Luidruchtig eten in stiltecoupé

• 23 juni 2016
  • 9 reacties
  • 1339 Bekeken

Zojuist ben ik in een niet stiltecoupé gaan zitten omdat ik mij kapot ergerde aan een persoon die zeer luidruchtig (lees open mond smekkend) een zak chips naar binnen aan het werken was. Waarschijnlijk lijd ik aan misofonie (o.i.d.) want ik kan sowieso er niet goed tegen om mensen te horen kauwen, al denk ik niet dat ik de enige persoon ben die zich hieraan stoort. Dit is ook niet de eerste keer dat mij dit overkomt. Ik reis bijna altijd in de stiltecoupé omdat ik daar over het algemeen goed kan werken en het is al meerdere keren voorgevallen dat mensen zakken chips, koekjes etc. aan het eten zijn, wat niet bepaald op een stille manier gebeurt. Persoonlijk vind ik dat dit niet moet kunnen in de stiltecoupé, uiteraard mogen personen wel eten en drinken, mits dit geen overlast veroorzaakt voor medereizigers. Maar aangezien hier niks in de coupé over staat aangegeven voel ik mij belemmerd om hier tegen de persoon in kwestie een opmerking over te maken. Zou het niet goed zijn om meer duidelijkheid te verschaffen over dat het de bedoeling is dat het in een stiltecoupé echt stil is? Daarnaast gaan ook veel jongeren 'per ongeluk' in de stiltecoupé zitten, ik denk dat dit mede komt doordat dit aan de buitenzijde van de trein niet is aangegeven en ook dat de raamstickers in veel treinen half afgebladerd zijn. Waarschijnlijk klinkt dit echt zeikerig, maar ik denk dat veel reizigers die bewust gebruik maken van de stiltecoupé zich hier ook aan storen en het zeer zouden waarderen als hier iets aan gedaan zou worden (ik in ieder geval wel).

9 reacties

Reputatie 3
Dat u waarschijnlijk aan misofonie lijdt is uiterst vervelend. Dit zal waarschijnlijk niet alleen in trein tot vervelende situaties lijden, maar ook daarbuiten. Er zijn hier veel topics over de stiltecoupe waar het lang niet altijd zo stil is. Het blijkt toch best lastig om een stiltecoupe te kunnen waarborgen.

Enige tijd geleden is er een proef gestart in een aantal treinstellen waarbij de stiltecoupe duidelijk werd aangetoond door middel van stickers op de hoofdkussens. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de resultaten hiervan zijn.

U gaat waarschijnlijk met een goede reden in de stiltecoupe zitten, maar wellicht kan het in zo'n situatie helpen om u af te sluiten van het geluid door bijvoorbeeld naar muziek te luisteren. Het smakkende geluid is dan hoogstwaarschijnlijk niet horen.

Hopelijk kan iemand van NS of ervaren reizigers u hier meer over vertellen.
Reputatie 2
Ik vind vooral het gekraak van een zak chips irritant en not done in een stilte coupé, het eten zelf lijk ik minder te horen doorgaans. Hard geklap met vuilnisbakjes in met name ICMm (wat vroeger Koploper heette) is ook vervelend omdat je daarvan opschrikt, maar dat is meer een probleem van NS, er zouden bv rubberen bolletjes tussen de deksel en de vuilnisbak kunnen worden gemonteerd zodat ze een zachte landing maken als ze dichtklappen.
Reputatie 7
Badge +3
Vroeger werd er geklaagd over het lawaai in de treinen vanwege de raampjes die open konden en de slechte geluidsisolatie. Nu hebben de treinen airconditioning en is het zo stil in de coupé's dat we krakende chipslakken en de deksels van prullenbakken horen.

Je kunt dat ook vooruitgang noemen.
Enige tijd geleden is er een proef gestart in een aantal treinstellen waarbij de stiltecoupe duidelijk werd aangetoond door middel van stickers op de hoofdkussens. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de resultaten hiervan zijn.
Conclusie was dat reizigers dondersgoed weten dat ze in een stiltecoupe zitten en toch, bewust, praten.
Reputatie 7
Je kunt er zelf wat van zeggen. Wettelijk gezien zou je er ook voor kunnen beboeten, dus als je er wat van zegt sta je in je gelijk.

"Zodanig geluid voor te brengen dat anderen daarvan hinder ondervinden"
Vloeit voort uit art 72 van WPV2000

Spreek dus eventueel de persoon aan, of de conducteur.

Hopelijk volgende keer meer stilte op uw reis!
Conclusie was dat reizigers dondersgoed weten dat ze in een stiltecoupe zitten en toch, bewust, praten.

Zie: https://forum.ns.nl/de-trein-11/handhaven-stiltezones-de-trein-23797

Door die hoofdkussens daalde het aantal reizigers dat in een stiltecoupé zat zonder zich daarvan bewust te zijn met ongeveer 70%, maar NS vond dat geen reden om er mee door te gaan.
Lees ik, bij hoge uitzondering, eens een keer iets uit de Metro, klopt er weer geen klap van 😞
Zo zou ik het niet willen noemen. De stiltecoupé kan om twee redenen niet werken:

1) Reizigers zijn zich er niet van bewust dat ze in een stiltecoupé zitten, dus handelen daar niet naar.
2) Reizigers zijn zich er wel van bewust dat ze in een stiltecoupé zitten, maar handelen daar toch niet naar.

De symbolen op de hoofdkussens hebben natuurlijk alleen effect op 1), niet op 2). Voor 1) was het resultaat de genoemde reductie van 70%. Voor 2) was geen effect te verwachten van deze maatregel, dus cijfers daarover kunnen wel kloppen, maar zeggen niets over het succes van deze maatregel.
Reputatie 2
Vroeger werd er geklaagd over het lawaai in de treinen vanwege de raampjes die open konden en de slechte geluidsisolatie. Nu hebben de treinen airconditioning en is het zo stil in de coupé's dat we krakende chipslakken en de deksels van prullenbakken horen.

Je kunt dat ook vooruitgang noemen.

Daar ben ik het maar deels mee eens, zeker in een ICMm, de koploper dus, is de airco vrij lawaaierig te noemen. Je hoort ´m in ieder geval goed blazen. Het valt pas op als ie plots uitgaat bij een brug zoals in Zaandam of Purmerend, dan valt alle airco geluid even een seconde of 20 weg en is het pas muisstil.

Overigens ben ik wel met je eens, dat als je in een coupe zit waar gezellig wat wordt gebabbeld, een zak chips of een vuilnisbakje ook niet zo erg meer opvalt, en je daar dus ook minder snel aan stoort. Dus hoe stiller hoe meer kleinere geluiden opvallen klopt wel ja.

Reageer