Mag een machinist een reiziger weigeren?

  • 6 October 2022
  • 4 reacties
  • 456 Bekeken

Mag een reiziger in de volgende situatie worden geweigerd door een NS machinist?

 

Een reiziger staat voorbij de gestippelde lijn op het perron, de NS medewerker attendeert de reiziger op de overtreding. De reiziger weigert zich achter de gestippelde lijn te verplaatsen. De NS medewerker geeft nu een ‘aanwijzing’ aan de reiziger, voor uw eigen veiligheid wacht op de trein achter de lijn. Nu wordt de reiziger verbaal en om verdere ellende te vermijden besluit de NS medewerker het erbij te laten.

 

ik zag dit een tijdje geleden gebeuren, nu weet ik dat je als machinist geen boete kan schrijven voor dit soort gevallen. Het was vroeg op de ochtend zonder V&S aanwezig op het desbetreffende station, had de machinist kunnen besluiten de reiziger niet mee te nemen aangezien hijzelf de trein moest rijden?


4 reacties

Een machinist is toezichthouder en dat is vastgelegd in de wet personenvervoer 2000, dan gaat het om de artikelen 70 t/m 74 waar de machinist zich dan op kan beroepen en daar staat ook in dat iemand het station of de trein kan worden ontzegt.

Hier kun je daar het een en ander over vinden en dan weet je eigenlijk ook je antwoord:

https://adoc.pub/toezichthouder-bij-ns.html

En ja, er worden wel eens mensen de toegang tot de trein ontzegt in bepaalde situaties en al er V&S rondloopt dan kan je zo iemand uit het station laten zetten. Als iets erg uit de hand is gelopen dan is er ook de mogelijkheid om via de veiligheidscentrale van de NS het personeel van een andere trein te laten waarschuwen voor een persoon op een bepaald station door deze te omschrijven.

 

In het geval iemand te dicht bij de perron rand staat dan kan de machinist de typhoon op de trein gebruiken om mensen te waarschuwen dat de trein er aan komt, die is voor het afwenden van direct gevaar.  Als iemand daar niet op reageert kun je ook stoppen voordat je bij de persoon in kwestie bent en even via de deur een waarschuwing/aanwijzing geven om een stap naar achteren te doen.

Ik heb in het verleden ook wel gebruik gemaakt van de omroep in de trein om mensen aan te geven dat het voor een machinist niet prettig is als mensen op de rand van het perron staan. Dit komt natuurlijk ook door het grotere risico dat je iemand aanrijdt als ze dicht op de rand staan en net (per ongeluk) een klein duwtje krijgen van iemand anders op het perron.

Om die reden, doe het gewoon niet en hou een beetje afstand tot die rand, het geeft de machinist een beter zicht en het verminderd het risico op ongevallen.  Net als dat het toch nog wel geregeld voorkomt dat er kinderen maar soms ook jongeren gewoon op de rand van het perron zitten met hun benen over de rand.  Ook dit zijn triggers voor machinisten omdat ook springers nog wel eens zo zitten te wachten op de trein, maar mensen realiseren zich niet dat er ook nog een trein langs kan rijden die niet vermeld staat op het bord van dat spoor. Het is gevaarlijk dus doe dat gewoon niet.

 

Reputatie 7

Dat mag inderdaad, en heb het zelf ook drie keer toegepast. Voor de geïnteresseerden: 2 x de toegang geweigerd aan jongeren die deden alsof ze voor de trein wilden springen terwijl ik aan kwam rijden en 1 x de toegang geweigerd aan een dame die zat te roken en te schelden op het perron plus haar vriend die net had staan pissen en kotsen eveneens midden op het perron. Mensen hoeven bij mij ook niet te proberen het spoor nog over te steken door dichte slagbomen of over de sporen zelf in een poging nog binnen te geraken. 

Reputatie 6

Ik hoor de mensen al roepen “beperking van m’n vrijheid!!!”

En terecht, die beperking. Ook aan vrijheid zitten grenzen. Als we nooit consequenties verbinden, gaan die mensen maar door en door met hun gevaarlijke en respectloze gedrag.

Ik heb inderdaad ook eens meegemaakt dat een voetganger nog even “voor de trein langs” over de overweg overstak. De machinist zette de trein stil en heeft even met deze persoon “gesproken”. Die heeft dan nog geluk, want ik heb ook, lang geleden, wel eens meegemaakt dat een klier gewoon uit de trein werd gezet, op de dichtsbijzijnde overweg. Niet netjes, wel effectief.

Reputatie 6

Overigens heb ik ook wel eens kennisgemaakt met de typhoon. Stond niet op te letten en er kwam een sneltrein langsdenderen. Het mooie van die typhoon is dat je niet eens meer naar achter hoeft te stappen. Die blaast zoveel lucht uit dat je vanzelf wel de goede kant op “blaast”. Dat is echt een volume van een heel andere categorie dan je gewend bent, zeker als je er een meter voor staat… Leerzame ervaring ;-)

Reageer