beantwoord

Mag een trein eventjes een tussenstop maken om een collega uit te laten stappen?i

• 31 juli 2014
  • 9 reacties
  • 614 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Zojuist stopte de trein van 18:37 (amsterdam cs naar lelystad) heel snel op almere Oostvaarders.

Dit om een collega uit de langzaam rijdende trein te laten springen!

Mag dit zomaar? Ik denk het niet en snap het ook niet zo goed, meneer kan zo onder de trein komen, EN er gaat een paar minuten later een directe trein naar Oostvaarders...

Beetje vreemd. (Ik heb een foto van de 'uitstappende' NS-er mocht daar behoefte aan zijn.
icon

Beste antwoord door Loes 31 juli 2014, 20:15

Ik schrik van deze melding om eerlijk te zijn. Veiligheid staat voorop en als een collega uit een rijdende trein springt, is dat absoluut niet in lijn met onze reglementen. Dit is absoluut onveilig en is strikt verboden.

Dat geldt ook dat een passagierstrein even een extra stop maakt om een collega af te zetten op een station waar je niet hoort te stoppen. Dat hoort ook niet, maar ik hoor dat ook wel eens en ook daar verbaas ik me over, maar hier schrik ik echt van.
Bekijk origineel

9 reacties

Nee dat mag niet lijkt me.

Buschauffeurs doen dat ook weleens, maar dat is minder gevaarlijk (al is het net zo storend)
Reputatie 5
Hoewel ik me ervan bewust ben dat er ongetwijfeld gegronde redenen voor voornoemde actie zullen zijn geweest, bevreemdt het mij toch.

Bij het spoor gaat immers de veiligheid voor alles.

Het uit een (langzaam) rijdende trein springen lijkt mij hier niet mee in lijn. Immers de springende persoon kan ongelukkig terechtkomen met alle gevolgen van dien.

Of geldt veiligheid alleen om maar het treinverkeer weer eens stil te kunnen leggen, maar is het niet iets wat in de hearts en minds van de individuele medewerkers verweven zit?

Hoe dan ook, ik vind het zorgwekkend. Als individuele medewerkers zo met de veiligheid omgaan, hoe gaan ze er dan mee om in andere situaties (vertrekproces van een trein, nadering van gele of rode seinen, etc. etc.)?
Ik schrik van deze melding om eerlijk te zijn. Veiligheid staat voorop en als een collega uit een rijdende trein springt, is dat absoluut niet in lijn met onze reglementen. Dit is absoluut onveilig en is strikt verboden.

Dat geldt ook dat een passagierstrein even een extra stop maakt om een collega af te zetten op een station waar je niet hoort te stoppen. Dat hoort ook niet, maar ik hoor dat ook wel eens en ook daar verbaas ik me over, maar hier schrik ik echt van.
Dit is heel erg gevaarlijk, alleen dat hij daar moet uitstappen. Veiligheid staat voorop. Almere Oostvaarders is prima te bereiken met de sprinter. Lijkt mij dat hij juist de verkeerde trein heeft genomen. Vanuit Amsterdam CS vertrekt de sprinter om :10 en :40 rechtstreeks over het uur. En die gaat helemaal naar Zwolle.
Beste Bob,

Zoals Loes al aangeeft mag dat echt niet. Ik geef je melding intern door. Bedankt voor het delen!
Reputatie 4
Beste Bob,

Het kan voorkomen dat een trein een extra stop maakt op een station. Dit kan voor reizigers en personeel.
Voor reizigers gebeurd dit soms bij verstoringen. Meestal zijn dit de laatste van de dag of de eerste treinen na een verstoring (ik heb na een aanrijding ook een keer een IC gehad van Amsterdam naar Dordrecht die overal stopte tussen Amsterdam en Leiden). Het kan ook voorkomen dat er soms (bijna nooit) voor personeel een extra stop gemaakt wordt bij verstoringen. Omdat bij dit bericht over Almere Oostvaarders gesproken wordt (dit is een beginpunt, maar geen standplaats voor machinisten en conducteurs) zal er misschien een personeelslid zijn geweest die een trein moest rijden en door een eerdere vertraging te laat was geweest.
Meestal zijn dit de laatste van de dag of de eerste treinen na een verstoring (ik heb na een aanrijding ook een keer een IC gehad van Amsterdam naar Dordrecht die overal stopte tussen Amsterdam en Leiden).

Klopt, of als er een Sprinter vlak voor een Intercity is uitgevallen. Laatst zat ik in de Intercity van Utrecht naar Rotterdam, en de Sprinter die van Gouda naar Rotterdam zou rijden, was vervallen. Daarom stopte de Intercity op alle stations vanaf Gouda.

Omdat bij dit bericht over Almere Oostvaarders gesproken wordt (dit is een beginpunt, maar geen standplaats voor machinisten en conducteurs) zal er misschien een personeelslid zijn geweest die een trein moest rijden en door een eerdere vertraging te laat was geweest.
Als dit echt nodig was geweest (wat je vertelt klinkt best aannemelijk), lijkt het me niet dat de mcn uit een rijdende trein was vertrokken. Als ie pech had, had ie die trein helemaal niet meer kunnen rijden.
Hoi mcn1995,

Een HC of andere MCN komt er eigenlijk altijd pas bij een reizigerstrein bij als er ook reizigers instappen. Als de MCN een HC oppikt of een passagierende MCN zal er altijd een stop ingepland worden, waar ook reizigers in en uit worden gelaten. Dan heb je een extra stop. Soms mag ik nog niet weg, juist omdat ik op ander personeel moet wachten dat elders een trein moet rijden. Alleen bij leeg mat kan je een personeelslid elders oppikken, mits dit mag. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat ik een stop moest maken om alleen personeel op te pikken.
Reputatie 5
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een 9800 naar Ut extra stopte bij de Bkh om een passagierende mcn uit te laten stappen.
Scheelt weer lopen natuurlijk.

Reageer