beantwoord

Mag de binnenverlichting wat minder fel en duurzamer?!

Na rustig fietstochtje veelal nog in het donker stap je de trein in en wordt je letterlijk overladen door een hoeveelheid licht die echt alle proporties te buiten gaat. Zelfs met je ogen dicht komt het licht nog door je oogleden binnen.. naar buiten kijken heeft ook geen zin want de spiegeling die ten gevolge van het licht ontstaat verdwijnt dit zicht volledig.

Dit is zowel in oud als nieuw materieel het geval. Naast het feit ik het echt wel 3x minder fel mag (b.v. voor 08.00 en na 19.00uur) is dit natuurlijk helemaal niet duurzaam! Zo vraag me sterk af wat de functie is van de leeslampjes is in het nieuwe materieel? De hoofdverlichting is namelijk zo fel dat het wel of niet aanzetten van de lampjes geen effect heeft!.

As dit enkel voor de veiligheid is dan mag het nog steeds 3x minder fel wat mij betreft.

As de trein van buiten persee moet opvallen waarom wordt daar dan geen verlichting geplaatst in plaats van aan de binnenkant?

De verlichting mag dus wel wat minder, gepersonaliseerder en duurzamer.
icon

Beste antwoord door Trainz 11 januari 2019, 07:26

Wat de één fijn vindt, vindt de ander minder fijn en omgekeerd. Ik persoonlijk zou er niet blij mee zijn als treinen minder goed verlicht zouden zijn. Dit is een kwestie van smaak en daar kan nooit een voor iedereen passend antwoord op gevonden worden.

Leeslampjes heb ik in de tweede klasse nog nooit gezien, wel in de eerste klasse.

Voor wat betreft duurzaamheid: de TL-balken in de trein zijn net zo zuinig als een spaarlamp. Ze dienen een nuttig doel. Bovendien is de stroom waar NS haar treinen op laat rijden groene stroom. Ik zie het probleem dus niet.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 1
Wat de één fijn vindt, vindt de ander minder fijn en omgekeerd. Ik persoonlijk zou er niet blij mee zijn als treinen minder goed verlicht zouden zijn. Dit is een kwestie van smaak en daar kan nooit een voor iedereen passend antwoord op gevonden worden.

Leeslampjes heb ik in de tweede klasse nog nooit gezien, wel in de eerste klasse.

Voor wat betreft duurzaamheid: de TL-balken in de trein zijn net zo zuinig als een spaarlamp. Ze dienen een nuttig doel. Bovendien is de stroom waar NS haar treinen op laat rijden groene stroom. Ik zie het probleem dus niet.
Verlichting is natuurlijk nuttig, en ja ook subjectief, maar moet daarom iedereen vanaf 's ochtend vroeg al een lichttherapie ondergaan? Mbt de duurzaamheid: alle beetjes helpen! P.S. reis idd 1ste klas.
Reputatie 2
Mee eens. De lichtsterkte in sommige treinen is tegenwoordig alle redelijkheid voorbij. Het eeuwenoude excuus van "ieder zijn voorkeur" is leuk maar helpt niemand.
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk dat naarmate de leeftijd vordert, mensen meer licht nodig hebben om goed te kunnen zien, en dat is vooral voor lezen. Een normaal degeneratieverschijnsel, niet iedereen is jong en gezond. Ouderen zijn juist blij met veel licht. Senioren vormen ook een deel van de samenleving.
Reputatie 2
Tuurlijk, maar het is een trein en geen verhoorkamer. In een normale woonkamer bij een ouder stel thuis is het vaak ook prettig mild verlicht.
Reputatie 2
Daarom reis is 's avonds graag in de IC Berlijn. Eerste klas coupé, helemaal voor mezelf en dan lekker de lamp uit. Wil ik wat lezen dan doe ik wel een leeslampje aan.
Reputatie 7
Badge +2
MJL schreef:

Tuurlijk, maar het is een trein en geen verhoorkamer. In een normale woonkamer bij een ouder stel thuis is het vaak ook prettig mild verlicht.

Ik vraag me soms wel eens af je niet beter een auto kunt kopen als je over alles en nog wat klaagt. Als niets goed genoeg is moet je misschien alles naar eigen smaak op maat kopen.
Reputatie 7
Badge +2
@GWeijers
NS heeft in het verleden erg veel klachten gehad over de slechte, schemerachtige verlichting in de treinen. Veel mensen vinden het onprettig en voelen zich daarbij onveilig. Dezelfde stroom klachten is er ook over ondergrondse stations zoals Schiphol.

Over de duurzaamheid hoeft u zich geen zorgen te maken. De moderne LED verlichting gebruikt zo weinig energie dat die totaal verwaarloosbaar is vergeleken met de energie die het kost om de trein te laten rijden. En dimmers zijn ook niet bepaald milieuvriendelijk.
Tamzin schreef:

NS heeft in het verleden erg veel klachten gehad over de slechte,

En sindsdien krijgt de NS veel klachten over de felle verlichting. Waarom zijn die ene klachten wel terecht en zet jij mensen die klagen over het tweede weg als mensen die altijd klagen en maar een auto moeten kopen?

Overigens hebben de nieuwe sprinters juist weer niet dat de verlichting zich kan aanpassen aan de omgeving? Dus als het buiten donker is, de verlichting binnen ook minder fel kan?
Reputatie 7
Badge +2
@Bemined
Ik vrees dat het veiligheidsgevoel een hogere prioriteit heeft dan de wens van sommige reizigers om te slapen.
Je denkt nu wel heel erg simpel, veiligheidsgevoel en felheid van de verlichting zijn niet evenredig aan elkaar. Natuurlijk is er een verband tussen, maar je kunt niet zomaar stellen dat minder fel licht direct negatieve effecten heeft op het veiligheidsgevoel. Sterker nog, te felle verlichting lijkt me het veiligheidsgevoel juist weer negatief te beïnvloeden, als het doel is dat je kunt zien wat er om je heen gebeurt dan verhindert de te felle verlichting juist dat je kan zien wat er op het perron gaande is.
Reputatie 7
Badge +4
Na een fietstochtje, veelal in het donker, moeten de ogen zich nu eenmaal even aanpassen en kan het licht in de trein daardoor feller overkomen dan het feitelijk is. Het meenemen van een streven naar duurzaamheid geven de argumenten ook geen morele meerwaarde, hierboven zijn al argumenten aangedragen waaruit blijkt dat er wel duurzaamheid is gedacht. Dat is ook goed natuurlijk.
Reputatie 2
Ik vind het een rare beredenering want je hebt qua lichtsterkte echt niet zo veel nodig om alles zichtbaar te houden. Daarnaast zijn treinen nou ook geen gevaarlijke plek, de doorsnee reiziger krijgt er niet met gevaarlijke of illegale situaties te maken.

En inderdaad, in de auto beslis je het zelf maar dan rijd je ook zelf en dat betekent geen tijd voor andere dingen. Je betaalt je ook stuk en staat de helft van de tijd in de file 😉
De auto, in welke vorm dan ook, is niet meer van deze tijd.
Thom schreef:

Na een fietstochtje, veelal in het donker, moeten de ogen zich nu eenmaal even aanpassen en kan het licht in de trein daardoor feller overkomen dan het feitelijk is.

Omgekeerde wereld, de ogen moeten zich aanpassen omdat het licht in de trein vele malen feller is dan het licht op het station. Op stations voelen reizigers zich eerder onveilig, maar daar zijn de lampen niet zo fel.
Badge +3
Tja, zijn veel klachten over "ik kan 's avonds niet eens naar buiten kijken, zie alleen mezelf in het raam" en zo.

Dat klopt, want de ramen hebben ook nog een coating tegen zonlicht e.d. Vanaf de 'donkere kant' kan je prima naar de 'lichtere kant' kijken maar andersom niet. Als je dus 's avonds naar buiten zou willen kijken moet het licht binnen eigenlijk gewoon uit.

M.a.w. als ik 's avonds in een trein stap zie ik bijv. mijn vriendin plus zoontje die me wil uitzwaaien op het perron niet eens meer. Maar omgekeerd ook, als ik op een zomerse dag plaats neem in een (zelfde verlichting) trein, dan kan ik zwaaien wat ik wil maar zij zien mij helemaal niet vanaf het (zonnige) perron.

Dimmen van verlichting is lastig en technisch vaak niet eens mogelijk (het is sowieso aan of uit als het TL verlichting is), maar in nieuwere treinen met LED verlichting past de kleur van het licht zich wél aan aan het moment van de dag, en alleen bij de deuren gaat het licht 's avonds feller branden op stations.

Reageer