beantwoord

Mag je ook alleen linkerhelft e-ticket meenemen?

• 25 november 2014
  • 15 reacties
  • 826 Bekeken

Ik krijg net een discussie met een conducteur. Ik heb de rechterhelft van mijn e-tickets eraf geknipt. Scheelt alleen papier en alleen het linkerdeel bevat de officiële documentatie. Krijg als antwoord op deze insteek "regels zijn om nageleefd te worden". Als houder jaartraject kan ik niet inchecken en ben veroordeeld tot losse kaartjes of e-tickets. Ik vond de reactie van de conducteur weinig meedenkend. Kortom ik verwacht de reactie "goed bedacht" van de conducteur. Mee eens?
icon

Beste antwoord door Hertog 25 november 2014, 12:11

In de voorwaarden staat o.a.:
"Een e-ticket is alleen geldig als deze op A4 formaat is geprint."

Met slechts een halve e-ticket (afgeknipt naar A5 formaat) bent u dus niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs
En ja, die regeltjes gelden niet alleen voor u, maar dienen ook nageleefd te worden door de conducteur, meedenkend of niet.
Omdat u strikt genomen niet over een geldig vervoerbewijs beschikt is de conducteur zelfs verplicht ter plaatse voor u een nieuw vervoerbewijs uit te schrijven, verhoogd met een (voorgedrukte!) wettelijke verhoging van €35,00.
In uw bericht lees ik niet dat de conducteur dat gedaan heeft. Dus kennelijk heeft hij/zij toch enigszins meegedacht.
Bekijk origineel

15 reacties

In de voorwaarden staat o.a.:
"Een e-ticket is alleen geldig als deze op A4 formaat is geprint."

Met slechts een halve e-ticket (afgeknipt naar A5 formaat) bent u dus niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs
En ja, die regeltjes gelden niet alleen voor u, maar dienen ook nageleefd te worden door de conducteur, meedenkend of niet.
Omdat u strikt genomen niet over een geldig vervoerbewijs beschikt is de conducteur zelfs verplicht ter plaatse voor u een nieuw vervoerbewijs uit te schrijven, verhoogd met een (voorgedrukte!) wettelijke verhoging van €35,00.
In uw bericht lees ik niet dat de conducteur dat gedaan heeft. Dus kennelijk heeft hij/zij toch enigszins meegedacht.
Waarom zou je dat doen ?
Dit antwoord komt mij over als "omdat het de regels zijn". Vraag is wat het nut van de "rechterhelft" is?
Antwoord op waarom vraag: neem mijn etickets mee in portemonnee. Twee opgevouwen A4 tjes is dikker pakket.
In tegenstelling tot wat Hertog beweert, maak ik uit de openingspost op dat het e-ticket wel degelijk op A4-formaat is geprint. Als je het voor zou laten komen, zou je dus zo maar gelijk kunnen krijgen van de rechter. 😛
Reputatie 7
Badge +4
Op een e-ticket staan een aantal echtheidskenmerken die niet altijd als zodanig herkenbaar zijn. Omdat een e-ticket fraudegevoelig is, moeten die aanwezig zijn voor een goede controle. Met een volledig e-ticket staan die er zeker op. U geeft niet aan wat u heeft weggeknipt en eerlijk gezegd zie ik het nut er ook niet van in, maar als daardoor niet meer op alle echtheidskenmerken kan worden gecontroleerd, is het niet goed bedacht van u. Volgens onze huisconducteur Loes zijn dat er meerdere, naast de juiste datum en identiteitsgegevens. Verder heeft Hertog al een en ander goed beargumenteerd. U heeft het met de conducteur getroffen en als uw ticket compleet was geweest, was daarmee een discussie ook overbodig. Het voorkomt ook een mogelijke boete in de toekomst met alle gedoe van dien. Daar heeft tenslotte niemand wat aan, zeker niet als het komt door een volstrekt overbodige handeling van uw kant, waarbij u meteen de schijn al tegen heeft.
theofiel, op het ticket (het deel wat er af is geknipt) staat ook vermeld dat e-tickets die slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn worden geweigerd. Je maakt geen schijn van kans als je zoiets voor laat komen bij een rechtbank.
Ik was niet bekend met alle voorwaarden die gelden voor het e-ticket, dan gaat die vlieger helaas niet op.
Reputatie 6
Badge +1
theofiel, op het ticket (het deel wat er af is geknipt) staat ook vermeld dat e-tickets die slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn worden geweigerd. Je maakt geen schijn van kans als je zoiets voor laat komen bij een rechtbank.
Dit is een belangrijk punt, net als dat duidelijk vermeldt staat op http://www.ns.nl/eticket dat je print op A4-formaat moet zijn. Na afknippen is het geen A4-formaat meer lijkt me
Nee er staat dat het op A4 formaat geprint moet zijn, dat is dan duidelijk wel het geval volgens de letterlijke tekst, alleen die A4 is verknipt 😃
Reputatie 1
Nee er staat dat het op A4 formaat geprint moet zijn, dat is dan duidelijk wel het geval volgens de letterlijke tekst, alleen die A4 is verknipt :D
Het zou inderdaad, als je een rechter treft die van mening is dat de rechterkant geen enkele toegevoegde waarde heeft en de humor van je argumentatie wel in ziet, je zo maar eens in het gelijk gesteld kan worden. Maar het zou ook zomaar de andere kant op kunnen rollen, als je een rechter treft die ' de geest van...' belangrijker vind dan de letterlijke tekst, mag je alsnog betalen.

Ben het trouwens wel eens met de TS dat een A4 wel erg dik wordt als je deze tot portemonnee formaat vouwt.
Beste Joep Kil,

Ik heb het antwoord van Hertog, als beste antwoord gemarkeerd. Een e-ticket moet dus echt op een A-4 getoond worden. Ik kan me voorstellen dat het prettiger is als je niet het hele A-4'tje in je portemonnee hoeft te doen, maar misschien kun je het dan toch beter in je jaszak bewaren. 😉 We zijn op dit moment aan het testen om een e-ticket vanaf je telefoon te scannen, dan zou het dus helemaal geen probleem meer moeten zijn.
Beste Joep Kil,

Ik heb het antwoord van Hertog, als beste antwoord gemarkeerd. Een e-ticket moet dus echt op een A-4 getoond worden.

Had je dan niet antwoord 7 van De luchtmacht moeten markeren? Hertog wijst slechts op de verplichting tot printen op A4 en daaraan is voldaan.
Badge
Als houder jaartraject kan ik niet inchecken en ben veroordeeld tot losse kaartjes of e-tickets. Ik vond de reactie van de conducteur weinig meedenkend.
U kunt ook een enkele reis of dagretour op uw ov-chipkaart zetten. Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Grensabonnement of Jaartrajectabonnement.
Reputatie 4
Badge
Als Joep A-4tjes te groot vind om mee te nemen moet hij maar een reisproduct bij de automaat kopen. Dat past precies op de OV-chipkaart die al in je portemonnee zit.

De rechterkant van het ticket heeft verder geen functie maar kost wel behoorlijk wat inkt. Er staat altijd een gebruiksinstructie, een reclame/horeca-aanbieding, een printeruitlijningscontrolestrook en het logo van de leverancier op.

Reageer