Maastricht-Driehuis 30 december | NS Community

Maastricht-Driehuis 30 december

  • 31 December 2021
  • 17 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 7

Gisteren teruggekomen van een kort verblijf in Maastricht. Trein van 18.31 uur genomen Geplande aankomsttijd 21.26 uur. Reis verloopt in 1e instantie voorspoedig wel vroeg ik mij en met mij velen af waarom een ouder met zijn kleine kinderen in een stilte coupe gaat zitten. Tussen Roermond en Weert kwam de controle langs en het was al enige tijd geleden dat ik weer controle had gezien dus ik dacht prima. 

In Weert stonden we wat langer stil. Op een gegeven moment meldde de conducteur zich met de mededeling dat er een paar overlastgevende reiziger uit de trein gezet werden maar dat dit nogal problemen gaf. Na ca. 10 minuten meldde de conducteur zich opnieuw. De desbetreffende reizigers waren inmiddels uit de trein gezet en de trein zou snel de reis hervatten.

Tussen Weert en Eindhoven kwamen we vervolgens achter een stoptrein te zitten en liep de vertraging op naar een klein kwartier. Vlak voor Eindhoven werd er plots omgeroepen dat door de opgelopen vertraging de trein niet verder zou gaan dan Eindhoven.

 

Bij dit laatste feit (het opheffen van de trein) plaats ik dan wel mijn vraagtekens. Alle reizigers moesten dus in Eindhoven de trein uit en mochten dus verder reizen met de eerstvolgende trein vanuit Maastricht die dus een kwartier later aankwam. In die trein werd het natuurlijk gezellig druk en de nodige mensen moesten dus staan. In ‘s-Hertogenbosch werd de trein nog voller en eert in Utrecht stroomde er wat mensen de trein uit.

 

Vraag blijft bij mij waarom die trein met een kwartier vertraging er dan toch zo snel wordt uitgehaald. Waarom bijvoorbeeld niet doorrijden tot Utrecht en daar dan de trein opheffen. Vanaf Utrecht rijden er veel meer treinen richting Amsterdam e.o. en kunnen reizigers dus sneller hun reis vervolgen. Nu kan je dus claims van zo'n 100 reizigers krijgen, indien je de trein in Utrecht opheft, blijven er misschien een stuk of 10 a 20 over.

 

Kortom ik snap deze beslissing niet.


17 reacties

Reputatie 7

Ja maar ik stond er dus met nog honderd mensen. Je laat dus precies op hetzelfde moment dat de oorspronkelijke trein binnenkomt van een ander spoor de vervangende trein vertrekken. Ik noem dat eerlijk gezegd reizigertje pesten. En wat betreft die GtTbV, ik reis dalvrij 1e klas (vandaar ook vertrek om 18.31 uur uit Maastricht) dus ik ga die moeite niet doen.

Die vervangende trein is op de geplande tijd van 19:34 vertrokken en de oorspronkelijke trein kwam met 18 minuten vertraging aan, dus rond 19:50. Ik weet niet hoe je dan gedacht had om in te stappen in die vervangende trein. Of was die trein een DeLorean? :rofl:

 

Ja Momo dat had ik ook na een uurtje door. Ik heb mijn oorspronkelijke commentaar dan ook aangepast zie Edit. Jouw post stond er toen nog niet tussen anders had ik daarop wel gereageerd. :grin: Blijft natuurlijk wel vervelend dat een 3-tal vervelende reizigers, het zo verstieren voor ca. 100 andere reizigers. (Er moest politie bijkomen om ze uit de trein te krijgen.)

Reputatie 7
Badge +3

Ja maar ik stond er dus met nog honderd mensen. Je laat dus precies op hetzelfde moment dat de oorspronkelijke trein binnenkomt van een ander spoor de vervangende trein vertrekken. Ik noem dat eerlijk gezegd reizigertje pesten. En wat betreft die GtTbV, ik reis dalvrij 1e klas (vandaar ook vertrek om 18.31 uur uit Maastricht) dus ik ga die moeite niet doen.

Die vervangende trein is op de geplande tijd van 19:34 vertrokken en de oorspronkelijke trein kwam met 18 minuten vertraging aan, dus rond 19:50. Ik weet niet hoe je dan gedacht had om in te stappen in die vervangende trein. Of was die trein een DeLorean? :rofl:

 

Ja Momo dat had ik ook na een uurtje door. Ik heb mijn oorspronkelijke commentaar dan ook aangepast zie Edit. Jouw post stond er toen nog niet tussen anders had ik daarop wel gereageerd. :grin: Blijft natuurlijk wel vervelend dat een 3-tal vervelende reizigers, het zo verstieren voor ca. 100 andere reizigers. (Er moest politie bijkomen om ze uit de trein te krijgen.)

Jij zal je post hebben gewijzigd terwijl ik bezig was met typen van de mijne. :laughing:

En ja dit soort dingen blijven vervelend. Zelf ooit iets als dit meegemaakt, iemand die nog op het laatste moment wilde instappen na fluiten en dat de andere deuren waren gesloten en erg moeilijk ging doen toen de HC hem tegenhield. Betrof de trein die ik eigenlijk had willen hebben maar te laat voor was, op deze manier had ik hem toch maar door dat incident kreeg die trein wel flinke vertraging (meer dan de 18 minuten van jouw trein) wat ook betekende dat de treinen erna vertraging opliepen. Was op station Delft, waar omdat het daar tweesporig is andere treinen dus ook niet konden rijden daar.  

Reputatie 7

Ik heb geen idee, ik zag je eerdere post over het claimen en dan uiteindelijk € 22,60 ontvangen maar ik ga daar niet aan beginnen. Het mag dan misschien wel mogelijk zijn, maar voor mij voelt het gewoon niet goed. Ik had dan wel een half uur vertraging maar de wereld vergaat dan niet en om daar nu € 22,60 voor te gaan claimen…....

 

Ik blijf het echter wel vreemd vinden dat de trein werd opgeheven en dat er dus blijkbaar redelijk snel een vervangende trein met machinist en conducteur is geregeld. Vooral dat laatste vind ik verrassend.  

Reputatie 7

Nu ik even naar mijn eigen staatje hierboven sta te kijken lijkt het er dus heel erg op dat ze om 19.34 uur een andere trein hebben laten vertrekken met alleen de mensen die in Eindhoven zijn ingestapt???

Wij kwamen binnen op spoor 1 en hebben in ieder geval geen gelegenheid gehad om in deze trein te stappen.

 

Edit: Wij kwamen natuurlijk pas om 19.45 uur binnen. Ze hebben een vervangende trein om 19.35 uur laten vertrekken.

Badge +3

En als in dit geval de treinen om het kwartier rijden dan gaat de trein met een kwartier vertraging er om die reden dus uit, hij rijdt de volgende trein in de weg.

Bij een 10-minuten of kwartierdienst is er natuurlijk weinig mis om een trein die bijna een kwartier vertraging heeft op te heffen (in Eindhoven), behalve dat iedereen dan moet overstappen op de volgende trein die vervolgens ‘gezellig druk’ kan zijn.

De volgende trein uit Maastricht komt dan inderdaad een kwartier later, maar er zijn ook treinen uit Venlo die je kunt nemen richting Utrecht. Daar heb je dan een extra overstap op een trein richting Amsterdam Centraal, en is cross-platform (als die er is).

De trein van 18:31 uit Maastricht komt normaal gesproken om 19:32 aan in Eindhoven, met een klein kwartier vertraging dus rond 19:45 om 19:50 pas.

Je zou dan een trein verwachten rond 19:49 (kwartierdienst), maar tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal is het om die tijd een halfuurdienst, dus krijg je dit 

Overigens gaat er vanuit Eindhoven om 19:47 wel een trein richting Utrecht (de IC Dordrecht via Schiphol) en die geeft in Utrecht een overstap a 20:34 v 20:53 richting Amsterdam Centraal, maar dan kom je alsnog in de 2972 terecht met zelfde aankomsttijd (plus extra overstap).

Er is op dat moment niets uit de richting Nijmegen waar je in Utrecht sneller op kunt overstappen ri. Amsterdam Centraal.

Wat @Macklobell zegt dus.

Badge +3

Nu ik even naar mijn eigen staatje hierboven sta te kijken lijkt het er dus heel erg op dat ze om 19.34 uur een andere trein hebben laten vertrekken met alleen de mensen die in Eindhoven zijn ingestapt???

Wij kwamen binnen op spoor 1 en hebben in ieder geval geen gelegenheid gehad om in deze trein te stappen..

Oei ja, dat zie ik ook nu pas, die hebben ze dus ingezet omdat jullie vertraagd waren, 18 minuten zelfs. Wees maar blij, anders was die van 20:04 nog veel drukker geweest…

En had je ook niets aan de IC Dordrecht gehad van 19:47 en blijft de 2972 van 20:04 over. Wel een GTbV claim waard natuurlijk.

Badge +3

Die vervangende trein is op de geplande tijd van 19:34 vertrokken en de oorspronkelijke trein kwam met 18 minuten vertraging aan, dus rond 19:50. Ik weet niet hoe je dan gedacht had om in te stappen in die vervangende trein. Of was die trein een DeLorean? :rofl:

Bij aankomst om 19:50 in Eindhoven zou je die dan achter de 19:47 naar Dordrecht kunnen laten rijden tot Utrecht, maar dat heeft geen zin omdat daar geen zinnige overstap is. En bovendien is het maar de vraag of dat kan vanaf spoor 1 in Eindhoven? Zou wel wat drukte schelen in de trein van 20:04 waar je nu in terecht kwam.

Reputatie 7
Badge +3

Nu ik even naar mijn eigen staatje hierboven sta te kijken lijkt het er dus heel erg op dat ze om 19.34 uur een andere trein hebben laten vertrekken met alleen de mensen die in Eindhoven zijn ingestapt???

Wij kwamen binnen op spoor 1 en hebben in ieder geval geen gelegenheid gehad om in deze trein te stappen.

 

Edit: Wij kwamen natuurlijk pas om 19.45 uur binnen. Ze hebben een vervangende trein om 19.35 uur laten vertrekken.

Ik had gisteren bovenstaande trein. Wij moesten overstappen op die trein uit Maastricht. De trein waar wij uitkwamen bleef staan vermoedelijk om te koppelen. Vertraging was eerst 5 minuten en liep steeds verder op. Ineens mochten we weer in de trein stappen waar we uitkwamen en reden om 19.35 uur weg. Blijkbaar heeft NS gekozen om degenen die op Eindhoven stonden voor de trein van 19.34 uur niet langer te laten wachten. Ik kwam dus zonder vertraging op mijn eindbestemming.

Badge +3

Ja maar ik stond er dus met nog honderd mensen. Je laat dus precies op hetzelfde moment dat de oorspronkelijke trein binnenkomt van een ander spoor de vervangende trein vertrekken. Ik noem dat eerlijk gezegd reizigertje pesten. En wat betreft die GtTbV, ik reis dalvrij 1e klas (vandaar ook vertrek om 18.31 uur uit Maastricht) dus ik ga die moeite niet doen.

Als je een NS Flex vrij reizen abonnement hebt krijg je vergoeding op basis van 2e klas voltarief, zie de vergoedingentabel (1e regel). Je krijgt dan sowieso € 13,70 en omdat je 1e klas reist kan je daarna (via de Klantenservice of reageren op de bevestigingsmail) ook de rest krijgen, totaal € 22,60 dus. Ik zou die moeite wel doen :rofl:

Bij een klassiek Dal Vrij krijg je inderdaad maar 1/36 × 134 = € 3,72 

Terzijde.. maar bij deze nogmaals de (nooit beantwoorde) vraag

Waarom iemand met NS Flex Dal Vrij gewoon tot maximaal (bij meer dan 60 minuten en 1e klas) zomaar € 45 kan claimen? Geen idee!

Maar het staat in de voorwaarden en die krijg je ook gewoon, dat dan weer wel..

Badge +3

,

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen idee, ik zag je eerdere post over het claimen en dan uiteindelijk € 22,60 ontvangen maar ik ga daar niet aan beginnen. Het mag dan misschien wel mogelijk zijn, maar voor mij voelt het gewoon niet goed. Ik had dan wel een half uur vertraging maar de wereld vergaat dan niet en om daar nu € 22,60 voor te gaan claimen…....

 

Ik blijf het echter wel vreemd vinden dat de trein werd opgeheven en dat er dus blijkbaar redelijk snel een vervangende trein met machinist en conducteur is geregeld. Vooral dat laatste vind ik verrassend.  

Die trein kwam uit Heerlen en stond nog gewoon langs het perron waar de trein uit Maastricht zou aankomen. Ik kwam uit Heerlen en mijn plaats was bij wijze van spreken nog warm toen we weer mochten instappen.

@Macklobell

Het lijkt in de mode te komen om treinen ook bij kleine vertragingen maar halverwege op te heffen. Tussen Utrecht en Arnhem zijn er recente meldingen van treinen die zelfs bij een vertraging van 5-10 minuten al geschrapt worden.

De plaats waar treinen geschrapt worden wordt vooral bepaald door logistieke overwegingen zoals opstelruimte, rangeercapaciteit, personeelsroosters, etc. Utrecht is daarom weinig geschikt 

Met die claims valt het wel mee. De ervaring leert dat de meeste mensen bij vertraging überhaupt nooit claimen.

Overigens rijden de intercity's van Eindhoven naar Utrecht nog tot 21.04 uur om het kwartier. Dus de grote drukte na Eindhoven verbaast me toch wel gezien de avondlockdown.

 

Het opheffen van een trein gebeurt als het laten doorrijden een te grote impact geeft op de andere treinen en is vastgelegd in een protocol bij Prorail.  Er moet natuurlijk een rijweg beschikbaar zijn en ook perron capaciteit.

Op de drukke trajecten resulteert dat in eerder opheffen  van een trein zeker als het de 10 minuten trajecten zijn omdat een vertraagde trein daar sneller voor een domino effect zorgt.

En als in dit geval de treinen om het kwartier rijden dan gaat de trein met een kwartier vertraging er om die reden dus uit, hij rijdt de volgende trein in de weg.

Reputatie 7

Maar welke trein dan Jeroen. Russen 19.45 en 20.02 uur reed er helemaal niets tussen Eindhoven en Den Bosch zo te zien

 

 

Reputatie 7

Nu ik even naar mijn eigen staatje hierboven sta te kijken lijkt het er dus heel erg op dat ze om 19.34 uur een andere trein hebben laten vertrekken met alleen de mensen die in Eindhoven zijn ingestapt???

Wij kwamen binnen op spoor 1 en hebben in ieder geval geen gelegenheid gehad om in deze trein te stappen..

Oei ja, dat zie ik ook nu pas, die hebben ze dus ingezet omdat jullie vertraagd waren, 18 minuten zelfs.

Dan had je ook niets aan de IC Dordrecht gehad van 19:47 en blijft de 2972 van 20:04 over. Wel een GTbV claim waard natuurlijk.

 

Ja GTbV claim ik nooit, ik heb dalvrij 1e klas (vandaar ook 18.31 uur vertrek uit Maastricht)

Reputatie 7
Badge +3

Ja maar ik stond er dus met nog honderd mensen. Je laat dus precies op hetzelfde moment dat de oorspronkelijke trein binnenkomt van een ander spoor de vervangende trein vertrekken. Ik noem dat eerlijk gezegd reizigertje pesten. En wat betreft die GtTbV, ik reis dalvrij 1e klas (vandaar ook vertrek om 18.31 uur uit Maastricht) dus ik ga die moeite niet doen.

Die vervangende trein is op de geplande tijd van 19:34 vertrokken en de oorspronkelijke trein kwam met 18 minuten vertraging aan, dus rond 19:50. Ik weet niet hoe je dan gedacht had om in te stappen in die vervangende trein. Of was die trein een DeLorean? :rofl:

Badge +3

Ja maar ik stond er dus met nog honderd mensen. Je laat dus precies op hetzelfde moment dat de oorspronkelijke trein binnenkomt van een ander spoor de vervangende trein vertrekken. Ik noem dat eerlijk gezegd reizigertje pesten. En wat betreft die GtTbV, ik reis dalvrij 1e klas (vandaar ook vertrek om 18.31 uur uit Maastricht) dus ik ga die moeite niet doen.

Als je een NS Flex vrij reizen abonnement hebt krijg je vergoeding op basis van 2e klas voltarief, zie de vergoedingentabel (1e regel). Je krijgt dan sowieso € 13,70 en omdat je 1e klas reist kan je daarna (via de Klantenservice of reageren op de bevestigingsmail) ook de rest krijgen, totaal € 22,60 dus. Ik zou die moeite wel doen :rofl:

Bij een klassiek Dal Vrij krijg je inderdaad maar 1/36 × 134 = € 3,72 

Reageer