beantwoord

Machinist / conducteur

  • 17 maart 2018
  • 9 reacties
  • 655 Bekeken

Kan je nog machinist of conducteur is worden je leeftijd 60 is?
icon

Beste antwoord door Anonymous 17 maart 2018, 10:21

Wat Sidestops al aangeeft, zie door de keuring te komen, en die zijn erg streng.
Daarna ongeveer 1 jaar full-time opleiding, kosten rond de E 100.000,- voor de werkgever.
Rond de leeftijd van 62/63 gaat het rijdende personeel met vroegpensioen als ze al niet eerder iets anders zijn gaan doen.
Voor dit soort functies is de leeftijdsgrens bij aanname hierdoor toch wel zo rond de 48 jaar........

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, veel suc6.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Het is niet onmogelijk, zo lang je maar door de keuringen heen komt 🙂
Wat Sidestops al aangeeft, zie door de keuring te komen, en die zijn erg streng.
Daarna ongeveer 1 jaar full-time opleiding, kosten rond de E 100.000,- voor de werkgever.
Rond de leeftijd van 62/63 gaat het rijdende personeel met vroegpensioen als ze al niet eerder iets anders zijn gaan doen.
Voor dit soort functies is de leeftijdsgrens bij aanname hierdoor toch wel zo rond de 48 jaar........

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, veel suc6.
Er is in principe geen leeftijdsgrens, maar de opleiding moet natuurlijk wel er uit kunnen voor de werkgever. Er zijn de afgelopen jaren op mijn standplaats meerdere mensen aangenomen die in de 50 zijn, dus die 48 klopt in ieder geval niet.
Ook vroegpensioen is tegenwoordig niet meer. Het is gewoon de reguliere AOW leeftijd, tenzij je zelf ergens nog een zak met geld hebt staan.
Eerder met pensioen is prima mogelijk, informeert maar eens bij je pensioenfonds.
Bv door het naar voren halen van je pensioen, een prima manier om eerder te kunnen stoppen met werken, zonder zelf een zakje geld te hebben.
Prima voor mensen met een afbetaald woning en geen al te dure levensstijl......
Reputatie 7
Natuurlijk kun je er eerder uit, maar dat kost je geld. En zoals Julian al zegt moet je het wel kunnen opbrengen. Juist in de laatste jaren bouw je het meeste op.
Natuurlijk is het mogelijk, maar ik bedoelde dat er geen speciale regelingen meer zijn zoals vroeger wel het geval was (bijvoorbeeld na 40 dienstjaren er uit).
Hallo NS
Ik heeft een paar vragen;
  1. Hoe lang is het opleiding van een Trein Machinist?
  2. Wat kost een opleiding om een Trein Machinist te woorden?
  3. Hoe vaak heb je lesdagen?
Dank je wel 😊
Ik durf daar geen antwoord op te geven. Misschien andere leden wel. Je kan ook contact opnemen met recruitment via recruitment.operatie@ns.nl of bel met 088 - 671 16 98.
Het hangt geheel van de opleiding af.
Als je intern opgeleid wordt, ben je een jaar bezig en je krijgt tijdens die periode gewoon salaris. Je bent dan enkele dagen per week op de trein te vinden voor de praktijkervaring en enkele dagen per week op de opleidingslocatie voor het theoretische gedeelte.

Je kan ook extern de opleiding via een ROC volgen, dan ben je twee jaar bezig en krijg je uiteraard geen salaris aangezien je niet in dienst bent van NS.
Wel kan je, indien je daarvoor (nog) in aanmerking komt, studiefinanciering aanvragen omdat het een normale MBO3 opleiding is. De kosten voor de opleiding zijn de reguliere kosten voor een MBO opleiding, voor dit jaar (20219-2020) vastgesteld op 1168 euro door de overheid (met nog een paar honderd euro aan extra kosten voor de leermiddelen.
Ik weet niet precies hoe de opzet van die opleiding er nu uitziet, wel krijg je uiteraard praktijkervaring dmv stages. De rest van de tijd krijg je het theoretische gedeelte en uiteraard de reguliere vakken van het MBO, zoals o.a. Nederlands, Engels, Duits, rekenen en andere dingen die van toepassing zijn op specifiek het beroep machinist (dus bijv. een stukje elektra, pneumatiek, etc.).

Bij zowel de interne of de externe opleiding doe je aan het eind examen bij de VVRV, dat is de organisatie die de examens afneemt (zeg maar het CBR voor treinen). Dat bestaat uit een aantal verschillende theoretische examens en een praktijkexamen. Daarna ben je volledig bevoegd machinist en kan je beginnen met de specifieke cursussen voor de diverse treintypen en baanvakkennis (zgn. materieelbekendheid en wegbekendheid) opdoen. Ook daarvoor krijg je uiteraard een examen. Als je voor dat alles ook geslaagd bent, mag je echt zelfstandig de baan op.

Reageer