beantwoord

mag mijn lichaamelijk gehandicapte vriendin haar fiets gratis meenemen

• 12 mei 2014
  • 4 reacties
  • 507 Bekeken

hoi mijn vriendin is vandaag aangesproken door een conducteur en die zei dat mijn vriendin kon vragen of ze haar fiets gratis mee mocht nemen omdat ze er afhankelijk van is.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 13 mei 2014, 10:43

Hallo techneut1,

Welkom op het NS Serviceforum!
Het hangt er vanaf of je de fiets wel of niet gratis mee kunt nemen; ik zal het even op een rijtje zetten:

Wanneer een aangepaste fiets meenemen in de trein?
•Wanneer je gebruikmaakt van een door het WMO verstrekte aangepaste fiets (driewieler), kun je een Bijzondere Vergunning aanvragen.
•Met die vergunning kun je de fiets/driewieler gratis meenemen in de trein.
•De fiets mag niet groter zijn dan 150 centimeter lang en 75 centimeter breed (buitenmaten).
•Je verzoek om een Bijzondere Vergunning wordt behandeld door Bureau OV-Begeleiderskaarten via 030-235 46 61.

Zie hier voor meer informatie.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo techneut1,

Welkom op het NS Serviceforum!
Het hangt er vanaf of je de fiets wel of niet gratis mee kunt nemen; ik zal het even op een rijtje zetten:

Wanneer een aangepaste fiets meenemen in de trein?
•Wanneer je gebruikmaakt van een door het WMO verstrekte aangepaste fiets (driewieler), kun je een Bijzondere Vergunning aanvragen.
•Met die vergunning kun je de fiets/driewieler gratis meenemen in de trein.
•De fiets mag niet groter zijn dan 150 centimeter lang en 75 centimeter breed (buitenmaten).
•Je verzoek om een Bijzondere Vergunning wordt behandeld door Bureau OV-Begeleiderskaarten via 030-235 46 61.

Zie hier voor meer informatie.

Groet,
Stephan
Badge +3
In dit topic staat wat anders:

Uw aangepaste driewieler of loopfiets in de trein:

Is uw aangepaste loopfiets of driewieler via de WMO aan u verstrekt? Dan mag u deze zonder Bijzondere Vergunning meenemen in de trein. Uw hulpmiddel mag maximaal 150 cm lang en 70 cm breed zijn (buitenmaten inclusief bagage).

Dit heeft dus weinig te maken met begeleiderskaarten, of doet die club dat erbij? 🤔 Ik mis daar trouwens het woordje gratis, maar neem aan dat dat zo is, omdat het om een hulpmiddel gaat.

Ik post dit omdat een kennis ooit een discussie met een conducteur had dat de fiets (driewieler) weliswaar mee mocht, maar er alsnog een kaartje voor nodig zou zijn?

De fiets wordt in de trein geladen met behulp van AVG assistentie (met de brug dus, bij gelijkvloerse sprinters niet nodig).
Reputatie 6
Het topic is 5 (!) jaren oud @Robert B .
Zou het niet in de tussentijd gewijzigd kunnen zijn ?
Badge +3
Klopt, het is een van de alleroudste topics (#1900) maar ik vroeg het me af, namens die kennis (reguliere klant in mijn taxi). Hij wilde het graag weten, dus ik had beloofd er even achteraan te gaan.

AVR art. 5.4 zegt er weinig tot niets over (afgezien van iets over een vergunning) en de info hier spreekt elkaar dus nogal tegen.

Niks mis mee om een oud topic te voorzien van recente info of wat meer duidelijheid, toch? 🤔

Reageer