beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 March 2014
  • 86 reacties
  • 118681 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Die boete is dan zonder meer terecht, u neemt een plaats in van iemand die wel betaalt voor de eerste klas, terwijl u dat niet doet. Dat is gewoon niet betalen voor een dienst ten koste van een ander. De NS zal trouwens wel gek zijn de eerste klas af te schaffen, het levert een vijfde van de inkomsten op.
Iets anders is dat het zo zou moeten zijn dat er voldoende lange treinen zouden moeten rijden om iedereen een zitplaats te kunnen geven, ongeacht in welke klasse. Als iedereen er maar mag gaan zitten met een een of andere zelfbedachte rechtvaardiging daarvan, dan kun je de eerste klas net zo goed afschaffen. De term feodaal lijkt me niet juist en een verschillend comfort wordt ook in deze moderne tijd overal aangeboden - er is klaarblijkelijk nog vraag naar ook. In de Thalys spreekt met niet van klasse maar van Comfort1 en Comfort2, dat klinkt meer bij de tijd maar komt op hetzelfde neer.
Een flink aantal mensen rijdt bewust eerste klas en betaalt gemiddeld zeventig procent meer omdat men dat er kennelijk voor over heeft. Het lijkt me niet correct om daar in uw geval dan zwart te gaan zitten, waardoor de reiziger die wel fors betaalt moet gaan staan. Dat is vrij zuur, zeker gezien de mentaliteit en uitstraling van de zwartrijders, die grossieren in rotsmoezen en valse rechtvaardigingen.
Ik heb er best begrip voor dat het niet leuk is te moeten staan als je ziet dat er hier en daar nog plaatsen vrij zijn in de eerste klas. Iedereen mag echter een eersteklas kaartje lopen, u ook.

De boetes worden verhoogd naar 50 euro, een grotere pakkans is natuurlijk veel effectiever.

Hoe zou u het vinden als u wel fors betaalt en u moet maar staan vanwege iemand die dat niet doet en toch een zitplaats inneemt?
Er zou een apparaat in de trein moeten komen, waarmee je met je OV-Chipkaart kan inchecken als 1e klas reiziger en daarvoor betaald. Net zo goed als die dingen op de perrons van InterCityDirect.

Als je er achter komt dat de 2e klas vol is dan kun je niet bij een automaat een overgang gaan kopen want dan rijdt je trein weg. Daar wachten ze echt niet op

Het lijkt me beter dat de NS gewoon zorgt voor voldoende materieel.
Schaf die klassen af, is feodaal en totaal niet meer van deze tijd. En zorg dat er genoeg zitplaatsen/treinen zijn zodat iedereen kan zitten, NS blijft ernstig in gebreke en dan ook nog het lef hebben een boete op te leggen als men bij grote drukte in de eerste klas gaat zitten!
Iedereen een zitplaats is onbetaalbare kolder, dan zouden de tarieven nog eens met 30% omhoog moeten omdat je dan grote hoeveelheden extra materieel moet kopen die je alleen op schooldagen een halfuurtje in de ochtendspits gebruikt en die de rest van de tijd dan staat te verroesten.

Dat NS in gebreke blijft als niet iedereen een zitplaats heeft is een hardnekkig misverstand. Net als bij de bus, de tram en de metro koopt U een vervoersbewijs en geen zitplaatsbewijs. U heeft dus recht op vervoer maar niet perse op een zitplaats. Wel kan ik me voorstellen dat U vindt dat NS gezien de buitensporig hoge tarieven voor forenzen in spits onvoldoende kwaliteit levert als die mensen moeten staan maar dat is want anders dan in gebreke blijven.

Verder kun je de vraag stellen of het uberhaupt handhaven de eerste klas nog wel zinvol als die ook in de spitsuren op veel trajecten grotendeels leeg is. Ik zou wel eens een businessplaatje voor de eerste klas willen zien want ik geloof er niets van dat dat een rendabele zaak voor NS is. Het is toch meer iets van een statussymbool omdat de politici dat zo graag willen.
Ik reis regelmatig in de spits in de eerste klasse. Dan zit het er wel degelijk vol en moet er zelf wel eens gestaan worden. Veel van die reizigers raak je kwijt als de eerste klasse wordt afgeschaft.

Op incourante tijden, en op tijden waarop vooral dagjesmensen op pad zijn, is de eerste klasse inderdaad vaak zo goed als leeg. Maar dat betekent niet dat het over het algemeen flink rendeert. Reizigers in de eerste klasse betalen in de spits (vol tarief) soms 8 keer zoveel voor een rit als mensen die op andere tijden met de goedkoopste kaartjes reizen.

In de praktijk zit de eerste klas alleen vol op trajecten naar de vier grote steden in de ochtendspits en omgekeerde in de middagspits. Daarvoor moet je dan echter wel 20/7 in het hele land vrijwel lege eerste klasse rijtuigen laten meerijden. Dat je bij afschaffing een deel van die bovengenoemde categorie reizigers kwijtraakt klopt maar gezond zakelijk verstand leert dat je een bepaalde categorie klanten beter kunt afstoten als die veel meer kosten dan ze opleveren. Dat doet ieder echt bedrijf ook.

Nogmaals ik ben niet principieel tegen de eerste klas maar ik vind wel dat NS daar op zakelijke manier naar moet kijken en het product ter discussie moet stellen als het zijn geld niet oplevert.
Reputatie 7
Badge +4
Het levert de NS flink op. Het reizigersaandeel eerste klas is maar 12 procent maar het levert 20 procent van de inkomsten op. Los van het gegeven dat er ook internationale reizigers zijn met een eersteklaskaartje. Feitelijk is de discussie dat er te weinig zitplaatsen zijn en mensen een rechtvaardiging zoeken om dan maar eerste klas te gaan zitten. Ik ben wel benieuwd naar hun reacties als ze voor hun reis in de eerste klas gaan betalen en als er dan iemand anders is gaan zitten met dezelfde rotsmoes als die ze zelf hanteerden. Het zal wel niet veel gebeuren, zwartrijders zijn per definitie slechte betalers.
Het levert de NS flink op. Het reizigersaandeel eerste klas is maar 12 procent maar het levert 20 procent van de inkomsten op.
Waar heb je die 12% vandaan? Ik herinner me elders gelezen te hebben dat het door de crisis inmiddels is gezakt naar 6%. 12% zou betekenen dat 1 op de 8 reizigers eerste klasse reist, dat is bepaald niet de indruk die ik krijg als ik reis.

Feitelijk is de discussie dat er te weinig zitplaatsen zijn en mensen een rechtvaardiging zoeken om dan maar eerste klas te gaan zitten.

Het punt is dat veel mensen vinden dat ze gezien de torenhoge spitstarieven in Nederland recht hebben op een zitplaats (dat wordt denk ik ook de argumentatie bij de rechtzaak die nu tegen NS is aangespannen). Volgens de letter van de wet is dat niet zo, maar de prijs-kwaliteit verhouding is bij NS in de spits natuurlijk langzamerhand wel helemaal zoek. Studenten betalen een habbekrats maar er zijn ook mensen die vele honderden euro's er maand betalen voor een dagelijkse staanplaats in het gangpad.

Zorgwekkend vind ik verder dat uit de door NS gepubliceerde plaatjes blijkt de de nieuwe CAF-sprinters zo'n 30% eerste klas krijgen. Dat lijkt me echt een alarmerende misser.
Reputatie 7
Badge +4
De laatste cijfers die ik erover las zijn wel van een tijdje terug maar ik vraag me af of dat wel zo dramatisch - met de helft - is gezakt. In de belendende landen is de verhouding ook ongeveer zo. Het is persoonlijke waarneming en geen wetenschappelijk onderzoek maar ik ervaar dat het in de eerste klas drukker is geworden de laatste jaren. En ik reis altijd en al vele jaren eerste klas. Ik kan zo snel geen cijfers vinden overigens en heb er vandaag ook geen zin in maar het lijkt me wel boeiend om de actuele getallen te hebben. Zes procent over het geheel lijkt me uitgesloten.
NS heeft meteen nieuw materieel besteld na de beslissing over het voortzetten van de SOV-kaart
Ze hebben niet gehandeld toen het plan om de SOV-kaart af te schaffen werd vervangen door een plan om niet alleen studenten maar ook MBO-scholieren een kortingskaart te geven. Pas een half jaar nadat was besloten om ook het gedeeltelijke vrije reisrecht te laten voortbestaan is er extra materieel besteld. Het is maar de vraag of er in de eerstgenoemde situatie nu wel zodanig veel overcapaciteit was geweest dat het resterende mat '64 aan de kant gezet kon worden zonder vervanging.
Met een kortingkaart i.p.v. vrij reizen was het aantal studentenkilometers zeer drastisch afgenomen (schatting was zo'n 40%) en dan was er helemaal geen nieuw materieel nodig geweest
Als zo'n percentage al realistisch is, dan is het pas na vele jaren, als de voorraad studentenwoningen zich heeft aangepast aan het ontmoedigen van student-forenzen. Anders dan bij de bus, zal het aantal studenten dat met de trein reist op stukjes waar ook gefietst kan worden 'omdat het toch gratis is' verwaarloosbaar zijn. Een auto kan ook niet uit als je 'gratis' met 40% korting kan reizen.
Als zo'n percentage al realistisch is, dan is het pas na vele jaren, als de voorraad studentenwoningen zich heeft aangepast aan het ontmoedigen van student-forenzen.
Over schattingen kun je altijd twisten, maar er gaan niet alleen meer studenten op kamers, ze kiezen ook voor studies dichter bij huis, gaan carpoolen, gaan meerijden (bla-bla-car), gaan met een parallelle streekbus (goedkoper), etc. Daarnaast maken ze ook minder fun-reisjes naar feesten, festivals, vrienden en kennissen, etc.
Voor de bepaling van de hoeveelheid benodigd materieel kun je je beperken tot de ochtendspits. Daarmee vallen de "fun-reisjes naar feesten, festivals, vrienden en kennissen, etc" al af. In de ochtendspits in de trein zul je qua studenten voornamelijk de thuiswonenden vinden. Dat zijn er voor HBO en WO samen ongeveer 250.000 en daar zouden dan 200.000 MBO studenten bij komen. (bron). Dat is een toename van 80% in aantal reizende studenten in de ochtendspits. Wil je dan op een daling van 40% in het aantal studenten-trein-kilometers uitkomen, zouden thuiswonende studenten gemiddeld nog maar een derde van het aantal treinkilometers moeten maken.
Reputatie 3
Als het heel druk is de 2e klas wil het nog niet helemaal vol te zijn. Ik heb al een aantal keren een trein gehad waar de balkons vol stonden en ik toch nog een vrije stoel vond in de 2e klas. Je moet de trein helemaal aflopen. Is de trein 100 procent vol dan kun je altijd nog 1e klas gaan zitten en bij het volgende station komen er altijd plaatsen vrij in de 2e klas waar je dan kunt gaan zitten voordat de nieuwe reizigers de trein inkomen.
Reputatie 7
Badge +4
Zodra je eerste klas gaat zitten met een tweedeklaskaartje, reis je zwart. Vaak is de spreiding van de reizigers over de trein inderdaad vaak niet goed. Er zijn natuurlijk ook treinen die van voren naar achteren vol zitten. Maar als er geen plaats is, mag je echt geen zitplaats in de eerste klas innemen en het maakt niet uit of je iets verzint om dat te rechtvaardigen. Er zouden natuurlijk voldoende zitplaatsen moeten zijn in beide klassen.
Dat van slechte spreiding kan ik wel beamen. Paar herkenbare punten:

1. Reizigers stappen allemaal bij dezelfde deur in, of er is wel wat spreiding, maar het gros blijft bij 1 deur.
2. Reizigers zien anderen staan (die daar soms zelfs gewoon voor kiezen) en concluderen onterecht dat het vol is.
3. Het zijn vaak de jongeren die vragen eerste klas te zitten
Je kunt zoveel leuke lapmiddeltjes bedenken, niet voor het komende materieel trouwens wat dat is al lang in productie, maar de simpelste manier is nog steeds controleren en indien nodig schrijven. Zo snel mogelijk de onzin, want een hoop mensen geloven het echt, uit de wereld helpen dat je eerste klas mag zitten als het druk is.

Daar moet ik wel bij vermelden dat ook ik vaak genoeg aangekeken word als ik eerste klas ga zitten, ik ben niet helemaal het type wat daar zit, maar toch echt gewoon beschik over een geldig vervoersbewijs.

3. Het zijn vaak de jongeren die vragen eerste klas te zitten
En bedankt he ;)

Overigens, correct, sommigen blijven gewoon staan. Op stukjes van een paar minuten doe ik ook niet de moeite om te gaan zitten.
Je kunt zoveel leuke lapmiddeltjes bedenken, niet voor het komende materieel trouwens wat dat is al lang in productie, maar de simpelste manier is nog steeds controleren en indien nodig schrijven.
Zolang de gemiddelde conducteur juist bij drukte geen kaartjes controleert is dit geen werkende oplossing.

Overigens waren de schuifdeuren tussen tweede klas en eerste klas tot eind jaren 60 afgesloten en konden toen alleen met een conducteurssleutel worden geopend. Dat heeft niets met elitair te maken maar gewoon met het bewaken van de kwaliteit van je premium product. Waarbij ik me nog steeds afvraag of NS commercieel gezien nog wel met dit premium product moet doorgaan maar dat is een andere discussie.
Dan wordt het dus tijd om wel te gaan controleren en daarop toe te zien...

Afgesloten deuren, dat zal een gezellige boel worden. Dan krijg je dus 1) de veiligheidspolitie achter je aan 2) hetzelfde als met OVC poortjes. Of had je de eerste klasse vanaf alle kanten af willen sluiten? Dat lijkt me al helemaal niet praktisch, je reizigers opsluiten of buitensluiten. Of 24/7 een HC bij iedere deur, maar ook dat lijkt me geen succes.
Dan krijg je dus 1) de veiligheidspolitie achter je aan 2) hetzelfde als met OVC poortjes.
3) Toiletten die wel in de trein aanwezig, maar niet vanuit iedere tweede-klas coupé bereikbaar zijn.
Ja, ook dat nog, dankje. Of een passagepas voor de 1e klas? De plaspas, net als op de basisschool!
Reputatie 1
Ik reis regelmatig in de spits in de eerste klasse. Dan zit het er wel degelijk vol en moet er zelf wel eens gestaan worden. Veel van die reizigers raak je kwijt als de eerste klasse wordt afgeschaft.

Op incourante tijden, en op tijden waarop vooral dagjesmensen op pad zijn, is de eerste klasse inderdaad vaak zo goed als leeg. Maar dat betekent niet dat het over het algemeen flink rendeert. Reizigers in de eerste klasse betalen in de spits (vol tarief) soms 8 keer zoveel voor een rit als mensen die op andere tijden met de goedkoopste kaartjes reizen.

In de praktijk zit de eerste klas alleen vol op trajecten naar de vier grote steden in de ochtendspits en omgekeerde in de middagspits. Daarvoor moet je dan echter wel 20/7 in het hele land vrijwel lege eerste klasse rijtuigen laten meerijden. Dat je bij afschaffing een deel van die bovengenoemde categorie reizigers kwijtraakt klopt maar gezond zakelijk verstand leert dat je een bepaalde categorie klanten beter kunt afstoten als die veel meer kosten dan ze opleveren. Dat doet ieder echt bedrijf ook.

Nogmaals ik ben niet principieel tegen de eerste klas maar ik vind wel dat NS daar op zakelijke manier naar moet kijken en het product ter discussie moet stellen als het zijn geld niet oplevert.


Met die 4 grote steden ben ik het niet eens. Ik reis van Dordrecht naar Eindhoven. In de echte spits zit de 1e klas zowel heen als terug echt wel vol hoor (daarom reis ik ook buiten de spits, maar een enkele keer moet ik wel in de spits reizen). Ook zie ik dat de treinen naar Maastricht in de 1e klas nagenoeg vol zijn.
Ja, ook dat nog, dankje. Of een passagepas voor de 1e klas? De plaspas, net als op de basisschool!
Je kunt natuurlijk wel heel denigrerend doen maar NS heeft met de huidige gebrekkige kwaliteit van de eerste klas wel een levensgroot probleem. Mensen betalen zich daarvoor blauw en zien vervolgens dat de stoelen in de eerste klas in de spits zijn bezet door studenten die acht tientjes per maand betalen voor onbeperkt reizen.

Met die 4 grote steden ben ik het niet eens. Ik reis van Dordrecht naar Eindhoven. In de echte spits zit de 1e klas zowel heen als terug echt wel vol hoor (daarom reis ik ook buiten de spits, maar een enkele keer moet ik wel in de spits reizen). Ook zie ik dat de treinen naar Maastricht in de 1e klas nagenoeg vol zijn.

De vraag is natuurlijk wel of die mensen ook allemaal een eerste klas kaartje hebben.
Reputatie 1
Ja, dat is ook weer waar 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Dat het voorkomt is helder maar laten we nou ook niet gaan doen alsof de eerste klas vooral gevuld is met zwartrijders. De gelegenheid maakt de dief en dat zou met intensievere controle tegengegaan moeten worden.
Je herkent de zwartrijder in de eerste klas vaak wel, vooral door het gedrag, zoals Kaatje al eens eerder treffend aangaf.
Ik zie wel dat deze reizigers veel vaker bekeurd worden dan eerder en die verbazen zich er dan over dat hun boete bestaat uit 35 euro plus de reis eerste klas tegen vol tarief. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, lost het probleem zich vanzelf op.

Reageer