beantwoord

Mag ik andere treinen nemen na extra tussenstops met een dagretour?

Ik reis de 3e van maart met een dagretour heen en weer van Rotterdam Centraal en Schin op Geul, via Maastricht. De Reisplanner geeft dan aan dat ik alleen op Eindhoven en Maastricht hoef over te stappen. Echter wil ik ook nog even rondkijken op Breda, Tilburg en Weert. Mag ik dan eerst de IC-Direct tussen R’dam C. en Breda pakken, dan even wachten, daarna met IC 3600 naar Tilburg, en zo verder? De treinen die ik wil hebben rijden dus wel over hetzelfde spoor, maar niet op dezelfde lijn.
icon

Beste antwoord door Robert B 17 februari 2018, 22:45

Welkom op het forum!

Goed nieuws. Je mag overal op je traject uitstappen zolang je maar wilt, want zo te lezen heb je een e-ticket en dan maakt het helemaal niets uit zolang je maar binnen de route reist op die dag. Breda en Tilburg is dan geen enkel probleem richting Limboland :)

Als je via Utrecht wil en in de buurt van Utrecht gecontroleerd wordt op 3 maart omdat er werkzaamheden zijn is dat ook prima. Volg de reisplanner of de NS app.

Voor de IC Direct tussen Rotjeknor en Breda is trouwens NOOIT toeslag nodig dus dat is ook geen probleem als de reisplanner dat zegt.

Goede reis dus!
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is met een dagretour geen probleem, zolang u maar niet met een ov-chipkaart reist.
Badge +3
Welkom op het forum!

Goed nieuws. Je mag overal op je traject uitstappen zolang je maar wilt, want zo te lezen heb je een e-ticket en dan maakt het helemaal niets uit zolang je maar binnen de route reist op die dag. Breda en Tilburg is dan geen enkel probleem richting Limboland :)

Als je via Utrecht wil en in de buurt van Utrecht gecontroleerd wordt op 3 maart omdat er werkzaamheden zijn is dat ook prima. Volg de reisplanner of de NS app.

Voor de IC Direct tussen Rotjeknor en Breda is trouwens NOOIT toeslag nodig dus dat is ook geen probleem als de reisplanner dat zegt.

Goede reis dus!
Dat is met een dagretour geen probleem, zolang u maar niet met een ov-chipkaart reist. en met een tijdelijke ov-chipkaart?
Reputatie 7
Badge +4
Een kartonnen kaartje met chip uit de automaat, daarmee mag het wel gewoon. Alle chipkaarten van plastic, daar mag dit niet mee.
Badge +3
Tijdelijk reisrecht op een andere kaart (als je wacht op een nieuwe) is geen enkel probleem. En losse tickets krijg je later wel vergoed, ooit.

Doe zoals je normaal zou doen met die vervangende kaart.

Wat Thom zegt is dus niet waar, denk ik... want juist met 'plastic' is je reishistorie beter aan te tonen.
Reputatie 7
Badge +4
Met tijdelijk reisrecht geldt je oude abonnement op de plastic chipkaart en met dezelfde voorwaarden. Dan mag je maar beperkt onderbreken. Met een e-ticket of een kartonnen dagkaartje mag dat wel.

Ik denk dat het wel waar is 😉
Reputatie 4
Badge

Wat Thom zegt is dus niet waar, denk ik... want juist met 'plastic' is je reishistorie beter aan te tonen.

Het probleem bij plastic is reizen op saldo. Wanneer je reist op saldo en een tussenstop maakt zijn er extra kosten wanneer je je niet op de kortste reisroute tussen begin en eindpunt bevind en wanneer je langer dan 35 minuten uitgecheckt blijft.
Het mag dan wel, maar dan moet je elke keer uitchecken en daarna weer in. Tenzij je minder dan 35 minuten verblijft binnen het OV Chipkaartgebied, dan zou het wel mogen.
Maar... ik kon vroeger met een dagretour van het loket op elke tussenliggende plaats op de route altijd zo lang de reis onderbreken als ik wilde, zonder gedoe. Toen de OV-chipkaart kwam, werd ons verteld dat alle mogelijkheden die al bestonden, gewoon zouden blijven bestaan, alleen de manier van betalen zou anders worden. Dus waarom kan dat dan met de OV-chipkaart niet opeens? Of zijn we gewoon voor de gek gehouden met de informatie dat alle faciliteiten en mogelijkheden onveranderd zouden blijven?

Reageer