beantwoord

Mag een conducteur een reiziger tegenhouden om in te stappen?

• 5 februari 2020
  • 28 reacties
  • 787 Bekeken

Nu ik toch op dit forum ben beland heb ik direct nog een vraag.

Vanochtend had mijn trein vertraging waarna ik met haast naar het andere spoor moest rennen om m’n overstap te halen. Het fluitsignaal ging en alle deuren sloten, op de deur waar de conducteur stond na. Ik kon nog snel de trein in rennen, waarop de conducteur verder niks zei. Echter, net een seconde later kwam er een andere reiziger aanrennen die ook nog snel naar binnen wilde, waarop de conducteur hem expres de deur blokkeerde. De conducteur zei hem dat hij “volgende keer maar eerder moet zijn” en dat hij “gewoon te laat is”. Waarop de reiziger hem uitlegde dat zijn trein vertraagd was, en hij het niet in zijn hand had. De conducteur bleef z’n hoofd schudden en heeft daarna de deur dichtgedaan. De reiziger bleef daar achter.

Nu vraag ik me af: is dit terecht? Hij liet mij ook naar binnen zonder iets te zeggen, en in plaats van te discussiëren met de reiziger (wat overigens ook 10 seconden heeft geduurd) had hij hem toch ook gewoon naar binnen kunnen laten? Dat had minder tijd gekost dan het in discussie gaan met de reiziger. Ik vond het een beetje oneerlijk tegenover die reiziger, omdat hij het natuurlijk ook niet in de hand had. 

icon

Beste antwoord door Julian 5 februari 2020, 14:31

Na het fluitsignaal mag er helaas niet meer ingestapt worden. Zie ook https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen

Dus ja, een conducteur mag zeker een reiziger tegen houden.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij heb jij helemaal geen coach nodig Loes, misschien moet jij zelf coach worden. :laughing:

Soms zijn conducteurs ook een bron van informatievoor reizigers, ook wat betreft informatie waar de reizger eigenlijk niet om heeft gevraagd, of liever gezegd niet bedoelde te vragen.:rofl:

geen info op het bord op het perron.

reiziger: "welke trein is dit?"

conducteur, in de deuropening: "dit is een DDZ vierbakker"

https://www.thebestsocial.media/nl/16-voorbeelden-van-conducteurs-die-alles-volledig-op-de-rit-hebben/

Reputatie 3

Met een beetje bescheiden houding kom je een heel eind. Tot het fluitsignaal heb je het recht om in te stappen, daarna is dat een gunst. Ik zie vaak genoeg mensen die op de deur van de conducteur af rennen en bij het instappen niet schromen zich langs de conducteur te persen of hem zelfs bijna opzij duwen, terwijl hij zijn vertrekprocedure uitvoert. Het is niet moeilijk: vraag gewoon aan de conducteur: "mag ik nog bij u instappen?". Zo'n bescheiden houding krijgt maar heel zelden een nee te horen.

Reputatie 7
Badge +4

Wat u bescheidenheid noem, noem ik elementair respect voor de medemens, of wie weet wel fatsoen, maar helemaal met u eens.

Stel je voor zeg, een conducteur die je gevoel van ongebreidelde autonomie aantast, dan heb je alle reden tot agressie, toch? Mag een conducteur een reiziger tegenhouden om in te stappen? De vraag alleen al. 

Reageer