beantwoord

Machinist worden maar niet op zondag werken

  • 12 January 2023
  • 74 reacties
  • 3527 Bekeken

Reputatie 2

Hallo, 

Ik ben christelijk, en wil daarom niet op de zondag werken. Zijn er mogelijkheden om dan alsnog als machinist aan de slag te gaan? 

Groetjes René

icon

Beste antwoord door Edwin 14 January 2023, 21:19

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 2

P.s., ik hoef geen reacties met wie is er tegenwoordig nog christelijk of iets in die richting.

Dit forum is primair bedoeld voor reizigers. Dat betekent niet dat je je vraag hier niet mag stellen, maar wel dat in principe de contactmogelijkheden bij de vacature de aangewezen weg zijn. Maar wellicht is hier ook iemand die je verder kan helpen. 

Reputatie 7
Badge

Kort gezegd: nee.

Het zullen namelijk niet alleen de zondagen zijn (die gewoon ingeroosterd worden en daar krijg je echt niet elk weekend vrij op), maar met Pasen, Hemelvaart en Kerst dien je ook te kunnen werken. 

Reputatie 2

Kort gezegd: nee.

Het zullen namelijk niet alleen de zondagen zijn (die gewoon ingeroosterd worden en daar krijg je echt niet elk weekend vrij op), maar met Pasen, Hemelvaart en Kerst dien je ook te kunnen werken. 

Duidelijk, het gaat wel echt puur alleen om de zondagen, feestdagen kan ik wel gewoon werken, mitst deze niet op de zondagen zijn.

Reputatie 7
Badge

Duidelijk, het gaat wel echt puur alleen om de zondagen, feestdagen kan ik wel gewoon werken, mitst deze niet op de zondagen zijn.

Ook dan maak je geen kans. Over het algemeen werk je 2 van de 3 weekenden, als je geluk hebt, staan ze om en om geroosterd maar dan nog zit je met 2 zondagen van de 4 die je moet werken.

Daar is niet omheen te roosteren.

Reputatie 2

Niks ten nadele van Edwin maar ik zou dit even via de officiële kanalen van NS recruitment navragen: recruitment.operatie@ns.nl of bel met 088 – 671 16 98.

Niks ten nadele van Edwin maar ik zou dit even via de officiële kanalen van NS recruitment navragen: recruitment.operatie@ns.nl of bel met 088 – 671 16 98.

Dat is totaal overbodig want er zijn GEEN uitzonderingen wat betreft de weekenden werken dus ook op de zondagen. Dit kan iedereen je vertellen die bij de NS werkt. Als je niet op zondag wilt werken val je gewoon af, overigens werken er genoeg mensen bij de NS die een geloof aanhangen en die werken allemaal ook op zondag volgens rooster.

 

Niks ten nadele van Edwin maar ik zou dit even via de officiële kanalen van NS recruitment navragen: recruitment.operatie@ns.nl of bel met 088 – 671 16 98.

Dat is totaal overbodig want er zijn GEEN uitzonderingen wat betreft de weekenden werken dus ook op de zondagen. Dit kan iedereen je vertellen die bij de NS werkt. Als je niet op zondag wilt werken val je gewoon af, overigens werken er genoeg mensen bij de NS die een geloof aanhangen en die werken allemaal ook op zondag volgens rooster.

 

Sorry, maar zo werkt het natuurlijk niet. Het feit dat genoeg christenen wel op zondag willen werken, is totaal niet relevant. Tegen een moslim met hoofddoek zeg je ook niet dat er genoeg moslims zijn die geen hoofddoek dragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo zijn er meerdere sectoren waar je afvalt wanneer je om welke reden dan ook niet kunt of wilt meedraaien in de wisseldienst. Naast de roostergebonden beroepen bij NS hoef je daar ook niet mee aan te komen in bijvoorbeeld de zorg. Daar zie je dat mensen geen vast contract willen om zich dan als zzp-er verhuren en alleen op de dagen te werken dat het hun uitkomt. Waardoor de vaste krachten helemaal klem komen te zitten omdat die wel moeten komen opdraven om de gaten op te vullen. Ik kan me heel goed voorstellen dat NS absoluut geen uitzonderingen wenst.

Ik ben het overigens helemaal eens met @Jeroen en @Edwin. Deze vraag hoef je echt niet te stellen aan een recruiter als het enige correcte antwoord hier al gegeven is. Als je niet in het volledige rooster wilt of kunt meedraaien dan val je meteen af bij NS.

Reputatie 7
Badge

Sorry, maar zo werkt het natuurlijk niet. Het feit dat genoeg christenen wel op zondag willen werken, is totaal niet relevant. Tegen een moslim met hoofddoek zeg je ook niet dat er genoeg moslims zijn die geen hoofddoek dragen. 

Dat is een geloofsuiting en dat is wel even wat anders dan 1 dag van de week helemaal niet beschikbaar zijn. Dat is iets waarop een recruiter al meteen zegt dat je niet in aanmerking komt.

Kort gezegd: nee.

Het zullen namelijk niet alleen de zondagen zijn (die gewoon ingeroosterd worden en daar krijg je echt niet elk weekend vrij op), maar met Pasen, Hemelvaart en Kerst dien je ook te kunnen werken. 

Duidelijk, het gaat wel echt puur alleen om de zondagen, feestdagen kan ik wel gewoon werken, mitst deze niet op de zondagen zijn.

Het lijkt me logisch dat dit niet kan want dan zouden je collega's moeten gaan opdraaien voor de zondagsdiensten die jij niet wil draaien.

Dan komt iedereen met uitzonderingen, de een wil niet op zaterdag werken omdat hij dan wil voetballen, de ander wil niet 's avonds werken want dat vindt hij in het donker onveilig, etc. Daar kun je bij een continubedrijf niet aan beginnen. Voor je het weet zit je met een groot deel van het personeel dat alleen op kantooruren wil werken.

Sorry, maar zo werkt het natuurlijk niet. Het feit dat genoeg christenen wel op zondag willen werken, is totaal niet relevant. Tegen een moslim met hoofddoek zeg je ook niet dat er genoeg moslims zijn die geen hoofddoek dragen. 

Dat is een geloofsuiting en dat is wel even wat anders dan 1 dag van de week helemaal niet beschikbaar zijn. Dat is iets waarop een recruiter al meteen zegt dat je niet in aanmerking komt.

Dat een recruiter zegt dat je niet in aanmerking komt, kan ik begrijpen. Het ging mij om het argument ‘er zijn genoeg christenen die wel op zondag willen werken’. Dat doet totaal niet ter zake. 

Sorry, maar zo werkt het natuurlijk niet. Het feit dat genoeg christenen wel op zondag willen werken, is totaal niet relevant. Tegen een moslim met hoofddoek zeg je ook niet dat er genoeg moslims zijn die geen hoofddoek dragen. 

 

Het ging mij om het argument ‘er zijn genoeg christenen die wel op zondag willen werken’. Dat doet totaal niet ter zake. 

Ik begrijp niet zo goed waarom dat niet relevant is. In conservatief christelijke kring is er veel discussie over wat vanuit het christelijke geloof wel of niet kan qua werken op zondag. Zelfs reformatorische sites (die veelal toch de meest restrictieve uitleg hanteren) geven voorbeelden van activiteiten die wel kunnen zoals verzorging van vee, zorg voor zieken en "werkzaamheden in sectoren die vitaal zijn voor de maatschappij". Zelfs in reformatorische kring is het niet zo zwart-wit als dat @Gouda CS het stelt. Maar uiteindelijk is het natuurlijk ieders persoonlijke keuze omdat het interpretatie afhankelijk is.

Reputatie 5

Met het huidige personeelstekort kan NS niet kieskeurig zijn en gewoon soliciteren.

Met het huidige personeelstekort kan NS niet kieskeurig zijn en gewoon soliciteren.

 

Ze nemen je toch niet aan dus bespaar jezelf de moeite, de NS is zeer rechtlijnig en in deze vind ik dat terecht. Je bent gewoon verplicht om alle diensten te draaien en dat staat ook zo in je contract.

Reputatie 7

Ik vind de reacties allemaal wat zwart-wit. Er zijn immers ook genoeg mensen die - om uiteenlopende redenen - juist wél graag op zondagen en (al dan niet Christelijke) feestdagen willen werken.

Juist in deze tijden van personeelstekorten moet men denken in mogelijkheden en flexibiliteit tonen.

Reputatie 7
Badge

Ik zou gewoon vragen, dan weet je het zeker.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de reacties allemaal wat zwart-wit. Er zijn immers ook genoeg mensen die - om uiteenlopende redenen - juist wél graag op zondagen en (al dan niet Christelijke) feestdagen willen werken.

Juist in deze tijden van personeelstekorten moet men denken in mogelijkheden en flexibiliteit tonen.

Je mag het zwart-wit noemen, maar individuele roosters kennen we niet bij NS. Je werkt door de weeks, weekenden, ‘s morgens vroeg en 's avonds laat. Dat is een consequentie van het werk, net als vele andere beroepen naast het OV.

In dit geval gaat het om een zondag, maar hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld 1 of 2 vaste dagen in de week niet 's avonds kunnen werken vanwege wat dan ook. Daar kan niet omheen gepland worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

De personeelsplanning van NS is veel te ingewikkeld om uitzonderingen te kunnen maken. Het enige waar naar gekeken kan worden is werken in deeltijd. Maar dan nog steeds met werken op zondag.

Ik vind de reacties allemaal wat zwart-wit. Er zijn immers ook genoeg mensen die - om uiteenlopende redenen - juist wél graag op zondagen en (al dan niet Christelijke) feestdagen willen werken.

Juist in deze tijden van personeelstekorten moet men denken in mogelijkheden en flexibiliteit tonen.

Dat lijkt me nogal naïef. Dan zegt binnen de kortste keren 30% van het rijdend personaal dat ze plotseling reformatorisch zijn geworden als ze op zondag geen zin hebben. Je praat wel over een bedrijf, niet over een hobbyclub waar iedereen kan binnenlopen als hij zin heeft.

Als je niet op zondag wil werken is dat je eigen keuze maar dan zul je moeten accepteren dat je in een aantal sectoren niet terecht kunt.

Ik verbaas me over de mensen die het “vreemd” vinden dat het zo werkt in een 24/7 organisatie, als er keuze zou zijn om de weekenden niet te werken dan zouden er nog bar weinig treinen rijden in de weekenden.  Zeker ook omdat er een beperking is hoeveel weekenden er per jaar gewerkt mag worden.

Er zijn zoveel bedrijven waar 24/7 gewerkt wordt en als je in zo'n rooster zit dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

De enige uitzondering die er nog is bij de NS is dat je na een bepaalde leeftijd kan vragen om vrijgesteld worden van nachtdiensten.

Ook in deeltijd werk je nog net zoveel weekenden als de anderen die fulltime werken, tenminste zo was het bij mijn standplaats waar we nog het “geluk” hadden dat we om en om konden werken. Veel standplaatsen hebben roosters met 2 weekenden werken - 1 vrij.

Ook in deze periode van personeelskrapte kun je als bedrijf geen uitzondering maken want dan komt de rest van het personeel zich ook beroepen op die mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge

Zouden er wel echt zo weinig mensen in het weekend willen werken? Of willen er vooral weinig mensen zowel in het weekend als doordeweeks werken? En in het weekend rijdt NS wel een stuk minder en is er dus ook minder personeel nodig, toch? Zolang NS moppert dat van alles niet kan door personeelsgebrek, vind ik toch echt ook dat dit iets is om eens kritisch naar te kijken.

Overigens speelt dit uiteraard in meer sectoren. Ik durf me echter 'hardop' af te vragen of die niet ook allemaal met personeelstekort kampen.

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen willen niet werken op momenten dat alle vrienden en familie vrij zijn en vrij zijn op momenten dat al die vrienden en familie aan het werk. Werken in dubbele onregelmatigheid (vroeg/laat en weekenden) is een enorme aanslag op de sociale contacten. Daar kan niet iedereen tegen of wil dat voor langere tijd. 
Een ander probleem is dat er bij NS weinig mogelijkheden zijn om ander werk te gaan doen als je niet meer tegen de onregelmatigheid kunt.
 

Zouden er wel echt zo weinig mensen in het weekend willen werken? Of willen er vooral weinig mensen zowel in het weekend als doordeweeks werken? En in het weekend rijdt NS wel een stuk minder en is er dus ook minder personeel nodig, toch? Zolang NS moppert dat van alles niet kan door personeelsgebrek, vind ik toch echt ook dat dit iets is om eens kritisch naar te kijken.

Kennelijk wil je het treinverkeer in het weekend vrijwel stilleggen, dit getuigt echt van enorme naieviteit. Heb je zelf ooit in een productie- of andere continu bedrijf gewerkt? Weekend- en nachtdiensten vereisen onderlinge solidariteit van het personeel waarbij iedereen zijn deel bijdraagt 

Daarnaast vind ik dit soort cherry picking ook weinig sociaal ten opzichte van anderen. Het is wel erg makkelijk om te zeggen ik weiger op zondag te werken uit overtuiging en dus moeten anderen het werk dan maar opknappen. Wees dan grote jongen en solliciteer niet, maar verwacht dan ook op zondag geen hulp van de zorg, de brandweer of de politie.

Reputatie 7
Badge

Ik heb hier op dit forum al heel wat mensen via PB geholpen bij de sollicitatie.

Eén van de dingen die ik altijd meegeef als één van de grootste nadelen van het werk, is dat je sociale leven een grote stap terug zal moeten doen, vanwege de dubbele onregelmatigheid.

Het hoort bij het werk en is ook niet aan te passen. Dat is geen inflexibiliteit van het bedrijf, maar een gevolg van een continue werkomgeving.

 

Dan kun je met personeelskrapte zwaaien, maar dit soort dingen gaan gewoon niet aangepast worden. Als je bij je sollicitatie al direct aangeeft beperkt beschikbaar te zijn, wordt het gesprek gestopt en gaan ze met de volgende sollicitant verder.

Reageer