beantwoord

Mag ik in de 1e klas gaan zitten als de 2e klas vol is ?

• 1 oktober 2016
  • 9 reacties
  • 2575 Bekeken

Ik heb 2 haltes in het gangpad gestaan
icon

Beste antwoord door Tochjo 1 oktober 2016, 16:45

Nee, dat is niet toegestaan. Als u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt en de trein is zo vol dat er geen zitplaatsen meer zijn in de tweede klas, dan zult u genoegen moeten nemen met een staanplaats in de tweede klas. Ook als er nog zitplaatsen in de eerste klas zijn.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Nee, dat is niet toegestaan. Als u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt en de trein is zo vol dat er geen zitplaatsen meer zijn in de tweede klas, dan zult u genoegen moeten nemen met een staanplaats in de tweede klas. Ook als er nog zitplaatsen in de eerste klas zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Dat mag alleen als u een eersteklas kaartje heeft, dan wel wanneer de conducteur u daar nadrukkelijk vooraf collectief of persoonlijk toestemming voor heeft gegeven.

Het mag dus niet en er is kans op een boete in dat geval. Dan gaat het om vijftig euro plus de prijs van het eersteklas kaartje tegen de volle prijs.

Iedereen mag een kaartje voor de eerste klas kopen en er dan gaan zitten. Het gebeurt overigens maar zelden dat de conducteur de eerste klas vrij geeft.
Volgens de zelfbedachte normen van NS mogen er in een sprinter voortdurend tot 4 reizigers per vierkante meter staan. In een intercity hoort een reiziger nooit langer dan een kwartier te hoeven staan. Er zijn echter geen consequenties als die normen niet worden nageleefd.
Reputatie 4
Volgens de zelfbedachte normen van NS mogen er in een sprinter voortdurend tot 4 reizigers per vierkante meter staan. In een intercity hoort een reiziger nooit langer dan een kwartier te hoeven staan. Er zijn echter geen consequenties als die normen niet worden nageleefd.

Heb je daar een bron voor? Dat is namelijk wat de NS inderdaad ooit verkondigd heeft, maar ik kon een tijd terug geen bron meer vinden (ik moet regelmatig een half uur staan in de intercity, voor €400/mnd).
Reputatie 4
Badge
Dit staat in het vervoersplan 2015. In het vervoersplan 2016 niet meer.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/12/15/bijlage-1-vervoerplan-ns

Het beleid van NS ten aanzien van vervoercapaciteit is om reizigers met een eerste klas vervoerbewijs altijd een zitplaats aan te bieden. Tweede klas reizigers wil NS op werkdagen in de daluren en in de weekenden eveneens een zitplaats aanbieden. Op werkdagen tijdens de ochtendspits en avond- spits wil NS haar tweede klas reizigers in intercity’s een zitplaats aanbieden voor reizen langer dan 15 minuten, voor reizen korter dan 15 minuten wil NS tweede klas reizigers een zit- of staplaats aanbieden. In sprinters tijdens de ochtend- en avondspits wil NS tweede klas reizigers eveneens een zit- of staplaats aanbieden.

Zie verder http://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/concessie-en-vervoerplan.html
Reputatie 4
Ah, super bedankt! Ik ben aangesloten bij het ConsumentenClaim collectief, hopelijk komt daar nog wat uit. Kapodaster: https://consumentenclaim.nl/claims/ns-claim/algemeen/ns-claim

Ik stoor mij zo aan de communicatie van de NS hierover: "Dat betekent dat je in de spits maximaal een kwartier hoeft te staan." NS bij RTL Nieuws 😠 Hoe kan de NS beweren dat er ICs niet langer dan 15 minuten gestaan hoeft te worden, een IC treinreis tussen Amsterdam en Utrecht duurt een half uur.
Dit staat in het vervoersplan 2015. In het vervoersplan 2016 niet meer.

Excuus, dan heb ik gemist dat dat streven inmiddels stilletjes door de zijdeur was afgevoerd.
Reputatie 4
Badge
Hoe kan de NS beweren dat er ICs niet langer dan 15 minuten gestaan hoeft te worden, een IC treinreis tussen Amsterdam en Utrecht duurt een half uur.

Het is dan ook de bedoeling dat reizigers die een zitplaats hebben halverwege opstaan voor de reizigers die al een kwartier hebben gestaan. 😉
Reputatie 4
Het is dan ook de bedoeling dat reizigers die een zitplaats hebben halverwege opstaan voor de reizigers die al een kwartier hebben gestaan. ;)
Komisch ja, maar ook diep triest.

Waar komen die leugens toch vandaan, zie: https://forum.ns.nl/de-trein-11/op-lange-trajecten-veel-staan-27146

Reageer