beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 March 2014
  • 86 reacties
  • 118692 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is.
Enig benul van wat dat zou gaan kosten? Hoeveel denk je dat de prijs van treinkaartjes nog verder omhoog kan voor dat driekwart van de bevolking het niet meer kan betalen?
Reputatie 7
Badge +4
Persoonlijk heb ik graag een mens in elk treinstel die kan handelen als het nodig is. Mensen kunnen ook onwel worden om maar eens wat te noemen. Het overkwam een medepassagier en na een extra stop in Nunspeet naar ik meen, werd die met een ambulance weggebracht, waarbij de conducteur een grote rol speelde. De man heeft het overleefd. Ik zie liever een mens dan een machine.

Dat de vindbaarheid wel eens te wensen overlaat, is een ander probleem, ik was zeer content met het adequate en mogelijk levensreddende optreden van de conducteur.

Het geeft me een goed gevoel, ook van veiligheid, dat er een conducteur op de trein zit.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.

Voor mij persoonlijk draagt de wetenschap dat er ergens in de trein een conducteur is in geen enkel opzicht bij aan mijn veiligheidsgevoel. In geval van nood duurt het toch veel te lang voordat de conducteur gevonden is, ook al loopt die netjes elk half uur langs.
Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
in Gronngen en Friesland is niets gebeurd met het veiligheidsgevoel toen de vaste conducteurs daar verdwenen.
@Thom

Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.


Eens het HC Loes ,in vrijwel lege trams (late tram 1 van van haag daar delft) bijvoorbeeld laat de HTM tegenwoordig twee beveiligers meerijden. Ook in Amsterdam en Rotterdam is de vaste controleur terug op de tram. Het is bizar dat de NS al het personeel denkt te kunnen vervangen nu er elektronische toegangspoortjes zijn. De collega's van HC loes die alleen op zo'n trein dienst hebben en dan maar -inderdaad in de eerste klas- blijven zitten kan ik dan ook weinig kwalijk nemen.
@Thom

Heel graag 1 HC per treinstel. Soms kreeg ik 3 stellen Mat'64 mee in mijn eentje. Das best pittig en dan is een extra collega of controleteam meer dan welkom.
Reputatie 7
Badge +4
@Pe_pe

Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.

Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.



De conducteur moet niet verdwijnen maar de gorillateams vullen hem of haar aan. Ik denk dat het gevoel van veiligheid zowel bij de betalende reiziger als bij de conducteur er ook door toeneemt.

Per treinstel een conducteur blijft gewoon nodig.
Voor mij was in ieder geval de enige reden om de eerste klas upgrade te nemen de grotere kans op een zitplaats op de tijden dat ik normaal reis. Een mannetje bij de deur is een enorme extra kostenpost waar niemand op zit te wachten volgens mij.

Daarnaast moet je dan al het materieel verbouwen om de eerste klas coupe's samen te voegen tot een grote, want anders ben je drie mannetjes per trein kwijt als je pech hebt. En dat op gemiddeld 350 rijdende stellen, dat worden heel veel mannetjes.
Reputatie 7
Badge +4
Rechten kun je hooguit ontlenen aan de prijs die je voor je kaartje hebt betaald. Je inkomen staat er los van. In de eerste klas van de Thalys krijg je een ontbijt of een diner aangeboden en zijn dranken gratis in de meeste gevallen. Die brengen ze inderdaad naar je stoel en alles is inclusief maar het meisje dat het brengt, betaal je echt zelf in de prijs van je ticket. Het reist aangenaam. dat wel.



Persoonlijk reis ik wel eerste klas vanwege het comfort, de rust en de grotere kans op een zitplaats. Ik denk dat maar weinig reizigers hier een butler willen. De railcatering die door de luidsprekers schalt, mag wat mij betreft juist afgeschaft worden.
Kan voor de eerste klas niet net als in de Thalys per coupe een soort butler worden aangesteld? Dan weet je tenmiste waar je voor betaald en krijg je de service en het comfort waar je, gezien je inkomen en bestedingsniveau, recht op hebt.
@Pe_pe

Ik zou willen dat het beiden kon. Dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap.

Ook vliegende controleteams, die we nu ook hebben, geven meer pakkans, maar als je een vaste HC van de trein afhaalt, vraag ik me af wat er met het veiligheidsgevoel van reizigers gebeurd. Ik heb het nu niet alleen over zwartrijders, maar ook als men niet lekker is.
En ja, voor ik het weer lees, sommige collega's doen niet waar ze voor besteld zijn en daar heeft elk bedrijf wel last van helaas.
Je kunt natuurlijk wel heel denigrerend doen maar NS heeft met de huidige gebrekkige kwaliteit van de eerste klas wel een levensgroot probleem. Mensen betalen zich daarvoor blauw en zien vervolgens dat de stoelen in de eerste klas in de spits zijn bezet door studenten die acht tientjes per maand betalen voor onbeperkt reizen.
Ik weet van het probleem, ik ben zelf eerste klas reiziger. Maar als ik iedere keer dat ik wil zitten eerst een sleutel uit m'n tas moet vissen om een deur open te maken om dan door de deur heen te mogen om te mogen gaan zitten, dan zet ik m'n 1e klas upgrade direct weer stop.

Daarnaast lijkt het mij ook gelet op de veiligheid helemaal niet wenselijk.

Dit gaat bij mij al snel onder "kom nou toch". De oplossing kan zo eenvoudig zijn, controle. Dan ben je d'r, zonder geneuzel met deuren afsluiten en dergelijke. Waarom moet het dan zo moeilijk?
Je zult een afweging moeten maken wat praktisch is en juist. Veel betalende reizigers zijn het meest geholpen met het zo snel mogelijk verwijderen van de zwartrijder en heeft daar ook het meeste belang bij want hij kan zitten.
Dat "zwartrijder" is wat vaag omdat NS zelf onduidelijk is in zijn communicatie over de vraag of je met een tweede klas kaartje in de eerste klas mag gaan zitten als er in de tweede klas geen plaats meer is. Er wordt verwezen naar de conducteur die dat maar moet beoordelen en beslissen. Veel mensen vertalen dat naar "als de conducteur het niet expliciet verbiedt neem ik aan dat hij/zij het goed vindt". Zonder duidelijke richtlijnen van NS zal beboeten daarom op onbegrip stuiten.

Ik heb al vaker aangegeven dat naar mijn idee het een maatschappelijk probleem is, ontstaan uit een te grote tolerantie en te weinig handhaving. Dat is een politieke zaak en niet alleen iets van de NS. Het is helaas wel zo dat veel van deze ellende zich manifesteert in de trein.

In landen als Duitsland of Belgie komen begrippen als "coulance" en "discussie" niet in het "handboek kaartcontrole" voor. Coulance betekent nu eenmaal dat sommige mensen daar op gaan speculeren en kijken hoe ver ze kunnen gaan voor ze tegen een boete oplopen.

De oplossing zit voor een deel van Nederland in de inzet van de gorillateams. Met vier man binnenkomen zodanig dat de zwartrijder geen kant op kan en mede daardoor maar van agressie afziet als hij wordt bekeurd, werkt het beste.

Afschaffen van de vaste conducteurs en vervanging door vliegende conducteurteams van 2 tot 4 man is daarom veel veiliger en effectiever. Maar ja, de FNV.
Ik wilde vragen "Waarom niet allebei?", maar na het uitschrijven van een boete heeft die persoon natuurlijk een geldig eerste-klas vervoerbewijs. Alleen een boete uitschrijven zonder een eerste-klas vervoerbewijs, zodat die persoon daarna alsnog moet ophoepelen, is zeker niet mogelijk?
Reputatie 7
Badge +4
Je zult een afweging moeten maken wat praktisch is en juist. Veel betalende reizigers zijn het meest geholpen met het zo snel mogelijk verwijderen van de zwartrijder en heeft daar ook het meeste belang bij want hij kan zitten.

Maatschappelijk gezien is het beter dat er beboet wordt, domweg om deze ellende voor het grootste deel uit de wereld te helpen. Ik heb er best begrip voor dat een conducteur dat niet altijd doet, gezien de agressie die dat op kan leveren.

Ik denk dat het van de wijsheid van de gewetensvolle conducteur moet afhangen. Bij jou weet ik dat dat wel goed zit maar je hebt ook veel collega's die de eigen rust en veiligheid voorop stellen en maar niet controleren. Daar hebben de agressiefiguren dan inderdaad wel weer schuld aan, al is het geen excuus. Het wordt wel de kleine terreur genoemd maar het effect is zo klein nog niet.

Ik heb al vaker aangegeven dat naar mijn idee het een maatschappelijk probleem is, ontstaan uit een te grote tolerantie en te weinig handhaving. Dat is een politieke zaak en niet alleen iets van de NS. Het is helaas wel zo dat veel van deze ellende zich manifesteert in de trein. Het is daardoor in deze wel een duidelijk aandachtsgebied.

De oplossing zit voor een deel van Nederland in de inzet van de gorillateams. Met vier man binnenkomen zodanig dat de zwartrijder geen kant op kan en mede daardoor maar van agressie afziet als hij wordt bekeurd, werkt het beste. Het is alleen droevig als het zo moet. Het is wel degelijk vooral een Nederlands probleem. De modale Duitser voelt diepe minachting voor een zwartrijder en hier heb je mensen die de zwartrijder nog wel even zullen helpen met een 'discussie'. De Belgische conducteurs zijn ook niet zo blij met de agressieve 'dicussies'. Ik denk dat de politiek zich maar eens moet buigen hoe je agressie tegen mensen met een publieke taak op een effectieve wijze moet ontmoedigen.
Nu even een vraag van mij uit. Laat ik voorop stellen dat ik sinds kort ook meer schrijf voor deze reizigers. Nu het volgende scenario voor de eerste klas reiziger. Wat heeft die liever dat ik doe?

De eerste klas zit vol. Op balkons staan ook reizigers met een eerste klas vervoersbewijs. Tijdens controle blijkt dat een aantal verkeerd zit. Wil de staande eerste klasreiziger nu dat de verkeerd zittende reiziger beboet wordt of dat deze (ligt natuurlijk aan hoe lang deze er al zit, maar is net verkeerd gaan zitten) wordt weggestuurd en dat de staande eerste klas reiziger toch nog kan zitten?

Ik ben gewoon even benieuwd, want soms krijg ik het gevoel dat ik het nooit goed kan doen namelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Precies, daar gaat het om. Dat moet worden voorkomen door consequente, meer intensieve controle en inderdaad door handhaving.
Nee, maar als ze dan met dat eerste klas kaartje vervolgens niet kunnen zitten omdat alle eerste klas plaatsen bezet zijn door mensen met een tweede klas kaartje is dat natuurlijk wel een probleem.
Reputatie 7
Badge +4
Als mensen om die reden een eersteklas kaartje kopen, is er niets aan de hand en is het volledig legaal, geen probleem mee, integendeel.

In de daluren is het zeker rustiger, daar is geen discussie over.
Dat het voorkomt is helder maar laten we nou ook niet gaan doen alsof de eerste klas vooral gevuld is met zwartrijders.
Het komt vooral voor in de spits als de tweede klas vol is en juist om die volle tweede klas in de spits te ontlopen kopen veel mensen een eerste klas kaartje. Inderdaad op zondagmiddag en dinsdagavond speelt het probleem niet.
Reputatie 7
Badge +4
Dat het voorkomt is helder maar laten we nou ook niet gaan doen alsof de eerste klas vooral gevuld is met zwartrijders. De gelegenheid maakt de dief en dat zou met intensievere controle tegengegaan moeten worden.
Je herkent de zwartrijder in de eerste klas vaak wel, vooral door het gedrag, zoals Kaatje al eens eerder treffend aangaf.
Ik zie wel dat deze reizigers veel vaker bekeurd worden dan eerder en die verbazen zich er dan over dat hun boete bestaat uit 35 euro plus de reis eerste klas tegen vol tarief. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, lost het probleem zich vanzelf op.
Reputatie 1
Ja, dat is ook weer waar 🙂

Met die 4 grote steden ben ik het niet eens. Ik reis van Dordrecht naar Eindhoven. In de echte spits zit de 1e klas zowel heen als terug echt wel vol hoor (daarom reis ik ook buiten de spits, maar een enkele keer moet ik wel in de spits reizen). Ook zie ik dat de treinen naar Maastricht in de 1e klas nagenoeg vol zijn.

De vraag is natuurlijk wel of die mensen ook allemaal een eerste klas kaartje hebben.
Ja, ook dat nog, dankje. Of een passagepas voor de 1e klas? De plaspas, net als op de basisschool!
Je kunt natuurlijk wel heel denigrerend doen maar NS heeft met de huidige gebrekkige kwaliteit van de eerste klas wel een levensgroot probleem. Mensen betalen zich daarvoor blauw en zien vervolgens dat de stoelen in de eerste klas in de spits zijn bezet door studenten die acht tientjes per maand betalen voor onbeperkt reizen.
Reputatie 1
Ik reis regelmatig in de spits in de eerste klasse. Dan zit het er wel degelijk vol en moet er zelf wel eens gestaan worden. Veel van die reizigers raak je kwijt als de eerste klasse wordt afgeschaft.

Op incourante tijden, en op tijden waarop vooral dagjesmensen op pad zijn, is de eerste klasse inderdaad vaak zo goed als leeg. Maar dat betekent niet dat het over het algemeen flink rendeert. Reizigers in de eerste klasse betalen in de spits (vol tarief) soms 8 keer zoveel voor een rit als mensen die op andere tijden met de goedkoopste kaartjes reizen.

In de praktijk zit de eerste klas alleen vol op trajecten naar de vier grote steden in de ochtendspits en omgekeerde in de middagspits. Daarvoor moet je dan echter wel 20/7 in het hele land vrijwel lege eerste klasse rijtuigen laten meerijden. Dat je bij afschaffing een deel van die bovengenoemde categorie reizigers kwijtraakt klopt maar gezond zakelijk verstand leert dat je een bepaalde categorie klanten beter kunt afstoten als die veel meer kosten dan ze opleveren. Dat doet ieder echt bedrijf ook.

Nogmaals ik ben niet principieel tegen de eerste klas maar ik vind wel dat NS daar op zakelijke manier naar moet kijken en het product ter discussie moet stellen als het zijn geld niet oplevert.


Met die 4 grote steden ben ik het niet eens. Ik reis van Dordrecht naar Eindhoven. In de echte spits zit de 1e klas zowel heen als terug echt wel vol hoor (daarom reis ik ook buiten de spits, maar een enkele keer moet ik wel in de spits reizen). Ook zie ik dat de treinen naar Maastricht in de 1e klas nagenoeg vol zijn.

Reageer