beantwoord

Mag ik in de 1e klas plaatsnemen als het druk is in de 2e klas?

  • 8 March 2014
  • 86 reacties
  • 118654 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Dan stel ik nogmaals maar mijn vraag, want lezen is blijkbaar moeilijk. Op welk traject is de prijs van een 1e klas kaartje dan zo schrikbarend omhoog gegaan??
Voor mij: op elk traject. Amsterdam Amstel - Centraal: 25 euro, Arnhem - Nijmegen: 25 euro, maakt niet uit.

En jij schrijft dat je wil betalen voor een 1e klas kaartje, maar dat je dat niet mag van de NS. Ik vind dat een beetje paranoïde klinken. Waarom zou alleen jij niet mogen betalen voor een 1e klas kaartje?

Het is een feit. Met een OV-jaarabonnement moet je 25 euro betalen om 1e klas van Amsterdam Amstel - Amsterdam Centraal te reizen.

En hoezo is het trajectkaartje afgeschaft? Je kan toch gewoon nog steeds voor elk traject een kaartje kopen, of dat nou 1e klas is of 2e klas. Misschien moet je het eens duidelijker uitleggen, zodat iedereen het snapt.

Ik heb alle 2e klas reizen in heel Nederland al afgekocht. Dus als ik 1e klas reis heb ik altijd het verschil betaald, want het is niet logisch om 2x voor de 2e klasse te moeten betalen. Nu kost dit verschil 2e-1e klas kaartje 25 euro, ongeacht het traject.
Reputatie 1
Ik reis al jaren 1e klas, privé als naar mijn werk en ik zie vrij regelmatig mensen in de 1e klas gaan zitten, terwijl overduidelijk is dat zij geen 1e klas vervoersbewijs hebben. En nee...dat heeft niets met uiterlijk te maken, maar puur met gedrag. Vaak lopen deze mensen (en dat zijn allerlei types) eerst door naar de 2e klas om vervolgens terug te keren en in de 1e klas te gaan zitten. Voordat ze gaan zitten kijken ze nog even goed om zich heen en gaan vervolgens zitten, maar houden constant de deur in de gaten. En als ze dan zien dat de conducteur komt staan ze snel op en lopen weg. Mocht dat niet lukken dan wordt er bij de controle gezegd dat ze het niet gezien hebben (ja, het verschil tussen een 1 en een 2 is erg lastig tegenwoordig). Als het meerdere mensen zijn hoor je ze vaak nog zeggen we gaan gewoon hier zitten. Wat ik jammer vind is dat ik in al die jaren nog nooit heb gezien dat er een boete is opgelegd. Er wordt gewoon gezegd dat deze mensen moeten verhuizen naar de 2e klas. Wat mij betreft mogen ze deze mensen echt een boete geven.

Zelf ben ik voorstander van het de wagons zowel helemaal vooraan als helemaal achteraan te plaatsen, zoals bij de ICL. Wat mij betreft mogen deze dan ook afgesloten worden zodat je deze alleen met een apart pasje kan openen. Maar ik denk dat dat nooit gaat gebeuren.
Ik heb zelf een dal voordeel abonnement die geldig is voor in de 1e klasse. Als iedereen met een 2e klasse vervoersbewijs in de 1e klasse gaat, waar moet ik dan zitten ik heb er wel voor betaald . Maar andersom kan het weer wel. Dus ik kan met mijn 1e klasse abonnement ook plaats nemen in de 2e klasse! 🙂
Het gaat niet om inchecken maar om een 1e klasse toeslag opladen. Net zoals een toeslag opladen voor IC Direct bij de zuilen.

Dat heeft niets met zwartrijden te maken.
In de trein inchecken is praktisch gezien geen goed idee. Immers, iedereen kan zodra een conducteur wordt gesignaleerd nog even snel inchecken. Het zwartrijden (winkeldiefstal) zal daardoor enkel in grotere hoeveelheden plaatsvinden.
Reputatie 3
Er zou een apparaat in de trein moeten komen, waarmee je met je OV-Chipkaart kan inchecken als 1e klas reiziger en daarvoor betaald. Net zo goed als die dingen op de perrons van InterCityDirect.

Als je er achter komt dat de 2e klas vol is dan kun je niet bij een automaat een overgang gaan kopen want dan rijdt je trein weg. Daar wachten ze echt niet op
Het is begrijpelijk dat je dit als frustrerend ervaart. Het is echter niet toegestaan om zonder 1e klas vervoerbewijs in de 1e klas plaats te nemen. Het is als conducteur niet altijd mogelijk om vervoerbewijzen te controleren, omdat conducteurs naast de controle ook andere verantwoordelijkheden hebben. Wanneer er wel wordt gecontroleerd kan er besloten worden om iemand de trein uit te zetten of een Uitstel van Betaling uit te schrijven, waarbij de ritprijs en een verhoging van € 35,00 in rekening wordt gebracht.
Dit overstappen naar 1e klas is wel problematisch aan het worden. Ik reis nu 19 jaar tussen Alkmaar en Amsterdam. Dagelijks. Daarvoor 10 jaar tussen Haarlem en Den Haag, eveneens dagelijks.
Altijd 1e klas. Het laatste jaar neem ik waar, dat reizigers toenemend gebruik maken van de 1e klas met een ongeldig vervoersbewijs. Ik heb daar op zich geen last van, want heb zelf altijd al een zitplaats op het moment dat dit plaats vindt. Het gebeurt namelijk tussen Zaandam en CS vv. Het zijn voornamleijk studenten, maar ook gewone forensen. Er wordt nooit gecontroleerd op dit stuk in de treinen tussen 8.30 en 10:00 en 15:30 en 17:00. Het misbruik is bekend bij de NS want ik heb het wel eens gevraagd aan een conducteur. Nogmaals geen overlast, maar ik betaal wel 40% meer dan de zwartrijders. In feite is er gewoon sprake van diefstal. Het zou voor de NS een kleinigheid zijn altijd op dit traject om te laten roepen dat gebruik van 1e klasse is toegestaan mits men suppletie bij de conducteur koopt. Dat dit ruim 40 euro zal betreffen hoeft er voor mij niet bijgemeld te worden.
Een andere mogelijkheid die ik gunstiger acht , is dat mij in het vervolg toegestaan wordt met een 2e klasse abonnement 1e klasse te reizen. Als trouwe klant met 30 jaar 1e klas reiservaring zou dat natuurlijk een fantastisch gebaar zijn en zult u mij niet meer horen.
Welkom op het forum PaulVN!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Het is inderdaad niet de bedoeling om in de 1e klas plaats te nemen met je 2e klas ticket, tenzij de conducteur hier via de omroep toestemming voor geeft. Dit gebeurt alleen bij uitzondering.

Vriendelijke groet,
Inge
Duidelijk. Bedankt
Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan de conducteur u in dat geval een Uitstel van Betaling uitreiken, verhoogd met de wettelijke boete van €50.00.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een overgang 2e ->1e klas te kopen, waarmee u uw kaartje voor de tweede klas geldig maakt voor reizen in de 1e klas.

Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat de conducteur (en hij/zij alleen) u toestaat zonder verdere bijbetaling e.d. plaats te nemen in de eerste klas.

Overigens blijkt in de praktijk dat reizigers zich niet altijd min of meer gelijkmatig over een trein verdelen, waardoor het vaak voorkomt dat voorin de trein iedereen opeengepakt staat, terwijl er achterin bijv. nog (voldoende) zitplaatsen over zijn. U zult begrijpen dat dat sowieso geen reden is (ook voor de conducteur) reizen in de 1e klas toe te staan.

Reageer