beantwoord

Mag een Babboe bakfiets mee in de trein? Wat zijn de kosten?

• 22 August 2018
  • 57 reacties
  • 7225 Bekeken

Ik ga een Babboe bakfiets kopen. Deze moet ik ophalen aan de andere kant van het land. Mag ik de bakfiets meenemen in de trein? Zo ja...wat zijn de kosten hiervoor? Gr. Bakfietsliefhebber
icon

Beste antwoord door Slidestops 22 August 2018, 07:05

Nee, deze mag niet mee in de trein want is te groot.
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Nee, deze mag niet mee in de trein want is te groot.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas mag dat niet inderdaad. Zie zo'n ding maar eens zelf in de trein te krijgen. De slimste optie lijkt mij een busje huren en daarmee ophalen. Dat kost een paar tientjes bij een bedrijf als bo-rent
Reputatie 7
Badge +3
En eerlijk gezegd vind ik het kopen van grotere artikelen die je niet zelf met een eigen vervoermiddel kan transporteren en dan maar verwachten dat het met de trein kan een beetje naïef.
Wellicht is het artikel in kwestie ook dichter in de buurt te koop, mogelijk wat duurder, anders inderdaad een busje of boedelbak huren.
Reputatie 7
De Australische spoorwegen zijn dat soort fratsen zat. Koelkasten en bankstellen mogen niet (meer) mee en ze hebben er een campagne rond gemaakt met zotten die dat toch proberen te doen.

https://nos.nl/artikel/2182834-je-koelkast-of-bankstel-in-de-trein-in-australie-zijn-ze-het-zat.html

In hetzelfde artikel vermeldt de NS-woordvoerder nadrukkelijk, dat dat soort fratsen bij de NS wél mogen:

Hoe zit het in Nederland?

In treinen van de NS mogen goederen officieel een maximale afmeting van 85x80x50 cm hebben. "Maar als je iets hebt dat net wat groter is en je reist buiten de spits, dan zal daar niet snel bezwaar tegen worden gemaakt", zegt een woordvoerder van de NS. Of een koelkast ook is toegestaan? "Zolang je de doorgang niet hindert of het vertrekproces niet verstoort, dan wel."

Dus dan moet een bakfietsje ook wel kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is onverantwoord van die woordvoerder. In feite wordt het treinpersoneel nu opgezadeld met het beoordelen van situaties waarbij (veel) te grote bagage wordt meegenomen. Zoals recent nog met reiziger die een boete had gekregen voor het meenemen van allerlei grote sportartikelen.

Veel beter is om duidelijk te communiceren dat goederen een maximale afmeting mogen hebben en dat van die regel niet afgeweken kan worden. Wat heeft het anders voor zin om een regel te hebben waarin precies omschreven staat wat de maximale afmetingen zijn wanneer die regel op sommige momenten van de dag niet gehandhaafd wordt?
Reputatie 2
Helaas mag dat niet inderdaad. Zie zo'n ding maar eens zelf in de trein te krijgen. De slimste optie lijkt mij een busje huren en daarmee ophalen. Dat kost een paar tientjes bij een bedrijf als bo-rent

Dat kost zeker niet enkele tientjes. Voor een busje waar een bakfiets in past ben je zeker minimaal 60/70 euro kwijt en dan heb je verzekeringen en bijkopen van extra rijkilometers nog niet meegerekend. Hou zeker rekening mee met 100 euro of meer.
Hallo Bakfietsliefhebber en welkom bij de NS community.

Zoals hierboven door een aantal gebruikers al is aangegeven is het niet mogelijk om een bakfiets mee te nemen in de trein.

Voor de andere gebruikers: Probeer het wel bij relevante reacties te houden en voorkom dat je teveel afdwaalt. De discussie of de Australische spoorwegen wel of geen gelijk hebben in deze lijkt me niet iets voor deze community.
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval was de verwijzing naar Australië wel degelijk relevant omdat in het artikel een woordvoerder van NS een reactie heeft gegeven.

Het lijkt me uiterst verstandig dat @Jouke NS contact opneemt met de woordvoering van NS en ze uitlegt dat dergelijke uitlatingen niet aan de pers gedaan mogen worden. De woordvoerder had het simpelweg moeten laten bij het noemen van de maximale afmetingen en niet moeten neuzelen over rustige tijden en het niet blokkeren van doorgangen. De maximale afmetingen zijn de regel. Klaar.
Volgens mij zijn de regels omtrent het meenemen van bagage helder. Dat geeft de collega ook heel duidelijk aan met de afmetingen erbij. NS is een vervoerder van personen, mensen. We begrijpen dat reizigers bagage meenemen en hebben daarom in de huisregels duidelijk aangegeven wat wel en niet mag. De woordvoerder geeft alleen aan dat er soms een uitzondering kan worden gemaakt. In dit topic wordt heel duidelijk gevraagd of het mag. Het antwoord daarop, zie wederom de huisregels, is helaas nee.
Reputatie 7
Badge +3
De regels zijn weliswaar duidelijk en toch heeft de woordvoerder van NS heeft het volgende gezegd:
"Maar als je iets hebt dat net wat groter is en je reist buiten de spits, dan zal daar niet snel bezwaar tegen worden gemaakt", zegt een woordvoerder van de NS. Of een koelkast ook is toegestaan? "Zolang je de doorgang niet hindert of het vertrekproces niet verstoort, dan wel."
Dergelijke teksten hoort een woordvoerder van NS niet te bezigen. Het ondermijnt de eenduidigheid van de regelgeving en het levert precedentwerking op. Deze woordvoerder van NS moet daarop aangesproken worden.
We kunnen blijven discussiëren iMark, maar dat levert niks op. De regels, zoals gezegd, zijn duidelijk. Er is echter ruimte voor coulance indien de omstandigheden juist zijn. Ik ga ervan uit dat dit is waarop deze collega doelt. Ik wil er nogmaals op wijzen dat dit topic draait om wat er wel en niet is toegestaan. En daarover is geen discussie mogelijk.
Reputatie 6
Ik vraag me sowieso af hoe je zo'n bakfiets in de trein krijgt. En waarom die gekocht moet worden ver weg van je woonplaats. Beter maar iets anders verzinnen!
Reputatie 7
Badge +3
Coulance klinkt mooi maar levert over het algemeen alleen maar precedentwerking en willekeur op. Bovendien wordt het uitvoerend personeel met discussies opgescheept waar ze echt niet op zitten te wachten.

Daarom is het veel beter dat woordvoerders dit soort teksten helemaal niet bezigen.
Daarom is het veel beter dat woordvoerders dit soort teksten helemaal niet bezigen.

Dat is een discussie die je inderdaad kunt voeren maar het voegt niks toe aan de vraag of het volgens de regels is toegestaan.
Reputatie 7
Wat iMark zei.

Ik vind de reactie van deze woordvoerder typerend:

1. We kennen zelf eigenlijk de regels over bagage (of fietsen ?) niet. Dus dan delen we af en toe wel eens een boete uit aan een passagier (zonder dat daar boetes voor bestaan). Dan krijg je dit: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-voor-bagage-50160
  2. We hebben wel regels, maar we handhaven ze niet. Dan krijg je dit: https://community.ns.nl/search?q=roken
  3. Officials van de NS, in uniform of niet, kramen zonder gêne maar wat uit en de passagier moet daar maar naar handelen. Dan krijg je dit: https://community.ns.nl/op-het-station-17/voorliegen-taxikosten-terug-50794
En Loes en haar welmenende collega's mogen in het veld de hierdoor veroorzaakte rommel opruimen.

"Mag een koelkast mee ? Tuuuurlijk... "
Laat ik nogmaals duidelijk zijn. De vraag van de starter van dit topic gaat over wat er wel en niet is toegestaan. Het is niet toegestaan om een bakfiets mee te nemen in de trein. Daarmee is de vraag beantwoord en de discussie gesloten. De opmerkingen van de woordvoerder staan weliswaar in relatie tot de vraag en bieden mogelijkheden voor een andere interpretatie echter zijn de huisregels, en daar vraagt de starter naar, duidelijk. Voor een discussie over de uitlatingen van de woordvoerder is dit topic niet gepast.
Reputatie 7

Daarom is het veel beter dat woordvoerders dit soort teksten helemaal niet bezigen.Dat is een discussie die je inderdaad kunt voeren maar het voegt niks toe aan de vraag of het volgens de regels is toegestaan.

Inderdaad. Want het officiële standpunt van de Nederlandse Spoorwegen (via de officiële woordvoerder) is dat complete koelkasten de trein in mogen worden gesleurd. Dus mag een bakfietsje ook.

Terzijde: serieuze firma's wijzen een officiële woordvoerder aan - met de formele instructie aan al het overige personeel om zijn waffel te houden tegen de media - opdat er geen gekke standpunten namens de firma op TV belanden.

Inderdaad. Want het officiële standpunt van de Nederlandse Spoorwegen (via de officiële woordvoerder) is dat complete koelkasten de trein in mogen worden gesleurd. Dus mag een bakfietsje ook.

Dat is onjuist. Ik heb eerder al aangegeven dat dit niet in de huisregels staat en dus niet is toegestaan.
Bagage meenemen is een heel ruim begrip en zeer rekbaar. Ik heb even gekeken naar een bakfiets van het merk Babboe en deze is best groot. De zakkaartjes die wij hebben wat betreft fietsen geeft duidelijk aan dat er geen fietsaanhangwagens mee mogen (gebeurd nog erg vaak wel en dan heb je flinke gesprekken), geen bakfietsen, Segways (gisteren voor het eerst eentje in me trein gespot en fiks gesprek gevoerd), geen scooters (die kom ik nooit tegen). Fietsaanhangwagens worden ineens kinderwagens en alles en iedereen blijft het proberen. De ene conducteur is de andere niet, daarom dat men er toch mee weg kan komen.

Ik zou TS dus adviseren niet te gokken op de trein, want het kan een lang en duur ritje worden daardoor. Ik ga absoluut eens een meetlint toevoegen aan me uitrusting, past er ook nog wel bij ergens, maar het is erg vervelend te noemen dat woordvoering iets onhandigs naar buiten heeft gebracht.
Maar Jouke, volgens de woordvoerder mag dat wel. De woordvoerder geeft toch de officiële interpretatie van de regels? Dat is zijn baan. Als afdeling klantenservice kan je daar een hoop van vinden, maar volgens de officiële woordvoering mag een koelkast of bakfiets buiten de spits mee als er geen doorgang of vertrekproces wordt gehinderd. Zouden jullie als klantenservice ook deze officiële woordvoering kunnen communiceren en zouden jullie kunnen stoppen met het geven van foutieve antwoorden die alleen maar meer onduidelijkheid geven?

Zonder gekheid, zou je de woordvoerder nogmaals kunnen contacten hierover?
Ik denk dat het duidelijk is dat de, wellicht komisch bedoelde, opmerking van een woordvoerder als huisregel wordt gezien. Het is niet aan mij om wel of niet te bepalen of de woordvoerder in het gesprek met NS zijn boekje te buiten is gegaan of niet. Ik kan alleen maar verwijzen naar de huisregels en, net als Loes aangeeft, aangeven dat het volgens de regels niet mag.

@Treinspotter123 de woordvoerders zijn gevraagd om met dit topic mee te kijken, ook omdat de opmerking die door de NOS is aangehaald nogal wat discussie oproept.
Reputatie 7
Badge
In algemene zin: NS is best goed in treinen rijden maar communicatie bljft bij NS een terugkerend -soms pijnlijk- punt.

Als een woordvoerder zulke dingen zegt, hoort deze niet op die plek te zitten. Hij/zij bedoelt het misschien grappig en in een bepaalde context, maar zou zoiets natuurlijk nooit moeten en mogen zeggen.
Ik heb inmiddels ook een reactie van de woordvoerders gekregen en die geven aan dat er is aangegeven dat een conducteur niet lastig zal doen als je bagage net iets groter is dan in de voorwaarden vermeld staat. Een koelkast of bakfiets zijn veel groter dan de aangegeven maten en daarom niet toegestaan. De geschreven woorden in het artikel van de NOS zijn weliswaar op meerdere manieren te interpreteren, de huisregels zijn duidelijk en daar zullen we ons dan ook aan houden.
Reputatie 3
@Jouke NS en @Loes Mij lijkt een bakfiets te groot voor de trein. Maar dan: waar staat dat het niet mag in de AVR of huisregels?

De AVR-NS 2015 zeggen dat je een fiets mag meenemen. Er staat expliciet bij dat dat een tandem of ligfiets mag zijn. Er staat nergens expliciet dat je geen driewielfiets of bakfiets mee mag nemen. Er staat nog wel dat andere vervoermiddelen niet zijn toegestaan, tenzij deze kleiner dan 85x85 zijn. Maar als je vindt dat een bakfiets ook een fiets is, en dat lijkt me terecht, dan mag een bakfiets dus mee als fiets.

De huisregels zeggen verder dat je buiten de spits een "gewone fiets" (wat is dat?) tegen betaling mag meenemen als je de bagage er af haalt. De huisregels zeggen echter niets over tandems en ligfietsen, of over andere vervoermiddelen. Of je moet vinden dat een tandem of ligfiets wel een "gewone fiets" is.

Als de NS geen bakfietsen wil vervoeren, zou het goed zijn dit duidelijk in de AVR op te nemen.

Off-topic, wat betreft de koelkast, voor gewone bagage groter dan 85x85 staat er in de AVR: "NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt." Handbagage is "De bagage die u als gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel met de hand verrijdbaar bij u heeft". Een "ander vervoermiddel" van >85x85 mag volgens de AVR-NS weliswaar niet mee, maar een koelkast is geen "ander vervoermiddel" (ook al heeft deze meestal twee wieltjes) maar is wel "gemakkelijk" met de hand verrijdbaar mee te voeren. Je hebt voor een koelkast dus geen coulance of toestemming nodig, maar je mag er geen hinder mee veroorzaken - dan is er ook geen reden om geweigerd te worden en de trein te moeten verlaten. De woordvoerder had volgens mij dus gewoon gelijk: het hangt van de situatie (en van de koelkast (en van de reiziger)) af of de koelkast hinder veroorzaakt of niet.
In dit document staat duidelijk aangegeven dat een reguliere fiets is toegestaan, mits je de bagage ervan afhaalt. Een bakfiets is geen reguliere fiets en daarom niet toegestaan.

Reageer