Skip to main content
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
Dat het voorkomt is helder maar laten we nou ook niet gaan doen alsof de eerste klas vooral gevuld is met zwartrijders. De gelegenheid maakt de dief en dat zou met intensievere controle tegengegaan moeten worden.

Je herkent de zwartrijder in de eerste klas vaak wel, vooral door het gedrag, zoals Kaatje al eens eerder treffend aangaf.

Ik zie wel dat deze reizigers veel vaker bekeurd worden dan eerder en die verbazen zich er dan over dat hun boete bestaat uit 35 euro plus de reis eerste klas tegen vol tarief. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, lost het probleem zich vanzelf op.
Hoi Ruys,



Heel goed om te lezen dat jullie je werknemers deze mogelijkheid geven en hen zo goed mogelijk faciliteren zodat ze zich comfortabel voelen! Ik snap goed dat je hier inderdaad meer van verwacht en ook verwacht dat er vaker gecontroleerd wordt. Zou je dit vanuit jullie bedrijf kenbaar willen maken aan mijn collega's van NS Zakelijk? Er wordt dan z.s.m. telefonisch contact met je opgenomen. Zou je hierin ook kunnen vermelden op welke trajecten/tijdstippen je structureel klachten hoort tijdens vergaderingen? Alvast bedankt!
Schaf die klassen af, is feodaal en totaal niet meer van deze tijd. En zorg dat er genoeg zitplaatsen/treinen zijn zodat iedereen kan zitten, NS blijft ernstig in gebreke en dan ook nog het lef hebben een boete op te leggen als men bij grote drukte in de eerste klas gaat zitten!
Duidelijk. Bedankt
Welkom op het forum PaulVN!



Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Het is inderdaad niet de bedoeling om in de 1e klas plaats te nemen met je 2e klas ticket, tenzij de conducteur hier via de omroep toestemming voor geeft. Dit gebeurt alleen bij uitzondering.



Vriendelijke groet,

Inge
Het is begrijpelijk dat je dit als frustrerend ervaart. Het is echter niet toegestaan om zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas plaats te nemen. Het is als conducteur niet altijd mogelijk om vervoerbewijzen te controleren, omdat conducteurs naast de controle ook andere verantwoordelijkheden hebben. Wanneer er wel wordt gecontroleerd kan er besloten worden om iemand de trein uit te zetten of een Uitstel van Betaling uit te schrijven, waarbij de ritprijs en een verhoging van € 35,00 in rekening wordt gebracht.
Er zou een apparaat in de trein moeten komen, waarmee je met je OV-Chipkaart kan inchecken als 1e klas reiziger en daarvoor betaald. Net zo goed als die dingen op de perrons van InterCityDirect.



Als je er achter komt dat de 2e klas vol is dan kun je niet bij een automaat een overgang gaan kopen want dan rijdt je trein weg. Daar wachten ze echt niet op
Het gaat niet om inchecken maar om een 1e klasse toeslag opladen. Net zoals een toeslag opladen voor IC Direct bij de zuilen.



Dat heeft niets met zwartrijden te maken.
Ik heb zelf een dal voordeel abonnement die geldig is voor in de 1e klasse. Als iedereen met een 2e klasse vervoersbewijs in de 1e klasse gaat, waar moet ik dan zitten ik heb er wel voor betaald . Maar andersom kan het weer wel. Dus ik kan met mijn 1e klasse abonnement ook plaats nemen in de 2e klasse! 🙂
Dan stel ik nogmaals maar mijn vraag, want lezen is blijkbaar moeilijk. Op welk traject is de prijs van een 1e klas kaartje dan zo schrikbarend omhoog gegaan??

Voor mij: op elk traject. Amsterdam Amstel - Centraal: 25 euro, Arnhem - Nijmegen: 25 euro, maakt niet uit.



En jij schrijft dat je wil betalen voor een 1e klas kaartje, maar dat je dat niet mag van de NS. Ik vind dat een beetje paranoïde klinken. Waarom zou alleen jij niet mogen betalen voor een 1e klas kaartje?


Het is een feit. Met een OV-jaarabonnement moet je 25 euro betalen om 1e klas van Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal te reizen.



En hoezo is het trajectkaartje afgeschaft? Je kan toch gewoon nog steeds voor elk traject een kaartje kopen, of dat nou 1e klas is of 2e klas. Misschien moet je het eens duidelijker uitleggen, zodat iedereen het snapt.


Ik heb alle 2e klas reizen in heel Nederland al afgekocht. Dus als ik 1e klas reis heb ik altijd het verschil betaald, want het is niet logisch om 2x voor de 2e klasse te moeten betalen. Nu kost dit verschil 2e-1e klas kaartje 25 euro, ongeacht het traject.
Ik heb, zoals zovelen, al meerdere malen naar het 'waarom' gevraagd van het afschaffen van de Overgang 2-1 voor een bepaald traject. En ook de reizigersorganisaties stellen deze maatregel bij voortduring aan de kaak. Maar een overtuigend antwoord heb ik nog niet gehoord.



Het argument dat nog het meeste hout snijdt, is dat NS in de spits ook in de eerste klas nog een capaciteitstekort heeft, en dus niet wil bevorderen dat mensen dan van de tweede klas naar de eerste klas upgraden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het regelmatig voorkwam dat ik een upgrade had gekocht en ook in de eerste klas niet kon zitten, dus dat snap ik nog wel.

Maar zo in het algemeen vind ik het nog steeds een onverklaarbare maatregel.
Ik heb, zoals zovelen, al meerdere malen naar het 'waarom' gevraagd van het afschaffen van de Overgang 2-1 voor een bepaald traject. En ook de reizigersorganisaties stellen deze maatregel bij voortduring aan de kaak. Maar een overtuigend antwoord heb ik nog niet gehoord.



Het argument dat nog het meeste hout snijdt, is dat NS in de spits ook in de eerste klas nog een capaciteitstekort heeft, en dus niet wil bevorderen dat mensen dan van de tweede klas naar de eerste klas upgraden. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het regelmatig voorkwam dat ik een upgrade had gekocht en ook in de eerste klas niet kon zitten, dus dat snap ik nog wel.

Maar zo in het algemeen vind ik het nog steeds een onverklaarbare maatregel.






Het zou goed zijn als NS zich hier dan over uitsprak, dan weet iedereen het waarom en waar hij aan toe is.
Als je op het station wil beslissen of je een deel van de reis 1e klas reist dan wordt een e-ticket inderdaad lastig. Als je ook niet tussentijds wil in- en/of uitchecken en je niet voor de hele reis het 1e klas tarief extra wil betalen blijft alleen de eenmalige chipkaart over. In het voorbeeld wordt het dan wel € 7,80 (maar dus nog steeds lang geen € 25). Dit kan in ieder geval als het het eerste deel van de reis betreft. Ik weet eigenlijk niet of het is toegestaan om bij een reis A - B - C waarbij je B - C 1e klas wil reizen, een eenmalige chipkaart 1e klas B - C al in A in te checken.
Waarom heeft NS niet simpelweg de abonnementsvoorwaarden overhoop gehaald en de eenmalige klassewissel geschrapt? Dat mogen ze zomaar doen mits ze het drie maanden van tevoren aankondigen en je erop wijzen dat je het abonnement per direct mag beëindigen als je het niet eens bent met de nieuwe voorwaarden.
Voor de bepaling van de hoeveelheid benodigd materieel kun je je beperken tot de ochtendspits. Daarmee vallen de "fun-reisjes naar feesten, festivals, vrienden en kennissen, etc" al af. In de ochtendspits in de trein zul je qua studenten voornamelijk de thuiswonenden vinden. Dat zijn er voor HBO en WO samen ongeveer 250.000 en daar zouden dan 200.000 MBO studenten bij komen. (bron). Dat is een toename van 80% in aantal reizende studenten in de ochtendspits. Wil je dan op een daling van 40% in het aantal studenten-trein-kilometers uitkomen, zouden thuiswonende studenten gemiddeld nog maar een derde van het aantal treinkilometers moeten maken.
Die boete is dan zonder meer terecht, u neemt een plaats in van iemand die wel betaalt voor de eerste klas, terwijl u dat niet doet. Dat is gewoon niet betalen voor een dienst ten koste van een ander. De NS zal trouwens wel gek zijn de eerste klas af te schaffen, het levert een vijfde van de inkomsten op.

Iets anders is dat het zo zou moeten zijn dat er voldoende lange treinen zouden moeten rijden om iedereen een zitplaats te kunnen geven, ongeacht in welke klasse. Als iedereen er maar mag gaan zitten met een een of andere zelfbedachte rechtvaardiging daarvan, dan kun je de eerste klas net zo goed afschaffen. De term feodaal lijkt me niet juist en een verschillend comfort wordt ook in deze moderne tijd overal aangeboden - er is klaarblijkelijk nog vraag naar ook. In de Thalys spreekt met niet van klasse maar van Comfort1 en Comfort2, dat klinkt meer bij de tijd maar komt op hetzelfde neer.

Een flink aantal mensen rijdt bewust eerste klas en betaalt gemiddeld zeventig procent meer omdat men dat er kennelijk voor over heeft. Het lijkt me niet correct om daar in uw geval dan zwart te gaan zitten, waardoor de reiziger die wel fors betaalt moet gaan staan. Dat is vrij zuur, zeker gezien de mentaliteit en uitstraling van de zwartrijders, die grossieren in rotsmoezen en valse rechtvaardigingen.

Ik heb er best begrip voor dat het niet leuk is te moeten staan als je ziet dat er hier en daar nog plaatsen vrij zijn in de eerste klas. Iedereen mag echter een eersteklas kaartje lopen, u ook.



De boetes worden verhoogd naar 50 euro, een grotere pakkans is natuurlijk veel effectiever.



Hoe zou u het vinden als u wel fors betaalt en u moet maar staan vanwege iemand die dat niet doet en toch een zitplaats inneemt?
Er zou een apparaat in de trein moeten komen, waarmee je met je OV-Chipkaart kan inchecken als 1e klas reiziger en daarvoor betaald. Net zo goed als die dingen op de perrons van InterCityDirect.



Als je er achter komt dat de 2e klas vol is dan kun je niet bij een automaat een overgang gaan kopen want dan rijdt je trein weg. Daar wachten ze echt niet op


Het lijkt me beter dat de NS gewoon zorgt voor voldoende materieel.
Schaf die klassen af, is feodaal en totaal niet meer van deze tijd. En zorg dat er genoeg zitplaatsen/treinen zijn zodat iedereen kan zitten, NS blijft ernstig in gebreke en dan ook nog het lef hebben een boete op te leggen als men bij grote drukte in de eerste klas gaat zitten!

Iedereen een zitplaats is onbetaalbare kolder, dan zouden de tarieven nog eens met 30% omhoog moeten omdat je dan grote hoeveelheden extra materieel moet kopen die je alleen op schooldagen een halfuurtje in de ochtendspits gebruikt en die de rest van de tijd dan staat te verroesten.



Dat NS in gebreke blijft als niet iedereen een zitplaats heeft is een hardnekkig misverstand. Net als bij de bus, de tram en de metro koopt U een vervoersbewijs en geen zitplaatsbewijs. U heeft dus recht op vervoer maar niet perse op een zitplaats. Wel kan ik me voorstellen dat U vindt dat NS gezien de buitensporig hoge tarieven voor forenzen in spits onvoldoende kwaliteit levert als die mensen moeten staan maar dat is want anders dan in gebreke blijven.



Verder kun je de vraag stellen of het uberhaupt handhaven de eerste klas nog wel zinvol als die ook in de spitsuren op veel trajecten grotendeels leeg is. Ik zou wel eens een businessplaatje voor de eerste klas willen zien want ik geloof er niets van dat dat een rendabele zaak voor NS is. Het is toch meer iets van een statussymbool omdat de politici dat zo graag willen.
Ik reis regelmatig in de spits in de eerste klasse. Dan zit het er wel degelijk vol en moet er zelf wel eens gestaan worden. Veel van die reizigers raak je kwijt als de eerste klasse wordt afgeschaft.



Op incourante tijden, en op tijden waarop vooral dagjesmensen op pad zijn, is de eerste klasse inderdaad vaak zo goed als leeg. Maar dat betekent niet dat het over het algemeen flink rendeert. Reizigers in de eerste klasse betalen in de spits (vol tarief) soms 8 keer zoveel voor een rit als mensen die op andere tijden met de goedkoopste kaartjes reizen.


In de praktijk zit de eerste klas alleen vol op trajecten naar de vier grote steden in de ochtendspits en omgekeerde in de middagspits. Daarvoor moet je dan echter wel 20/7 in het hele land vrijwel lege eerste klasse rijtuigen laten meerijden. Dat je bij afschaffing een deel van die bovengenoemde categorie reizigers kwijtraakt klopt maar gezond zakelijk verstand leert dat je een bepaalde categorie klanten beter kunt afstoten als die veel meer kosten dan ze opleveren. Dat doet ieder echt bedrijf ook.



Nogmaals ik ben niet principieel tegen de eerste klas maar ik vind wel dat NS daar op zakelijke manier naar moet kijken en het product ter discussie moet stellen als het zijn geld niet oplevert.
Het levert de NS flink op. Het reizigersaandeel eerste klas is maar 12 procent maar het levert 20 procent van de inkomsten op. Los van het gegeven dat er ook internationale reizigers zijn met een eersteklaskaartje. Feitelijk is de discussie dat er te weinig zitplaatsen zijn en mensen een rechtvaardiging zoeken om dan maar eerste klas te gaan zitten. Ik ben wel benieuwd naar hun reacties als ze voor hun reis in de eerste klas gaan betalen en als er dan iemand anders is gaan zitten met dezelfde rotsmoes als die ze zelf hanteerden. Het zal wel niet veel gebeuren, zwartrijders zijn per definitie slechte betalers.
Het levert de NS flink op. Het reizigersaandeel eerste klas is maar 12 procent maar het levert 20 procent van de inkomsten op.

Waar heb je die 12% vandaan? Ik herinner me elders gelezen te hebben dat het door de crisis inmiddels is gezakt naar 6%. 12% zou betekenen dat 1 op de 8 reizigers eerste klasse reist, dat is bepaald niet de indruk die ik krijg als ik reis.



Feitelijk is de discussie dat er te weinig zitplaatsen zijn en mensen een rechtvaardiging zoeken om dan maar eerste klas te gaan zitten.


Het punt is dat veel mensen vinden dat ze gezien de torenhoge spitstarieven in Nederland recht hebben op een zitplaats (dat wordt denk ik ook de argumentatie bij de rechtzaak die nu tegen NS is aangespannen). Volgens de letter van de wet is dat niet zo, maar de prijs-kwaliteit verhouding is bij NS in de spits natuurlijk langzamerhand wel helemaal zoek. Studenten betalen een habbekrats maar er zijn ook mensen die vele honderden euro's er maand betalen voor een dagelijkse staanplaats in het gangpad.



Zorgwekkend vind ik verder dat uit de door NS gepubliceerde plaatjes blijkt de de nieuwe CAF-sprinters zo'n 30% eerste klas krijgen. Dat lijkt me echt een alarmerende misser.
De laatste cijfers die ik erover las zijn wel van een tijdje terug maar ik vraag me af of dat wel zo dramatisch - met de helft - is gezakt. In de belendende landen is de verhouding ook ongeveer zo. Het is persoonlijke waarneming en geen wetenschappelijk onderzoek maar ik ervaar dat het in de eerste klas drukker is geworden de laatste jaren. En ik reis altijd en al vele jaren eerste klas. Ik kan zo snel geen cijfers vinden overigens en heb er vandaag ook geen zin in maar het lijkt me wel boeiend om de actuele getallen te hebben. Zes procent over het geheel lijkt me uitgesloten.
NS heeft meteen nieuw materieel besteld na de beslissing over het voortzetten van de SOV-kaart

Ze hebben niet gehandeld toen het plan om de SOV-kaart af te schaffen werd vervangen door een plan om niet alleen studenten maar ook MBO-scholieren een kortingskaart te geven. Pas een half jaar nadat was besloten om ook het gedeeltelijke vrije reisrecht te laten voortbestaan is er extra materieel besteld. Het is maar de vraag of er in de eerstgenoemde situatie nu wel zodanig veel overcapaciteit was geweest dat het resterende mat '64 aan de kant gezet kon worden zonder vervanging.
Met een kortingkaart i.p.v. vrij reizen was het aantal studentenkilometers zeer drastisch afgenomen (schatting was zo'n 40%) en dan was er helemaal geen nieuw materieel nodig geweest
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.



Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.



Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.



Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn. U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.




Reageer