Mag een fietskar ook mee in de trein? | NS Community
beantwoord

Mag een fietskar ook mee in de trein?


Ik moet soms naar mijn zus in Haren en moet dan nog een eind fietsen met veel spullen. Ik heb hiervoor een fietskar. Mag deze ook mee?
icon

Beste antwoord door Thom 13 July 2014, 17:55

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
https://forum.ns.nl/de-trein-11/mag-fietsaanhanger-mee-de-trein-1972

Het mag niet.

Antwoord van IngeNS en dat is in principe namens NS:

Het antwoord van Loes is correct. Fietsaanhangwagens, karren en wagens in het algemeen, mogen niet mee de trein in. Is de trein rustig, dan kan het personeel natuurlijk overwegen om dit toch toe te laten, maar misschien denkt een collega in de aansluitende trein daar wel heel anders over. In het licht van hinder/overlast moeten reizigers sowieso aanwijzingen van het personeel in het kader van de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang opvolgen. Dit kan betekenen dat de hoofdconducteur bijvoorbeeld een aanwijzing geeft dat de bagage van de fiets af moet (om de veiligheid / bedrijfsgang te bewaken). De fiets zal dan immers minder ruimte innemen.
In artikel 10.6 van de Algemene Voorwaarden Reizigers staat :

"10.6 Het vervoer in een Vervoermiddel van brom- en snorfietsen, fietsen met verbrandingsmotor, bakfietsen, fietsaanhangwagens, wagens en (bolder)karren is niet toegestaan."

Ik denk dat dit een duidelijk antwoord is op jouw vraag.
Hallo Ramon,

Welkom op het NS serviceforum. Ik heb het antwoord van Thom als beste antwoord gemarkeerd. Het is dus niet toegestaan om een fietskar mee te nemen. Meer info kun je nog vinden in het topic waar Thom naar verwijst.
Reputatie 1
Fietkar moet kunnen. Is klein formaat. Niet groter dan een kleine kinderwagen. Bobkar heet zo iets. Even jullie info en regels opdaten kan dat?
Reputatie 1
En zolang dat niet is aangepast zou je het zo moeten doen: “Ik koppel op het station het karretje los en verwijder wiel plus voorvork plus vlaggetje. Het geheel gaat keurig op de volle bagagezak die in de bak zit en wordt vastgezet met een bagagespin. Wat heb je dan over? Gewoon een eenheid (behoorlijk onhanteerbare) handbagage, wat gewoon mee mag in de trein. In de trein zet ik mijn fiets op de kar, neemt dan geen extra ruimte in beslag als het wat drukker is.

Geen geklooi met die kar, trouwens hoor: wiel en voorvork zijn er binnen 2 minuten vanaf en vastgegespt aan het bagagebakje. Alleen wat onhandig en zwaar met sjouwen, maar dat lukt op zich best met de fiets aan de ene en de bak aan de andere hand, als de afstand ten minste niet te lang is. Dat laatste geldt denk ik ook voor een met tassen bepakte fiets.”

Maar makkelijker was als NS bobcar / bobkar / bob yak opnam als toegestaan.
Badge +3

Maar makkelijker was als NS bobcar / bobkar / bob yak opnam als toegestaan.

En dan komt de volgende met zo'n Babboe bakfiets aan en wil ook mee... Er moet ergens een grens getrokken worden.

Als je een aanhangertje rechtop kunt zetten lijkt het me niet zo'n probleem qua ruimtegebruik, maar de conducteur beslist.
Reputatie 7
Badge +4
Wat heb je dan over? Gewoon een eenheid (behoorlijk onhanteerbare) handbagage, wat gewoon mee mag in de trein.

Het is niet zo dat alles wat handbagage is, mee mag in de trein. Ook bij deze constructie geldt dat de handbagage aan een maximumgrootte gebonden is. Als één van de maten groter is dan 85 cm, dan is het niet toegestaan.
Het probleem is dat er voor fietsen al beperkte ruimte is en dat zo'n fietskar veel te veel extra ruimte inneemt, er moet namelijk ook door de trein gelopen kunnen worden indien zich er een calamiteit voordoet waarbij reizigers bv. allemaal via de achterste deur de trein moeten verlaten.

De treinen zijn hier niet voor gebouwd en als dit wordt toegelaten wat is dan het volgende wat net even groter is ???
Reputatie 7
Badge +3
De treinen zijn hier niet voor gebouwd en als dit wordt toegelaten wat is dan het volgende wat net even groter is ???
Ik wilde eigenlijk mijn afval kliko meenemen, neemt niet veel meer ruimte in dan een flink formaat koffer.
Help je me dan wel even dat ding de IC in te krijgen, de sprinter hier lukt prima met de uitschuiftredes.🤣
Reputatie 7
Badge +3
Wat dan wel weer vreemd is dat een tandem wel is toegestaan. Ik vraag me dan af hoe je dat ding in vredesnaam de trein in krijgt. De meeste fietsplekken hebben helemaal de lengte niet om een tandem neer te zetten.

Dit is allemaal toegestaan: fiets/ligfiets/racefiets/elektrische fiets of tandem. Iets anders dus niet.
Zie: https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html
Reputatie 7
Badge +3
Over tandems was onlangs nog een vraag waarop Loes nog aangaf in welke treinen die zeker wel of niet zou passen.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/tandem-in-de-trein-24000#post398834
Badge +3
Tja, het bekende 'verhuizen met de trein' YouTube verhaal.

Een tafelmodel koelkast neemt minder dan 60×60×75 cm in, dus zou mee mogen (maar is niet echt iets wat handbagage of mobiel is zoals een fikse rolkoffer). Het gasfornuis dat op die koelkast past is 60×60×20 cm, dus dat mag (ingepakt) wel mee natuurlijk.

Tweezitsbank (op zijn kant) ook minder dan 85×85 cm ruimte, maar die is dan te hoog (ca. 150 cm). Maar een strijkplank dan (ook 150 cm)? Geen probleem... alleen niet in de coupé!

Denk dat de 'gevaarzetting' de bepalende factor is (ding kan zomaar in de weg staan, en moeilijk te verplaatsen).

Conducteur bepaalt uiteindelijk wat mag. De kinderboerderij verhuizing (geit of ezel in de trein) is nog hilarischer... 😂

De kliko is wel interessant. Die is net zo mobiel als een mega-rolkoffer en zou dus ook gewoon moeten kunnen (mits <85cm hoog of daar om en nabij). Die is makkelijk verplaatsbaar dus geen veiligheidsrisico.

Maar ja, dat is dus het slechte voorbeeld ("Zij wel met haar kliko, of die twee met hun tandem... en mijn Babboe bakfiets is dan een probleem?") en zou je zomaar een dikke 'nee van de HC' kunnen opleveren. 🤔

Hallo.

Ik ben een paar jaar geleden met de fiets en fietskar op vakantie geweest en ben met de trein meegegaan. Ik heb een fietskar die je kan inklappen en heb een foto meegenomen naar de NS loket. En die zeiden dat het geen probleem is als die ingeklapt in de trein staat en bagage eruit. 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo.

Ik ben een paar jaar geleden met de fiets en fietskar op vakantie geweest en ben met de trein meegegaan. Ik heb een fietskar die je kan inklappen en heb een foto meegenomen naar de NS loket. En die zeiden dat het geen probleem is als die ingeklapt in de trein staat en bagage eruit. 

Officieel mogen fietskarren niet mee. Een medewerker van een loket kan hier niet over beslissen, de conducteur heeft het laatste woord. Werd jij gecontroleerd?

Reputatie 7
Badge +1

Officieel mogen fietskarren niet mee. Een medewerker van een loket kan hier niet over beslissen, de conducteur heeft het laatste woord. Werd jij gecontroleerd?

Een ingeklapte fietskar is volgens mij gewoon handbagage, die dan aan de vereisten daarvoor moet voldoen.

Reageer