beantwoord

"Logo-sticker" voor e-bike wegens beperking, waar?


Reputatie 2
Ik reis veel met de trein. Omdat ik vanwege een chronische ziekte niet altijd goed mobiel ben, heb ik vaak mijn ebike mee, natuurlijk met een treinkaartje en altijd buiten de spits, keurig volgens de regels, zodat ik makkelijker mijn bestemming kan bereiken vanaf het station.
Ik kan helaas niet op een normale fiets fietsen wegens een chronische ziekte, en het vervoer per bus van/naar een station is niet altijd even ideaal, maar dankzij de ebike is mijn wereld weer groter geworden. Ik kan hem zelf in en uit de trein tillen.

Nou werd ik gewezen op dit: "Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein."

Bron: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/rolstoel-scootmobiel-en-aangepaste-fiets.html

Voor de duidelijkheid: de ebike mocht ik sowieso al meenemen met een fietstreinkaartje, maar met zo'n sticker of de genoemde pasjes kan ik hem gratis meenemen.

Nou ben ik vermoedelijk niet gehandicapt genoeg om in aanmerking te komen voor WMO- of Valysvervoer (ik kan immers zelfstandig met de trein en ebike reizen, maar heb daar vaak wel die ebike bij nodig omdat ik geen NS-fiets kan gebruiken), heb geen gehandicaptenparkeerkaart nodig (want geen auto meer) en ik hoef ook geen begeleiderspas omdat ik goed zelf kan reizen, maar ik heb die ebike speciaal vanwege de beperkingen die mijn ziekte met zich meebrengt, en kan als het moet ook een verklaring van mijn behandelaar tonen (die het heel erg toejuicht dat ik die ebike gebruik).

Lang verhaal kort: ik vraag me af wat die logo-sticker is en hoe ik er aan kan komen. Ik kan hier nergens info over vinden.

Alvast bedankt voor de reactie!
icon

Beste antwoord door Miriam NS 17 May 2016, 14:14

Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 2
Even een update.

Ik krijg net bericht dat de doktersverklaring binnen is! Nu nog een logosticker vinden (moet geen probleem zijn) en dan is mijn wereld weer een stukje groter geworden! Ik ben zo ontzettend blij!

Ik ga de folder uitprinten en de doktersverklaring in een mapje doen.

Lieve NS-conducteurs, kunt u dit topic ook bij uw niet-forummende collegae onder de aandacht brengen? :)

En iedereen die hierop heeft gereageerd, met name Miriam NS: Ik ben jullie heel erg dankbaar!
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!
Reputatie 2
Ik hijs het topic toch nog even omhoog ;)

Vandaag trof ik een (overigens zeer vriendelijke) conducteur die over de kwestie belde met klantenservice en die wist dit ook niet. Ik heb hem en klantenservice (die hij net aan de telefoon had) verwezen naar dit topic.

Overigens merk ik dat de bekendheid m.b.t. het logo in de afgelopen maanden fors is toegenomen! Bedankt, mijn wereld is zoveel groter geworden!
Wat goed, flevoleven 😃 Dank voor het delen!
Ik heb je compliment overigens doorgegeven, zodat het bij de juiste afdeling terecht komt 🙂
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.
Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.
gelukkig! Dan kan ik nu ook gaan genieten van dezelfde vrijheid. Ik heb ook een dalvrij abonnement.
Reputatie 2
gelukkig! Dan kan ik nu ook gaan genieten van dezelfde vrijheid. Ik heb ook een dalvrij abonnement.

Veel plezier! 😉
Ik heb je nieuwe topic gevonden flevoleven, en heb daar net ook gereageerd. Meerdere informatie over deze vraag zullen we daar geven!
Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.
Euh, mag ik dan als HC ook graag weten om wat voor sticker het gaat? Ik ben hier blijkbaar niet van op de hoogte....
Ik heb nog even navraag gedaan over de sticker. Dit gaat inderdaad om een gestandaardiseerde rolstoel sticker.
Reputatie 7
Badge +3
Mooi dat het gelukt is. Ik wens je vast veel reisplezier.
Reputatie 2
Ik heb inmiddels mijn eerste ervaringen achter de rug en die zijn heel fijn. Mijn wereld is een stuk groter geworden! Ook weet ik inmiddels dat ik assistentie kan krijgen als ik de fiets de trein in en uit moet tillen, wat me sinds kort helaas ook niet meer goed lukt.

Ik ben alle meedenkers heel dankbaar voor het uitzoeken van mijn vraag, en voor de mogelijkheden die er blijken te zijn als je niet meer goed mobiel bent. Zo heb ik inmiddels mijn hoogbejaarde ouders veel makkelijker kunnen bezoeken, (de busverbinding is bij hen nogal een probleem waardoor het tot voor kort een tijd- en energieslurpende ellende was) en een belangrijke afspraak hoefde ik niet meer af te zeggen omdat er geen bus langs rijdt en de afstand te ver lopen was.

Mijn wereld is een flink stuk groter geworden, er zijn weer mogelijkheden in plaats van moeilijkheden en ik heb dan inmiddels ook een dalvrijkaart aangeschaft!

Dank jullie wel!
Fantastisch om te lezen flevoleven. Erg leuk dat je dit deelt. Wellicht zijn er anderen die zich kunnen spiegelen aan jouw situatie en hierdoor ook een 'grotere' wereld (terug)krijgen.
Reputatie 2
Tot gisteren ging het goed. Ik maak inmiddels ook gebruik van assistentie, heel vriendelijke mensen, en het scheelt mij zoveel kostbare energie!

Maar gisteren ging het niet goed. Een conducteur wilde niet geloven dat deze regeling er is. Ik gaf hem een kopie van de NS-regels zoals ik hierboven al heb aangegeven. Hij bleef echter volhouden dat ik een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO vervoerspas, Valyspas of begeleiderskaart moest hebben. Dat er in de bepalingen staat : officiële logo-sticker OF (de hierboven genoemde passen en kaarten) wilde hij niet accepteren. "Iedereen kan wel zo'n sticker kopen."
"Ja," antwoordde ik. "Maar niet iedereen kan een doktersverklaring laten zien."
De doktersverklaring wilde hij echter niet bekijken.

Hij belde een telefoonnummer en daarna zei hij:
1) ik kon alleen de fiets gratis meenemen als hij door de WMO is verstrekt.
2) ik moest toch de hierboven getoonde passen laten zien.
3) Ik moest een NS-gehandicaptenkaart regelen bij de assistentieverlening of NS. Omdat ik op weg was naar Arnhem, moest ik daar maar naar vragen bij het loket.

Mijn antwoorden:
1) er zijn maar weinig gemeenten die vanuit de WMO een fiets vergoeden.
2) een invalidenparkeerkaart heb ik niet nodig, want ik heb geen auto, voor een vervoerskaart kom ik niet in aanmerking omdat mijn ebike een voorliggende voorziening is en een begeleiderskaart heb ik niet nodig omdat ik zelf kan reizen. Toch ben ik nergens zonder ebike.
3) ik beloofde dat uit te gaan zoeken.

Voor deze keer zou hij geen bekeuring geven, maar hij waarschuwde dat dat er de volgende keer wél in zit.

Dit gaf me heel veel stress, want ik heb dankzij mijn nieuwe vrijheid net voor een jaar een dalvrijkaart gekocht en voor mijn verjaardag een Museumkaart gekregen, verder kan ik nu eindelijk frequenter naar mijn hoogbejaarde ouders die qua busverbinding niet gunstig wonen) en zag dat allemaal in het water vallen.

In Arnhem aangekomen vertelde ik de assistentie wat er was gebeurd en hoe ik aan een NS-gehandicaptenkaart kon komen. De reactie was verbaasd, ook een beetje verontwaardigd. Deze conducteur handelde niet conform de regels (logo op de fiets plus doktersverklaring was genoeg), en van een NS-gehandicaptensticker hadden ze nog nooit gehoord!

Ook het loket in Arnhem was verbaasd en adviseerde me een klacht in te dienen.

Voor de duidelijkheid: ik begrijp dat ik blijkbaar de enige in Nederland ben die een ebike meeneemt vanwege een beperking. Ik begrijp de verwarring van de conducteur, die verder heel vriendelijk bleef. Maar lees alsjeblieft de NS-regels die ik daarom altijd bij me draag en ook de doktersverklaring, en blijf niet in de mantra hangen van "iedereen kan zo'n sticker kopen".

Gelukkig bleek ook op de terugreis dat de conducteur niet goed heeft gehandeld. De assistentie had vernomen wat er was gebeurd en nam foto's van mijn ebike met logo om het meer bekendheid te geven (bedankt!).

Maar wat kan ik nog meer doen om dit soort stress-situaties te voorkomen? Ik merkte dat ik gisteren met behoorlijk wat zenuwen in de trein terug naar huis stapte en ben geneigd niet meer te gaan reizen, maar dan ben ik weer terug achter de geraniums en het is zo zonde van mijn dure abonnement en de Museumkaart. Terwijl ik me juist aan de regels heb gehouden en me goed heb laten informeren!

Weet iemand hier iets van een NS-gehandicaptenkaart? Hoe kom ik er aan? Hoe kan ik in de toekomst dit soort problemen voorkomen als zelfs de regels van de NS en een doktersverklaring niet voldoende zijn?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet lui en wil ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik word 24/7 met mijn beperking geconfronteerd, ben 100% afgekeurd, mijn wereld is heel klein geworden en ik zag juist mogelijkheid om weer wat meer buiten de deur te kunnen komen (en vooral: mijn ouders weer vaker te zien).
Reputatie 2
Vanuit mijn posite als conducteur, ik lees nu dit topic en weet wat er speelt en wat er verwacht wordt, maar anders zou het ook maar 'vaag' zijn.

Mijn vraag aan u is, u krijgt assistentie, betekend dat u uw reis aanmeld en iemand met een brug klaar staat om te hepen, of door iemand van NS met een geel/groen vest geholpen wordt? In dit geval krijgt de conducteur namelijk altijd bericht op de railpocket dat u meegaat en van waar naar waar. Daar staat ook het vervoermiddel bij op dat moment.

Is dit niet het geval, dan snap ik de verwarring van conducteur, dit is zkeer een aandachtspunt voor de rest van de conducteurs!


Ik maak gebruik van assistentie en die staan dan klaar met een brug, hier krijg ik ook emailbevestiging van. Ik moet dit minstens een uur van tevoren aanvragen per telefoon of internet. In het begin ben ik daar ook ingeschreven, dit is telefonisch gegaan.

Ook van deze reis is een emailbevestiging ontvangen.

Ik wil de conducteur niet aanvallen, hij bleef vriendelijk, heeft ook gebeld voor meer informatie en heeft me voor deze keer geen boete gegeven. Maar de informatie die hij kreeg klopt ook niet, als er blijkbaar geen NS-gehandicaptenkaart bestaat.

Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.

Punt is, dat dit mij erg veel stress bezorgt, waardoor ik erg tegen de volgende reis op zie. En ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen. Ik begrijp dat ik tamelijk uniek ben door een ebike mee te nemen om mij te helpen met mijn beperking, en ik begrijp dat de conducteurs hier vraagtekens bij hebben, maar tot nu toe ging het probleemloos en waren logo en eventueel de papieren die ik mee heb voldoende. Nu me opeens een boete boven het hoofd hangt, wordt het een stuk minder ontspannen.


Ik weet niet of het helpt, maar maak je vooral geen zorgen. In het ergste geval krijg je wel een boete, maar zoals in dit topic blijkt is die onterecht. De klantenservice zal je boete daarom altijd kwijtschelden. Dus mocht je weer een conducteur tegenkomen die het niet geloofd, dan gewoon je verhaal doen en eventueel de boete accepteren. Zodra dat gebeurt is kan je een paar dagen later bellen met de klantenservice (of je hier melden op het forum) met het boetekenmerk zodat de boete teruggedraaid kan worden.

Natuurlijk is het vervelend dat je een conducteur getroffen hebt die niet goed op de hoogte was, maar weest vooral gerust dat het, ook als het komt tot een boete, door de klantenservice recht gezet zal worden.
Reputatie 2
Dank je, Marv87, dat stelt me wel gerust. Ik zag in gedachten al een moeizame bezwarenprocedure of erger, en veel mensen die te maken hebben met ziekte, een beperking of "de oude dag" hebben tegenwoordig al genoeg aan hun hoofd (WMO, Zorg In Natura, Persoonsgebonden Budget en dergelijke). Ik wil niet al te slachtofferig doen, maar ik zit er zelf ook tot over mijn nek in (en met mij vele anderen), en zoiets kan ik er echt niet meer bij hebben. Mijn reisjes geven me ontspanning die ik heel hard nodig heb.

Fijn dat dit forum bestaat! En ik wil benadrukken dat ik door de assistentie en NS Arnhem gisteren ook heel vriendelijk te woord ben gestaan!
Reputatie 7
Badge +3
Helaas valt bijna niet te voorkomen dat in een grote organisatie als NS er bij tijd en wijle een medewerker is die niet geheel op de hoogte is van de regelgeving of regels verkeerd interpreteert. Gelukkig is er in dergelijke gevallen altijd de klantenservice die zaken achteraf kan rechtzetten.

Ik hoop wel dat medewerkers die fouten maken ogenblikkelijk door hun leidinggevende op herinstructie worden gestuurd. Niemand zit te wachten op dit soort situaties.
Reputatie 2
bedankt! Ik had niet begrepen, dat ik een sticker van een rolstoel moest plaatsen. Eindelijk een goed antwoord.Heel erg bedankt.
Ik hoop dat nu alles goed geregeld is, mbt assistentie en gratis meenemen vd e-bike.


Ja, het loopt hartstikke goed, de conducteurs zijn allemaal goed op de hoogte en als ze al vragen hebben, gebeurt dat op een heel leuke manier. Mijn vrijheid is groter geworden, ik kan meer dingen ondernemen zonder dat het me teveel energie kost en ik maak dankzij deze mogelijkheid gebruik van een dalvrij abo.
Reputatie 2
Hoera, de NS heeft de voorwaarden aangepast :(
"Maakt u op grond van uw beperking gebruik van een elektrische fiets, ligfiets, tandem of Segway? U mag deze gratis meenemen in de trein. Zorg ervoor dat u de officiële logo-sticker kunt tonen gecombineerd met een Gehandicaptenparkeerkaart, WMO-vervoerspas (Regiotaxi), Valys-pas of OV-Begeleiderskaart."

Mag ik de NS er op wijzen dat je een Valys- of WMO-pas alleen krijgt als je NIET met de trein kunt reizen? Een gehandicaptenparkeerkaart krijg ik niet omdat mijn ebike een voorliggende voorziening is, en de begeleiderskaart is voor mensen die niet alleen kunnen reizen ("Openbare vervoersbedrijven bieden ook zelf assistentie aan. Als u met deze assistentie kunt reizen, wordt u geacht zelfstandig te kunnen reizen en komt u niet in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart.", bron https://www.argonaut.nl/regeling-ov-begeleiderskaart).

Voor de rolstoel en scootmobiel ben ik nog te goed, maar dankzij deze wijziging ben ik in één klap een stuk beperkter geworden.

Fijn... 😞
Reputatie 2
Ik open hierover een nieuw topic.
Badge +3
In ieder geval super om te lezen dat je een e-bike met sticker als hulpmiddel gratis mee mag nemen.

Valys/WMO vervoer is aanzienlijk duurder natuurlijk dus zolang je nog zelfstandig met de trein kunt zouden ze als ik het was ook gewoon je hele treinreis moeten vergoeden via een PGB. Althans, met al die plannen van de regering... :?
Reputatie 2
In ieder geval super om te lezen dat je een e-bike met sticker als hulpmiddel gratis mee mag nemen.

Valys/WMO vervoer is aanzienlijk duurder natuurlijk dus zolang je nog zelfstandig met de trein kunt zouden ze als ik het was ook gewoon je hele treinreis moeten vergoeden via een PGB. Althans, met al die plannen van de regering... :?


Nou, met alleen een sticker lukt het dus niet meer. Ik kan zelfstandig reizen, maar heb ik veel gevallen de ebike nodig om van station naar eindbestemming te komen. De reis vergoeden met een PGB is absoluut onmogelijk, PGB is bedoeld om zorg in te kopen en dat moet volgens zeer strenge regels.

Voor Valyss en WMO-vervoer kom ik sowieso niet in aanmerking, daar ben ik nog te zelfstandig voor. Maar helaas niet zelfstandig genoeg om in een aantal gevallen de afstand station-eindbestemming te overbruggen.

Wat deze afknapper betreft heb ik een nieuw topic geopend.

Reageer