.



Wat deze afknapper betreft heb ik een nieuw topic geopend.
In ieder geval super om te lezen dat je een e-bike met sticker als hulpmiddel gratis mee mag nemen.



Valys/WMO vervoer is aanzienlijk duurder natuurlijk dus zolang je nog zelfstandig met de trein kunt zouden ze als ik het was ook gewoon je hele treinreis moeten vergoeden via een PGB. Althans, met al die plannen van de regering... :?
Ik heb je nieuwe topic gevonden flevoleven, en heb daar net ook gereageerd. Meerdere informatie over deze vraag zullen we daar geven!
Ik open hierover een nieuw topic.
Hoera, de NS heeft de voorwaarden aangepast :(

"Maakt u op grond van uw beperking gebruik van een elektrische fiets, ligfiets, tandem of Segway? U mag deze gratis meenemen in de trein. Zorg ervoor dat u de officiële logo-sticker kunt tonen gecombineerd met een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO-vervoerspas (Regiotaxi), Valys-pas of OV-Begeleiderskaart."



Mag ik de NS er op wijzen dat je een Valys- of WMO-pas alleen krijgt als je NIET met de trein kunt reizen? Een gehandicaptenparkeerkaart krijg ik niet omdat mijn ebike een voorliggende voorziening is, en de begeleiderskaart is voor mensen die niet alleen kunnen reizen ("Openbare vervoersbedrijven bieden ook zelf assistentie aan. Als u met deze assistentie kunt reizen, wordt u geacht zelfstandig te kunnen reizen en komt u niet in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart.", bron https://www.argonaut.nl/regeling-ov-begeleiderskaart).



Voor de rolstoel en scootmobiel ben ik nog te goed, maar dankzij deze wijziging ben ik in één klap een stuk beperkter geworden.



Fijn... 😞
gelukkig! Dan kan ik nu ook gaan genieten van dezelfde vrijheid. Ik heb ook een dalvrij abonnement.



Veel plezier! 😉
gelukkig! Dan kan ik nu ook gaan genieten van dezelfde vrijheid. Ik heb ook een dalvrij abonnement.
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.

Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.




Ja, het loopt hartstikke goed, de conducteurs zijn allemaal goed op de hoogte en als ze al vragen hebben, gebeurt dat op een heel leuke manier. Mijn vrijheid is groter geworden, ik kan meer dingen ondernemen zonder dat het me teveel energie kost en ik maak dankzij deze mogelijkheid gebruik van een dalvrij abo.
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.

Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.
Dat is inderdaad zo'n logo. Zelf heb ik een witte picto op een blauwe achtergrond genomen, dat is volgens mij de meest gangbare kleurencombi.
Google ook eens op "invalidesticker".

Dit was mijn eerste "hit" op Google: https://www.stickythings.nl/rolstoel-invalide-sticker-1277
Zo'n logo-sticker is een sticker met een pictogram van een rolstoel en kun je o.a. bij bouwmarkten en kantoorboekhandels krijgen, maar je kunt ook een logo uitprinten, lamineren en aan je fiets hangen (of, zoals ik heb gedaan, in het doorzichtige vakje van mijn stuurfietstas steken). Je kunt de stickers ook via internet bestellen.



Google ook eens op "invalidesticker".
ik lees steeds dat je zo'n logo-sticker overal kan kopen..........wil iemand mij dan vertellen waar???? Ik bel stad en land af en niemand weet het.



De NS verplicht me om zo'n sticker op de fiets te plakken, maar vertelt me niet hoe en waar ik die sticker kan kopen. (cq onterechte info).
Hier een link naar een folder van NS over reizen met een functiebeperking.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1449752650478/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/22471_nsr_brochure_reizigers-met-een-functiebeperking_a5.pdf



Deze folder blinkt niet uit door duidelijkheid. Op pagina 6 bijvoorbeeld wordt met geen woord gerept over het (gratis) meenemen van een elektrische fiets en over het aanvragen van een sticker.



waar kan ik die sticker halen? ik ben net bij een thuiszorgwinkel geweest hier in Almelo, maar die kennen alleen zo'n sticker voor slechtziend of slechthorend, niet slecht ter been...Een medische verklaring heb ik.





Vreemd genoeg staat daar dan wel iets over op pagina 13 waar reizen naar het buitenland en de geldigheid op nota bene de binnenlandse trajecten van de IC Brussel wordt besproken:

"De driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem zijn als hulpmiddel gratis toegestaan op binnenlandse trajecten van Intercity Brussel. Deze mogen inclusief bagage niet langer zijn dan 150 cm en niet breder zijn dan 70 cm. Het hulpmiddel wordt geplaatst op de fietsplaats in de trein.

De officiële logosticker is niet nodig als uw fiets duidelijk zichtbare aanpassingen (zoals een driewielfiets) heeft. In alle overige gevallen is dit wel verplicht of moet u één van de volgende pasjes kunnen tonen:

» Gehandicaptenparkeerkaart;

» WMO vervoerspas (regio taxi);

» Valys pas;

» OV-begeleiderskaart."



Ik zou deze folder nog eens goed bekijken en herschrijven. En bovendien de informatie opnemen over het aanvragen van de 'officiële logosticker'.




Nog even hierop terugkomen: deze site http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html

Hier staat:



"Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."



Zo'n logosticker kun je overal kopen, maar je moet dan ook wel die doktersverklaring kunnen overleggen.

Dank je!
Ik heb je compliment overigens doorgegeven, zodat het bij de juiste afdeling terecht komt 🙂
Wat goed, flevoleven 😃 Dank voor het delen!
Ik hijs het topic toch nog even omhoog ;)



Vandaag trof ik een (overigens zeer vriendelijke) conducteur die over de kwestie belde met klantenservice en die wist dit ook niet. Ik heb hem en klantenservice (die hij net aan de telefoon had) verwezen naar dit topic.



Overigens merk ik dat de bekendheid m.b.t. het logo in de afgelopen maanden fors is toegenomen! Bedankt, mijn wereld is zoveel groter geworden!
Helaas valt bijna niet te voorkomen dat in een grote organisatie als NS er bij tijd en wijle een medewerker is die niet geheel op de hoogte is van de regelgeving of regels verkeerd interpreteert. Gelukkig is er in dergelijke gevallen altijd de klantenservice die zaken achteraf kan rechtzetten.



Ik hoop wel dat medewerkers die fouten maken ogenblikkelijk door hun leidinggevende op herinstructie worden gestuurd. Niemand zit te wachten op dit soort situaties.
Bedankt! 😉
Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!

Dat is het allerbelangrijkste!



Als het goed is gaat er nog een moderator van het forum meelezen, die kan eventueel de info verder nog doorzetten naar de betreffende afdeling.



Alvast veel plezier met uw volgende reis, en hoop dat alles vlekkeloos verloopt!
(...)Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.



Dat is inderdaad mogelijk. Dan is het daar mis gegaan. Ik bedenk me nu dat ik die email kan laten zien!

(...)



Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.

Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!




Dat sowieso. Ik ben niet iemand die snel amok maakt en wil alles in alle redelijkheid afhandelen. De conducteurs doen gewoon hun werk met de informatie die zij hebben (en in dit geval blijkbaar niet hebben).



Ik ben gelukkig weer wat gerust gesteld en zal binnenkort weer op pad gaan!
Dank je, Marv87, dat stelt me wel gerust. Ik zag in gedachten al een moeizame bezwarenprocedure of erger, en veel mensen die te maken hebben met ziekte, een beperking of "de oude dag" hebben tegenwoordig al genoeg aan hun hoofd (WMO, Zorg In Natura, Persoonsgebonden Budget en dergelijke). Ik wil niet al te slachtofferig doen, maar ik zit er zelf ook tot over mijn nek in (en met mij vele anderen), en zoiets kan ik er echt niet meer bij hebben. Mijn reisjes geven me ontspanning die ik heel hard nodig heb.



Fijn dat dit forum bestaat! En ik wil benadrukken dat ik door de assistentie en NS Arnhem gisteren ook heel vriendelijk te woord ben gestaan!


Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.



Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.



Heel erg raag, als een reis aangemeld is; krijg ik iets wat op het volgende bericht lijkt:



Beste HC, op uw trein met nummer 1234 reist dhr/mvr flevoleven van Arnhem

Centraal naar Nijmegen mee. Hulpmiddel: elektronische fiets.


(Hier zie ik dus ook altijd welk hulpmiddel de persoon bij heeft!)



Of er is iets misgegaan met doorgeven, of misschien heeft de HC het bericht niet goed gelezen, maar op deze manier worden wij altijd op de hoogte gesteld wie er mee gaat. Als dit bericht niet op ons apparaat komt, worden we geïnformeerd op het perron door degene die assistentie verlenen. Ik denk dat het probleem wat u heeft ervaren, hier is ontstaan.



Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.



Zoals u alles beschrijft en hoe u zich opstelt las ik ook helemaal niet dat u iemand aan wilt vallen op dit forum, ik ben het helemaal met u eens en hoop dat uw reizen vlekkeloos en met veel plezier verlopen.



Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.

Maakt u zich hier vooral geen druk om, ik hoop dat het nooit gaat gebeuren en uw ervaring een incident is, máár, mocht het nou zover komen, werkt u dan gewoon met de conducteur mee, (ik mag niet voor de klantenservice praten) maar ik weet bijna zeker dat u dan achteraf de boete niet hoeft te betalen!


Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.




Ik weet niet of het helpt, maar maak je vooral geen zorgen. In het ergste geval krijg je wel een boete, maar zoals in dit topic blijkt is die onterecht. De klantenservice zal je boete daarom altijd kwijtschelden. Dus mocht je weer een conducteur tegenkomen die het niet geloofd, dan gewoon je verhaal doen en eventueel de boete accepteren. Zodra dat gebeurt is kan je een paar dagen later bellen met de klantenservice (of je hier melden op het forum) met het boetekenmerk zodat de boete teruggedraaid kan worden.



Natuurlijk is het vervelend dat je een conducteur getroffen hebt die niet goed op de hoogte was, maar weest vooral gerust dat het, ook als het komt tot een boete, door de klantenservice recht gezet zal worden.

Reageer