beantwoord

Mag een conducteur een reiziger tegenhouden om in te stappen?

• 5 februari 2020
  • 28 reacties
  • 737 Bekeken

Nu ik toch op dit forum ben beland heb ik direct nog een vraag.

Vanochtend had mijn trein vertraging waarna ik met haast naar het andere spoor moest rennen om m’n overstap te halen. Het fluitsignaal ging en alle deuren sloten, op de deur waar de conducteur stond na. Ik kon nog snel de trein in rennen, waarop de conducteur verder niks zei. Echter, net een seconde later kwam er een andere reiziger aanrennen die ook nog snel naar binnen wilde, waarop de conducteur hem expres de deur blokkeerde. De conducteur zei hem dat hij “volgende keer maar eerder moet zijn” en dat hij “gewoon te laat is”. Waarop de reiziger hem uitlegde dat zijn trein vertraagd was, en hij het niet in zijn hand had. De conducteur bleef z’n hoofd schudden en heeft daarna de deur dichtgedaan. De reiziger bleef daar achter.

Nu vraag ik me af: is dit terecht? Hij liet mij ook naar binnen zonder iets te zeggen, en in plaats van te discussiëren met de reiziger (wat overigens ook 10 seconden heeft geduurd) had hij hem toch ook gewoon naar binnen kunnen laten? Dat had minder tijd gekost dan het in discussie gaan met de reiziger. Ik vond het een beetje oneerlijk tegenover die reiziger, omdat hij het natuurlijk ook niet in de hand had. 

icon

Beste antwoord door Julian 5 februari 2020, 14:31

Na het fluitsignaal mag er helaas niet meer ingestapt worden. Zie ook https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen

Dus ja, een conducteur mag zeker een reiziger tegen houden.

Bekijk origineel

28 reacties

Na het fluitsignaal mag er helaas niet meer ingestapt worden. Zie ook https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen

Reputatie 7
Badge +3

U had geluk, want voor het zelfde geld moest u er weer uit of had u een boete gehad. Na het fluitsignaal mag er niet meer ingestapt worden omdat dan de vertrekprocedure in gang gezet wordt.

Reputatie 6

Behalve bij zo'n 90% van de conducteurs die ik (nog steeds) tegen kom dan. Die fluiten wanneer ze vinden dat je op moet schieten, om juist nog even aan te geven bij welke deur ze staan en je nog in kunt stappen, of om nog even een collega gedag te zeggen (of i.i.g. zonder dat ik een andere reden kan vaststellen). Laatst kwam ik zelfs een conducteur tegen die gedurende vrijwel de hele tijd dat de trein stil stond langs een perron deuntjes stond te fluiten, wat overigens voor een hoop vrolijkheid zorgde.

Het is al vaker gezegd op dit forum, maar laat de NS eerst eens haar personeel trainen voor ze moeilijk gaat doen tegen haar reizigers (met een 'fluiten = niet meer instappen'-campagne). Je kunt echt geen consequent gedrag van reizigers verwachten zo lang conducteurs zo inconsequent zijn.

Reputatie 6

U had geluk, want voor het zelfde geld moest u er weer uit of had u een boete gehad. Na het fluitsignaal mag er niet meer ingestapt worden omdat dan de vertrekprocedure in gang gezet wordt.

Dat dreigement wordt natuurlijk ook niet serieus genomen zolang er (vrijwel) nooit iemand beboet wordt en er nog conducteurs zijn die (na fluiten en sluiten van op één na alle deuren) over het perron naar reizigers roepen waar ze nog snel in kunnen stappen.

Reputatie 7
Badge

@Olav93 , gelukkig geeft @Julian aan hoe het officieel geregeld is en waarna de doorsnee conducteur handeld. Natuurlijk is het in de praktijk soms anders, waarbij de conducteur anticipeert op de situatie. De situaties welke jij beschrijft komen soms wel voor, maar bijna elke vertrekprocedure verloopt zoals aangegeven door Julian. 

@Olav93 Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar ook mijn verbazing toen de conducteur de jongen weigerde. Zover ik lees gaat de ‘fluiten = niet meer instappen’-campagne er voornamelijk om dat treinen gewoon op tijd willen vertrekken en dat er daarom verzocht wordt niet meer in te stappen. In het geval van vanochtend had de conducteur vermoedelijk wel tijd om in discussie te gaan met de jongen, maar niet om even een stapje opzij te doen zodat hij kon instappen? (en dat terwijl hij dat voor mij wel deed!)

Vond ik een beetje onbeleefd. Of je laat niemand meer naar binnen, of je laat allebei naar binnen. 

Overigens was de conducteur ook nog lekker aan het babbelen met z’n collega.

Reputatie 7
Badge

Tsja, @dilagormus , lees het topic nog eens goed door, vooral de bijdrage van Julian en van mij. Ben je het met het handelen van de conducteur niet eens, dien vooral een klacht in bij NS:  0307515155

Tsja, @dilagormus , lees het topic nog eens goed door, vooral de bijdrage van Julian en van mij. Ben je het met het handelen van de conducteur niet eens, dien vooral een klacht in bij NS: 

Ik heb het doorgelezen. Ik ga geen klacht indienen namens iemand anders, dat kan hij zelf doen, maar ik vind het wel krom hoe de conducteur heeft gehandeld en wilde vragen hoe jullie daar over denken. 

Reputatie 7
Badge

Nou daar kan ik kort over zijn, na fluiten niet meer instappen, dus ook jij @dilagormus  had niet meer mogen instappen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar ook mijn verbazing toen de conducteur de jongen weigerde. Zover ik lees gaat de ‘fluiten = niet meer instappen’-campagne er voornamelijk om dat treinen gewoon op tijd willen vertrekken en dat er daarom verzocht wordt niet meer in te stappen. In het geval van vanochtend had de conducteur vermoedelijk wel tijd om in discussie te gaan met de jongen, maar niet om even een stapje opzij te doen zodat hij kon instappen? (en dat terwijl hij dat voor mij wel deed!)

Vond ik een beetje onbeleefd. Of je laat niemand meer naar binnen, of je laat allebei naar binnen. 

Dan heb je de campagne niet helemaal begrepen. Deze campagne heeft ook met een stukje veiligheid te maken. Na het fluiten sluiten de deuren. Toch nog willen instappen is niet zo veilig. Je zou tussen de sluitende deuren kunnen komen. Sluitende uren met kracht open proberen te houden kan voor vertraging zorgen omdat de vertrekprocedure opnieuw gestart moet worden in het gunstige geval of de trein niet meer kan vertrekken door defecte deuren in het ongunstige geval.

Dan heb je de campagne niet helemaal begrepen. Deze campagne heeft ook met een stukje veiligheid te maken. Na het fluiten sluiten de deuren. Toch nog willen instappen is niet zo veilig. Je zou tussen de sluitende deuren kunnen komen. Sluitende uren met kracht open proberen te houden kan voor vertraging zorgen omdat de vertrekprocedure opnieuw gestart moet worden in het gunstige geval of de trein niet meer kan vertrekken door defecte deuren in het ongunstige geval.

Maar dat is alleen niet zo. De conducteur heeft nog steeds zelf in de hand wanneer hij zijn eigen deur sluit..

Reputatie 4

Dat is dus lang niet altijd zo omdat er conducteurs zijn die hun fluit misbruiken, zoals Olav aangeeft. Het “fluiten = niet meer instappen” werkt niet zo lang er conducteurs zijn die hun fluit misbruiken.

Reputatie 6

Kortom, er is sprake van volledige willekeur. 

Badge

Maar dat is alleen niet zo. De conducteur heeft nog steeds zelf in de hand wanneer hij zijn eigen deur sluit..

En jij kon gelukkig zien of de conducteur de sleutel al terug wilde draaien of niet ?  De HC maakt de afweging wanneer er niet meer ingestapt mag worden en niet een reiziger.

En voor de andere, dat er nog steeds HC's zijn die een ander protocol hanteren is niet goed maar dat is niet waar het hier nu om gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Lees wat dit onderwerp betreft ook even een onlangs verschenen krantenartikel.  Daarin wordt inderdaad aangegeven door een “manager gastvrijheid” dat instappen na het fluitsignaal in gaat tegen de NS huisregels. Echter bij een verder leeg perron, bv bij een korte sprinter op een klein station, mag één reiziger die net nog iets te laat aan komt lopen nog wel worden binnen gelaten. Op drukke routes is het een andere zaak, intercity's zijn veel langer en perrons voller waardoor het niet goed te overzien is. Wachten op één reiziger betekent dan al snel dat honderden reizigers vertraging hebben.

Werkt dan wel in de hand dat reizigers gaan zeggen dat vorige week die andere vriendelijke conducteur ze nog wel liet instappen en de hork van vandaag de deur gewoon dicht gooide. 

Badge

@MomoDit krantenartikel geeft helaas geen juist beeld van de instructie van de HC en geeft verwarring richting de reizigers.  Wellicht is dit niet in de juiste context geplaatst door de journalist.

Reputatie 6

Misschien moet de afdeling propaganda van NS wat betere instructies van hogerhand krijgen dan? En natuurlijk die coach meteen ontslaan.

Reputatie 7
Badge +2

Ach, ik zie dagelijks reizigers instappen na het fluitsignaal en de meeste conducteurs laten het gewoon toe. Verder gebruikt een deel van het personeel de fluit ook als drukmiddel, soms zelfs voor mensen uitgestapt zijn. 

Alsof dat krantenartikel dan verwarrend is, het geeft alleen maar een goed beeld van de werkelijkheid in tegenstelling tot die suffe campagne waar een groot deel van reizigers en ook NS-personeel zich niets van aantrekken.

Reputatie 7
Badge +3

@MomoDit krantenartikel geeft helaas geen juist beeld van de instructie van de HC en geeft verwarring richting de reizigers.  Wellicht is dit niet in de juiste context geplaatst door de journalist.

Als de Directeur Communicatie & Corporate Affairs NS zelf dit artikel in een tweet zet en er onderstaand erbij vermeldt neem ik aan dat wat er in het artikel staat juist is en daarnaast goedgekeurd. Als dit niet in de juiste context geplaatst zou zijn zou deze directeur dit toch niet op zo'n duidelijke wijze goedkeuren?

Bartho Boer schreef op Twitter:

Het vraagt teamwork om de klanttevredenheid te verhogen. Van monteur tot machinist, van controller tot conducteur. En, zoals Jeroen en @PaulineBr vertellen, tevreden klanten maken het werk ook nog eens veel leuker. 

https://twitter.com/barthoboer/status/1221691464427745281

En jij kon gelukkig zien of de conducteur de sleutel al terug wilde draaien of niet ?  De HC maakt de afweging wanneer er niet meer ingestapt mag worden en niet een reiziger.

Dat kon ik inderdaad. De conducteur had zijn handen naast zich en was aan het babbelen met zijn collega. De conducteur draaide pas aan de sleutel NADAT hij eerst 10 seconden stond te discussiëren met de reiziger. Hij hield dus zelf de trein op. Beetje kinderachtig toch? Sowieso ook om het feit dat we al aan het rennen waren en de conducteur ons heeft gezien, vervolgens besloot  om mij wel naar binnen te laten en hem niet, en de volgende trein pas 25 min later vertrok.

Badge +3

Ik vind kort fluiten als attentie om in te stappen wel fijn, kan je bijv. je rookwaar doven en instappen. Maar goed, dat mag binnenkort toch niet meer.

In mogen stappen na het fluiten/sluiten (bij de nog open deur van de HC) is natuurlijk geen recht, maar net als ‘dames en heren’ i.p.v. ‘beste reizigers’ of een minuutje wachten op overstappers mogen ze dat wél doen.

Voor de veiligheid en boosheid ‘ja maar… bij de vorige mocht het wel’ kunnen ze het maar beter nooit toestaan. Zie dit hele topic, is alleen maar verwarrend.

Reputatie 6
Badge

Het zou eenduidig zijn als er gefloten wordt als de secondewijzer op .59 staat. Er wordt nu vanuit het oogpunt van de reiziger zo willekeurig gefloten. Ik spring ook nog meerdere keren per week een.(sgm) sprinter in waarbij soms al op .30 en meestal op .40 wordt gefloten.

Badge +3

Bij streekvervoerders staat dat zelfs in de concessie las ik ergens?

Er wordt gefloten/gesloten/vertrokken zodra de klok verspringt. Of dat broodje aap is geen idee, maar zou welkom zijn.

En klokken die niet gelijk lopen zijn dan natuurlijk ook een probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet de afdeling propaganda van NS wat betere instructies van hogerhand krijgen dan? En natuurlijk die coach meteen ontslaan.

Misschien moeten de diverse afdelingen eens met eenduidige informatie komen. Het heeft natuurlijk geen zin om qua instructie aan de HC het ene te zeggen om vervolgens een coach op ze los te laten die weer wat anders zegt. En dat vervolgens de grote baas van de Communicatie & Corporate Affairs dat andere prijst omdat het zorgt voor een hoge klanttevredenheid.  

Sinds we op de seconde vertrekken, zal het vermoed ik niet veranderen. 

Dat stuk in de krant was ik zeer verbaasd over en coaches, neh, mij niet gezien en al helemaal niet die het verschil niet ziet tussen regelgeving, veiligheid en klanttevredenheid. 

Ik maak soms ook een uitzondering, ben ik eerlijk in, maar dan heb je het vaak over een uursdienst. 

Reageer